مجله تاپ‌ناز‌

آیا درمان شپش سر با روش های خانگی امکان پذیر است؟

آیا درمان شپش سر با روش های خانگی امکان پذیر است؟

شپش سر یکی از مشکلاتی است که معمولا مادرانی که فرزندان مدرسه‌ای دارند، بسیار درباره آن نگران هستند. آیا می‌دانید که یکی از بیماری‌هایی که بسیار واگیر است و معمولا کودکان را در دوران مدرسه و یا قبل‌تر از آن درگیر می‌کند، همین شپش سر است؟ بنابراین باید بدانید که این بیماری بسیار آزاردهنده و شایع است.

اما خوشبختانه شپش سر بیماری خطرناکی نیست و می‌توان آن را درمان کرد. اگر بخواهید این بیماری را در خانه درمان کنید، چه راه‌هایی برای آن وجود دارد؟ برای اینکه با این مطلب به خوبی ارتباط برقرار کنید، ابتدا شپش سر را به شما معرفی می‌کنیم و سپس به درمان‌های خانگی این بیماری می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

شپش سر چیست؟

آیا درمان شپش سر با روش های خانگی امکان پذیر است؟

شپش سر نوعی حشره است که از دسته‌ی انگل‌هاست و بر روی پوست سر یا بدن زندگی می‌کند. این حشره‌ی انگل از خون تغذیه می‌کند و نزدیک به ریشه‌ی موها تخم‌ریزی می‌کند. این تخم‌ها که همان رشک نام دارند، بعدا چرخه‌ی خود را تکمیل می‌کنند و به شپش سر تبدیل می‌شوند. شپش می‌تواند از یک شخص به شخص دیگر منتقل شود. یکی از علت‌هایی که در مدارس اپیدمی می‌شود و بسیاری از دانش آموزان به آن مبتلا می‌شوند، همین سرایت شپش است.

کودکان ۳ تا ۱۱ سال بیشترین کسانی هستند که به شپش سر مبتلا می‌شوند. پنجه‌های شپش توانایی کمتری در چسبیدن به موهای فر دارند. در صورتیکه فرزند شما و یا هر یک از اعضای خانواده‌تان به شپش سر مبتلا شد، می‌توانید به دکتر پوست، مو و زیبایی مراجعه کنید.

علت شپش سر چیست؟

شپش سر روی سر می‌خزد. این حشره‌ی انگل نمی‌تواند از سر یک فرد بر روی سر فرد دیگری بپرد. اما می‌تواند از طریق تماس نزدیک از فرد آلوده به شخص دیگری منتقل شود. یکی از مهم‌ترین راه‌های انتقال شپش این است که دو فرد با هم تماس نزدیک داشته‌باشند و هر چه مدت این تماس طولانی‌تر باشد، احتمال انتقال بیشتر است. علت ابتلا به شپش سر می‌تواند موارد زیر باشد؛

  • اگر فرد آلوده از وسایل و لوازم افراد دیگر استفاده کند و یا وسایل آلوده‌ی خود را با وسایل پاکیزه دیگران مخلوط کند، ممکن است که دیگران نیز به شپش آلوده شوند.
  • در صورتیکه فرد آلوده از شانه، روسری، حوله و یا بالشت افراد دیگر استفاده کند و یا برعکس، احتمال ابتلای افراد دیگر بالا می‌رود.
  • معمولا کسانی که در یک خانواده، یک کلاس و یا یک باشگاه هستند،‌ احتمال ابتلای آنها در صورت داشتن فرد آلوده در میان خود بالا می‌رود. زیرا ارتباط نزدیک این افراد زیاد می‌شود و ممکن است که افراد سالم نیز آلوده شوند.

علت شپش سر در کودکان کدام است؟

کودکان از آن دسته گروه‌‌های سنی هستند که بسیار با هم ارتباط نزدیک دارند، در سر و کله‌ی هم می‌زنند و با هم در یک فضای بسته بازی می‌کنند. تمامی این موارد می‌توند توجیه کننده‌ی این مسئله باشد که چرا در کودکان انتقال و سرایت شپش بیشتر انجام می‌شود و علت ایجاد شپش سر در کودکان چیست!

در ادامه به بررسی علت شپش سر در کودکان می‌پردازیم.

  • استفاده از کلاه و روسری آلوده‌ی هم بازی یا همکلاسی خود
  • روی یک بالشت مشترک خوابیدن و موهای خود را بر روی سطح آلوده گذاشتن.
  • از برس و یا حوله‌ی مشترک استفاده کردن.

