مجله تاپ‌ناز‌

خیانت بعد از ازدواج به چه دلیل اتفاق می افتد؟

خیانت بعد از ازدواج به چه دلیل اتفاق می افتد؟

در این مطلب در مورد دلیل خیانت پس از ازدواج توضیح می دهیم که در سال های اخیر به یکی از موضوعات مهم در زندگی زناشویی تبدیل شده است و افراد نگران این موضوع هستند.

رابطه زناشویی به دلیل حس تعلق و مهم بودن در فرد متقابل بسیار مهم است. وقتی خیانت اتفاق می افتد فرد مبتلا به خشم و عصبانیت می شود و روحش آزرده می شود و در این مواقع می گویند فرد حسادت می کند. در این حالت به صورت کلی خیانت به نقص اعتماد و شکستن توافق زن و شوهر در ارتباط با روابط احساسی و جنسی فرد متقابل احساس می شود.

خیانت بعد از ازدواج تجربه بدی است و به نوعی خلاف وعده عمل کردن است و باعث می شود که اعتماد به طور کامل از بین برود.فرد خیانت کننده برای پوشاندن خیانت مجبور است به طرف مقابل دروغ بگوید و او را فریب دهد که عواقب بدی در پی دارد.

تعریف خیانت بعد از ازدواج

وقتی که فرد ازدواج کرده و با شخص دیگری وارد رابطه شده است که این رابطه می تواند هر نوع فعالیتی باشد که شخص لذتی را که با همسرش داشته با نفر سومی هم داشته باشد به آن خیانت گفته می شود. اگر چه این خیانت در رابطه با یک دیدار باشد، گفتگوهای مخفی باشد و یا حتی رابطه جنسی باشد که تمام این عوامل دچار به هم ریختن شریک متقابل شده خیانت به حساب می آید. فرد خیانتکار نشانه هایی از این قبلی دارد دوری کردن از همسر، دروغ گویی، احساس گناه و از همه بیشتر افسرده خواهد شد.

دلیل خیانت زن و شوهر

طبق آماری که در دادگاه خانواده است نشان داده شده خیانت پس از ازدواج در چند سال اخیر به همسر بسیار افزایش داشته است که این عمل می تواند تنشی در ارتباط با این موضوع ریشه یابی شود که به اموری مربوط هستند. اغلب متخصصان روانشناسی علت اصلی آن را از بین رفتن عشق و علاقه، جذابیت نداشتن همسر، هوس رانی، عقده های جنسی، لاابالی بودن همسر، تنوع و زیاده خواهی، بی وفایی همسر، بی خطر دانستن خیانت و اخلاق و رفتار های غیرقابل تحمل می دانند. در رابطه با این موضوع خطراتی از جمله در این امور دخیل بوده که نقش و دلایل خیانت در جامعه را طبق نظر روانشناس بازگو می کنیم.

اشکال خیانت به همسر

خیانت ذهنی

در این شکل از خیانت فرد مدام فکر و خیال شخص دیگری را در نظر دارد که زاییده ذهن خود است و آن فرد خیالی را آدمی ایده آل تصور می کند. در این هنگام است که زندگی با تنش و خطرهایی روبرو می شود که آن شخص یکسره زندگی خود را با آن فرد ایده آل مقایسه و برآورد می کند که در رابطه با شوهرش سرد شده و با مشکل روبرو می شود.

خیانت کلامی

خیانت کلامی مرد و یا زن به صورت اینترنتی یا تلفنی در هر موقعیتی که برای او فراهم باشد با فرد مورد نظر ارتباط برقرار می کند و گرم صحبت می شود. در این راببطه به دلیل وجود فضای مجازی اینترنتی ارتباط جنسی کلامی که با عکس و فیلم هم صورت می گیرد نوعی خیانت است. در این خیانت فرد دچار انحراف جنسی می شود.

