مجله تاپ‌ناز‌

درمان تاول روی زبان + روش های خانگی و گیاهی برای درمان دانه تاول

درمان تاول روی زبان + روش های خانگی و گیاهی برای درمان دانه تاول

تاول زبان دردی عذاب آور دارد و به دلایل مختلفی ایجاد می شود و با استفاده از روش های درمان تاول می توانید این التهابات را رفع کنید. زبان یکی از اعضای حساس در بدن است که گاهی به دلایل مختلفی تاول هایی روی آن ظاهر می شود که به دلیل گاز گرفتن زبان، دندان درد و سوزش زبان ایجاد می شود و به دلیل اینکه زبان در خوردن غذا و صحبت کردن اهمیت دارد پس باید روش های بهبود آن را دانست.

روش های خانگی درمان تاول زبان

از بین رفتن تاول زبان شاید تا یک هفته زمان بگیرد تا خود به خود رفع شود ولی با استفاده از این روش ها که در ادامه ذکر کرده ایم می توانید درد و التهاب به دلیل تاول را کمتر کنید.

عوامل که باعث ایجاد تاول زبان می شوند

  1. زخم های دهانی
  2. عفونت های ویروسی
  3. آلرژی غذایی
  4. برخی از بیماری ها مانند : کم خونی، دیابت و سرطان دهان
  5. سیگار کشیدن بیش از حد
  6. سندرم سوزش زبان
  7. عوارض جانبی برخی از داروها
  8. کمبود ویتامین B
  9. استفاده از دهانشویه های شیمیایی
  10. مصرف بیش از حد غذاهای چرب

نمک

نمک باعث کم شدن التهاب و درد ناشی از تاول زبان می شود همچنین باعث از بین رفتن باکتری ها و جلوگیری از عفونت می شود، به یک فنجان آب یک قاشق چای خوری نمک اضافه کنید و خوب هم بزنید سپس محلول به دست آمده را به مدت 30 ثانیه درون دهان خود بچرخانید و سپس تف کنید و کمی نمک به صورت مستقیم روی تاول ها قرار دهید سپس دهان خود را با آب گرم بشویید می توانید روی 5 بار این روش را انجام دهید باعث درمان آرتروز هم می شود.

پراکسیدهیدروژن

پراکسید هیدروژن خاصیت ضد عفونی کنندگی و ضد التهاب قوی دارد که در این روش پراکسید هیدروژن سه درصد باید استفاده شود، به مقداری مساوی آب گرم پراکسید هیدروژن را با هم مخلوط کنید سپس با یک پنبه تمیز محلول به دست آمده را روی تاول ها بزنید و بعد از زمان دو دقیقه دهان خود را با آب گرم بشویید فقط باید دقت داشته باشید که از این درمان باید به میزان کم استفاده کنید.

مصرف ویتامین B

یکی از دلایل اصلی ایجاد تاول روی زبان کمبود ویتامین ب است که با غذاهای سرشار از ویتامین ب می توانید این تاول ها را از بین ببرید، غذاهایی که ویتامین B دارند عبارتند از ماهی آزاد، تخم مرغ، آووکادو، غلات سبوس دار، جگر، بوقلون، ماست، شیر و پنیر. شما می توانید به مدت 1 هفته از مکمل های ویتامین ب استفاده کنید.

جوش شیرین

برای رفع تاول زبان جوش شیرین گزینه خوبی است زیرا، این ماده خاصیت ضد التهابی دارد که باعث کاهش درد و التهاب ناشی از تاول زبان می شود و باعث برگردان تعادل pH در دهان می شود، به یک فنجان آب گرم یک قاشق چای خوری جوش شیرین اضافه کنید سپس به مدت چند دقیقه دهان خود را با این محلول بشویید و محلول را از دهان خود بیرون بریزید، می توانید یک قاشق چای خوری جوش شیرین و مقداری آب را با هم مخلوط کنید سپس خمیر به دست آمده را روی تاول ها قرار دهید و بعد از زمان چند دقیقه دهان خود را با آب گرم بشویید، برای رسیدن به نتیجه مطلوب از این روش ها سه یا چهار بار در روز استفاده نمایید.

زردچوبه

زردچوبه خاصیت ضد عفونی کنندگی دارد و به همین دلیل برای از بین بردن تاول زبان گزینه خوبی به حساب می آید، یک دوم قاشق چای خوری پودر زردچوبه را با یک قاشق غذاخوری عسل ترکیب کنید سپس با کمک انگشت کمی از خمیر به دست آمده را روی زیبان بزنید و بعد از زمان سه دقیقه دهان خود را با آب گرم بشویید استفاده از این روش سه تا چهار بار در روز به مدت چند روز بسیار موثر است. روش دیگر برای رفع تاول زبان استفاده از یک لیوان شیر گرم یک دوم قاشق چای خوری پودر زردچوبه اضافه کنید سپس یک بار در روز آن مصرف کنید تا باعث بهبود تاول شوید.

ریحان

یکی از گیاهان دارویی مفید برای درمان تاول زبان استفاده از ریحان است این گیاه خوش عطر دارای خواص ضد التهابی و ضد عفونی کنندگی است به همین دلیل می تواند درد و التهاب را کاهش دهد و به بهبود کمک کند پس چند برگ ریحان را بشویید آنها را بجوید و سپس ببلعید سپس مقداری آب مصرف کنید استفاده از این روش دو بار در روز به مدت 3 تا 4 بار بسیار موثر است.

گشنیز

گشنیز خاصیت ضد التهابی و ضد عفونی قوی دارد همین امر آن را به روش های موثر برای درمان تاول زبان تبدیل کرده است پس یک قاشق چای خودری بذر گشنیز یا برگ آن را به یک فنجان آب جوش اضافه کنید سپس ترکیب به دست آمده را تکان دهید و دهان خود را با آن بشویید این روش را سه یا چهار بار در روز استفاده کنید.

روغن درخت چای

روغن درخت چای می تواند باعث بهبود تاول زبان شود و بدین منظور به یک فنجان آب چند قطره روغن درت چای اضافه کنید سپس مخلوط به دست آمده را برای شستشوی دهان استفاده کنید از این روش دو بار در روز به مدت چند روز استفاده کنید.

آلوئه ورا

آلوئه ورا به دلیل داشتن خواص ضد باکتری و خواص التیام دهندگی باعث درمان تاول زبان می شود و باعث بهبود و تسکین درد و التهاب ناشی از تاول زبان می شود، ژل خارج شده از داخل برگ آلوئه ورا را روی تاول ها قرار دهید و اجازه دهید به مدت 5 دقیقه بماند سپس با آب معدنی دهان خود را بشویید، استفاده از این روش به مدت چند روز در رفع تاول زبان مفید است.

اگر تاول های زبان پس از دو هفته درمان نشند حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

مطالب مشابه را ببینید!