مجله تاپ‌ناز‌

درمان خانگی ترک های پوستی با مواد طبیعی و انواع روغن مفید

روش های مفید درمان خانگی ترک های پوستی

پوست زیبا یکی از فاکتورهای است که بی شک باعث افزایش اعتماد به نفس و جذابیت بیشتر شما خواهد شد. از این جهت مراقبت از سلامت پوست و شناخت عارضه های احتمالی ضروری است . اول بتوانید به خوبی پیشگیری کنید و اگر هم دچار مشکل شدید خیلی سریع و با روش های خانگی عارضه را رفع و درمان کنید.

ترک های پوستی یا استریا عارضه ای پوستی هستند که  در نواحی از بدن مثل مفصل ران، سینه، باسن، شکم و ران ایجاد می شوند . این ترک های اغلب به شکل خطوط باریک و درازی هستند که در گذر زمان تغییر رنگ می دهند. این ترک ها از عوارض دائمی بر روی پوست بدن هستند و معمولا به علت کاهش یا افزایش وزن در زمان کوتاه ، بارداری ، استفاده از استروئید و اختلال آدرنال ایجاد می شود .

پوست بدن در اثر کشیدگی موجب ضعیف شدن کلاژن می شود و باعث شکل گیری خطوط ظریفی در نواحی سطحی پوست می گردد.

در این مقاله قصد داریم تا راه های خانگی و کاملا موثر را برای درمان ترک های پوستی معرفی کنیم یا یک بار برای همیشه از شر این عارضه بر روی پوست زیبای بدنتان خلاص شوید.

درمان خانگی ترک های پوستی

علائم ترک های پوستی یا استریا

علائم این ترک ها پوستی اینگونه است که ابتدا پوست نازک و صورتی رنگ می شود و گاهی اوقات احساس خارش در پوست ایجاد می شود. ترک ها ممکن اول به شکل چروک هایی دیده شوند و بعد رگه ها به رنگ های مثل قرمز یا تیره دیده شود. در گذر زمان این رگه ها تغییر شکل داده  و به رنگ نقره ای دیده می شوند و همچنین در طی چند سال ممکن است ترک های پوستی خود به خود از بین بروند.

درمان خانگی ترک های پوستی

قبل از هر چیز بهتر است بدانید که پیش گیری از ترک های پوستی خیلی بهتر است مرحله درمان است . برای پیشگیری باید به نکات زیر توجه داشت :

  • حفظ وزن سالم
  • عدم تغییر شدید رژیم غذایی
  • مصرف مواد غذایی سالم که سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی باشد.
  • مصرف مقدار مناسبی ویتامین آ و ث  که نقش محافظتی برای پوست بدن ایفا می کنند و در برابر ترک های پوستی و همچنین جوش و آکنه به لایه برداری ئ بازیابی پوست کمک می کنند
  • افزایش وزن آرام و تدریجی هنگام بارداری
  • نوشیدن روزانه هشت لیوان آب یا بیشتر (متناسب با وزن بدن فرد)

درمان ترک های پوستی به روش های مختلفی انجام می شود. عده ای معتقدند عمل جراحی تنها راه درمان این ترک های مزاحم است. البته استفاده از لیزر ، کربوکسی تراپی و کرم موضعی در مواردی که ترک ها گسترش نیافتند کاملا مرسوم است . در کنار این موضوع روش های خانگی و سنتی بسیاری جهت درمان همیشگی ترک های پوستی وجود دارد که توسط پزشکان و متخصصان طب سنتی پیشنهاد می شود . در ادامه به معرفی این روش های می پردازیم اما این نکته را فراموش نکنید که هرگز همه درمان های خانگی را در مدت کم بر روی پوست خود امتحان نکنید . این کار نه تنها در بهبود این عارضه موثر نیست که ممکن است به خاطر قرار دادن مواد مختلف بر روی پوست یک ناحیه منجر به آسیب به سلول های پوست و حتی تیرگی پوست در بلند مدت شود. نکته مهم دیگر اینکه اگر دچار حساسیت پوستی و بیماری های خاصی پوستی هستید حتما قبل از استفاده از روش های درمان خانگی با پزشک خود مشورت کنید و بعد با خیال راحت اقدام کنید.

درمان خانگی ترک های پوستی

  1. روغن زیتون

روغن زیتون یک ماده غذایی بسیار مفید است که تاثیر شگفت انگیزی بر روی پوست و موی بدن دارد. برای سلامت بدن حتما روغن زیتون را در برنامه غذایی خود قرار دهید . این روغن همچنین موجب رفع و درمان ترک های پوستی می شود و روش کار به این صورت است که ابتدا روغن زیتون را گرم کنید و بعد سطح مورد نظر را به خوبی ماساژ دهید و مدتی به همان حالت بمانید تا روغن به خوبی جذب بافت پوست تان شود. پیشنهاد می شود روزانه دو بار این کار را تکرار کنید تا ترک های پوستی کاملا ناپدید شود.

