مجله تاپ‌ناز‌

خواص گز روغنی یا مورینگا برای مردان + فواید برای اختلال نعوظ تا کنترل قند خون

خواص گز روغنی یا مورینگا برای مردان

درخت مورینگا یا گز روغنی یکی از گیاهان بومی منطقه شمال غرب کشور هند است که به دلیل داشتن برگ های مغذی و خواص دارویی که برای مردان دارد، از زمان های قدیم در طب سنتی آیورودا مورد استفاده قرار می گرفته است.

باید بدانید که تقریبا تمام بخش های گیاه مورینگا فواید دارویی و درمانی زیادی دارد و می تواند بیش از 300 بیماری مختلف را درمان کند. از دیگر خواص مهم مورینگا برای مردان می توان به حفظ سلامت پروستات، درمان اختلال نعوظ، بهبود باروری مردان و کنترل قند خون اشاره نمود.

 

فواید مورینگا برای مردان

در ادامه این مطلب با خواص مورینگا و فواید دارویی آن آشنا می شوید.

کنترل قند خون

دیابت نوع دوم یکی از بیماری های مزمن است که در مردان بیش از خانم ها شیوع دارد، دلیل این می باشد که افزایش تجمع چربی های شکمی یا احشایی در آقایان بیش از زنان است که باعث کاهش کارایی انسولین و افزایش خطر ابتلا به دیابت منجر می شود.

عصاره برگ و دانه مورینگا با افزایش تولید انسولین و جذب بهتر قند توسط سلول ها باعث کاهش قند خون می شود و در بعضی از موارد دیده شده تاثیر زیادی روی قند خون نداشته است. مصرف پودر برگ این گیاه با وعده غذایی می تواند از افزایش یافتن قند خون پس از وعده غذایی در افراد دیابتی جلوگیری کند، با این حال دوز مصرفی موثر به قدری می باشد که روی طعم غذا تاثیر منفی گذاشته و معمولا افراد نمی توانند آن را به صورت منظم مصرف کنند.

 

سلامت پروستات

دانه و برگ مورینگا دارای ترکیبات دارای گوگرد به نام گلوکوزینولات ها است که خواص ضد سرطانی دارد و رشد و نمو سلول های سرطان پروستات را مهار می کنند. مورینگا برای پیشگیری از هایپرپلازی (بزرگی) خوش خیم پروستات مفید است، ناگفته نماند احتمال ابتلا به این عارضه با افزایش پیدا کردن سن بیشتر می شود و نشانه بارز آن بزرگ شدن پروستات است که در دفع ادرار مشکل ایجاد می کند. به نظر می رسد عصاره برگ مورینگا به کاهش پروستات کمک می کند و سطح آنتی ژن مخصوص پروستات را کاهش می شود. این آنتی ژن را پروتئین های تولید شده توسط غده پروستات است که بالا بودن سطح آن می تواند نشانه ای سرطان پروستات است.

 

درمان اختلال نعوظ

اختلال نعوظ از مشکلاتی جنسی شایع در میان مردان می باشد که طی آن فرد در رسیدن به حالت نعوظ و حفظ آن حین رابطه جنسی دچار مشکل می شود و عوامل مختلفی مانند مشکل در جریان خون، بالا بودن سطح چربی، فشار خون بالا، بالا بودن سطح چربی خون یا بیماری های خاص مانند دیابت در بروز آن نقش دارند. برگ مورینگا دارای ترکیبات گیاهی پلی فنلی است که با افزایش تولید اکسید نیتریک و کاهش فشار خون می تواند جریان خون را تقویت کند و به درمان این اختلال کمک کند.

عصاره برگ و دانه این گیاه با مهار آنزیم های مرتبط با اختلال نعوظ که از عوامل افزایش فشار خون و کاهش تولید اکسید نیتریک هستند در کاهش علائم اختلال نعوظ نقش مثبت داشته باشد. مصرف عصاره دانه مورینگا عضله مربوط به نعوظ در آلت تناسلی را شل کرده و باعث می شود جریان خون بیشتری به این منطقه برسد.

 

بهبود باروری

آمار نشان داده در 40 درصد موارد ناباروری، مشکلات مردانه مانند تعداد کم اسپرم یا مشکل در تحرک آنها عامل اصلی می باشد. برگ و دانه مورینگا به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی قوی با استرس اکسیداتیو مقابله کرده و باعث افزایش تولید اسپرم و جلوگیری از آسیب DNA اسپرم می شود.

پودر برگ مورینگا می تواند به صورت قابل توجهی حجم مایع منی، تعداد و تحرک اسپرم ها را افزایش دهد و مانع از بین رفتن اسپرم در گرمای شدید، شیمی درمانی یا پرتوهای الکترومغناظیسی ناشی از موبایل می شود.

 

عوارض جانبی گیاه مورینگا

برگ مورینگا به صورت برگ خشک، کپسول، پودر، عصاره و دمنوش کیسه ای در بعضی از نقاط عرضه می شود و سابقه طولانی استفاده از آن در طب سنتی و مواد غذایی نشان داده احتمال که خطری خاص برای سلامت افراد ندارد. در تحقیقات مشخص شده است افرادی که یک دوز 50 گرمی پودر برگ مورینگا مصرف کرده اند یا به مدت 3 ماه هر روز 7 گرم از این پودر را میل کرده اند مشکل خاصی نداشته اند.

اما قبل از مصرف مورینگا به نکات زیر دقت کنید.

در بعضی از پژوهش های علمی مشخص شده است که این گیاه باعث کاهش سطح تستوسترون در مردان می شود و مشکلاتی مانند کاهش میل جنسی، اختلال نعوظ، کاهش حجم عضلانی و افسردگی را به همراه دارد.

اثر کاهنده تستوسترون برگ مورینگا می تواند اثر بخشی درمان جایگزینی تستوسترون در آقایانی که دچار کمبود تستوسترون را کمتر کند.

آقایانی که دچار کمبود تستوسترون هستند یا داروی فشار خون یا دیابت مصرف می کنند قبل از مصرف مکمل های مورینگا با پزشک خود مشورت کنند.

منبع: healthline

مطالب مشابه را ببینید!