مجله تاپ‌ناز‌

خواص پودر آب پنیر + خطرات احتمالی مصرف آب پنیر

پودر آب پنیر از خشک کردن آب پنیر به دست می آید و فواید زیادی برای سلامت بدن دارد. این پودر دارای پروتئین بالایی است و در عضله سازی و رفع یبوست مفید می باشد. در ادامه در مورد دیگر خواص آب پنیر توضیحاتی داده ایم.

پودر آب پنیر و یا پودر آب ماست نوعی مکمل غذایی است. پودر آب پنیر از خشک کردن آب پنیر حاصل می شود. آب پنیر در زمان تولید پنیر از شیر باقی می ماند. پودر آب پنیر خواص زیادی دارد که در ادامه با آنها آشنا می شوید.

خواص پودر آب پنیر و روش مصرف آن

پودر آب پنیر، پروتئین وی، پودر آب ماست یا همام ماء الجبن نوعی مکمل غذایی است که از فرآیند خشک کردن آب پنیر، آبی که از شیر بعد از تولید پنیر جدا می شود، به دست می آید. آب پنیر نوشیدنی مهم و شفا بخش در زمان قدیم بود و امروزه هم در طب سنتی کاربرد دارد. خشک شدخ آن یعنی پودر آب پنیر نیر تا حدی خواص زیادی دارد.

با توجه به خواص پودر آب پنیر، آب پنیر از زمان های قدیم در طب سنتی کاربرد داشته و جزو نوشیدنی های شفا بخش بوده است. از مهمترین مشخصات پودر آب پنیر، هضم آسان، حلال بودن، دانسیته و ویژگی های میکروبی و وجود لاکتوز به فرم کریستالی است که باعث حفظ کیفیت محصول می شود و از جذب رطوبت در آن جلوگیری می کند. این محصول تمام اسید آمینه های ضروری را دارد و هیچ نوع عوارض جانبی ندارد. پودر آب پنیر برای افراد سالمند هم مفید است زیرا دارای املاح زیادی است، اثر آنتی اکسیدانی زیادی دارد و باعث رشد و تقویت استخوان ها هم می شود. در این مطلب با خواص پودر آب پنیر بیشتر آشنا می شود و بیشترین کاربرد آن یعنی خواص آب پنیر برای بدنسازی را توضیح می دهیم.

پودر پنیر دارای پروتئین زیادی است و به همین جهت باعث افزایش توده عضلانی بدن در ورزشکاران می شود. پودر آب پنیر فعالیت سلول های لنفوسیت که در پاسخ ایمنی بدن نقش مهمی دارند، کمک زیادی می کند، باعث کاهش تحلیلی بافت های بدن در طول بیماری و همچنین بیشتر شدن سلامتی و سریع شدن بهبود بدن می شود.

خواص پودر آب پنیر

انواع پودر پروتئین آب پنیر

سه نوع اصلی از پودر آب پنیر وجود دارد که در ادامه با آنها آشنا می شوید:

پودر آب پنیر کنسانتره (WPC)، پودر آب پنیر ایزوله شده (WPI) و پودر آب پنیر هیدراته (WPH).

  • کنسانتره (WPC):

این نوع پودر آب پنیر دارای سطح کمی از چربی است و سطح پایینی از کربوهیدرات را دارد. میزان درصد پروتئین آب پنیر کنسانتره به میازن غلظت آن بستگی دارد. کنستانتره های دارای غلظت کم ۳۰ درصد پروتئین داشته و در بعضی از موارد دیگر این پودر مقدار پروتئین به حد 90 درصد هم می رسد.

  • ایزوله شده (WPI):

پودر پنیر ایزوله شده برای از بین بردن تمام چربی ها و لاکتوز فرآوری می شود. پودر آب پنیر ایزوله شده چیزی در حدود 90 درصد پروتئین در خود دارد.

  • هیدراته (WPH):

پودر آب پنیر هیدراته با عنوان شکل predigested پروتئین پودر آب پنیر در نظر گرفته می شود، زیرا بیشتر از این هیدرولیز جزئی را تجربه کرده است(فرایندی که برای بدن لازم می باشد تا پروتئین را جذب نماید). این نوع از پروتئین آی پنیر به آن مقدار که دو نوع دیگر پروتئین آب پنیر را تشکیل می دهند، به هضم نیازی نیاز ندارد. در واقع این نوع از پروتئین بعد از وارد شدن به بدن به شکل بسیار سریعی جذب خواهد شد. تنها مشکلی که در این شکل از پودر آب پنیر وجود دارد، بو و طعم نامطبوع آن می باشد.

پودر آب پنیر هیدراته اغلب در مکمل های پزشکی و شیر خشک استفاده می شود، به این خاطر که این شیر سبب بهبود هضم و کاهش پتانسیل آلرژین می گردد.

واقعیت هایی درباره پودر آب پنیر

بیشتر مزایای بالقوه نیاز به تحقیقات بیشتری دارند و شواهد بیشتری برای داشتن قضاوت قطعی در مورد آنها نیاز است. پروتئین آب پنیر ترکیبی از بتالاکتوگلوبین، بوین سرم آلبومین و ایمونوگلوبین است. مزایای احتمالی آن شامل کاهش وزن و کاهش کلسترول می باشد.

خطراتی که این محصول می تواند به دنبال داشته باشد، شامل سردرد، تنوع و در صورت مصرف بیش از حد است. اما دوزهای متوسط این محصول خطرناک نیست.

