مجله تاپ‌ناز‌

درمان حساسیت و آلرژی پاییزی بدون دارو + 4 روش پیشگیری و درمان

روش های درمان حساسیت در فصل پاییز

همیشه صحبت از حساسیت و آلرژی بهاره به میان می‌آید غافل از اینکه پاییز هم دست‌کمی از بهار ندارد و تا می‌تواند آتش به پا ‌می‌کند. این را از عطسه‌ها و سرفه‌ها و آبریزش بینی مداوم افراد مستعد می‌توان فهمید.

اگر شما هم جزء کسانی هستید که یا خودتان با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنید یا اطرافیان‌تان چنین مشکلی دارند، حتما با علائم آن آشنایی دارید. حساسیت‌های پاییزه شباهت زیادی با سرماخوردگی دارند.

این قبیل حساسیت‌ها طیف گسترده‌ای از افراد را تحت‌تاثیر قرار داده و هزینه‌های درمانی سنگینی را به کشورها تحمیل می‌کند به‌طوری که آمارهایی که از جامعه آمریکا به دست آمده بیانگر این مطلب است که بیش از 35 میلیون آمریکایی با حساسیت‌های پاییزه دست به گریبانند که هزینه‌ای بالغ بر هفت میلیارد دلار را به اقتصاد این کشور تحمیل می‌کند.

مواد آلرژی یا حساسیت‌زا موادی هستند که در صورت ورود به سیستم تنفسی افراد مستعد و حساس باعث شروع علائم حساسیتی در آنها می‌شوند. این مواد عموما بسته به مقاومتی که دارند به دو دسته تقسیم می‌شوند: چند ساله‌ و فصلی. مواد حساسیت‌زای چند ساله در طول سال وجود داشته و ایجاد حساسیت می‌کنند ولی آلرژیهای فصلی تنها در زمان‌های خاصی از سال وجود دارند و در حجم بالا در محیط‌های مختلف یافت می‌شوند.

گیاهان در سه فصل گرده‌افشانی می‌کنند و این فصول بر‌اساس عملکرد رویشی که دارند با هم متفاوتند. درختان در بهار گرده‌افشانی می‌کنند و علف‌زارها در اوایل تابستان و درنهایت، علف‌های هرز نیز در اواخر تابستان و اوایل پاییز به گرده‌افشانی می‌پردازند.

کپک‌ها و قارچ‌های محیطی و خارجی نیز از دیگر علل ایجاد حساسیت‌های پاییزه به شمار می‌روند. آنها را بیشتر می‌توان در خاک، کود و برگ‌هایی یافت که در طول پاییز زمین را می‌پوشانند. دانه‌های قارچ شایع‌ترین آلرژن‌های تولید شده در هوا هستند که سبک و کوچک بوده و به راحتی از طریق ریه‌ها قابل استنشاقند.

درمان حساسیت و آلرژی پاییزی بدون دارو

علائم حساسیتی

افراد در مواجهه با مواد حساسیت‌زا علائمی چون عطسه، آبریزش یا خارش بینی و آبریزش چشم از خود بروز می‌دهند که در فصل پاییز این علائم تشدید می‌شود. حدود هشت درصد افراد دچار حساسیت‌های فصلی هستند و علاوه‌ بر علائم ذکرشده، با نوعی اختلالات خواب هم دست و پنجه نرم می‌کنند، زود احساس خستگی کرده، روی کارهای خود تمرکز ندارند و بازدهی آنها در محیط‌های تحصیلی و کاری کاهش می‌یابد.

