مجله تاپ‌ناز‌

درمان زنبور گزیدگی با استفاده از روش های خانگی و موثر

می توانید نیش زنبور و زنبور گزیدگی را در منزل درمان کنید که هر کدام از این راهکارها می توانند نقش مثبتی در درمان اثرات بد زنبور گزیدگی در نقاط مختلف داشته باشند.

بیشتر ما ممکن است در طول زندگی یک یا چند بار توسط زنبور نیش زده شویم که متاسفانه دردی غیر قابل تحمل، اثرات بد مانند تورم و قرمزی روی پوست دارد. با آشنایی با روش های درمان زنبور گزیدگی در منزل می تواند برای شما مفید و کاربردی باشد.

زنبور عسل از نیش خود به عنوان یک ابزار دفاعی استفاده می کند که بدن انسان به آن واکنش نشان می دهد. سوزش، درد، ورم، یک نقطه سفید با تورم قرمز و … در محل گزش ایجاد می شود. علائم خفیف در چند روز از بین می رود و گزیدگی خفیف از 5 تا 10 روز طول می کشد.

اگر این گزیدگی ها شدید باشد و علائم آن ادامه داشته باشد باید به پزشک مراجعه نمود، ولی علائم خفیف، تورم و قرمزی پوست با درمان خانگی از بین خواهد رفت. در ادامه با راهکارهایی برای درمان نیش زنبور در منزل اشنا می شوید.

 

روش های درمان کردن زنبور گزیدگی در منزل

با استفاده از روش های طبیعی و خانگی می توانید نیش زنبور عسل را رفع کنید و در ادامه چند راهکار مفید و موثر را به شما معرفی می کنیم.

 

خارج کردن نیش حشره

خیلی سریع نیش حشره را از پوست خارج کنید. فقط ثانیه ای طول می کشد که سم مضر زنبور وارد بدن شود. نیش حشرات را با موچین خارج نکنید زیرا در اثر فشار کیسه زهر نیش پاره می شود و زهر بیشتری وارد بدن می شود. نیش زنبور را با استفاده از دو انگشت و ناخن و یا یک چاقوی کند خارج کنید و سپس ناحیه را خیلی سریع با صابون ضد عفونی کنید و با آب بشویید. پس از خشک کردن پماد ضد عفونی کننده به محل بزنید.

درمان زنبور گزیدگی با استفاده از روش های خانگی و موثر

استفاده از یخ در محل گزیدگی

برای کم کردن درد از کمپرس یخ استفاده کنید تا کاهش درد و تورم داشته باشید، تکه های یخ را هیچ موقع به صورت مستقیم روی پوست قرار ندهید تکه های یخ را در پارچه ای ببندید و تا 10 الی 15 دقیقه روی محل نیش قرار بدهید.

 

استفاده از جوش شیرین

جوش شیرین محصول قلیایی است که باعث خنثی کردن سم اسیدی می شود و در نتیجه درد، خارش و تورم خیلی زود التیام پیدا می کند.

1 قاشق چای خوری جوش شیرین را با کمی آب ترکیب کنید تا خمیر شود. سپس در محل گزش به مدت 5 تا 10 دقیقه آن را قرار دهید. منطقه را با آب ولرم بشویید. چنانچه حس ناراحتی داشتید، پس از چند ساعت دوباره تکرار کنید و از این طریق می توانید محل زنبور گزیدگی را درمان کنید.

 

ژل آلوئه ورا برای درمان گزیدگی

ژل آلوئه ورا درمانی عالی برای نیش زنبور عسل است. این ماده خواص تسکین دهنده و ضد التهاب دارد و باعث کم شدن درد، تورم و خارش می شود. آلوئه ورا برای درمان خانگی نیش حشرات به خصوص زنبور استفاده می شود.

 

خمیر دندان برای رفع گزیدگی

خمیر دندان، می تواند باعث بهبود زنبور گزیدگی شود و درد و تورم را کمتر کند و می توانید روی منطقه آسیب دیده قرار دهید. چند ساعت بعد با لیف حمام  تمیز کنید و در صورت نیاز تکرار کنید. برای این کار از خمیر دندان های سفید استفاده کنید.

