مجله تاپ‌ناز‌

خواص کرفس و آب کرفس + فواید و مضرات احتمالی آب کرفس

کرفس گیاهی بسیار مفید است و دارای فواید و خواص زیادی است. کرفس به دلیل داشتن مواد معدنی مانند منیزیم و پتاسیم تاثیر زیادی برای درمان بیماری های انسان دارد.

میوه و دانه های کرفس به شکل خشک شده یا روغن به عنوان دارو هم استفاده می شود. بعضی از مواقع روغن کرفس به شکل کپسول در بازار موجود است. از آب کرفس به عنوان دارو هم استفاده می کنند. در ادامه فواید و خواص کرفس و آب کرفس را توضیح می دهیم.

خواص کرفس و آب کرفس

مصرف کرفس باعث خواب بهتر و آرامش می شود. این سبزی می تواند باکتری های ساده ادرار را از بین ببرد و به همین دلیل به عنوان کمک کننده دستگاه گوارشی، حرکات روده را می تواند تنظیم کند. در خانم ها قاعده آور است و دردهای هنگام قاعدگی را کاهش می دهد. کرفس گازهای روده را کنترل می کند. این گیاه پر خاصیت میل جنسی افراد را افزایش می دهد. در مادران شیردهی که شیر آنها بیش از حد ترشح می شود، مصرف کرفس می تواند جریان شیر را کمتر کند. کرفس به عنوان تحریک کننده غدد شناخته می شود. تصفیه کننده خون است و برای درمان بعضی از بیماری مانند موارد زیر استفاده می شود:

  • درد مفاصل (رماتیسم)
  • نقرس
  • حملات عصبی
  • بر آشفتگی
  • سردرد
  • چاقی
  • خستگی

مکانیسم و تاثییر کرفس در بدن

کرفس به دلیل داشت بعضی از مواد شیمایی باعث می شود که مصرف مایعات بدن کمتر شود و افزایش ادرار می شود. این مواد شیمایی باعث خواب آلودگی افراد می شوند و علائم آرتروز را کاهش می دهند. عملکرد کرفس در بدن طوری است که فشار خون و قند خون را کاهش می دهد و از لخته شدن خون جلوگیری می کند و باعث آرامش عضلات بدن می شود که یکی از مهمترین خواص کرفس به حساب می آید.

بعضی از تاثیرات احتمالی کرفس

درد قاعدگی

بعضی از تحقیقات بالینی نشان داده است که مصرف 3 روز یک محصول خاص دارای دانه کرفس، رعفران و رازیانه می تواند شدت و مدت درد قاعدگی در طول چرخه قاعدگی را کمتر کند.

دافع پشه

بعضی از تحقیقات نشان داده است که استفاده از ژل حاوی 5 تا 25 درصد عصاره کرفس روی پوست می تواند تا 4.5 ساعت پشه ها را از بدن دفع نماید. پس خواص کرفس برای دقع پشه هم کاربرد دارد.

e1594899328270

درمان جوش و آکنه

کرفس به دلیل داشتن انواع ویتامین و مواد معدنی نقش مهمی برای سلامت پوست ایفا می کند و به عنوان روشی مفید و تاثیرگذار برای درمان جوش و آکنه به حساب می آید و به همین دلیل، نوشیدن هر شب یک لیوان آب کرفس برای رفع جوش های صورت بسیار موثر است و می توانید چند ساقه کرفس را از درون آب جوشانده و پس از سرد شدن هر شب پیش از خوابیدن مقداری از آن را میل کنید.

تقویت سیستم ایمنی خانم های باردار

اسفناج مقداری زیاد فیبر دارد که باعث جلوگیری و درمان هموروئید و یبوست در دوران بارداری می شود. ویتامین سی، پتاسیم و اسید فولیک موجود در کرقس باعث تقویت سیستم ایمنی بدن در خانم های باردار می شود و کمک زیادی به رشد بهتر جنین می کند.

البته زیاده روی در مصرف کرفس می تواند باعث سقط جنین گردد.

پیشگیری از سرطان با کرفس

کرفس مقدار زیادی از ترکبات شیمایی به نام پلی آستیلن را دارد که سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و باعث جلوگیری و درمان تومور و سرطان های روده، سرطان سینه و لوسمی می شود.

