مجله تاپ‌ناز‌

خواص چای ریحان برای سلامت + طرز تهیه دمنوش ریحان خوشمزه

دمنوش یا چای ریحان خواص زیادی برای سلامت دارد و در این بخش تمام این فواید را بررسی می کنیم و روش و طرز تهیه دمنوش ریحان را به شما آموزش می دهیم.

دمنوش ریحان با عسل می تواند باعث رفع گلودرد و تب شود و از سرماخوردگی و آسم جلوگیری کند و حالت تهوع و بی خوابی را از بین می برد.

گیاه ریحان دارای آهن، کلسیم، ویتامین K و مواد مغذی زیادی است و به عنوان یک ضد عفونی کننده، آرام بخش، ادرارآور بوده که در جهت درمان اسهال نفخ، معده و بی اشتهایی کمک زیادی می کند. این گیاه معطر با ارتفاع 20 تا 50 سانتی متری دارای برگ بیضی با ساقه کرک دار و گل سفید و قرمز است. بهترین مکان و شرایط آب و هوایی برای این گیاه گرم و آفتابی است و برای تهیه غذا استفاده می شود. از ریحان در بیشتر جاها به عنوان درمان کننده مشکلات تنفسی و شکمی استفاده می شود و فواید زیادی برای بهبود دردهای روده ای، زخم معده، نفخ، رفع بی اشتهایی، پیشگیری از سرطان، حفظ سلامت پوست و مو، بهبود اسهال، رفع بی خوابی، معالجه عفونت ادراری و رفع زخم و التهابات دهانی دارد.

خواص و فواید چای ریحان

ریحان گیاهی سبز و معطر است و باعث محدود کردن فعالیت رادیکال های آزاد می شود. رادیکال آزاد در بدن می تواند باعث آسیب به سلول ها شود و باعث بروز بیماری های مختلف شود. آنتی اکسیدان طبیعی که در دمنوش وجود دارد از صدمه های پیری جلوگیری می کند و از پوست محافظت می کند. گیاه ریحان گیاه سبزی انبیا است و در آن 8 فایده اصلی وجود دارد که عبارتند از:

  • هضم را آسان می کند.
  • بازدم را خوشبو می کند.
  • اشتها آور است.
  • درد را از بدن بیرون می کند.
  • بوی بدن را خوش می کند.
  • جذام را از بین می برد.
  • رگ و مجاری تنفسی باز می کند.
  • در معده درد و عفونت را ار بین می برد.

ریحان از زمان قدیم در منطقه آسیایی هند وجود داشته است و دم کرده آن بسیار مورد توجه مردم بوده است و برای تهیه چای ریحان ابتدا دو قاشق غذاخوری خرد شده را درون آب جوش بریزید و بگذارید که چند دقیقه دم بکشد و سپس بعد از هر وعده غذایی دو فنجان میل کنید.

مناسب سیستم ایمنی بدن

چای ریحان می تواند باعث حفظ سلامت بدن شود و سیستم ایمنی بدن را تحریک می کند. این دمنوش دارای آنتی اکسیدان محلول در آب است باعث تحریک سلول های سفید می شود و بدن را در مقابل عفونت ها مقاوم می کند.

 پیشگیری از سرطان

دمنوش ریحان به دلیل داشتن آنتی اکسیدان باعث جلوگیری از نقص کروموزومی می شود و می تواند باعث کاهش احتمال تغییرات سرطانی و جهش سلولی شود. چای ریحان می تواند از بازگشت سرطان جلوگیری کند.

کاهش التهاب

دم کرده ریحان به دلیل داشتن آنزیم هایی که از التهاب بدن کم می کند باعث کاهش بیماری های التهابی می شود و در نهایت از بروز بیماری های قلبی، آرتریت روماتوئید و دیابت پیشگیری می کند.

خاصیت ضد باکتریایی

دیگر خاصیت ریحان جلوگیری از رشد باکتری است و طبق مطالعات می تواند عفونت و باکتری ای مقاوم به آنتی بیوتیک را کنترل و درمان کند.

 

 

خواص چای ریحان

جلوگیری از افسردگی

دمنوش ریحان می تواند باعث آرامش اعصاب شود و با داشتن سروتونین و دوپامین حال روحی فرد را بهتر می کند. این چای باعث حفظ سلامت مغز می شود و آرامش می بخشد و به عنوان یک داروی ضد افسردگی قوی شناخته می شود و با مقدار زیاد مسی که دارد می تواند سطح انرژی را بهبود بخشد و باعث از بین رفتن بی حالی شود.

