مجله تاپ‌ناز‌

درمان انواع حساسیت پوستی با روش های طبیعی در منزل

حساسیت پوستی یکی از مشکلات شایع است که در بعضی از افراد با تغییر فصل با به صورت کلی ایجاد می شود. در این مطلب با روش های مفید برای درمان حساسیت پوستی با استفاده از روش های طبیعی و مواد بدون ضرر در منزل آشنا می شوید.

بعضی افراد پوستی مقاوم و بعضی دیگر پوستی حساس دارند. افرادی که پوست مقاوم دارند به ندرت دچار خارش، سورش پوست، قرمزی و جوش صورت می شوند. پوست حساس به معنی این است که نسبت به عوامل محیطی واکنش زیادی از خود نشان می دهد و باید این افراد روش هایی برای درمان حساسیت پوستی خود انجام بدهند.

افرادی که پوستی حساس دارند به محصولات آرایشی بهداشتی هم واکنش نشان می دهند و نشانه های آن با جوش، التهاب و قرمزی پوست نمایان می شود. در بعضی افراد دیگر هم که دارای حساسیت پوستی هستند هیچ نوعی از این علائم نشان داده نمی شود ولی بیمار احساس سوزش پوستی می کند.

طبیعی برای درمان حساسیت پوستی در منزل

برای درمان کردن حساسیت پوستی که ممکن است ناشی از حساسیت فصلی هم باشد باید به چند نکته توجه داشت. نخستین راه این است که از مصرف غذاهای تند و تیز که ادویه زیادی مانند، سیر، پیاز، فلفل و زنجبیل دارند خودداری کنید. باید از مصرف غذاهای شیرین و چرب اجتناب کنید زیرا این مواد غذایی زمینه ساز افزایش تولید صفرا هستند.

حساسیت های پوستی با علائمی مانند پوسته شدن، قرمزی، خارش، جوش و خیلی دیگر از مشکلات پوستی خود را نشان می دهد. این نوع حساسیت ها همراه با حساسیت های تنفسی دیگر پوستی مانند اگزما و خارش بیشتر در هنگام کار کردن با مواد شوینده و خانه تکانی ایجاد می شود که استفاده از داروهای گیاهی برای درمان این مشکلات ثابت شده است. این گیاهان دارویی برای رفع حساسیت های پوستی شامل موارد زیر می شوند.

آلوئه ورا

از آلوئه ورا برای رفع حساسیت های پوستی می توانید استفاده کنید زیرا دارای خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی است و باعث بهبود بیماری های پوستی، آکنه و حساسیت های پوستی می شود. استفاده از این روش باعث روشن شدن پوست می شود. 200 گرم آلوئه ورا را بشویید سپس پوست بکنید و آن را خرد کنید و آب آن را روی نواحی مورد نظر بزنید و اجازه دهید به مدت نیم ساعت بماند.

چای سبز

از دیگر روش های طبیعی و مفید برای رفع حساسیت های پوستی استفاده از چای سبز است زیرا دارای مقدار زیادی ویتامین و آنتی اکسیدان است و خواض ضد التهابی و ضد باکتریایی دارد، می توانید از چای سبز پودر شده روی نواحی آسیب دیده پوست استفاده کنید و بگذارید 5 دقیقه بماند و یا می توانید 20 گرم برگ چای سبز را بشویید و در 500 میلی لیتر آب بجوشانید و پس از خنک شدن سه قاشق غذاخوری نمک به آن اضافه کنید و ترکیب به دست آمده را روی پوست خود بگذارید.

Article img4 e1604924806440

زنجبیل

زنجبیل و روغن آن دارای خواص زیادی هستند و استفاده مرتب آن می تواند باعث پیشگیری از بروز سنگ صفراوی، کاهش چربی خون، از بین بردن استرس و … می شود. این ادویه به عنوان یک آنتی هیستامین هم به حساب می آید و باعث رفع حساسیت می شود. زنجبیل را برش بزنید و روی نواحی آسیب دیده پوست قبرار دهید و اجازه دهید به مدت 10 دقیقه بماند. روزی 2 بار و به مدت 4 تا 5 هفته می توانید از این روش استفاده کنید.

 

عسل

عسل رطوبت و مواد مغذی مورد نیاز پوست را تامین می کند و مقدار زیادی آب ارد، فقط کافی است روزی 2 بار عسل را به صورت مستقیم روی پوست بزنید و پس از 15 تا 20 دقیقه با آب پوست خود را بشویید.

نعناع

نعناع به دلیل غنی بودن از خواص ضد التهابی پوست هایی که دچار خارش شده اند را نرم می کند و خارش پوست را هم رفع می کند.

رزماری

رزمرای خاصیت تقویت کنندگی دارد و باعث بهبود جریان خون در مویرگ می شود که این عمل می تواند باعث کاهش قرمزی و مشکلات پوستی شود.

حنا

حنا خواصی دارد که می تواند باعث درمان حساسیت پوستی مانند اگزما و خارش شود. شاید این راز را از بزرگان شنیده باشید که برای درمان خارش از حنا می توان استفاده کرد. برای درمان می توانید حنا را روزی چند بار روی پوست بزنید.

ریحان

گیاه ریحان با خواص خوبی که برای پوست دارد باعث از بین بردن حساسیت های پوستی که باعث ایجاد جوش و لکه های پوستی شده اند می شود و این مشکلات را کم می کند. برای این منظور گیاه ریحان تازه را بکوبید و روی پوست بگذارید.

زردچوبه

زردچوبه دارای خواص زیادی برای پوست است. زردچوبه خواص خوبی دارد و می توانید مشکلات مرتبط با حساسیت را کمتر کند. برای این منظور یک قاشق غذاخوری زردچوبه را در کمی آب مخلوط کنید تا خمیری ایجاد شود سپس روی زخم ها و مشکلات پوستی قرار دهید.

 

 آویشن

دیگر روش برای رفع حساسیت استفاده از آویشن است. آویشن ضد باکتری است. مالیدن آن روی اگزما ناشی از حساسیت پوستی می توانید مفید باشد.

 

توصیه های ضروری برای درمان با روش های طبیعی

برای رفع حساسیت پوستی بدون پزشک اقدام به درمان با دارو و پماد نکنید، زیرا ممکن است که این حساسیت ها به مرور زمان افزایش پیدا کند.

باید در موقع کار با آب و مواد شوینده از دستکش استفاده کنید و از آنجا که ماده لاتکس در دستکش هم می توانید برای فرد حساسیت ایجاد کند، بهتر است زیر دستکش از یک دستکش نخی استفاده کنید.

حساسیت های پوستی گاهی اوقات خشکی و پوسته پوسته شدن پوست را به همراه دارد، در این موارد برای کاهش خشکی از کرم های مرطوب کننده می توانید استفاده کنید.

نباید دستکش را به مدت طولانی در دست نگه دارید، زیرا باعث تعریق و گرما می شود که این عامل ممکن است پوست را مستعد به این مواد کند.

گاهی علائم حساسیت های پوستی با بعضی از بیماری های پوستی یکسان است و سهل انگاری فرد در مراجعه به پزشک ممکن است باعث وخیم شدن بیماری شود، پس در صورت شدید شدن این علائم، برای درمان حساسیت پوستی به پزشک و متخصص پوست مراجعه کنید

مطالب مشابه را ببینید!