مجله تاپ‌ناز‌

همه چیز درباره مشکلات رایج کولر گازی و راه حل رفع آن

با شروع فصل گرما، استفاده از سیستم های سرمایشی مانند کولرهای گازی در دستور کار افراد قرار می گیرد. با برطرف کردن مشکلات کولر گازی میتوان از هوای مطبوع، خنک و دلپذیر این دستگاه سرمایشی کاربردی نهایت بهره را برد.

امروزه با توجه به مزایای بسیار کولر گازی گرایش مردم به سمت خرید کولرهای گازی افزایش چشمگیری پیدا کرده است. در این میان و به علل متعددی ممکن است مشکلات و نقص هایی در کارکرد کولرهای گازی ایجاد شود. عدم رفع مشکلات کولر گازی علاوه بر سلب آسایش افراد در فصل تابستان، زمینه مناسب برای تحمیل هزینه های گزاف به مصرف کننده را فراهم می سازد.

همه چیز درباره مشکلات رایج کولر گازی و راه حل رفع آن

تولید بوی بد، خنک نکردن سیستم سرمایشی، خاموش شدن یکباره کولر، غیر فعال شدن فن دستگاه، ایجاد سروصدای اضافی و لرزش ، روشن و خاموش شدن مداوم کمپرسور، برخی از مشکلات کولر گازی به شمار می رود. به طور کلی، آشنایی با مشکلات کولر گازی و روش های عیب یابی و تعمیر آن یکی از مهم ترین مباحث مربوط به آموزش کولر گازی می باشد که با توجه به اهمیت این موضوع در این مقاله به آن می پردازیم.

توصیه ما به شما عزیزان جهت یادگیری مهارت های لازم برای تعمیر کولر گازی شرکت در دوره های آموزش کولر گازی در آموزشگاهی معتبر است که در انتها این مطلب به معرفی آن خواهیم پرداخت.

مهمترین مشکلات کولر گازی

کولرهای گازی همانند سایر وسایل برقی به منظور بهره وری و راندمان بالا، نیاز به سرویس های دوره ای و نگهداری دارند. چه بسا در پی روشن و خاموش شدن دستگاه سرمایشی مشکلات مختلفی برای کولر ایجاد شود. در ادامه مقاله به مهمترین مشکلات کولر گازی و نحوه رفع و عیب یابی آن می پردازیم.

علت نشتی کولرهای گازی: نشتی کولر، یکی از رایج ترین مشکلات کولر گازی تلقی می گردد. علت اصلی بروز این مشکل نشت مبرد یا گاز دستگاه می باشد. مبرد تعبیه شده در ساختار کولر وظیفه خنک ساختن هوا را بر عهده دارد. مبرد سیستم سرمایشی در لوله های مسی با فشار زیاد در جریان است. عواملی مانند گذشت زمان، شرایط محیطی و رطوبت، به تدریج سبب خوردگی لوله های مسی و ایجاد حفره های ریزی در این قسمت و در نتیجه نشتی مبرد دستگاه می شود.

همه چیز درباره مشکلات رایج کولر گازی و راه حل رفع آن

علت خاموش شدن پی در پی کمپرسور کولر: از دیگر مشکلات کولر گازی روشن و خاموش شدن مداوم کمپرسور کولر در فاصله زمانی کوتاه می باشد. عامل اصلی این مسئله گردوغبار گرفتن و آلوده شدن فیلتر هوای دستگاه بوده که از فعالیت صحیح کولر جلوگیری می کند. خارج کردن و شستشو و در نهایت تعویض فیلتر هوا، این مشکل را به سادگی برطرف می نماید. تمیز کردن و شستشوی ماهیانه فیلتر هوا در افزایش طول عمر و کارکرد بهینه کولر گازی تاثیر مطلوب و بسزایی دارد.

علت روشن نشدن کولر گازی: از دیگر ایرادات رایج کولر گازی، خاموش شدن و روشن نشدن دوباره دستگاه می باشد. صدمه دیدن فیزیکی و خاموش و روشن شدن متوالی میتواند در بروز این مشکل تاثیر مستقیم داشته باشد. در این موارد PCB یا برد مدار الکتریکی کولر دچار مشکل شده است. همچنین سوختن خازن یا IC کولر نیز میتواند عامل این مشکل به شمار رود. تعویض قطعات سوخته توسط متخصص باتجربه، تنها راه رفع کردن این مشکل می باشد.

علت تولید بوی بد در کولر گازی: در برخی مواقع با شروع به کار کولر گازی بوی نامطبوعی تولید و در محیط مورد استفاده پراکنده می شود. عامل اصلی بروز این مشکل عدم کارکرد درست سیستم تخلیه رطوبت دستگاه می باشد. تجمع گردوغبار در این قسمت سبب گرفتگی و به تبع آن خارج نشدن رطوبت شده که با گذشت زمان رطوبت باقی مانده بوی بد می گیرد. بر همین اساس، با روشن شدن کولر این بوی ناخوشایند در محیط انتشار می یابد. تمیز کردن مسیر خروجی کولر با استفاده از اسپری و محلول های مناسب مانند پراکسید هیدروژن 3 درصد در رفع این مشکل کمک شایانی می کند.

