مجله تاپ‌ناز‌

خواص چای لیمو و فواید مصرف این چای خوش طعم

چای لیمو خواص زیادی دارد و تاثیرات مثبتی بر سلامت دارد و به همین دلیل جزو یک نوشیدنی های سالم و مفید برای افراد در طول روز است. این نوشیدنی خوش طعم به دلیل داشتن لیمو حس تازگی و نشاط به بدن می دهد و فواید دارویی بی نظیری دارد.

چای یکی از نوشیدنی های مفید برای ایرانیان است که دارای انوع مختلفی است و به همراه افزودنی ها و مواد مختلفی می توان آن را آماده نمود. در این بین می توان به چای لیمو اشاره کرد که علاوه بر عطر و طعم بی نظیری که دارد مزایای زیادی هم بریا سلامتی انسان دارد. در ادامه مطلب تصمیم داریم شما را با مهمترین خواص چای لیمو برای سلامت بدن آشنا کنیم.

 خواص چای لیمو

می توان گفت که چای لیمو یکی از انواع چای است که به دلیل داشتن لیمو ترش منبع خوب و مناسبی از انواع مواد مغذی و ویتامین C مورد نیاز بدن است و برای حفظ و تامین سلامتی مفید است. خواص چای لیمو بسیار فراوان و متنوع است و همین امر باعث شده است که خیلی از افراد به مصرف این نوشیدنی روی آورند و اهمیت زیادی به آن بدهند.

چای لیمو به دلیل اثر پاکسازی که دارد بسیار شناخته شده است. این نوشیدنی همین طور باعث ایجاد انرژی و حس طراوت در بدن می شود ولی باید به این نکته توجه کرد که مصرف بیش از حد چای لیمو ممکن است مضرات و خطراتی را در پی داشته باشد. در ادامه مهمترین فواید چای لیمو برای سلامت را بررسی می کنیم.

 

از بین بردن استرس و اضطراب

استرس از عواملی است که باعث ایجاد سموم مختلف در خون می شود و مشکلاتی را در سلامت روح و روان ایجاد می کند. این نوع چای در واقع با استفاده از پاکسازی خون فرر را فعال و سالم نگه می دارد.

 

تسهیل در جذب آهن

این چای باعث ایجاد اختال در جذب آهن می شود ولی چای لیمو به دلیل داشتن ویتامین سی می تواند باعث افزایش جذب آهن شو. به همین دلیل اضافه کردن لیمو به چای می تواند این ویژگی نامناسب چای را خنثی کند.

خواص چای لیمو

خاصیت ضد سرطانی

چای و لیمو هر دو خاصیت آنتی اکسیدانی قوی دارند. این ویژگی به دلیل وجود پلی فنول درون چای و مقادیر زیاد ویتامین سی موجود در لیمو است. آنتی اکسیدان ها نه تنها از صدمه دیدن سلول های سالم ممانعت می کنند بلکه باعث مرگ سلول های ناسالم و پیشگیری از رشد سلول های سرطانی هم می شوند.

 

کم کردن وزن

چای لیمو می تواند باعث کاهش وزن شود. لیمو با کمی عسل و آب متابولیسم بدن را بالا می برد و باعث سوزاندن میزان کالری زیادی حتی در موقع استراحت می شود. این عمل در نتیجه باعث می شود که از بین بردن چربی اضافه در مدتی کمی طولانی کمتر شود و به ویژه برای افرادی که رژیم لاغری سالم را همراه با ورزش انجام می دهند گزینه خوبی برای کاهش وزن است.

 

متعادل کردن میزان PH

تنظیم بودن میزان PH بدن در سطح متعادل و قلیایی امری مهم است زیرا که این اصلی ترین راه سالم ماندن و مقابله کردن با بیماری های مختلف می باشد. در صورتی که میزان PH بدن در حد متعادل نباشد سطح اسیدی pH می توانید باعث عفونت و آسیب های مختلف شود که به صورت مثال می توان به اسید اوریک در مفاصل اشاره کرد. دلیل اصلی التهاب و در متعادل نبدن میزان pH است.

 

آبرسانی بدن

هیدراته نگه داشتن بدن یکی از مهمترین عوامل است که برای ایجاد احساس خوب باید انجام شود. تقریبا 70 درصد از بدن را آب تشکیل می دهد به همین دلیل برای کارکرد خوب به مایعات نیاز است. هیدراته شدن مناسب باعث بالا رفتن میزان متابولیسم، حذف سم و فراهم نمودن اکسیژن برای اندام های مهم بدن است.

 

رفع سرماخوردگی و آنفولانزا

این نوشیدنی خوش طعم برای بهبودی علائم آنفولانزا و سرماخوردگی مفید است. در صورت تمایل می توانید مقداری زنجبیل را هم به چای اضافه کنید و روزی 3 الی 4 بار آن را استفاده کنید. این نوشیدنی نه تنها باعث رفع گلودرد می شود بلکه باعث تقویت سیستم دفاعی می شود.

تامین سلامتی دهان و دندان

در رفع و تسکین درد کمک می کند زیرا که روش درمانی خوبی برای التهاب لثه است. بوی بد دهان را از بین می برد و باعث سفید شدن رنگ آنها می شود و قسمت جداره دهان را به صورت کامل پاکسازی می کند. برای پاکسازی تمام محیط دهان گزینه ای مناسب است.

 

مفید برای کبد

کبد یکی از مهمترین اعضای بدن است زیرا که کارکرد متابولیکی آن در روند رشد و تکامل زندگی ضروری است. چای لیمو در تولید آنزیم های مختلف کمک می کند و کارکرد چنین اندام مهمی را سهولت می بخشد.

 

خاصیت آنتی اکسیدانی

چای لیمو مقدار زیادی آنتی اکسیدان دارد که برای تنظیم رادیکال های آزاد که باعث پیری و بعضی از بیماری های سرطان زا هستند گزینه خوبی است به همین دلیل می توان گفت عاملی موثر در جلوگیری از ابتلا به بیماری های مختلف است.

 

تقویت سیستم ایمنی

وجود آهن در بدن باعث تقویت سیستم دفاعی می شود. تاثیرات مثبت آن در سیکل های سرماخوردگی شناخته شده است. استفاده روزانه از چای لیمو از ایجاد آنفولانزا جلوگیری می کند و آن را به کمترین سطح ممکن می رساند. داشتن یک سیستم ایمنی قوی باعث ایجاد سلامتی می شود.

 

پشتیبانی از هضم کردن غذا

چنانچه چای لیمو مرتب بعد از غذا استفاده شود در هضم غذا کمک می کند و کارکرد اندام روده را سهولت می بخشد. می توان گفت این نوشیدنی حاوی یک ماده قلیایی کننده موثر است و باعث کم شدن میزان اسیدیته و نشانه های سوء هاضمه می شود. چای لیمو از یبوست پیشگیری می کند و به شکل خوبی باعث دفع مواد اضافه می شود.

 

خاصیت ضدعفونی کنندگی

چای لیمو به دلیل داشتن خواص ضد عفونی کنندگی می تواند با عفونت ها مبارزه کند و باعث بهبودی زخم های مختلف می شود و روی زخم های کوچک هم استفاده می شود.

 

سم زدایی بدن

این نوشیدنی دارای خاصیت پاکسازی کننده بدن است و سموم مختلف را از بدن دفع می کند. وجود سموم مختلف در بدن باعث ایجاد بیماری و عفونت های مختلف می شود.

مطالب مشابه را ببینید!