  1. ویتامین E

ویتامین E از ویتامین های محلول در چربی است که استفاده از آن در جهت درمان های پوستی کاملا موثر است. علت این موضوع افزایش میزان کشش بافت پوست به خاطر جذب این ویتامین می باشد . پیشنهاد می شود برای اینکار از کپسول ویتامین E استفاده کنید به این صورت که روغن موجود در آن را بر روی ترک های روی پوست بمالید و ماساژ دهید . در کنار این می توان از قرص خوراکی ویتامین E هم استفاده کرد. فقط اگر دچار عارضه پوستی خاصی هستید یا دوران بارداری را سپری می کنید قبل از استفاده با پزشک خود مشورت کنید.

  1. آلوئه ورا

آلوئه ورا گیاهی است که با داشتن ترکیبات شگفت انگیز بر روی پوست تاثیر قابل توجهی دارد . کافی است برگ آلوئه ورا روی پوست خود قرار دهید و مدتی صبر کنید و بعد محل ترک را با آب ولرم بشویید . انجام منظم و روزانه این کار باعث رفع ترک های پوست تان می شود . علت تاثیر این گیاه وجود ترکیبات گلوکومانان و جیبرلین در آلوئه ورا است که منجر به افزایش کلاژن پوست و رفع ترک های پوستی می شود.

  1. کره ی کاکائو

کره کاکائو با داشت اثر مرطوب کنندگی منجر به کاهش تا خوردگی های پوست می شود . البته استفاده از آن به تنهایی تاثیری بر کم شدن لکه ها ندارد . برای درمان لکه های پوستی کره کاکائو را با شی باتر ، روغن ویتامین E  و روغن نارگیل ترکیب کنید . مخلوط به دست آمده را در موضع ترک ماساژ دهید و اجازه دهید چند ساعت بر روی پوست بماند. سپس پوست خود را شستشو دهید .

  1. روغن کرچک

روغن کرچک حاوی اسید ریسینلیدیک می باشد و در درمان بیماری های پوستی و ریزش مو استفاده می شود . برای اثر گذاری روغن کرچک را داغ کنید و ترک های پوست را به مدت 15 تا 30 دقیقه ماساژ دهید و هر شب این کار را تکرار کنید.

  1. شی باتر

شی باتر یا همان روغن شی ماده ای طبیعی است که در رطوبت رسانی پوست موثر است و می تواند باعث بهبود ترک های پوستی شود . برای استفاده روغن شی را به صورت مذاب بر روی پوست خود ماساژ دهید و اجازه دهید تا صبح بر روی پوست بماند . این کار باعث رفع موضعی ترک های پوست می شود.

  1. سرکه سیب

برخی شواهد حاکی از این است که سرکه سیب در جهت رفع مشکلات پوستی موثر است . برای استفاده قبل از خواب سرکه سیب را بر روی محل دارای ترک اسپری کنید بعد اجازه دهید تا خشک شود و تا صبح بر روی پوست باقی بماند.

  1. وازلین

استفاده از وازلین به حفظ رطوبت سطح پوست کمک می کند و این موضوع می تواند به درمان این عارضه کمک کند . روزانه پوست خود را با وازلین ماساژ دهید و اجازه دهید چندین ساعت بر روی پوست تان باقی بماند.

درمان خانگی ترک های پوستی

  1. جوش شیرین

جوش شیرین به خاطر خاصیت لایه برداری سطح پوست می تواند باعث درمان استریا شود . قبل از استفاده از این روش با پزشک خود مشورت کنید. طریقه مصرف به این صورت است که جوش شیرین را با آبلیمو ترش مخلوط کنید و بر روی پوست قرار دهید و روی آن را بپوشانید و بعد از نیم ساعت پوست خود را بشویید.

  1. روغن بادام

روغن بادام به خاطر ویتامین D و  E خاصیت کشسانی پوست را حفظ می کند . برای استفاده یکی دو قطره از روغن بادام را بر روی پوست خود ماساژ دهید و اجازه دهید تا صبح کامل جذب پوست تان شود.

  1. قهوه

قهوه دارای مقادیر زیادی کافئین است که به راحتی در پوست نفوذ می کند و باعث از بین رفتن چربی های پوست می شود . استفاده از آن به طور منظم در بهبود ترک های پوستی موثر است . برای استفاده کافی است پودر قهوه را با آب مخلوط کنید و به حالت خمیری شکل در آورید ، سپس این مخلوط خمیری را 30 دقیقه روی پوست مالش دهید و بعد پوست را با آب بشویید. این کار را روزانه یک بار انجام دهید تا ترک ها کاملا درمان شوند.