درمان فشار خون بالا

وجود مقدار زیاد پتاسیم در ساقه و برگ های کرفس آن را به عنوان روشی عالی برای کاهش فشار خون بالا تبدیل کرده است و کرفس به دلیل داشتن فتالئین باعث بهبود جریان خون در رگ می شود و در نتیجه فشار خون بالا را هم درمان می کند.

تقویت و رشد مو

کرفس بر سلامت مو تاثیر زیادی دارد و دارای مقداری زیادی آب و ویتامین A است و باعث هیدراته شدن مو و افزایش رشد مو می شود. نوشیدن هر روز آب کرفس می تواند باعث داشتن موهای زیبا و پرپشت گردد.

درمان بی خوابی

وجود مقدار زیادی منیزیم و کلسیم می تواند باعث آرام بخشی قوی کرفس شود و باعث کاهش اضطراب و استرس در افراد می شود و در نتیجه می تواند بی خوابی را درمان کند.

درمان روماتیسم

کرفس به دلیل داشتن خواص ضد التهابی که طی تحقیقات در سال 2007 انجام گرفته برای درمان رماتیسم آرتروز هم گزینه خوبی است.

درمان سنگ کلیه

کرفس می تواند باعث کاهش اسید اوریک شود و تولید ادرار و رفع عفونت های ادراری با کرفس ممکن است و البته می تواند سنگ مثانه و سنگ کلیه را هم درمان کند.

بعضی از تاثیرات دیگر کرفس

  • کاهش دهنده درد مفصل و عضلات و درد
  • درمان نقرس
  • کاهش دهنده عصبانیت
  • تسکین دهنده سردرد
  • تحریک کننده اشتها
  • درمان کننده خستگی
  • کاهش نگهداری مایعات در بدن
  • تنظیم کننده حرکات روده
  • استفاده به عنوان آرام بخش خواب
  • کاهش دهنده گازهای بدن
  • تحریک کننده قاعدگی
  • کاهش دهنده شیر مادر
  • کمک کننده به هضم غذا

عوارض جانبی کرفس چیست؟

استفاده به اندازه از کرفس و فرآورده های آن عوارض جانبی خطرناکی ندارد و برای سلامت بدن مفید می باشد. با وجود خواص بیشمار کرفس، یکی از عوارض جانبی کرفس می تواند ایجاد التهاب پوستی باشد که در صورت مشاهده این علائم باید از مصرف کرفس خودداری کرد. مصرف زیاد این گیاه برای زنان باردار و مادران شیرده توصیه نمی شود زیرا مصرف کرفس قاعده آور است و باعث سقط جنین می شود و از آن جا که جریان شیر مادر را کاهش می دهد می تواند باعث کاهش تغذیه نوزاد گردد. شواهدی بر این مسئله وجود ندارد ولی توصیه می شود که این افراد از خوردن کرفس پرهیز کنند.

آلرژی

کرفس می تواند در افرادی که به برخی گیاهان و ادویه جات از جمله : زردک وحشی، قاصدک و درمنه و … حساس هستند، ایجاد آلرژی کند.

اختلالات انعقادی

این نگرانی وجود دارد که زمانی که کرفس در مقادیر دارویی استفاده می شود، ممکن است خطر خونریزی را ایجاد کند. به همین دلیل به افرادی که دچار اختلالات خونریزی هستند توصیه می شود از مصرف کرفس اجتناب کنند.

مشکلات کلیوی

مصرف بیش از حد کرفس ممکن است باعث التهاب کلیه و منجر به مشکلات کلیوی شود.

افت فشار خون

شواهد نشان داده است که وجود مقادیر کرفس در داروها باعث افت فشار می شود. بنابراین افرادی که فشار خون پایین دارند، باید با احتیاط از این گیاه استفاده کنند.

مصرف کرفس بر سیستم عصبی مرکزی موثر است، در افرادی که می خواهند عمل جراحی کنند و بیهوشی استفاده کنند، توصیه می شود 2 هفته پیش از جراحی از مصرف کرفس اجتناب کنند.

مطالب مشابه را ببینید!