مجله تاپ‌ناز‌

خواص میوه بلوبری + 8 خاصیت مهم بلوبری برای سلامت بدن و پوست و مو

بلوبری که به نام زغال اخته آبی هم شناخته می شود یکی از میوه های خوشمزه است که طعم شیرینی دارد و به عنوان یکی از میوه های پر خاصیت شناخته می شود. در ادامه در مورد فواید و خواص این میوه عالی برای سلامت توضیحاتی می دهیم و 8 خاصیت مهم آن را بررسی می کنیم.

روش های مختلف استفاده بلوبری برای پوست

در ادامه روش های مختلف استفاده از بلوبری را توضیح داده ایم.

استفاده موضعی از بلوبری

بلوبری در محصولات مراقبت از پوست استفاده از بلوبری در سرم ها، کرم ها و ماسک ها استفاده شده است و ادعا شده است که این محصولات برای جوانسازی پوست مفید هستند و از پیر شدن جلوگیری می کنند. به هر حال توصیه می شود که از بلوبری برای محصولات مراقبت از پوست استفاده نشود زیرا بلوبری رنگدانه قوی دارد و به صورت موقت باعث تغییر رنگ پوست می شود.

اضافه کردن به رژیم غذایی

بلوبری در طول سال در دسترس است و به عنوان نوعی افزودنی برای رژیم غذایی سالم شناخته می شود و به صورت تازه و یخ زده در فروشگاه ها وجود دارد. می تواند بلوبری را به صورت کامل یا ساده، استفاده در سالاد، استفاده در ماست یونانی، استفاده در مربا، استفاده در اسموتی، استفاده دز پنکیک، استفاده با غلات، استفاده در تهیه کلوچه و کیک، استفاده در سس و در غذاها به کار ببرید.

تمام خواص و فواید فواید بلوبری برای پوست

به طور کل بلوبری ترکیبات آنتی اکسیدان قوی دارد و با رادیکال های آزاد مبارزه می کند. این میوه از آسیب دیدن سلول های پوست و پیری زودرس جلوگیری می کند و به دلیل تقویت کلاژن پوست می تواند باعث بهبود سریع زخم ها شود و آکنه را درمان کند.

خواص میوه بلوبری

مقابله با پیری زودرس

بلوبری به دلیل آنتی اکسیدان زیاد و قوی که دارد می تواند فعالیت رادیکال های آزاد را خنثی کند و از پیری پوست جلوگیری کند. آنتوسیانین از آنتی اکسیدان های قوی هستند که باعث رنگ آبی و طبیعی در بلوبری می شوند.

هر چه سن افزایش پیدا کند، توانایی بدن برای از بین بردن رادیکال های آزاد کمتر می شود و این مسئله باعث افزایش سطح رادیکال های آزاد در بدن می شود و باعث از بین رفتن سلول های پوستی می شود.

قرار گرفتن در معرض نور ماورا بنفش، دود سیگار و آلودگی هوا و همچنین رژیم غذایی ضعیف می تواند باعث تولید رادیکال های آزاد شود که باعث صدمه به پوست می شوند. وقتی که تعداد رادیکال های آزاد در بدن نسبت به سطح انتی اکسیدان ها بیشتر شود سلول های پوستی ضعیف می شوند و علائم پیری به مرور زمان در بدن ظاهر می شود.

سبک زندگی نادرست باعث آسیب زیاد به پروتئین های کلاژن و الاستین می شود که ساختار پوست را تشکیل می دهند و در نهایت باعث افتادگی پوست و افزایش پیدا کردن چین و چروک می شود. یک رژیم غذایی سرشار از آنتی اکسیدان مانند ترکیبات موجود در آب بلوبری باعث از بین رفتن رادیکال های آزاد موجود در پوست می شود و در نهایت باعث بهبود سلامت پوست می شود.

 

بهبود گردش خون

بلوبری می تواند باعث سلامت قلب و جریان خون بهتر می شود و این مسئله می تواند بر روی پوست هم تاثیر بگذارد زیرا قلب از پمپاژ خون برای انتقال اکسیژن و مواد مغذی به سلول ها و دفع ضایعات بدن استفاده می کند. پوست در معرض عوامل خارجی از جمله اشعه ماورا بنفش، آلودگی ها و جراحات قرار دارد برای بهبود و ترمیم سلول های خود به مواد مغذی و اکسیژن نیاز دارد. مصرف حدود یک فنجان بلوبری در طول روز می تواند باعث بهبود گردش خون شود و باعث شود که مواد مغذی و اکسیژن به پوست برسد و باعث جوان سازی پوست می شود.

