مجله تاپ‌ناز‌

خواص گیاه دم اسب + تمام فواید این گیاه دارویی برای پوست مو و سلامت

خواص گیاه دم اسب

از زمان های قدیم تا به حال گیاه دم اسبی بسیار کاربرد داشته است و در طب سنتی بسیار استفاده می شده است و خیلی از کشورهای دنیا و حتی در اروپا و فرانسه هم از این گیاه استفاده دارویی می شد. گیاه دم اسب سرشار از سیلیس است و باعث جوانسازی پوست و همچنین استحکام استخوان می شود. در ادامه به خواص و فواید این گیاه دارویی اشاره می کنیم.

یکی از گیاهان دارویی که از زمان های قدیم در کشورهای اروپایی و چین بسیار کاربرد داشته است گیاه دم اسبی می باشد. این گیاه در طب سنتی بسیار طرفدار داشته است و علاوه بر خواص زیادی که در زیمنه پوست و مو داشته است برای درمان بسیاری از بیماری ها هم کاربرد داشته است.

تمام خواص و فواید گیاه دم اسب

گیاه دم اسب horsetail به دلیل داشتن مقدار زیادی سیلیس به نام سیلیکا هم شناخته می شود. این گیاه در مناطق شمالی ایران بیشتر یافت می شود و به صورت خودرو رشد می کند. دم اسب دو نوع ساقه هوایی می باشد. ساقه قرمز رنگ در ابتدای فصل بهار ظاهر می شود و ساقه سبز هم که نازا است پس از ساقه سبز رشد می کند. در طب سنتی از این ساقه که سبز رنگ است، استفاده دارویی می کنند.

از ترکیبات موجود در دم اسبی می توان به اسید پالمیتیک، اسید آکونتیتیک، نیکوتین، دی متیل سولفن، پالوسترین و تیامنیاژ اشاره نمود. این گیاه در کشور فرانسه و بعضی از کشورهای اروپایی از لحاظ دارویی بسیار مورد توجه قرار گرفته است. گیاه دم اسب بسیار خواص دارد و در ادامه به آنها اشاره می کنیم.

نکاتی برای مصرف گیاه دم اسب

  • کودکان و زنان باردار از مصرف این گیاه خودداری نمایند.
  • مصرف زیاد گیاه ممکن است سبب اختلال در دستگاه گوارش و ایجاد اسهال شود.
  • چنانچه با مصرف گیاه دم اسبی نشانه های غیرعادی مشاهده نمودید مصرف آن را قطع کنید.
  • اگر بیماری خاصی دارید بهتر است قبل از مصرف با یک متخصص یا درمانگر طب سنتی مشورت داشته باشید.

ضد چروک

با توجه به اینکه این گیاه دارای سیلیس زیادی است مصرف آن می تواند باعث رفع چین و چروم و افتادگی پوست شود. سیلیکای موجود در این گیاه نوعی ماده معدنی است که به کلاژن سازی پوست کمک زیادی می کند. دم اسبی خاصیت ضد التهابی و آنتی اکسیدانی زیادی دارد و می تواند روند پیر شدن پوست را کند کند. برای استفاده از گیاه دم اسب در ابتدا صورت را بشویید و سپس آن را روی پوست بمالید و در حدود 20 دقیقه صبر کنید سپس با آب ولرم آن را بشویید و در آخر صورت را با حوله ای تمیز خشک کنید.

 

ادرار آور

مصرف این گیاه دارویی می تواند حجم ادرار را تا 30 درصد بیشتر کند و باعث دفع آب بدن می شود. این گیاه می تواند باعث کاهش وزن و دفع چربی های زائد ناجیه شکم هم شود. افرادی که درگیر مشکلاتی مانند احتباس آب، اوره بالا، چاقی زیاد، نقرس و آرتریت می باشند می توانند از گیاه استفاده کنند. گیاه دم اسبی خطر ابتلا به سنگ کلیه و مشکلات پروستات را هم کاهش می دهد و می تواند از ایجاد بیماری های دستگاه ادراری جلوگیری کند.

تقویت ناخن

گیاه دم اسبی باعث تقویت ناخن ضعیف و شکننده می شود و همچنین باعث درمان و حذف نقاط سفید روی ناخن هم می شود. برای داشتن ناخن های زیبا و محکم می توانید در یک فنجان اب جوش، دو قاشق چای خوری خشک شده گیاه دم اسب را با یک قاشق چای خوری آبلیمو مخلوط کنید و پس از 10 دقیقه ناخن هایتان را در این مخلوط قرار دهید و سپس با حوله ای تمیز خشک کنید. باید 20 دقیقه ناخن های شما در این محلول قرار داشته باشند.

 

رفع موخوره و شوره سر

سیلیسی که در این گیاه وجود دارد می تواند باعث درمان موخوره و شوره سر شود. برای داشتن موهای سالم و زیبا، می توانید 2 قاشق چای خوری عصاره دم اسب را با 1 قاشق چای خوری روغن زیتون مخلوط کنید، سپس مو و پوست سر خود را با آن ماساژ دهید و پس از 20 دقیقه آن را با آب ولرم و شامپو بشویید. این عمل را دو بار در هفته تکرار کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. شما می توانید برای خلاص شدن از شوره سر یا موخوره از روغن گل دم اسبی به تنهایی استفاده کنید.

خواص گیاه دم اسب

سلامت استخوان

همانطور که گفتیم این گیاه دارای سیلیس زیادی است و باعث سلامت استخوان ها می شود. افراد سالمند و یا کسانی که با شکستگی استخوان مواجه شده اند می توانند از این گیاه بیشتر استفاده کنند تا کلسیم آنها ثابت باشد و استخوان های محکمی داشته باشند. دم اسبی باعث تقویت تاندون ها می شود و می تواند باعث کاهش آسیب های ورزشی شود. این گیاه باعث بهبود پارگی لیگامنت و کشیدگی عضلات می شود و بروز پوکی استخوان را در زنان کمتر می کند.

 

قطع خونریزی

یکی از خواص مهم گیاه دم اسبی جلوگیری از خونریزی است. به این دلیل که دارای موادی مانند اسید پکتیک و اسید گالیک می باشد. به طور کلی گیاه باعث قطع خونریزی بینی، قاعدگی شدید یا ادراری می شود. برای بهوبد خون دماغ می توانید شیره گیاه را در بینی بچکانید و در مورد خونریزی های داخلی از دمکرده گیاه استفاده کنید و برای درمان اخلاط خونی جوشانده دم اسبی را مصرف کنید.

 

گزینه ای خوب برای مجاری تنفسی

یکی دیگر از خواص مهم دم اسب مفید بودن آن برای مجاری تنفسی است. استنشاق بخار دمکرده گیاه گرفتگی مجاری تنفسی را رفع می کند. روزی دو لیوان نوشیدن دمکرده گیاه دم اسبی می تواند باعث بهبود سرفه های خشک، برونشیت، تب ناشی از سرماخوردگی و … شود.

 

مطالب مشابه را ببینید!