مجله تاپ‌ناز‌

طرز تهیه خورش فسنجان رشتی غذای بی نظیر مجلسی

طرز تهیه خورش فسنجان رشتی

خورش فسنجان رشتی طعمی متفاوت با خورش فسنجان گوشت و مرغ دارد که ترش بودن آن یکی از تفاوت های بارز و ارکان مهم آن است،اگر تمایل دارید دستور پخت این خورش را یاد بگیرید در ادامه این مقاله همراه ما باشید تا نکاتی را در جهت پخت بهترین این خورش به شما آموزش دهیم

فسنجان رشتی یکی از غذاهای محبوب است، که وجود دو عامل باعث جذابیت و خوشمزگی بیش از حد آن شده است،در این غذا به جای مرغ از گوشت مرغابی و اردک، همچنین از رب انار ترش استفاده میشود.

طرز تهیه خورش فسنجان رشتی غذای بی نظیر مجلسی

مواد لازم برای پخت خورش فسنجان رشتی

مواد نام برده شده در این مقاله جهت پخت خورش برای حدود ۶ نفر مناسب خواهد بود، پخت این غذا حدود ۴ ساعت زمان میبرد.

  • گوشت اردک یا مرغابی:۱ عدد
  • مغز‌گردو آسیاب شده: ۴ پیمانه
  • رب انار ترش:۱ فنجان
  • روغن مایع:۲ قاشق غذاخوری
  • آب، نمک و فلفل به مقدار لازم

طرز تهیه خورش فسنجان رشتی

در مرحله اول ابتدا گوشت مرغابی و اردک را در روغن سرخ کنید تا خامی آن از بین برود.

در دومین مرحله مغز گردوی آسیاب شده را همراه با آب و گوشت هایی که از قبل سرخ کرده اید و نمک درون قابلمه بریزید و آن را بر روی حرارت ملایم قرار دهید تا به آرامی بپزد.

در مرحله سوم هنگامی که گوشت مرغابی یا اردک به خوبی پخت، رب انار ترش را به آن اضافه کنید، سپس اجازه دهید تا خورش شما به روغن بیفتد و رنگ آن مایل به سیاه شود، در این زمان خورش شما جا افتاده و آماده سرو با برنج است.

مطلب مشابه: طرز تهیه خورش قیمه عربی و قیمه عراقی خوشمزه

طرز تهیه خورش فسنجان رشتی غذای بی نظیر مجلسی

طرز تهیه خورش فسنجان با مرغ

برخی از افراد پخت خورش با گوشت اردک یا مرغابی را نمی‌پسندند ، این افراد می توانند به جای گوشت مرغابی یا اردک از مرغ استفاده کنند، در این روش ابتدا بهتر است مرغ ها را با ادویه های مناسب و دادخواه طعم دار کنید و آن را اندکی کنار بگذارید، سپس پیاز را کاملا تفت دهید، گردو آسیاب شده را اضافه کنید ۵ دقیقه تفت دهید و آب را به قابلمه اضافه کنید، در مرحله بعدی نیاز است ۲ تا ۳ ساعت به غذا اجازه دهید تا بپزد و روغن پس دهد ، در مرحله بعدی مرغ ها را در روغن سرخ کنید و آنها را به بقیه مواد در حال پخت اضافه کنید ، بعد از ۱ تا ۲ ساعت خورش شما جا افتاده و آماده سرو است.

طرز تهیه خورش فسنجان با گوشت قلقلی

برخی اشخاص ممکن است کلا طعم گوشت مرغ، اردک و مرغابی را نپسندند و ترجیح و انتخاب آنها گوشت قلقلی باشد، اگر شما هم جزو آن دسته افراد هستید که گوشت قلقلی را بیشتر می پسندید در ادامه این بخش همراه ما باشید.

در مرحله اول ابتدا گوشت چرخ کرده را با نمک، فلفل و زرچوبه مخلوط کنید.

در مرحله دوم یک عدد پیاز را رنده کنید و آب آن را کاملا بگیرید، آن را به گوشت چرخ کرده اضافه کنید و کاملا مخلوط کنید‌.

