مجله تاپ‌ناز‌

داشتن ناخن سالم و رازهایی برای حفظ سلامت ناخن ها

حفظ سلامت ناخن و داشتن ناخن سالم می تواند باعث زیبایی دستان شما شود و در نهایت می توانید ناخن های بلند و زیبایی داشته باشید. چنانچه مشکلاتی در ناخن های خود داشته باشید، نمی توانید به صورت طبیعی ناخن بلند داشته باشید و مجبور هستید از روش های زیبایی مانند کاشت ناخن استفاده کنید که معایب خود را دارند. در ادامه اطلاعاتی در مورد اجزای تشکیل دهنده ناخن و در مورد سلامت ناخن ها توضیحاتی ارائه کرده ایم با ما همراه باشید.

ساختار تشکیل دهنده ناخن

همان گونه که در عکس زیر مشاهده می کنید، ناخن یک جزو واحد نیست و دارای اجزای مختلفی است.

داشتن ناخن سالم و رازهایی برای حفظ سلامت ناخن ها

لبه آزاد ناخن: این قسمت همان قسمت سفید ناخن است که جدا از پوست است و لبه آزاد دارد و رشد می‌کند و شما هنگام گرفتن ناخن و سوهان زدن با این قسمت سر و کار دارید.

صفحه ناخن: این قسمتی، قسمتی از ناخن است که دیده می‌شود و روی بستر ناخن قرار دارد و در واقع به پوست چسبیده است. این قسمت از کربن، هیدروژن، اکسیژن، سولفور و نیتروژن تشکیل شده است که با فرآیند کراتینه سازی تولید می‌شود یعنی سخت شدن سلول‌های مرده و تبدیل شدن به یک سطح صاف و محکم.

هلال ناخن: اگر به قسمت پایین ناخن‌های خود نگاه کنید چیزی هلالی شکل و سفید رنگ می‌بینید که هلال ناخن نام دارد و محل برخورد بستر ناخن با ماتریس ناخن است.

کوتیکول: قسمتی از پوست که روی ناخن را پوشش می‌دهد کوتیکول نام دارد و معمولا قطر آن کمتر از یک میلیمتر است. کوتیکول وطیفه حفاظت از ناخن در مقابل عفونت و باکتری را به عهده دارد و این همان قسمتی است که در فرآیند مانیکور برش داده می‌شود تا صفحه ناخن تمیز و بلند به نظر برسد و این کار با سلامت ناخن در تضاد است.

پوشش روی ناخن: قسمتی از پوست زنده که روی ماتریس ناخن و پایه ناخن را پوشش می‌دهد.

هایپونیچوم: این خط محلی است که صفحه ناخن را از بستر ناخن جدا می‌کند، یعنی خطی که وقتی به زیر ناخن‌ها نگاه می‌کنید در لبه آن مشاهده می‌کنید و باید مراقبت باشید که هنگام گرفتن ناخن به آن صدمه نزنید.

شیار ناخن: این قسمتی است که لبه آزاد ناخن را از پوست جدا می‌کند و در واقع خط هدایت کننده رشد ناخن است. فرو رفتن لبه ناخن به گوشت در این قسمت رخ می‌دهد و به همین دلیل نباید شیار ناخن را عمیق کوتاه کرد.

دیواره ناخن: این قسمتی پوستی است که دو طرف ناخن را در برمی‌گیرد.

پایه ناخن: پایه یا بستر ناخن قسمتی است که زیر صفحه ناخن قرار دارد و در واقع قسمتی از پوست انگشت است.

ماتریس ناخن: ماتریس ناخن قسمتی است که بافت ناخن در آن ساخته می‌شود و تنها قسمت زنده بافت ناخن به شمار می‌رود که حاوی عصب و رگ‌های خونی است و سلول‌های ناخن را می‌سازد.