خیانت رفتاری

مفهوم در ارتباط با این خیانت به گونه ای است که یکی از همسران به شکل رفتاری با شخص سوم رابطه برقرار می کند که این شخص نیازهایش را تامین می کند و خیانت پس از ازدواج به حساب می آید. قسمتی زیادی از جامعه را این خیانت به همسر تشکیل می دهد که با رابطه جنسی برقرار است.

انگیزه خیانت زن یا مرد به همسر

دلایل زیادی وجود دارد که خیانت بعد از ازدواج را اولویت می دهند تا به دلایلی به همسر خود خیانت کنند که به شرح ذیل می باشد؛

  • یکی از دلیل های خیانت زنان و مردان بعد از ازدواج به همسر سردی در رابطه می باشد که بین زوج روابط محبت آمیزی وجود ندارد و هیجان عاطفی بسیار کم بوده و عشق اولیه احساس نمی شود. در این زمان است که یکی از زوجین به فکر خیانت می افتد.
  • در هنگام زندگی زناشویی افراد به یکدیگر دلسرد می شوند که ممکن است به ظاهر یکدیگر هم سرد شوند در این مورد جذابیت فرد متقابل کم می شود و زندگی تکراری و یکنواختی خواهد داشت.
  • از موارد دیگر خیانت می توان به ازدواج اجباری اشاره کرد که فرد در این مورد بر خلاف میلش با اصرار خانواده ازدواج می کند که احتمال دارد به همسرش خیانت کند.
  • همچنین اعتماد به نفس پایین و تصور منفی از خود باعث می شود تا عزت نفس کافی را نداشته و به تقویت و حفظ خود می کوشد تا رفتارش را با اعتماد به نفس بالا نشان دهد که مشکلی ندارد. این اشخاص به دنبال رابطه با خارج از بخش خانواده هستند که تا خودشان را ثابت کنند و مردان از راه مردانگی و زنان از طریق جذابیت خود را نشان می دهد.
  • یکی از عوامل مهم در این خصوص انتقام گرفتن است که زن و مرد شاید به دلیل رنجی که متحمل شده اند از یکدیگر دست به انتقام بزنند و راه خیانت را پیش بگیرند که مثلا؛ شوهرش خیانت کار یا بدبین و سختگیر است و همسر برای انتقام اقدام به خیانت می زند که این رفتار در اغلب زنان گرایش زیادی دارد.
  • کنجکاوی هم از انگیزه های این راه می باشد بیشتر دوست دارند با فرد دیگری در خارج از خانواده ارتباط برقرار کنند.
  • در روابط زناشویی به دلیل برآورده نشدن نیاز جنسی فرد به مشکل بر می خورد و به جای استفاده از راه مشاوره و حل کردن روابط بین یکدیگر که مشکلشان را حل نمایند به همسر خود خیانت می کند.
  • وفتی یکی از زوجین در زندگی مشترک خواسته هایی دارد که مادی می باشد و علت اقتصادی دارد در آن شرایط بر طرف نشود. برای رفع نیاز های خود به دنبال ارتباط با دیگری است که محیا شود این مورد در زنان دیده می شود.
  • داشتن اختلال و مشکلات روانشناختی این در شرایطی بوده که افراد دست به کارهای هیجانی زده و در صورت اختلال بالینی در معرض خیانت به همسرش قرار می گیرد که این اشخاص دارای ضعف شخصیتی هستند.
  • برخی از اشخاص دوست دارند دست به کار های پنهانی بزنند که برایشان تولید هیجان کند و این احساس را به دست آورند. این افراد زرنگ بوده و کسی متوجه این قضیه نخواهد بود خیانت بعد از ازدواج که به آن هیجان خواهی گفته می شود را این افراد دوست داشتنی  می دانند و روزی این روابط برملا خواهد شد و همه از وجود آن پی می برند.