علائم شپش سر در کودکان

آیا درمان شپش سر با روش های خانگی امکان پذیر است؟

شپش سر در کودک علائمی دارد که در ادامه به معرفی این علايم می‌پردازیم. البته توجه داشته باشید که برای تشخیص قطعی حتما باید به دکتر پوست و مو و زیبایی مراجعه کنید و نمی‌توان تنها با دیدن علائم به نتیجه‌ی قطعی رسید. این علائم عبارت‌اند از؛

  • خارش؛ شایع‌ترین علامتی که شپش سر دارد، خارش است. خرش سر می‌تواند به قدری شدید باشد که کودک را از انجام فعالیت‌های روزانه باز بدارد. هنگامی که شخص به شپش آلوده می‌شود، حداقل ۴ تا ۶ هفته طول می‌کشد تا خارشش شروع شود.
  • دیدن شپش بر روی سر؛ دیدن شپش‌ها ممکن است برای همه انجام نشود اما دیدن حشرات بر روی سر از مهم ترین علائمی است که در روی سر دیده‌می‌شود.
  • دیدن رشک یا تخم شپش بر روی سر؛ رشک‌ها بر روی موها در نزدیکی ریشه می‌چسبند و تفاوت آنها با پوسته‌ی سر و یا شوره‌ی سر این است که به سادگی کنده نمی‌شوند و در جای خود چسبناک هستند. رشک‌هایی که از تخم بیرون آمده‌اند، پوستهای خالی را بر روی سر به جای می‌گذارند و برداشتن و دیدن آن‌ها ساده‌تر از تخم‌های پر و چسبیده و ریشه است.
  • قرمزی بر روی پوست سر، گردن و یا نزدیک گوش‌ها؛ هنگامی که شپش سر را نیش می‌زند و یا باعث ایجاد خارش می‌شود، قرمزی در روی پوست ایجاد می‌شود. گاهی نیز واکنش پوست سر به خارش جای نیش حشرات، قرمز شدن است.

آیا شپش درمان می شود؟

شپش سر، خوشبختانه درمان دارد و می‌توان از شر آن خلاص شد. یکی از مهم‌ترین روش‌هایی که می‌توان برای درمان شپش سر به کار گرفت، روش‌ها و راهکارهای خانگی هستند. در ادامه به معرفی این روش‌ها می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

داروهای خانگی درمان شپش سر کدامند؟

درمان‌ها و داروهای خانگی شپش سر شامل موارد زیر هستند؛

  • سرکه؛ یکی از درمان‌هایی که برای از بین بردن و بیرون کشیدن شپش‌ها از سر کمک می‌کند، سرکه است. سرکه را بر روی سر کودک بمالید و سپس آن را با آن بشویید. شانه زدن موها با روغن نارگیل هم کمک می‌کند.
  • رنگ مو؛ اگر شخص مشکلی با رنگ‌کردن موهای خود نداشته‌باشد، یکی از ساده‌ترین و بهترین روش‌های خانگی درمان شپش سر، رنگ کردن موهاست.
  • مایع ظرفشویی؛ گفته‌شده‌است که مواد شیمیایی موجود در مایع ظرفشویی می‌تواند شپش‌ها را کشته و سر را عاری از شپش کند. البته این ماده موها را خشک می‌کند و حتما باید به آن رسیدگی شود.
  • مایونز؛ سس مایونز را می‌توان برای شستن موها به کارگرفت. این سس موها را در بر میگیرد و اجازه‌ی تنفس به شپش‌ها نمی‌دهد.
  • روغن درخت چای؛ در صورتیکه این روغن را با آب مخلوط کنید و بر روی سر کودک اسپری کنید، در از بین بردن شپش ها موثر خواهد بود.
  • جوش شیرین؛ ۱ پیمانه جوش شیرین و ۳ پیمانه نرم کننده به موهای کودک اضافه کنید. سپس با یک شامپوی ضد شپش موها را بشویید.
  • روغن اکالیپتوس؛ روغن اکالیپتوس و روغن زیتون را با هم مخلوط کنید و بر روی موهای کودک بمالید. سپس موها را با شامپوی ضد شپش شستشو دهید.
  • سیب له شده؛ مالیدن سیب له شده بر روی سر می‌تواند به بهبود شپش سر کمک کند.

نتیچه گیری

برای رهایی و خلاص شدن از شپش سر راهکارهای متفاوتی وجود دارد که تلاش کردیم تا در این مقاله به بررسی هر کدام از آن‌ها بپردازیم. شناخت انواع بیماری‌ها و دلایل بروز هر نوع بیماری می‌تواند ما را در داشتن سلامتی یاری کند.

مطالب مشابه را ببینید!