مطلب مشابه: رازهای داشتن ناخن زیبا + نکاتی برای زیبایی و سلامت ناخن ها برای خانم ها

داشتن ناخن سالم و رازهایی برای حفظ سلامت ناخن ها

نشانه های بیماری در ناخن‌ها

ناحن های سالم سطحی صاف دارند و پستی و بلندی ندارند. رنگ ناخن باید یک دست باشد و روی آن لکه سفید یا زرد نباشد. گاهی بر اثر ضربه ممکن است ناخن تغییر کند و یا شکسته شود ولی این عارضه ها موقتی هستند و با بلند شدن ناخن رفع می شوند. علائم زیر نشان می دهد که شما بیمار هستید:

  •  تغییر در رنگ همه‌ی ناخن یا قسمتی از آن
  •  ایجاد شدن هاله¬ای از کبودی در زیر ناخن
  • تغییر در شکل ناخن
  • نازک شدن یا کلفت شدن غیرطبیعی ناخن‌ها
  • جدا شدن ناخن از پوست اطراف انگشتان
  • خونریزی اطراف یا زیر ناخن‌ها
  • ملتهب شدن اطراف ناخن‌ها
  •  کم شدن شدید رشد ناخن‌ها

روش نگهداری ناخن‌ ها

اولین قدم برای نگهداری از ناخن ها، تمیز کردن آنها است. برای تمیز کردن ناخن از مسواک و مقداری صابون استفاده کنید و خیلی آرام اطراف آن را بشویید. این کار می تواند باکتری و قارچ ها را از بین ببرد و پوست مرده را نیز پاک کند. باید مواطب باشید که از سوهان خیلی تیز برای ناخن های خود استفاده نکنید.

برای رشد ناخن بهتر است هر دو هفته یک بار آن ها را بگیرید. ناخن های کوتاه و مرتب سریع تر تمیز می شوند و نگهداری از آنها ساده است. بهتر است همیشه یک سوهان ناخن استاندارد داشته باشید در حین ورزش و کار ممکن است ناخن دچار آسیب شود که می توانید برآمدگی ها را با سوهان از بین ببرید.مرطوب نگه داشتن دست و ناخن با کرم یا روغن طبیعی می توانند باعث حفظ سلامت ناخن ها شود.

مواد طبیعی کمک‌کننده به سلامت ناخن‌ ها

مرهم های طبیعی مختلف برای محکم کردن ناخن ها وجود دارد که مواد مغذی را به بافت ناخن می رسانند. نخستین ماده ای که برای استحکام ناخن استفاده می شود، آبلیموی طبیعی است. آبلیمو دارای ویتامین سی زیادی است و باعث تقویت ناخن می شود. روغن نارگیل هم جزو روغن های طبیعی است و برای ناخن ها بسیار مفید است. سرکه سیب هم برای جلوگیری از عفونت در قسمت زیرین ناخن کاربرد دارد. در طب سنتی استفاده از عسل برای رشد ناخن پیشنهاد شده است.

کدام غذاها به سلامت ناخن کمک می کنند؟

سلامت بدن به موادغذایی که استفاده می کنیم بستگی دارد و تاثیرات زیادی بر رشد بافت ها، از جمله پوست و ناخن دارد. رژیم غذایی مناسب سرشار از مواد معدنی و ویتامین می تواند باعث رشد بهتر ناخن شود. بیوتین یکی از ویتامین های اساسی برای تقویت سیستم ایمنی بدن و سالم ماندن ناخن است. این ویتامین به شکل طبیعی در موادی مانند تخم مرغ و ماهی سالمون وجود د ارد. یکی از منابع اصلی ویتامین بیوتین، لوبیا است. لوبیا کلسیم نیز دارد و باعث استحکام بیشتر ناخن می شود. مواد دیگری مانند ویتامین E و پروتئین نیز برای حفظ و سلامت ناخن ضروری هستند.