راهکار برای جلوگیری از خیانت پس از ازدواج

زمانی که دختر و پسر اقدام به ازدواج می کنند باید این را در نظر داشته باشند که بر اساس پول یا زیبایی فرد زندگی مشترک خود را شروع نکنند. چون در طول زمان این موارد عادی می شود و از چشم می افتد پس با دانستن شرایط لازم در انتخاب همسر اصول را رعایت کنند. همینطور وقتی که ازدواج می کنند هیچ کدام از زوجین نباید تصور کنند که همه چی درست شده و دست به کار غیر معقولی بزنند. هر شخصی با ازدواج کامل می شود مه زندگی زناشویی نیاز به تقویت و توجه دارد. در امر ازدواج همانند؛ گیاهی می ماند که نیاز به آبیاری و رسیدگی دارد تا آن نهال رشد کند و میوه هایش ثمره آن باشد. پس در این امر مهم دقت داشته باشید که نهال زندگی تان خشک و پژمرده نشود.

فرهنگ و جامعه تا چه حدی در این امور دخیل است؟

با پیشرفت امروزه بر خیانت های زن و شوهر جامعه بسیار نقش پررنگی در تربیت و آموزه های هر فرد دارد که در فرهنگ ما خیانت به زن قابل قبول تر از خیانت به شوهر محسوب می شود. زمانی که مرد خیانت کند را می گویند شیطنت کرده ولی اگر زن همین کار را پیش بگیرد می گویند مشکل اخلاقی دارد. فشار هایی که در جامعه بر فرد متحمل می شود دچار استرس شده و روی زندگی آن تاثیر و تعارضات بدی را می گذارد که برای رها شدن از این وضعیت دنبال رابطه برای حفظ آرامش خود می گردد.

دلیل رو آوردن زنان به این ناهنجاری چیست؟

در گذشته خیانت بعد از ازدواج در مردان بیشتر بوده که در حال حاضر زنان هم به این قضیه رو آورده اند چون در قدیم زنان برای مقابله از نارضایتی شوهر خود را وقف امور خانواده می کردند که تحملشان بالا بود و واقعیت زندگی را در خود تصور می کردند مردان همه این گونه هستند و با آن کنار می آمدند. با حضور پررنگ تر جامعه که اطلاعات رسانه ای با مردم در ارتباط است و برنامه های ماهواره ای در این مسائل وضعیت خود را دانسته و با فرهنگ کشور های جایگزین شده است. اکثر مردم هم برای جذابیت و سرگرمی خود روی به این فیلم ها آورده و توی خیالات خود به همدیگر خیانت می کنند.

عکس العمل زن یا مردی که همسرش به آن خیانت کرده باید چگونه باشد؟

اولین قدم حفظ آرامش و خونسردی می باشد که نباید واکنش تندی داشته باشید سپس باید به خود اجازه دهید تا چند روز از این قضیه بگذرد تا بهترین فرصت برای این کار پیدا شود. با همسرتان بنشینید و مسئله را بررسی کنید و دلایل این اتفاقات را ببینید تا رفتار اشتباه را در خود بیابید و زندگی مشترک را بر پایه و اساس عملکرد درست بچینید و هرگز تصمیم عجولانه نگیرید. زمانی که اشخاص با این موضوع برخورد می کنند سریع اسم طلاق را می آورند که اصلا درست و باید به مشاوره بروید و مسئله را حل نمایید. با خود فکر کنید که هر چه زندگی سخت باشد آیا با طلاق گرفتن مشکلتان حل می شود و شرایط بهتر خواهد شد.

عالی ترین راه حل برای فرد خیانتکار چیست؟

نباید او را قضاوت کنید و تصمیم عجولانه بگیرید و سریع او را محاکمه و مقصر کنید. همچنین برای فردی که آسیب دیده نباید او را مقصر دانست که این عمل انجام شده حق او بوده و دچار عصبانیت شود و باید هر چه سریع تر به پزشک مشاور مراجعه نماید. او به فرد آسیب دیده کمک خواهد کرد تا دچار افسردگی نشود و نیاز به دارو پیدا نکند و باید امیدواری در این قضیه داد. همچنین می توانید مقاله ما در رابطه با نحوه تشخیص همسر خیانتکار را بخوانید.

مطالب مشابه را ببینید!