همه چیز درباره مشکلات رایج کولر گازی و راه حل رفع آن

علت ایجاد سروصدای اضافی در کولر گازی: از دیگر عیب های کولر گازی تولید سروصدای زیاد در هنگام شروع به کار دستگاه می باشد. نامتوازن و جابجا شدن فن دستگاه میتواند یکی از عامل های بروز این مشکل به شمار رود. با جاسازی کردن فن در جای خود، در بسیاری مواقع این مشکل رفع می شود. همچنین، مواردی مانند تمیز نبودن کولر، لق و شل شدن پیچ و مهره ها و تراز نبودن دستگاه در ایجاد این مشکل تاثیرگذار است.

علت برفک زدن کولر گازی : ایجاد یخ زدگی و برفک بر روی لوله های دستگاه از دیگر عیوب رایج کولر گازی به حساب می آید. کثیفی و آلوده بودن فیلترها و کاهش مقدار شارژ مبرد کولر از علت های مهم این مشکل می باشد. با کاهش دمای سیم پیچ کولر و منقبض شدن رطوبت، یخ زدگی دستگاه اتفاق می افتد. رساندن گاز مبرد کولر به میزان نرمال، راهکار مناسب رفع مشکل یخ زدگی دستگاه می باشد.

خارج شدن باد گرم از کولر: بدون تردید، خارج شدن باد گرم و کاهش سرمایش دستگاه یکی از مشکلات رایج کولر گازی بوده که بسیاری از افراد با آن دست و پنجه نرم می کنند. نشتی گاز کولر و آلوده بودن فیلتر هوا از عامل های اصلی بروز این مشکل می باشد.

قطع شدن فیوز کولر گازی: شایان ذکر است که از دیگر مشکلاتی که بسیاری از افراد در هنگام استفاده از کولرهای گازی با آن روبرو می شوند، متصل شده به دستگاه می باشد. در ساختار وسایل برقی قطعه ای با نام اور لود (Overload) یا محافظ اضافه بار به کار می رود. این قطعه از سوختن و آسیب دیدن دستگاه جلوگیری می کند. در مواقعی که سیم پیچ کمپرسور دستگاه بیش از حد معمول داغ گردد، اور لود با قطع کردن جریان اصلی و به منظور جلوگیری از آسیب دیدن کولر گازی، فرمان خاموش شدن کمپرسور را صادر می کند.

همه چیز درباره مشکلات رایج کولر گازی و راه حل رفع آن

نحوه برطرف کردن مشکلات رایج کولر گازی

به طور کلی، مشکلات کولر گازی تنها به موارد عنوان شده محدود نمی گردد، بلکه ممکن است افراد با مشکلاتی دیگری نیز در این زمینه مواجه شوند. آبریزی دستگاه ناشی از انسداد مسیر آب خروجی، پرتاب آب در هنگام شروع به کار دستگاه، کاهش قدرت پرتاب باد و کار نکردن ریموت کنترل، از دیگر موارد و مشکلات کولر گازی قلمداد می گردد که نیازمند عیب یابی می باشد.

از آنجا که کولر گازی دستگاهی پیچیده می باشد، بنابراین عیب یابی و رفع مشکلات کولر گازی امری تخصصی بوده و نیازمند دانش و مهارت ویژه می باشد. که از طریق شرکت در دوره های آموزش کولر گازی می توان به این مهارت دست یافت و کلیه مشکلات کولر گازی را عیب یابی و رفع نمود.

 

خوشبختانه امروزه آموزشگاه های متعددی دوره های کولر گازی را برگزار می نماید. آموزشگاه فنون برق یکی از بهترین مراکز آموزش کولر گازی در کشور است که به صورت تخصصی به آموزش صفر تا صد کولر گازی می پردازد.

آموزش پکیج دیواری، آموزش تعمیرات موبایل و لپ تاپ، آموزش برق ساختمان، آموزش تعمیرات لوازم خانگی، آموزش، آموزش نصب دوربین مداربسته،  آموزش تعمیرات ecu خودرو برخی از دیگر دوره های این آموزشگاه است که به صورت کاملا حرفه ای و تخصصی زیر نظر سازمان فنی حرفه ای و توسط اساتید متخصص برگزار می گردد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره دوره‌های این آموزشگاه به وب سایت فنون برق به سایت این آموزشگاه به آدرس www.fonoonbargh.com مراجعه کرده یا با شماره ۶۶۵۷ ۶۴۷۶ ۰۲۱ تماس حاصل کنید. پایان رپورتاژ آگهی /

مطالب مشابه را ببینید!