مطلب مشابه: خطرات و عوارض استفاده از لاک ناخن و پاک کننده لاک

تأثیر آب بر سلامت ناخن‌ها

نوشیدن آب روزانه بیش از 8 لیتر توصیه می شود. آب باعث هیدراته شدن بدن و بافت ها می شود و اگر به اندازه کافی آب ننوشید، ناخن های شما سست و شکننده می شوند. برای نوشیدن بیشتر آب، می توانید همیشه یک بطری آب را همراه داشته باشید. حتی زمانی که حواستان به کار است، آب بنوشید. همچنین می‌توانید داخل آب برگ‌های نعنا یا تکه‌های لیموی تازه بریزید تا طعم بهتری داشته باشد. بهتر است زمانی که تشنه هستید بجای نوشیدنی‌های دارای قند، آب را انتخاب کنید.
با وجود اینکه نوشیدن آب برای داشتن ناخن‌های سالم حیاتی است، اما بهتر است تماس ناخن‌ها با آب و رطوبت را به حداقل برسانید زیرا خیس شدن مداوم ناخن‌ها باعث می‌شود آن‌ها سست شوند و زودتر بشکنند. برای کم کردن تماس با آب، می‌توانید در هنگام شستن ظرف‌ها از دستکش استفاده کنید. همچنین مواد شوینده مانند صابون‌های قوی می‌توانند ناخن را نرم کنند. 

راه های مراقبت از ناخن شکننده

برای مراقبت از ناخن های شکننده مواردی مانند رعایت بهداشت، استفاده از مرطوب کننده، کوتاه کردن منظم ناخن ها، زدن پوشش حفاظتی، نخراشیدن لاک روی ناخن، استفاده از دستکش هنگامی که کار های منزل را انجام می دهید،اجتناب کردن از اکلیل و ژل زیرا اکلیل و ژل دارای مواد شیمیایی هستند، استفاده نکردن مداوم از لاک ناخن و ناخن های مصنوعی.

داشتن ناخن سالم و رازهایی برای حفظ سلامت ناخن ها

کارهایی که به سلامت ناخن‌ها صدمه می زنند کدامند؟

بعضی از عادت‌ها می‌توانند به شکل جدی به ناخن‌های ما آسیب برسانند. عادت‌هایی که برای داشتن ناخن‌های سالم باید آن‌ها را سریعاً ترک کنید عبارت‌اند از:

  • جویدن ناخن‌ها و کندن پوست اطراف ناخن. پوست اطراف ناخن‌ها نقش بسیار مهمی در جلوگیری از عفونت دارد. این پوست قسمت پایه‌ی ناخن را پوشش می‌دهد و اجازه‌ی ورود باکتری‌ها را به این بخش نمی‌دهد. بنابراین کندن ناخن‌ها و پوست اطراف آن‌ها علاوه بر اینکه شکل ظاهری ناخن را زشت می‌کند، به باکتری و قارچ‌ها اجازه می‌دهد وارد سطح زیرین ناخن شده و عفونت ایجاد کنند.
  • استفاده‌ی زیاد از مواد شیمیایی روی ناخن. این روزها معمولاً افراد از لاک‌های ناخن استفاده می‌کنند. لاک ناخن از تماس مستقیم ناخن‌ها با اکسیژن جلوگیری کرده و باعث زرد شدن آن‌ها می‌شود. استون موجود در محلول‌های پاک‌کننده‌ی ناخن نیز به بافت ناخن صدمه می‌زند. علاِوه بر این، بهتر است از مواد ضدعفونی‌کننده‌ی دست‌ها نیز زیاد استفاده نکنید. بیشتر این مواد حاوی الکل هستند که می‌تواند به بافت ناخن آسیب برساند. 

مطلب مشابه: دلیل لایه لایه شدن ناخن + درمان و رفع این مشکل ناخن

خوراکی‌های تقویت کننده ناخن‎

اما در ادامه لیستی از خوراکی ها و غذاهای مفید برای سلامت ناخن را پیشنهاد کرده ایم.

تخم مرغ

تخم مرغ بهترین منبع برای پروتئین و ویتامین A است. هر تخم مرغ پخته شده حاوی 10 mcg بیوتین (ویتامین B) است. همانطور که خود بهتر می‌دانید بیوتین از مهم‌ترین فاکتورها برای داشتن ناخن‌های سالم است.

بادام

بادام خام، شور یا بو داده حاوی مقادیر فراوانی بیوتین است. یک چهارم فنجان بادام بو داده حاوی یک واحد بیوتین است.