بهبودی قلب و عروق

چای ریحان باعث تاثیرات مثبت در قلب می شود و از تجمع پلاکت و لخته شدن خون در بدن جلویگری می کند. دمنوش ریحان خطر سکته مغزی و حمله قلی را کاهش می دهد و کلسترولی که در دیواره رگ ها جمع می شود را دفع می کند.

کنترل کننده استرس

استفاده از این دمنوش می تواند از ترشح زیاد کورتیزول جلوگیری کند و به دلیل ترکیباتی که این چای دارد می تواند با استرس و فشار خون هم مقابله کند. این دمنوش باعث زیاد شدن هورمون سروتونین و کم شدن اضطراب می شود و استرس را کاهش می دهد.

خواص چای ریحان

مناسب پوست صورت

برگ های ریحان با داشتن خاصیت ضد التهابی و ضد باکتری قوی باعث از بین رفتن جوش و آکنه های پوستی می شود و اگر برگ تازه آن را استفاده کنید لکه ها و جوش های سر سیاه پوست از بین می روند. به دلیل وجود آنتی اکسیدان پوست را پاکسازی می کند و سلول های مرده را حذف می کند و پوست صورت را جوان و درخشان می کند.

ماسک صورت ریحان

  1. برگ های تمیز و تازه ریحان را له کرده و به مدت یک ربع بر صورت بگذارید و بعد برداشته و با آب خنک بشویید و خشک نمایید.
  2. یک قاشق چای خوری پودر خشک شده ریحان را با زردچوبه و یآب ک عدد لیمو مخلوط کرده و بر صورت بزنید سپس بگذارید تا یک ربع بماند بعد با آب خنک بشویید.

تنظیم متابولیسم کبد

افرادی که 5 روز چای ریحان استفاده کنند سطح بالایی از آنزیم های کبدشان تنظیم می شود. به دلیل داشتن آنتی اکسیدان موجود باعث بهبود عملکرد کبد می شود و باعث درمان بیماری کبد چرب در افراد الکلی می شود.

مناسب دیابت و قندخون

این چای می تواند سطح قند خون را کنترل کند و باعث کم شدن مقدار کلسترول بد می شود. ریحان باعث پایین آمدن گلوکز خون می شود. با کم کردن سطح تری گلیسیرید خون به افراد دیابتی کمک می کند تا سندروم متابولیک را کم کند.

مفید برای معده و دستگاه گوارش

اگر معده شما ضعیف است به شما پیشنهاد می کنیم که دمنوش ریحان استفاده کنید. برای درمان ریفلاکس معده، بی اشتهایی، کشتن انگل دستگاه گوارش و گرفتگی و معده درد مفید است. این چای با حفظ تعادل اسیدی و قلیایی بودنش برای بدن هضم را آسان می کند و باکتری های مضر را از بدن خارج می کند.

تقویت میل جنسی

دیگر خاصیت چای ریحان درمان ناباروری است و می تواند کیفیت اسپرم در مردان تقویت کند. این گیاه می تواند تستوسترون که هورمون اصلی تحریک جنسی مردان است را بالا ببرد.

یکی دیگر از خواص چای ریحان در خصوص درمان ناباروری می باشد که به ویژه در آقایان می تواند کمبود اسپرم یا اختلالات نعوظ را درمان کند. این گیاه با افزایش سطح ترشحات تستوسترون هورمون اصلی تحریک جنسی را بالا برده و در نهایت به سلامت قوای جنسی و توانایی تولید مثل کمک می کند.

نکته: اگر از هر دارویی برای رفع بیماری خود استفاده می کنید برای مصرف چای ریحان حتما قبل آن با پزشک مشورت نمایید.

طرز تهیه دمنوش ریحان

یک قاشق غذاخوری برگ خشک شده ریحان را یک لیوان آب جوش درون قوری بریزید و دو دقیقه روی شعله غیر مستقیم قرار دهید و بعد از گذشت این مدت آن را صاف کنید و سپس با عسل مخلوط نمایید و میل کنید.

برای تهیه دمنوش تخم ریحان یک قاشق چای خوری تخم کوبیده شده ریحان را با یک لیوان آب جوش درون قوری بریزید و به مدت 20 دقیقه آن را روی شعله غیر مستقیم قرار دهید تا دم بکشد و پس از صاف کردن، آن را با عسل مخلوط کنید و سپس میل نمایید.

مطالب مشابه را ببینید!