در مرحله سوم گردو را در قابلمه بریزید و تفت دهید، آن را بر روی شعله ملایم قرار دهید تا بپزد و روغن پس دهد.

در مرحله چهارم رب انار را اضافه کنید و گوشت ها را سرخ کرده و به قابلمه اضافه کنید، به خورش فرصت دهید تا کاملا جا بیفتد و آب آن خشک شود.

مطلب مشابه: طرز تهیه خورش انار مسما غذای خوشمزه و سنتی شمال

طرز تهیه خورش فسنجان رشتی غذای بی نظیر مجلسی

نکات مهم

  • همانطور که قبل تر در این مقاله اشاره شد خورش فسنجان رشتی طعمی ترش دارد ، اگر شما جزو آن دسته افراد هستید که غذاهای ترش مزه را دوست ندارید می توانید به آن کمی شکر اضافه کنید هر چند که شکر جزو ترکیبات اصلی خورش فسنجان رشتی نیست.
  • اگر در هنگام پخت خورش آب آن کاهش یافت، مقداری آب به آن اضافه کنید تا گردو ها روغن بیشتری پس دهند.
  • اکثر افراد بنا بر ذائقه خود و خانواده ادویه های مختقلی را به این خورش اضافه می کنند، اما اکثر ادویه های مورد استفاده شامل زردچوبه، دارچین، زعفران و زنجبیل می شود.
  • یکی از راهکارهایی که باعث روغن انداختن بیشتر گردو می شود این است که چند تکه یخ را در هنگام پخت گردو به قابلمه اضافه کنید، در این زمان شک به گردو ها وارد می شود و روغن زیادی پس می دهد.
  • برای اینکه خورش اصیل رشتی داشته باشید باید رنگ آن متمایل به سیاه باشد.
  • اگر شما طعم آلو را دوست دارید می توانید به خورش خود آلو بخارا اضافه کنید تا طعم بهتری بگیرد.
  • در این خورش استفاده از روغن حداقل است ، و روغن خورش از گردو به دست می آید، بهتر است از گردو درجه یک برای پخت خورش فسنجان رشتی استفاده کنید.
  • در هنگام تفت دادن گردو باید خیلی مراقب باشید که گردو ها نسوزند.
  • برای تزیین این خورش می توانید از دانه های انار استفاده کنید که زیبایی خاصی به این غذا می بخشد‌.
  • جالب است بدانید خود رشتی ها، خورش فسنجان را در ظرف سفالی به نام گمج می‌پزند که خورش به آرامی جابیفتد.
  • اگر گیاهخوار هستید می توانید از قارچ به جای گوشت استفاده کنید و این خورش را میل کنید.
  • بهتر است از رب انار محلی ترش و تیره استفاده کنید، اگر این رب در دسترس شما نیست می توانید از رب آلوچه نیز استفاده کنید.

در این مقاله سعی کردیم شما را با پخت خورش فسنجان رشتی آشنا کنیم، مواد لازم و مورد نیاز برای پخت این خورش اصیل ، طرز تهیه غذا با انواع گوشت ها و ذائقه ها همچنین افرادی که گیاهخوار هستند در این مقاله ذکر شد،برخی از راهکارها جهت پخت هر چه بهتر این خورش در انتهای مقاله ذکر شد که کمک شایانی به پخت این خورش می کند، اگر شما جزو آن دسته افرادی هستید که به غذاهای محلی با طعم خاص خود علاقه دارید، خورش فسنجان با گوشت اردک یا مرغابی گزینه بسیار مناسبی است ،فقط دقت کنید که در این غذا حتما از گردو مرغوب و درجه یک در جهت روغن دهی بیشتر و همچنین رب انار محلی و ترش در جهت طعم بهتر و تیره تر شدن خورش استفاده‌ کنید تا یک خورش اصیل رشتی را بپزید.

مطلب مشابه: خورش ونوشک | آموزش طرز تهیه خورش ونوشک غذای محلی کرمانشاهی

مطالب مشابه را ببینید!