هویج

بتا-کاروتن ماده‌ای است که در بدن به ویتامین A تبدیل می‌شود. خوراکی‌هایی مانند هویج، سرشار از این ماد‌ه‌اند. این ماده طلایی، مهم‌ترین ماده ضد پیری است که در رشد و تقویت ناخن‌ها نقش عمده‌ای دارد. این ماده با علائم دیابت نیز به سختی مبارزه می‌کند. علاوه بر هویج، اسفناج، بروکلی، نخود فرنگی و کاهو نیز سرشار از این ماده‌اند.

گوجه فرنگی

 گوجه فرنگی تنها یک آنتی اکسیدان قدرتمند نیست بلکه سرشار از ویتامین C، کاروتنوئیدها، لیکوپن‌ و بتا-کاروتن است. باید بدانید که غذاهای غنی از کاروتنوئیدها مانند گوجه فرنگی نه تنها در استقامت و سلامتی ناخن‌ها نقش مهمی بازی می‌کنند، بلکه در حفاظت از پوست در برابر آفتاب سوختگی نیز بسیار موثرند. یک راه خوب برای دریافت این مواد مغذی، سالاد کاپرس (caprese) است: گوجه‌های خرد شده به همراه ریحان و موزارلا که با روغن زیتون آغشته شده است.

مطلب مشابه: عادت های بد روزانه که به مو و ناخن شما آسیب وارد می کند

بلوبری

بلوبری در میان دیگر میوه ‌و سبزیجات، بیشترین مقدار آنتی اکسیدان‌ها را داراست. همانطور که خود بهتر می‌دانید آنتی اکسیدان‌ها از بدن در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند.

لبنیات برای تقویت ناخن‌ها

شیر و لبنیات کم چرب بهترین منبع برای ویتامین D و کلسیم است دو ماده‌ مهم که نه تنها برای سلامت ناخن‌هایتان لازم و ضروری است بلکه در رشد موها نیز بسیار موثر است. به علاوه، محصولات لبنی سرشار از پروتئین‌هایند. باید بدانید که پروتئین مهم‌ترین ماده تشکیل دهنده مو و ناخن‌های ماست. اگر به هر دلیلی محصولات لبنی مصرف نمی‌کنید، می‌توانید از شیر سویا استفاده کنید.

لوبیا

لوبیا از آن دسته میوه‌های جادویی است که هرچه بیشتر بخورید، ناخن‌های سالم‌تری خواهید داشت. لوبیا سرشار از پروتئین، زینک و بیوتین است که باعث افزایش استحکام ناخن‌هایتان شده و از ترک ترک شدن و شکستنشان جلوگیری می‌کند. بیشتر حبوبات مملو از فیبر، زینک، پروتئین‌ و آنتی اکسیدان‌هایند که تولید کلاژن در بدن را تقویت کرده و پوست شما را درخشان‌تر و انعطاف‌پذیرتر می‌سازند.

اوت‌میل

 هیچ‌چیز بهتر و خوشمزه‌تر از یک کاسه جو دوسر برای صبحانه نیست. این بشقاب صبحانه نه تنها شما را سیر می­کند،

 بلکه ویتامین B، مس و روی (زینک) بدنتان را تامین می‌کند. این مواد مغذی همگی در استحکام ناخن‌هایتان لازم و ضروری‌اند. علاوه بر آن، باعث کاهش التهاب و از بین بردن باکتری‌های آکنه نیز می‌شوند.

داشتن ناخن سالم و رازهایی برای حفظ سلامت ناخن ها

ماهی برای تقویت ناخن‌ها

ماهی قزل آلا، هالیبوت (لوزی ماهی) و دیگر ماهی‌های چرب از بهترین غذاها برای تقویت مو، پوست و ناخن‌های شماست. این ماهی‌ها سرشار از پروتئین، اسیدهای چرب امگا-3 ضروری، آهن و ویتامین B12 هستند. باید بدانید که اسیدهای چرب امگا-3 می‌توانند از پوست شما در برابر آفتاب محافظت کنند. با دریافت پروتئین کافی خود را از شر ریزش مو نجات دهید. شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید آهن و ویتامین B12 می‌تواند رنگ موی شما را زیباتر سازند.

