مجله تاپ‌ناز‌

خواص گیاه کیسه کشیش یا خورجینک + موارد استفاده و کاربردهای آن

کیسه کشیش یا خورجینک، گیاهی است که با بذر تکثیر می شود. ریشه این گیاه دوکی شکل می باشد و در هر خاکی رشد می کند. این گیاه در فصل پاییز برگ های تخم مرغ شکل و کشیده دارد و ساقه آن دارای یک یا دو انشعاب می باشد. اگر می خواهید اطلاعات بیشتری در مورد خواص گیاه کشیش بخوانید در ادامه همراه ما باشید.

کیسه کشیش جزو گیاهان دارویی پر خواص است که برای کاهش خونریزی شدید بینی، زخم های پوستی بسیار استفاده می شود. این گیاه به عنوان علف هرز در اطراف جوی ها رشد می کند و دارای گل های سفید رنگ می باشد.

آشنایی با گیاه کیسه کشیش و خواص آن

کیسه کشیش با نام های دیگری مانند کیسه کیش، کیس الراعی، چمبرک، خاکشیر تلخ و قرمل شناخته می شود. کیسه کشیش گیاهی به شکل علف است که ارتفاع آن در حد 10 تا 60 سانتی متر می باشد. برگ های این گیاه از پای ساقه شکل می گیرد و در ناحیه یقه گل از آن خارج می شود. گل های این گیاه بیشتر به رنگ سفید و ریز است و در تمام فصول سال وجود دارد. میوه های این گیاه به شکل کیسه یا خورجین هستند و بعد از رسیدهخ شدن شکاف بر می دارد. این گیاه به صورت علف هرز در خیلی از مزارع و نقاط با آب و هوای معتدل در شمال غرب هیمالیا رشد می کند.

خواص درمانی گیاه کیسه کشیش

طبق پژوهش های صورت گرفته مصرف این گیاه باعث کاهش و افزایش فشار خون می گردد. کیسه کشیش دارای اثرات کرونوتروپیک و اینوتروپیک مثبت می باشد که باعث انقباضات رحمی می شود. این گیاه دارای خواص دیگری است که در ادامه شرح می دهیم.

  • کاهش خونریزی قاعدگی

از زمان های قدیم گیاه کیسه کشیش باعث کاهش خونریزی های دوران قاعدگی می شد. کیسه کشیش با داشتن خاصیت ضد انعقاد خون باعث کاهش درد و خونریزی در این دوران می شود. این گیاه خاصیت ضد درد دارد و در زمان درد کمر و دل درد قاعدگی به عنوان معجزه عمل می کند.

  • درمان ناباروری

در طب سنتی از خواص گیاه کیسه کشیش برای بالا بردن احتمال باروری استفاده می شد. اینکه این گیاه می تواند ناباروری را درمان کند یک فرضیه است و هنوز به صورت قطعی ثابت نشده است.

  • کاهش خونریزی بعد از زایمان

طبق مطالعه ای که در سال 2017 صورت گرفت، کیسه کشیش خونریزی پس از زایمان به مقدار قابل توجهی کاهش می دهد.

  • سرطان دهان

طبق مطالعه و بررسی که در سال 2013 انجام گرفت، مشخص شد که گیاه کیسه کشیش رشد سلول های سرطانی در دهان را کاهش می دهد و احتمال ابتلا به آن را کم می کند.

  • درمان التهاب و عفونت

طبق بررسی هاص انجام شده در سال 2014، گیاه کیسه به دلیل داشتن مقدار زیاد سولفارافان، التهابات را در بدن کم می کند و با بیماری ها مقابله می کند.

  • درمان زخم های جزئی و سوختگی

کیسه کشیش به دلیل داشتن خواص ضد التهابی باعث درمان زخم های جزیی و سوختگی های سطحی می شود.

  • موارد درمانی دیگر

کیسه کشیش به عنوان مسکن برای سردرد، عفونت مثانه، واریس، مشکلات گوارشی، اسهال، یبوست و گلودرد استفاده می شود.

خواص گیاه کیسه کشیش

رشد گیاه در نقاط مختلف جهان

همان طور که گفته شد این گیاه به دلیل رشد در اکثر خاک ها در بسیاری در نقاط جهان نیز قابل کشت می باشد.

  • پراکندگی جهانی

از نظر جهانی این گیاه در کشور های؛ ایران، ترکیه، آفریقا و نواحی دیترانه ای قابل کشت و رشد می باشد.

  • پراکندگی در ایران

گیاه کیسه کشیش در ایران در شهرهای گرگان، قزوین، گیلان، آذربایجان، لرستان، باختران، اصفهان، خوزستان، کرمان، فارس، خراسان به صورت علف هرز در کنار جاده ها، حاشیه مزارع، پارک و فضاهای سبز یافت می شود.

نکاتی که در مورد مصرف کیسه کشیش

  • ایجاد حساسیت و آلرژی

مصرف گیاه کیسه کشیش در بعصضی افراد ممکن است موجب بروز آلرژی و حساسیت شود. علائمی که نشان دهنده بروز آلرژی و حساسیت می باشد عبارت است از؛ تنگی نفس، درد قفسه سینه، تاول های پوستی، خارش پوست، خستگی و خواب آلودگی می باشد. این گیاه در بعضی افراد باعث بروز ناراحتی معده، تغییر عملکرد تیروئید، تغییر در فشار خون و افزایش ضربان قلب می شود.

  • چه افرادی نباید از گیاه کیسه کشیش استفاده کنند؟

افرادی که مبتلا به فشارخون بالا، بیماری تیروئید، بیماری قلبی، سنگ کلیه و بیماری های کلیوی هستند نباید به هیچ وجه از این گیاه استفاده کنند.

  • دوران بارداری و شیردهی

اثراتی که ممکن است گیاه کیسه کشیش بر روی زنان بادرار و مادران شیر ده بگذارد هنوز در حال مطالعه و بررسی است و فعلا نتیجه قطعی درباره آن بیان نشده است.

خواص گیاه کیسه کشیش

چگونگی مصرف کیسه کشیش

می توانید گیاه کیسه کشیش را به دو روش استفاده کنید:

مصرف خوراکی

در روش مصرف خورکی این گیاه به عنوان دمنوش یا تنتور استفاده می شود.

مصرف موضعی

در این روش کیسه کشیش را به عنوان پماد برای درمان زخم و سوختگی های سطحی استفاده می کنند.

مطالب مشابه را ببینید!