مجله تاپ‌ناز‌

خواص نان سنگک + فواید نان خوشمزه سنگک برای سلامت

خواص نان سنگک

در این مطلب خواص نان سنگک را بررسی می کنیم. نان سنگک یکی از نانهای ایرانی خوشمزه است و دارای انواه ویتامین و مواد معدنی است.

نان سنگک با ارد کامل تهیه می شود و به همین جهت خواص فراوانی دارد. این نان یکی از نانهای پر کیفیت است و از دیگر نانها خواص بیشتری دارد. هر یک کف دست نان سنگک حدود 80 کالری انرژی دارد.

خواص و فواید نان سنگک

نان سنگک از زمانهای دور تا به حال مورد توجه مردم کشورمان بوده است و هنوز هم میان ایرانیان جایگاه ویژه ای دارد. این نان دارای خواص زیادی است و می تواند باعث هضم بهتر غذا شود و سیستم ایمنی بدن را تقویت کند. سبوس این آرد دارای انواع ویتامین و مواد مورد نیاز بدن است. از ویژگیهای این نان می توانید به طعم خوب، عطر عالی و مواد مغذی آن اشاره کرد. نان سنگک به خصوص در وعده صبحانه دارای اهمیت زیادی است. در ادامه بعضی از خواص این نان را مورد بررسی قرار می دهیم.

  • از نظر مصرف کننده نانی خوب است که جوش شیرین و مواد تخمیر کننده در آن وجود نداشته باشد.
  • نان باید طوری باشد که دور ریز نداشته باشد.
  • ارزان بودن نان هم می تواند بسیار با اهمیت باشد.
  • نان سنگک دارای آهن، ویتامین و کلسیم است و می تواند مواد معدنی لازم برای بدن را تامین نماید.
  • هضم نان به دلیل بالا بودن میزان فیبر آن اسان است و متخصصان گوارش توصیه می کنند.

 

نان سنگک برای کودکان

نان سنگک اهمیت غذایی زیادی دارد و برای کودکان بسیار مفید می باشد زیرا:

  • نان سنگک دارای آهن است و برای کودکانی که در حال رشد عصبی هستند بسیار مهم است و باعث باهوشی و رفتار خوب آنها خواهد شد.
  • در تهیه نان از آرد کامل استفاده می شود و هر آردی که کامل باشد دارای انواع ویتامین و املاح معدنی است. پس توصیه می شود که برای رسیدن ویتامین بیشتر به بدن کودک به او نان سنگک بدهید.
  • دیگر خاصیت نان سنگک بالا بودن میزان فیبر آن است و برای کودک بسیار مهم است و از یبوست جلوگیری می کند زیرا هضم آن راحت است.

خواص نان سنگک

دلیل خوش طعم بودن نان سنگک

یکی از دلایلی که باعث خوشمزه شدن نان سنگک شده است، سبوس موجود در آن است. سبوس از نظر بهداشتی، مزه و سلامت وقتی در نان به کار برده می شود بسیار مفید است و کیفیت نان را بیشتر می کند. این نان جزو نخستین و بهترین نانهای ایرانی است که قدمتی طولانی دارد و از آرد و آب و مقداری نمک پخته می شود. نان سنگک در رتبه اول نانهای خوشمزه و با کیفیت ایرانی است. نان سبوس دار و کم نمک برای افرادی که دارای دیابت هستند مفید است و باعث حفقظ ثبات قند خون می شود.

نان سبوس دار و نانهای کامل ارزش غذایی بالایی دارند و مصرف روزانه این نوع نانها می تواند فیبر، پروتئین و ویتامینهای بدن را تامین کند و به همین دلیل این نانها مورد توجه متخصصان تغذیه قرار می گیرد. بیشتر افراد معتقد هستند که نان سنگک در گذشته با سبوس گیری کمتر و حدودا 7 درصد انجام می شده و به همین دلیل نانهای کنونی آن طعم و مزه قدیمی را ندارند.

مطلب پیشنهادی: آشنایی با خواص شگفت انگیز نان جو

خواص دیگر سنگک که باید بدانید

نان سنگک خواص زیادی دارد و این نان باقتی نرم و یکنواخت دارد. نان سنگک راحت بریده می شود و به راحتی بیات نمی شود تا چند روز هم قابل خوردن می باشد و همین ویژگی نشان می دهد که از جوش شیرین و خمیر مایه در آن استفاده نشده است. خواص جوش شیرین زیاد است ولی نباید در نان استفاده شود. نانی که کامل است باید خوب پخته شود و برشته شود ولی نباید سوخته شود.

 

داشتن فیبر بالا

فیبر بالا می تواند باعث کاهش وزن در افراد شود و وزن آنها را به تعادل برساند. این نان علاوه بر تناسب اندام می تواند احتمال یبوست را کاهش دهد و تا حد زیادی می تواند آن را درمان کند.

 

لاغری

چنانچه از نان سنگک استفاده کنید خیلی راحت لاغر می شود زیرا این نان دارای سبوس است و سبوس می تواند در معده شما حجم زیادی را اشغال کند و در نهایت می توانید خیلی زود سیر شوید و به تناسب اندام و کاهش وزن هم برسید.

خاصیت درمانی

دیگر خاصیت نان سنگک، خاصیت ضد سرطانی است و می تواند کلسترول بد خون را از بین ببرد. اگر نان را در وعده صبحانه استفاده می کنید قند خون شما را ثابت نگه می دارد و به افرادی که دیابت دارند کمک می کند و باعث بهبود حال آنها خواهد شد.

بخوانید: 4 دسته بندی ضروری از مواد غذایی برای داشتن صبحانه سالم

مطالب مشابه را ببینید!