مجله تاپ‌ناز‌

درمان تپش قلب + روش ها و راهکارهای مشکلات تپش قلب

تپش قلب جزو بیماری هایی است که افراد در موقع دویدن یا تحرک داشتن دچار آن می شوند ولی دلیل اصلی تپیش قلب ناشی از اضطراب و استرس است که در این مطلب روش هایی برای درمان تپش قلب را به شما معرفی می کنیم.

بطور کلی تپش قلب بسیار شایع است و معمولا با حس خفگی، لرزش قلب و مور مور شدن همراه می شود و افراد زیادی دچار این بیماری می شوند که به دنبال روش های درمان هستند که در ادامه چند روش درمانی تپش قلب را می خوانید.

علائم تپش قلب و درمان آن

تپش قلب هایی که به صورت حمله ای اتفاق می افتند خطرناک هستند ولی تپش قلب ناشی از دویدن و استرس کمتر جدی هستند. در تپش قلب فرد در حالت عادی می باشد و هیچ نوع استرس و فشاری، دچار حمله قلبی می شود و در این وضعیت معمولا فرد با افت مواجه می شود و باید وضعیت او جدی گرفته شود. ممکن است تپش قلب مهم و یا مهم نباشد مصلا افرادی که دچار کم خونی هستند و یا استرس و اضطراب زیادی دارند معمولا قلبشان تند می زند و همین باعث می شود تا آنها فکر کنند که دچار مشکل تپش قلب شده اند.

تعداد ضربان قلب در میان افراد در حالت استراحت و عادی میان 60 تا 100 ضربه در دقیقه است و به صورت کلی می توان گفت که داشتن تعداد ضربان قلب پایین تر نشانه داشتن قلب سالم تر و کارآمدتر می باشد.

تپش قلب به صورت مختلف مانند کوبیدن، لرزیدن و تپیدن احساس می شود. ممکن است فرد این حالت را در قفسه سینه و گردن خود هم حس کند و همچنین بعضی از انسان ها تپش قلب را برای چند ثانیه، بعضی برای چند دقیقه و بعضی دیگر به صورت منظم این تپش را حس می کنند و گاهی اوقات تپش قلب باعث مرگ فرد خواهد شد. تپش قلب ناشی از عوامل مختلفی است که عبارتند از:

  • بیماری پرکاری تیروئید
  • کاهش میزان اکسیژن خون
  • داشتن تب شدید
  • بی خوابی و خستگی شدید
  • کم خونی
  • علل روحی و روانی مثل ترس و اضطراب
  • بیماری های قلبی
  • ورزش و فعالیت های جسمی
  • مصرف موادی مثل  نیکوتین، کوکائین و قرص های لاغری

درمان تپش قلب

عوارض تپش قلب چیست؟

تپش قلب فقط یک بیماری حساب نمی شود زیرا عوارض زیادی در پی دارد که در ادامه آنها را شرح می دهیم.

سکته ی قلبی

تپش قلبی می تواند باعث وضعیتی شود که در آن ضربان طبیعی قلب مختل می شود و خون در یک محل تجمع پیدا می کند و لخته خونی ایجاد می شود. این لخته خونی ممکن است جدا شود و راه انتقال خون را مسدود شود و باعث سکته مغزی شود.

غش کردن

اگر ضربان قلب شما سریع تر شود با افت فشار خون مواجه می شوید و ممکن است غش کنید. اگر سابقه بیماری قلبی مادرزادی و یا عمل دریچه باز قلب را دارید درصد به وجود آمدن این اتفاق برای شما بیشتر می شود.

نارسایی قلبی

این مشکل وقتی اتفاق می افتد که قلب برای مدتی طولانی نتواند خون را به صورت صحیح پمپاژ کند و این موضوع باعث آریتمی و فیبریلاسیون دهلیزی می شود و در نهایت باعث نارسایی قلب می شود.

ایست قلبی

ایست قلبی ممکن است در اثر تپش قلب ایجاد شود زیرا تپش قلب باعث آریتمی های تهدید کننده زندگی می شود و در نتیجه تپش موثر قلب را متوقف می کند.

روش های بهبود و رفع تپش قلب

برای درمان تپش قلب روش های زیادی وجود دارد که می توانید از آنها استفاده کنید و ما در ادامه آنها را معرفی می کنیم.

استفاده از اسطوخودوس

حمام گیاهی با استفاده از چند قطره اسطوخودوس سیستم عصبی را آرام خواهد کرد. با آرام شدن سیستم عصبی وحشت زدگی و ترس نیز کاهش پیدا می کند. همچنین از آنجایی که این گیاه برای فشارخون و ضربان قلب نیز مناسب است می تواند به تنظیم آن ها کمک شایانی بکند.

بنشینید و نفس عمیق بکشید

اگر شما احساس می کنید که بدون داشتن هیچ گونه فعالیت خاصی قلبتان تند می زند و سابقه ی بیماری قلبی ندارید اولین کاری که بایستی در این شرایط انجام دهید است که خونسردی و آرامش خود را حفظ کنید و به طور کلی می توان گفت که افراد آرام کمتر دچار تپش قلب می شوند.

برای این کار ابتدا چهار زانو و در وضعیتی مناسب و راحت بنشینید سپس از طریق بینی یک نفس راحت بکشید و این کار را به طوری انجام دهید که با هر دم و بازدم شکمتان برآمده شود،حالا هوا را بیرون بدهید. این کار را برای چندین مرتبه انجام دهید تا ضربان قلبتان به وضعیت عادی بازگردد.

عدم مصرف قهوه

در بین برخی از نوشیدنی های کافئین دار مثل قهوه،چای،کولاها و حتی شکلات سیاه ممکن است به تپش قلب دچار شوید و حتی آن را تشدید کند.

استفاده از دارچین

در این روش بایستی یک قاشق چای خوری را با یک قاشق چای خوری عسل ترکیب کنید و در چندین روز به صورت مکرر از آن استفاده نمایید. همچنین می توانید پودر دارچین را به چایی که می نوشید اضافه کنید و علاوه بر خوش طعم کردن چای به سلامت قلب خود نیز کمک کنید.

مصرف ملاس

یکی از مهم ترین دلایل تپش قلب کم خونی می باشد که شما می توانید از طریق ترکیب کردن یک فنجان آب و یک قاشق غذاخوری ملاس و نوشیدن آن کم خونی خود را رفع کنید.

نوشیدن آب سرد

طبق مطالعات انجام شده محققان به این نتیجه رسیده اند که افرادی که قبل از شروع ورزش یک لیوان آب سرد می نوشند ضربان قلب پایین تری دارند و فاشری که به قلب در موقع ورزش وارد می شود را به حالت طبیعی قبل بازی می گرداند. در صورت داشتن ضربان قلب بالا می توانید با پاشیدن کمی آب سرد ضربان خود را پایین بیاورید زیرا این کار باعث وارد کردن شوک به سیستم عصبی می شود و می تواند ضربان قلب را منظم تر کند.

مصرف سیر

سیر فواید زیادی دارد و می تواند سطح کلسترول و فشار خون را پایین بیاورد و عروق مسدود شده را باز کند. لخته خونی شریان های خون را مسدود می کند و با کاهش خون سرشار از اکسیژن از وارد کردن اسیب به ماهیچه های قلب جلوگیری می کند و به همین دلیل شما باید سیر خام را با یک قاشق زیتون و کمی نمک بخورید تا قلب شما سالم تر شود.

مطالب مشابه را ببینید!