  1. روغن بچه

بعد از حمام پوست تان را با حوله تمیز خشک کنید و روغن بچه را بر روی موضع ترک برداشته ماساژ دهید و چند دقیقه صبر کنید تا به طور کامل در پوست تان نفوذ کند . علت تاثیر فوق العاده این روش این است که روعن بچه پوست را تغذیه می کند و باعث شادابی و طراوت پوست بدن می شود.

  1. لیمو

از آنجا که آبلیمو دارای ترکیبات اسیدی است در جهت درمان جای زخم و ترک های پوستی مفید است . برای استفاده روزانه یک تا دو بار لیمو را بر روی ترک های پوست بمالید و بعد از استفاده آن را با آب ولرم بشویید.

  1. زردچوبه

زردچوبه به علت دارا بودن مقادیر زیادی آنتی اکسیدان سبب روشنایی و شفافیت پوست و از بین رفتن ترک های پوستی می شود . برای استفاده پیشنهاد می شود یک قاشق غذاخوری از زردچوبه را با یک قاشق غداخوری خامه یا ماست ترکیب کنید و خمیر حاصل را بر مقطعی از پوست که ترک دارند قرار دهید . بعد از 15 دقیقه پوست را با آب بشویید و این کار را روزانه 2 بار تکرار کنید.

  1. شکر

شکر به علت خاصیت لایه برداری در پاک سازی پوست از سلول های مرده عالی عمل می کند . به علاوه گردش خون را در نواحی آسیب دیده بهبود می بخشد . برای استفاده یک قاشق شکر را با چند قطره آبلیمو و روغن بادام ترکیب کنید و به محل ترک ها بمالید . این کار را مرتب انجام دهید تا ترک های پوست محو شوند.

  1. خیار و آبلیمو

اسید موجود در آبلیمو به کاهش جوش های پوست کمک می کند و خیار موجب خنک شدن و شادابی پوست شما می شود.برای اینکار خیار را به آبلیمو آغشته کنید و بر روی مناطق ترک خورده پوست تان بگذارید و اجازه دهید تا حداقل 10 دقیقه باقی بماند و خوب جذب پوست بدن شود. بعد از آن پوست بدن خود را بشویید. روزانه یک بار این کار را انجام دهید تا عارضه بهبود یابد.

  1. ماسک زردآلو و روغن

بد نیست بدانید که زردآلو هم خاصیت لایه برداری دارد و میتواند در رفع ترک های پوستی موثر باشد . برای این کار هسته زردآلو را جدا کرده و میوه ها رو به شکل له شده بر روی موضع قرار دهید تا خوب آن را بپوشاند. بعد از 15 دقیقه می توانید پوست خود را پاک کنید . پیشنهاد می شود این کار را به مدت 1 ماه انجام دهید و بعد برای همیشه با ترک های پوستی خداحافظی کنید.

  1. آسپرین

برای کاهش ترک های روی پوست می توان روزانه یک بار آسپرین را در آب له کرد و خمیر حاصل شده را بر روی پوست ناحیه ترک خورده گذاشت تا بعد ازمدتی بهبود یابد.

  1. سفیده تخم مرغ

دو عدد سفیده تخم مرغ نیاز داریم . سفیده ها را آنقدر هم بزنید تا به خوبی کف کند سپس روی ترک ها بمالید و اندکی صبر کنید تا به خوبی سطح پوست خشک شود. این کار به مرور زمان باعث حفظ رطوبت پوست شده و ترک ها ناپدید می شوند.

درمان تخصصی ترک های پوستی

روش های تخصصی مختلفی برای درمان ترک های پوستی وجود دارد که متخصص پوست بر اساس بررسی ممکن است یک روش را ترجیح دهد . از روش های متداول می توان درمان با میکرودرم ابریژن ، استفاده از کرم ، درمان با استفاده از لیزر ، درمان با استفاده از کربوکسی تراپی اشاره کرد.

سخن آخر

در این مقاله به بررسی دلایل بروز ترک های پوستی در نواحی مختلف بدن پرداختیم و بعد راه حل های خانگی مختلفی را برای رهایی از شر این ترک های معرفی کردیم. حتما از این روش ها استفاده کنید تا هر چه سریع تر پوست صاف ، براق و عاری از هر گونه ترک داشته باشید. اگر راه حل های خانگی موثر واقع نشد حتما به یک متخصص پوست مراجعه کنید و این مسئله را با او در میان بگذارید.

مطالب مشابه را ببینید!