علائم حساسیت, سیستم تنفسی

از خود مراقبت کنید
بهترین شرایط درمانی برای مبتلایان به حساسیت‌های پاییزه به‌گونه‌ای است که افراد باید حدود دو هفته پیش از آغاز علائم، داروهای کاهش‌دهنده حساسیت را مصرف کنند تا علائم تحت کنترل درآیند. حتی پس از پایان فصل حساسیت‌زای پاییز و کاهش علامت‌های بیماری نیز به دلیل احتمال تداوم حساسیت، مصرف داروها را قطع نکنید. از آنجایی که متخصصان معتقدند بهترین درمان، ‌پیشگیری است، دور ماندن از مواد حساسیت‌زا می‌تواند تا حد زیادی احتمال بروز واکنش‌های حساسیت‌زا را کاهش دهد.
وقتی وارد منزل می‌شوید، لباس‌ها و کفش‌های خود را خارج کنید و مانع از انتشار مواد حساسیت‌زایی شوید که به لباس‌هایتان چسبیده‌اند. دوش گرفتن بهترین راه خلاص شدن از موادی است که به همراه پوست و موی شما وارد منزل شده‌اند.
بررسی‌ها نشان می‌دهد که گرده گیاهان و مواد حساسیت‌زا صبح‌ها با شدت بیشتری در محیط پراکنده می‌شوند و به همین دلیل پزشکان توصیه می‌کنند افرادی که بیشتر در معرض ابتلا به واکنش‌های حساسیتی هستند تا حد امکان صبح‌ها از منزل خارج نشوند.
در صورت امکان پنجره‌های منزل و اتومبیل را بسته نگه داشته و از تهویه‌ هوا برای بهبود وضعیت هوا استفاده کنید.
برای اینکه کمتر دچار علائم حساسیتی شوید، بهتر است هر هفته ملحفه‌های رختخواب را با آب داغ بشویید تا از گردوغبار و مواد حساسیت‌زا و مایت‌های نهفته در آن خلاص شوید. برخی از این توصیه‌ها برای تمام فصول مناسب است و همیشه می‌توانید از آنها استفاده کنید.
بعضی میوه‌ها با توجه به پرزهایی که روی پوست دارند عامل حمل مواد حساسیت‌زا به شمار می‌روند، بنابراین باید قبل از مصرف به خوبی آنها را شست.

از سوی دیگر، در ابتدای پاییز برخی برگ‌ها خشک شده و می‌ریزند بنابراین، پزشکان توصیه می‌کنند افرادی که از حساسیت بالایی برخوردارند در این زمان‌ها از ماسک استفاده کنند. ماسک علاوه‌بر اینکه مانع از ورود ذرات و مواد حساسیت‌زا به درون مجاری تنفسی می‌شود، محیط تنفس را نیز مرطوب نگه می‌دارد. همچنین به دلیل خشک شدن هوا در فصول سرد پاییز و زمستان، توصیه می‌شود افراد در منزل از دستگاه‌های بخور به‌منظور تامین رطوبت محیط استفاده کنند.
از خشک کردن لباس و حوله در خارج از منزل خودداری کنید زیرا چسبیدن ذرات حساسیت‌زا به بافت پارچه ممکن است باعث شروع علائم حساسیت شود. بین ساعات پنج تا 10 صبح میزان مواد حساسیت‌زای محیط در این فصل بسیار بالاست، از این رو متخصصان توصیه می‌کنند افراد مستعد، در صورت امکان در این زمان‌ها از منزل خارج نشوند و فعالیت خود را در خارج از منزل محدود کنند.

4 روش برای درمان و پیشگیری حساسیت فصلی پاییزی

فصل پاییز، زمان مناسبی برای پیاده‌روی در بیرون از منزل است. ولی بروز آلرژی در این فصل، بسیاری از افراد را دچار مشکل می‌کند.

آبریزش بینی، خارش و سوزش چشم‌ها و گرفتگی بینی از علائم آلرژی در فصل پاییز هستند که افراد را خسته می‌کند.

شما با عمل به توصیه‌های زیر می‌توانید این مشکل را در خود کاهش دهید:

1- عوامل تشدید کننده و محرک آلرژی را بشناسید.

عوامل آلرژی‌زا یا آلرژن، بسته به نوع منطقه متفاوت هستند، ولی متخصصین معتقدند اصلی‌ترین عامل بروز آلرژی در فصل پاییز، کپک‌ها هستند.

این کپک‌ها روی پوشش گیاهی بیرون از منزل و علف‌های خشک رشد می‌کنند. رطوبت میزان کپک‌ها را زیاد می‌کند.

بعد از بارندگی، میزان کپک‌های خارج از منزل زیاد می‌شوند. هر چقدر هم میزان بارندگی بیشتر باشد، میزان این کپک ها و گرده‌های گیاهی بیشتر می‌شود.