 

بدنسازی

با توجه به خواصی که آب پنیر دارد، پودر آن یکی از بهترین مکمل های بدنسازی برای ورزشکاران است. نیاز بدن ورزشکار به آب و املاح از وعده غذایی برای آن مهمتر است. پودر آب پنیر با توجه به اینکه دارای ارزش غذایی بالایی دارد و مواد مغذی و انواع املاح را به همراه کربوهیدرات در خود جای داده است و دارا بودن سرعت هضم و جذب بالا به عنوان بهترین مکمل غذایی ورزشکاران و بدنسازان شناخته می شود. افزایش پروتئین برای ماهیچه فرد بدنساز ضروری است و به همین جهت برای افراد ورزشکار توصیه می شود.

بدنسازان و ورزشکاران در حالت طبیعی می توانند در طول روز 150 گرم از پودر آب پنیر را مصرف کنند. این میزان البته با توجه به وزن و شرایط بدنی ورزشکار می تواند تفاوت داشته باشد. یکی از مهمترین دلایل استفاده از پودر آب پنیر در ورزشکاران خواص عضله سازی آن است.

 

سرطان و دیابت

بیشتر خواص و ویژگی های سلامتی که به این پودر نسبت داده می شود به دلیل وجود آنتی اکسیدان قوی به نام گلوتاتیون است که در آن وجود دارد. سطح گلوتاتیون در اشخاصی که دچار بیماری ایدز هستند، بیماری های کبدی، دیابت و انواع سرطان، پایین است. بدن هر فرد می تواند با کمک آمینو اسید سیستئین، گلوتانیون بسازد. میزان آمینو اسید سیستئین در پودر آب پنیر بالا است به همین جهت مصرف این پودر باعث افزایش سطح گلوتاتیون می شود. با توجه به تحقیقات انجام شده در گذشته پروتئین آب پنیر تاثیری بسیار بر روی سلامت افراد با شرایط مربوط به گلوتاتیون پایین خواهد داشت.

 

ضد یبوست بودن

پودر آب پنیر ماده ای ضد یبوست است که باعث افزایش سرعت هضم می شود و به همین جهت مصرف آن به اندازه ای می تواند بهترین کاهش دهنده وزن باشد. پودر آب پنیر و باکتری هایی که دارد باعث تحریک روده می شود و در نتیجه دفع مواد بهتر انجام می شود و یبوست از بین می رود. برای روند بهتر هضم غذا بهترین زمان برای مصرف پودر آب پنیر پس از هر وعده غذایی است. توصیه می شود که پس از مصرف دو هفته آب پنیر، یک هفته مصرف نشود تا باعث تنبلی روده ها نشود.

 

دیگر خاصیت ها

این پودر برای افراد لاغر هم مفید است. این مکمل می تواند باعث افزایش وزن شود. برای پیشگیری از سرطان و ایدز، کاهش چربی خون، ضد یبوست بودن، کاهش قند و فشار خون، کمک به دفع سنگ کلیه و سنگ صفرا و همچنین درمان تورم مفاصل دست و پا از دیگر خواص پودر آب پنیر است.

 

مفید بودن مکمل های پروتئینی پودر آب پنیر

مکمل های پروتئین آب پنیر و پودر آن می توانند  به طور یقین پروتئین با کیفیت بالا را به رژیم غذایی هر فرد اضافه نمایند. ولی بعضی از سازمان های سلامت، به ویژه سازمان کنترل و پیشگیری از بیماری ها پیشنهاد داده است که پروتئین مورد نیاز بدن بهتر است از خود مواد غذایی نه مکمل ها تامین شود. گوشت قرمز، ماکیان، حبوبات، سویا، تخم مرغ، آجیل، دانه ها و شیر منابعی خوب از آمینو اسیدهای ضروری می باشند.

 

پودر آب پنیر چطور و با چی مصرف شود؟

مقدار پروتئینی که پودر آب پنیر وجود دارد، خیلی زیاد بوده، از این رو مصرف این ماده با عنوان یک ماده حیاتی درمان برای اغلب مردم توصیه می شود. این ماده به شکل مکمل های غذایی، قرص، پودر و نوشیدنی در فروشگاه های مختلف وجود دارد. همچنین می توان این ماده را به آب میوه و طعم دهنده های طبیعی اضافه نمود و مصرف کرد. در حال حاضر شیک پروتئین وی با شیر با توجه به هدف غذایی مصرف می گردد. این ماده را می تواند بعد از وعده های غذایی میل کرد.

 

خطرات احتمالی

  • آب پنیر و پودر آن می تواند خطراتی را به دنبال داشته باشد، در زمان مصرف مقدار بالا از این پروتئین می تواند درد معده و گرفتگی عضلات را به دنبال داشته باشد.
  • در برخی از افراد که به شیر حساسیت دارند ممکن است به شکلی خاص به پودر آب پنیر نیز حساسیت نشان دهند.
  • مصرف مقدار پایین و دوزهای متوسط از پروتئین پودر آب پنیر نمی تواند مشکلی ایجاد نماید با این وجود برخی از عوارض احتمالی مصرف آب پنیر شامل موارد زیر می شود:
  • درد معده، گرفتگی های عضلانی، کاهش اشتها، حالت تهوع، بروز سردرد، خستگی
  • مصرف دوزهای بالای این پروتئین می تواند باعث بروز آکنه در افراد شود.
  • از لحاظ تغذیه ای پروتئنی آب پنیر بسیار غیر معمول بوده و معادل طبیعی برای آن وجود ندارد.

مطالب مشابه را ببینید!