مجله تاپ‌ناز‌

بهترین خواص نمک سیاه و روش های استفاده از آن

در این مطلب اطلاعاتی در مورد خواص نمک سیاه را ارائه کرده ایم و عوارض استفاده زیاد از حد این نمک را هم توضیح داده ایم. نمک هندی یکی از نمک هایی است که برای درمان بسیاری از مشکلات مفید بوده است و می تواند برای درمان کردن مشکلاتی ساده از عوارض داروهایی شیمایی کم کند. خواص نمک سیاه را در ادامه بیشتر توضیح می دهیم.

تمام خواص نمک سیاه

نمک سیاه با نام های نمک هندی، نمک هیمالیایی و گاهی نمک کالا شناخته می شود. این نمک ها جزو نمک های آتشفشانی هستند و می توانید آنها را به وفور در کشور هند پیدا کنید. از این نمک برای پخت و پز و زیبایی استفاده می کنند زیرا خواص آن بسیار زیاد است و استفاده از آن بسیار راحت است. نمک سیاه به دلیل وجود آهن زیاد در ترکیباتش، به رنگ کبود دیده می شود. اگر پودر شده این نمک را تهیه کنید، رنگ آن خاکستری و در بعضی از موارد صورتی کمرنگ است.

 

جایگزین نمک

سنگ نمک یکی از موادی است که ایرانی ها برای پخت و پز از آن استفاده می کنند. خود نمک یکی از اصلی ترین دلایل بیماری های خونی و تیروئیدی است ولی کاهش مصرف آن می تواند مشکلات دیگری را ایجاد کند. یکی از کارهایی که می توانید در این خصوص انجام دهید، جایگزین کردن نمک سیاه با نمک معمولی است و با استفاده آن می توانید باعث کاهش و کنترل بیماری هایی مانند آرتریت، ناتوانی های جنسی و کلسترول بالای خون شوید.

 

کنترل دیابت

دیابت یکی از بیماری های شایع است و اگر نتوانید به خوبی آن را کنترل کنید، وضعیت بدتر می شود. افرادی که دچار دیابت هستند بهتر است به جای استفاده از نمک معمولی از نمک سیاه استفاده کنند. نمک سیاه به آنها کمک می کند تا دیابت خود را کنترل کنند و از افزایش سطح قند خون به صورت غیر طبیعی پیشگیری می کند.

 

درمان مشکلات کودکان

کودکانی که تغذیه مناسب ندارند ممکن است به بیماری های گوارشی زیادی مبتلا شوند. اگر کودک شما به یکی از بیماری هایی مانند ناراحتی معده، سوء هاضمه و یا دیگر بیماری های گوارشی مبتلا شد می توانید کمی آب را با نمک سیاه مخلوط کنید و به کودک بدهید.

بهترین خواص نمک سیاه و روش های استفاده از آن

درمان جوش و آکنه

یکی از خواص مهم نمک سیاه این است که می تواند از بروز جوش ها و آکنه ها پیشگیری کند و اگر این موارد پوست شما را به خود درگیر کرده است می تواند آنها را بهبود دهد. اگر از اسکراب صورت استفاده می کنید بهتر است کمی از این نمک را آسیاب کنید و به اسکراب خود اضافه کنید تا بتوانید منافذ پوست خود را باز کنید و در نهایت پوستی شفاف و شاداب داشته باشد.

 

کاهش ریزش مو

نمک سیاه دارای مواد معدنی زیادی است و می تواند باعث تقویت موها شود و با تقویت فولیکول های مو مانع از ریزش آنها می شود. وقتی که از نمک سیاه استفاده می کنید موهای شما سالم تر و شاداب تر می شود.

 

بهبود شوره سر

شوره سر یکی از مشکلاتی است که خیلی از افراد با آن درگیر هستند. خواص دیگر نمک سیاه این است که می تواند شوره سر را درمان کند و اگر آن را با ترکیب کمی آب گوجه به موها بزنید پس از نخستین بار، دیگر روی سر خود شوره ای نمی بینید.

 

رفع مشکلات گوارشی

نمک سیاه یک ملین طبیعی است و شما می توانید برای بیماری های گوارشی خود از آن استفاده کنید. این نمک در طب سنتی به کار برده می شود و هنوز تحقیقات جامعی روی آن انجام نشده است. بهتر است در خوردن آن احتیاط کنید. اگر می خواهید از این نمک استفاده کنید فقط کافی است مانند دیگر نمک ها آن را به وعده غذایی خود اضافه کنید تا مشکلات معده شما کمتر شود.

 

کاهش دردها

چنانچه از دردهای مفصلی رنج می برید می توانید از این نمک ها استفاده کنید. استفاده از این نوع نمک برای درمان درد مفاصل مقداری متفاوت است. چنانچه مایل هستید درد مفصل ها را کمتر کنید باید یک فنجان از این نمک را در پارچه ای بریزید و در آن را ببندید. این پارچه را با نمک های درونش کمی حرارت بدهید و روی مفصل قرار دهید و پس از گذشت زمانی کوتاه دردهای شما تسکین پیدا می کنند.