 

سیر و پیاز

سیر و پیاز به دلیل خواص ضد التهابی و ضد عفونی کنندگی از بهترین روش ها برای رفع درد و ورم نیش زنبور هستند. یک حبه سیر را به مدت 10 دقیقه درون آب جوش قرار دهید و پس از جوشیدن به دو قسمت تقسیم کنید و روی نیش زنبور بگذارید و یا می توانید یک عدد پیاز را به مدت 15 دقیقه ری محل مورد نظر قرار دهید و سپس آن را بشویید.

 

سرکه سیب

یکی از روش های مفید و موثر برای درمان نیش زنبور، سرکه سیب است زیرا دارای خاصیت قلیایی است و کمک زیادی به خنثی کردن زهر می کند و فقط کافی است، دو قطره سرکه سیب را روی محل مورد نظر بمالید و اجازه دهید به مدت 15 دقیقه بماند و در آخر هم با آب سرد آن را بشویید.

 

روغن درخت چای

این روغن دارای خواص ضد عفونی کننده است و کمک زیادی به کاهش درد نیش زنبور می کند، می توانید یک قاشق غذاخوری روغن زیتون را با روغن نارگیل مخلوط کنید و ترکیب به دست آمده را روی محل مورد نظر بمالید.

 

عسل

عسل خاصیت ضد عفونی کننده و ضد میکروبی دارد و جزو بهترین روش ها برای رفع خارش، درد و ورم نیش زنبور می باشد. روی گاز استریل کمی عسل قرار دهید و روی جای نیش زنبور به مدت 1 ساعت ببندید و یا می توانید یک قاشق غذاخوری پودر زردچوبه و یک قاشق غذاخوری عسل را با هم مخلوط کنید و روی محل مورد نظر قرار دهید و بعد از زمان 30 دقیقه با آب گرم بشویید.

درمان زنبور گزیدگی با استفاده از روش های خانگی و موثر

کربن فعال یا زغال چوب

یکی دیگر از روش های خوب و طبیعی برای بهبود نیش زنبور زغال چوب است که باعث کاهش درد، ورم و التهاب می شود، یک قاشق چای خوری کربن فعال را با کمی آب مخلوط کنید و خمیر حاصل را روی جای نیش زنبور بمالید و پس از زمان ده دقیقه آن را با آب گرم بشویید.

 

نکات مهم:

۱. زنبور ها می توانند با نیش خود دفاع کنند بنابراین از ضربه زدن به آنها اجتناب کنید.

۲. محل آسیب دیده را به هیچ وجه نخارانید زیرا امکان خطر عفونت را افزایش می دهد، هر گونه طلا و یا جواهرات تنگی که در منطقه آسیب دیده قرار دارد قبل از تورم خارج کنید.

 

نیش کشنده

زنبورهای سرخ و زد، نیشی دردناک دارند و لی خطرناک نیستند، از ویژگی های ظاهری زنبورهای عسل رنگ زرد یا سیاه سفید آنها و بدنی کرکی است و در مقابل آنها زنبورهای وحشی با بدنی بدون کرک و به رنگ خرمایی و قرمز هستند که به صورت میانگین کمی باریک تر از زنبورهای عسل می باشند.

گزیدگی زنبور عسل وحشی برای انسان ممکن است از یک زنبور بارها پیش آید در حالیکه زنبورهای عسل موقع نیش زدن، نیش خو را در پوست جا می گذارند بلافاصله می میرند. زنبور عسل بعد از نیش زدن می میرد، زیرا بر اثر نیش زن، قسمتی از بدن ظریف او، از جسمش جدا می شود و باعث مرگ زنبور می شود. پس نیش زدن برای زنبور عسل مساوی با خودکشی است و او بدون جهت دست به خودکشی نمی زند، مگر زمانی که نیاز به انتقام گیری باشد.

در مواردی که بیمار نیاز به مسکن دارد می توان از استامینوفن استفاده کرد.

مطالب مشابه را ببینید!