2- روش پیشگیری را یاد بگیرید.

متخصصین می‌گویند اصلی‌ترین روش برای جلوگیری از ابتلا به آلرژی، پرهیز از مواد آلرژی‌زا است. راه‌های متعددی برای حذف یا کاهش تماس با آلرژن‌ها وجود دارد که ما برایتان بیان می‌کنیم:

– هنگام پیاده روی در پارک یا موقع باغبانی کردن، ماسک بزنید.

– فضای داخل منزل خود را از مواد آلرژی‌زا پاک کنید؛ به عنوان مثال به طور مرتب وسایل خانه را گردگیری کنید، فرش‌ها و موکت‌ها را جاروبرقی بکشید (فیلتر جاروبرقی را هر چند مدت یک بار عوض کنید) و سرامیک‌های کف زمین اتاق‌ها را از گردوخاک پاک کنید.

– وقتی می‌خواهید به جایی سفر کنید، میزان گرده‌های گیاهی در آن منطقه را در نظر بگیرید. بهتر است کنار دریا بروید که میزان گرده‌ها در آنجا کم است. برای این که از میزان گرده‌ها مطلع شوید، به گزارش آب و هوای آن منطقه در اخبار گوش دهید.

– مراقب چشم‌هایتان باشید. موقعی که بیرون از منزل هستید، عینک آفتابی بزنید تا میزان تماس گرده‌ها را با چشم‌هایتان کم کنید.

– شب‌ها، قبل از خواب موهایتان را بشویید تا گرده‌های گیاهی را از روی موهایتان پاک کرده باشید. همچنین با این کار، گرده‌ها را به بالش‌تان منتقل نمی‌کنید.

زمانی که میزان گرده‌های گیاهی در هوا زیاد است، از ورزش کردن در بیرون از منزل خودداری کنید. میزان گرده‌افشانی گیاهان هنگام صبح و عصر زیاد است

– تا حد امکان از نگهداری حیوانات خانگی مثل سگ خودداری کنید، چون به دلیل چرخیدن در هوای آزاد، میزان گرده‌ها روی بدن آن‌ها زیاد است.

3- دنبال یک درمان مناسب باشید.

پزشک داروهای متعددی را بهبود آلرژی شما تجویز خواهد کرد. این داروها، التهاب مخاط بینی را کاهش می‌دهند.

اسپری‌های مخصوص بینی، قبل و در طی آلرژی فصلی استفاده می‌شوند.

داروهای آنتی هیستامین نیز معمولاً همراه با داروهای کورتیکوستروئیدهای بینی تجویز می‌شوند.

قطره‌های چشمی نیز خارش چشم را کم می‌کنند.

ماده ضد احتقان در داروهای ضد آلرژی، فشارخون و ضربان قلب را افزایش می‌دهد، لذا قبل از مصرف این نوع داروها حتماً با پزشک خود مشورت کنید تا ضرری برای شما نداشته باشند.

یک روش درمانی طولانی مدت برای درمان آلرژی، ایمونوتراپی است. در این روش مقدار خیلی کمی از ماده آلرژی‌زا به فرد تزریق می‌شود که پاسخ ایمنی (آنتی بادی) بدن او را تحریک می‌کند. اما این روش درمانی زمان زیادی می‌برد. اغلب پزشکان این درمان را سه تا پنج سال برای بیمار ادامه می‌دهند.

این روش بیشتر در افراد بزرگسال استفاده می‌شود تا در کودکان. اجرای این روش درمانی در کودکان باعث می‌شود که آن‌ها به مواد آلرژی‌زای مختلف حساس شوند و در نتیجه آلرژی آن‌ها بدتر گردد.

4- مراقب غذایی که می خورید باشید.

مواد غذایی‌ای را که باعث تشدید و شروع آلرژی در شما می‌شوند، بشناسید و از مصرف آن‌ها خودداری کنید. تحقیقان نشان داده است که یک سوم افراد مبتلا به آلرژی پاییزی، به مواد خوراکی نیز آلرژی نشان می‌دهند.

مطالب مشابه را ببینید!