 

کاهش وزن با نمک سیاه

یکی از خواص عالی این نمک، این است که می تواند با افزایش آنزیم های بدن، متابولیسم های سلولی را بیشتر کند و در نتیجه باعث کاهش وزن می شود. اگر مایل هستید به راحتی وزن خود را کم کنید به جای استفاده از نمک های معمولی می توانید از نمک سیاه استفاده کنید.

 

درمان آسم

چنانچه دچار بیماری های تنفسی مانند آسم هستید به شما پیشنهاد می کنیم نمک سیاه را استفاده کنید. برای درمان کردن انواع بیماری های تنفسی باید کمی از این نمک را استنشاق کنید. با این کار می توانید آسم را بهبود دهید و موارد دیگری مانند سینوزیت و سرماخوردگی را هم درمان کنید.

 

کاهنده فشار خون

نمک سیاه باعث بهبود یافتن جریان خون می شود و فشار خون را به صورت کاملا طبیعی کاهش می دهد. اگر نتوانید فشار خون را کنترل کنید خطر ابتلا به بیماری های قلبی و بروز سکته های قلبی و مغزی بیشتر می شود.

 

کاهش ابتلا به پوکی استخوان

یک چهارم از کل نمک مصرفی شما در استخوان ها ذخیره می شود. نمک نیز برای تقویت استخوان ها لازم است بنابراین اگر نمی توانید از نمک های معمولی استفاده کنید بهترین گزینه برای شما استفاده از نمک سیاه می باشد. اگر بتوانید آب نمک سیاه را بنوشید دفع کلسیم از استخوان ها به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می کند بنابراین خطر ابتلا به پوکی استخوان از بین خواهد رفت

 

درمان گرفتگی ها

بیش تر گرفتگی هایی که برای بدن شما ایجاد به دلیل کمبود مواد معدنی به خصوص پتاسیم می باشد. در نظر داشته باشید که اگر گرفتگی ماهیچه و عضلات شما را اذیت می کند می توانید از نمک سیاه استفاده کنید. نمک سیاه دارای میزان بسیار زیادی پتاسیم می باشد و به جذب بیش تر این ماده در بدن کمک می کند و می تواند گرفتگی ها را سریعا درمان کرده و وضعیت شما را بهبود بخشد.

 

بهبود نشانه های افسردگی

افسردگی به دلیل کاهش میزان سروتونین و ملاتونین می باشد. جالب است بدانید که نمک سیاه می تواند میزان تولید و ترشح این مواد را در بدن زیاد کند بنابراین از بروز علائم و نشانه های افسردگی پیش گیری خواهد کرد.

 

عوارض

همانطور که می دانید استفاده از نمک نمی تواند بدون عارضه باشد و در هر حالتی کمی عوارض را با خود به همراه دارد. عوارض نمک سیاه عبارت است از :

  • افزایش مشکلات گوارشی
  • کاهش رطوبت بدن
  • افزایش فشار خون

 

طبع و ترکیب شیمیایی نمک سیاه

طبع نمک سیاه سرد است و برای بعضی از افراد مناسب نیست. ترکیبات شیمایی این نمک شامل سدیم، منیزیم، سولفات آهن، اکسید آهن، پتاسیم و کلسیم می باشد و خواص نمک سیاه را دو چندان می کنند.

روش های استفاده از نمک سیاه

سه روش مصرف کردن برای نمک سیاه وجود دارد که در ادامه به صورت خلاصه به شما بیان می کنیم.

خوراکی

یکی از ساده ترین روش هایی که می توانید از نمک سیاه استفاده کنید است که آن را جایگزین نمک های خوراکی کنید. البته این نمک ممکن است طعم غذا های شما را عوض کند بنابراین بهتر است قبل از این که برای اولین بار آن را در کل غذای خود بریزید باید روی مقداری از غذا آن را امتحان کنید و در صورت نبود مشکل به صورت کلی از آن استفاده کنید.

استنشاقی

بو کردن نمک سیاه می تواند بیماری های تنفسی بسیار زیادی را درمان کند. برای بو کردن این نمک کافی است مقداری از آن را کف دست خود ریخته و آن را نزدیک بینی خود برده و بو کنید.

موضعی

آخرین روش استفاده از خواص نمک سیاه بدین صورت است که مقداری از آن را به صورت اسکراب به بدن خود بزنید. یادتان باشد که برای این کار باید ابتدا یک اسکراب طبیعی را تهیه کرده و مقداری نمک آسیاب شده درون آن بریزید. استفاده از این اسکراب برای تمام بدن می باشد.

مطالب مشابه را ببینید!