 

تقویت کلاژن پوست

بلوبری از لحاظ محتوای آنتوسیانین ها در سطحی بالا قرار دارد. این آنتی اکسیدان ها به سنتز کلاژن کمک می کند و باعث کاهش تجزیه کلاژن و افزایش تولید این ماده در بدن می شود. بلوبری ویتامین سی دارد و نقش مهمی در تولید کلاژن داشته و برای سلامت پوست ضروری است. این ویتامین به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کند و از کلاژن پوست در مقابل آسیب ها محاظفت می کند.

 

بهبود زخم

چنانچه دچار سوختگی و بریدگی شدید و یا زخم های پوستی دارد مصرف بلوبری می تواند به درمان آنها کمک کند. این میوه دارای ویتامین های C و K که هر دو برای بهبود زخم ها مفید است. یک فنجان بلوبری می تواند 16 درصد نیاز روزانه بدن به ویتامین C و 24 درصد نیاز روزانه بدن به ویتامین K را رفع می کند.

وقتی که پوست دچار آسیب شود دارای التهاب و تشدید استرس اکسیداتیو می شود که این یعنی سطح رادیکال های آزاد نسبت به آنتی اکسیدان ها افزایش پیدا کرده در حالی که محتوای آنتی اکسیدانی بلوبری می تواند با رادیکال های آزاد مقابله کند و باعث افزایش سرعت درمان می شود. اصلا توصیه نمی شود بلوبری با دیگر مواد غذایی را به صورت مستقیم روی بریدگی و سوختگی قرار بگیرد زیرا باعث عفونت خواهد شد.

 

درمان آکنه با بلوبری

آکنه یکی از بیماری های پوستی است و بلوبری منبعی خوب از فیبر و کبروهیدرات های کم گلیسمی است که باعث کاهش التهاب ناشی از آکنه می شوند و استفاده از رژیم های غذایی گلیسمی بالا باعث افزایش خطر بروز آکنه است. رژیم غذایی که دارای آنتی اکسیدان و فیبر هر دو به وفور در بلوبری یافت می شوند با کاهش التهاب همراه است و تورم و تغییر رنگ پوست ناشی از التهاب را کاهش می دهند. اصلا بلوبری را به صورت مستقیم روی آکنه قرار ندهید!

سلامت روده

فیبر باعث ازدیاد باکتری های مفید روده می شود و به همین دلیل می تواند بر روی سلامت پوست هم تاثیر بگذارد. دیسبیوزیس باکتریایی نوعی از عدم تعادل باکتری در روده است و ممکن است مشکلاتی برای پوست مانند آکنه، پسوریازیس، اگزما، روزاسه و پیری زودرس می شود. بلوبری دارای فیبر است و هر فنجان آن 4 گرم فیبر دارد و باعث سلامت روده و پوست می شود.

 

پسوریازیس و اگزما

پسوریازیس و اگزما دو بیماری التهابی پوست می باشند که باعث ایجاد لک ها و تغییر رنگ پوست می شوند. افرادی که بدن آنها سطح آنتی اکسیدان کمی دارد به این بیماری مبتلا می شوند. رژیم غذایی که دارای انواع آنتی اکسیدان باشد باعث کاهش استرس اکسیداتیو و کاهش علائم پسوریازیس و اگزما می شود.

 

سلامت پوست با محصولات بلوبری

خیلی از تولید کنندگان محصولات مراقبت از پوست از آنتوسیانین موجود در این میوه در محصولات استفاده می کنند، ادعا شده اعمال موضعی بعضی از کرم های حاوی آنتوسیانین بر روی پوست باعث بهبود سریع درمان زخم می شود. محصولات موضعی دارای آنتوسیانین به دلیل خواص آنتی اکسیدان قوی در کاهش روند پیری زودرس تاثیر مثبت دارند.

منبع: healthline

مطالب مشابه را ببینید!