مهم‌ترین مواد معدنی و مواد غذایی مفید برای ناخن‌ها

ناخن سالم باید صاف، یکدست و محکم باشد، به این معنا که به راحتی شکسته نشود. اگر ناخن‌های شما چنین خصوصیاتی ندارند، ویتامین‌ها، مواد معدنی و چربی‌های گفته شده در زیر در استحکام و زیبایی ناخن‌هایتان کمک شایانی می‌کنند.

مطلب مشابه: برای ضخیم و قوی تر شدن ناخن و مو چه بخوریم؟

اسیدهای چرب

ناخن‌های خشک یا شکننده نشانه‌ای از کمبود اسیدهای چرب ضروری مانند امگا-3 و امگا-6 در بدن شماست. این مواد در روغن ماهی، دانه‌ها، آووکادو یا مکمل‌های امگا به وفور یافت می‌شوند. با افزودن این مواد به رژیم غذایی خود، شاهد استحکام ناخن‌های خود خواهید شد.

ویتامین‌های B از مهم‌ترین ویتامین‌ها برای تقویت ناخن‌ها

اگر ناخن‌هایی نرم و مستعد شکسته شدن دارید و یا سطح آنها لایه لایه است، احتمالا رژیم غذایی شما فاقد ویتامین‌های B است. بهترین راه‌حل برای این مشکل، استفاده از مکمل‌های ب کمپلکس است که در بالا بردن سطح ویتامین‌های B در بدنتان بسیار کارامد عمل می‌کند و در نهایت باعث درمان ترک ناخن‌ها و استحکام آنها می‌شود.

آهن

اگر سطح ناخن‌هایتان همچون ملاقه‌ دارای فرورفتگی است، طوری‌که یک قطره آب به سادگی روی آن می‌ایستد، نشانه آنست که از فقر آهن در رنجید. فقر آهن نشانه‌های دیگری مانند خستگی، رنگ پریدگی پوست و تپش قلب نیز دارد. قبل از شروع این عوارض در بدن، با بررسی ناخن‌هایتان به سادگی می‌توانید به این بیماری در خود پی ببرید.

برای حل این مشکل، غذاهای سرشار از آهن مانند گوشت، سبزیجات با برگ‌های سبز تیره یا مکمل‌های آهن توصیه می‌شود. به یاد داشته باشید گوشت قرمز برای تقویت ناخن‌ها بسیار موثر است.

زینک و منیزیم

لکه‌ها و رگه‌های سفید بر روی ناخن‌ها یک مشکل بسیار رایج است که هر یک بسته به سایز و شکلشان، نشانگر مشکل خاصی در بدن است. 

نقطه‌های سفید نشانه‌ای از کمبود روی یا منزیم در بدن است. این مشکل به سادگی با تغییر در رژیم غذایی قابل حل است.

مواد غذایی حاوی زینک و روی عبارتند از: اسفناج، سیر، غلات کامل (غلات سبوس دار)، آجیل‌ها و گوشت.

راه‌های تقویت سلامت ناخن

  • تغذیه مناسب
  • نوشیدن آب فراوان
  • خودداری از ژلیش ناخن یا لاک اکریلیک
  • کمترین میزان استفاده از برخی از محصولات شیمیایی مرتبط با ناخن مانند استون
  • مرطوب نگاه داشتن آنها
  • کوتاه نگاه داشتن ناخن‌ها زیرا احتمال آسیب دیدگی کمتری در این حالت وجود دارد.
  • استفاده از دستکش هنگام استفاده از انواع شوینده‌ها
  • خودداری از ضد عفونی کردن بیش از اندازه دست‌ها
  • خودداری از تماس بیش از اندازه با آب
  • بررسی داروهای مصرفی

مطلب مشابه: بی رنگ کردن و سفید کردن ناخن ها در منزل با ترفندهای آسان

مطالب مشابه را ببینید!