مجله تاپ‌ناز‌

درمان طبیعی چشم درد با روش های طبیعی و موثر

به دلیل بعضی از موارد مانند انجام طولانی کار و یا وارد شدن شی خارجی در چشم، ممکن است افراد دچار چشم درد شوند، برای درمان درد چشم می توانید از روش های طبیعی استفاده کنید و درد را کمتر کنید.

چشم اندامی بسیار حساس است که وجود دردهای خفیف می تواند باعث نگرانی فرد شود. در مورد سلامتی چشم هیچ کسی نباید خطر کند و باید در صورت ایجاد مشکل خیلی سریع به دنبال مداوا بود. در مورد چشم درد، درمان های مختلفی وجود دارد که در ادامه با روش های درمان طبیعی آن آشنا می شوید.

روش درمان طبیعی چشم درد

یک ناراحتی جسمی به دلیل وضعیت چشم یا آسیب دیدگی باعث درد چشم می شود. درد را چشم با توجه به اینکه در چه ناحیه ای تجربه می شود را می توان به دو دسته تقسیم کرد که شامل درد اکورال و درد اربیتال می شود.

  • درد اکورال چیست؟

این درد در سطح چشم ها اتفاق می افتد و ممکن است فرد حس خراشیدگی، سوزش یا خارش نماید. اینگونه دردها در چشم ممکن است به دلیل تحریک جسم خارجی در چشم، ورم ملتحمه، سوزش به خاطر لنزهای تماسی، سایش قرنیه، آسیب دیدگی، بلفاریت یا گل مژه ایجاد شوند.

  • درد اربیتال چیست؟

درد اربیتال دردی عمیق تر می باشد که در داخل چشم رخ داده و حس دردناک، سوزش شدید، حسی مثل فرو رفتن تیزی در چشم یا آب ریزش شدید ایجاد می کند. درد اربیتال می تواند به خاطر گلوکوم یا آب سیاه، نویت نوری، سینوزیت، میگرن، صدمات عمیق چشمی و ایریتیس یا التهاب چشم به وجود آید.

درمان طبیعی چشم درد با روش های طبیعی و موثر
وقتی که درد چشم به دلیل مشکلات جزیی ایجاد می شود، بدون درمان به آرامی بهتر می شود و خودش بهبود پیدا می کند، همچنین در این موارد می توان از داروها و روش های ساده و موثر برای کاهش درد و بهتر شدن سلامت چشم ها استفاده کرد.

در ادامه با انواع روش های درمان طبیعی چشم درد در منزل آشنا می شوید. الته چنانچه هم درد دارید و هم بینایی چشم شما کمتر شده است باید به پزشک مراجعه کنید و مشکل خود را درمان کنید.

استفاده از گلاب

گلاب یکی از مواد طبیعی برای درمان چشم درد است. گلاب درمان خانگی برای چشم درد است و باعث می شود تا درد و خستگی از چشم ها دور شود. پس از استفاده از گلاب حس خنک شدن در چشم ایجاد می شود. پنبه ای را به گلاب آغشته کنید و سپس آن را فشار دهید تا گلاب اضافه خارج شود، سپس پنبه را به مدت 10 الی 15 دقیقه روی چشمان بسته قرار دهید. برای داشتن نتیجه ای بهتر می توانید از گلاب سرد استفاده کنید. می توانید این عمل را در طول روز سه بار انجام دهید.

استفاده از شیر و عسل

عسل خواص ضد باکتریایی دارد که می تواند تاثیر بالایی در بهبود بیماری های و عفونت های چشمی داشته باشد، از طرفی گرمای چشم باعث تسکین، سورش و التهاب چشم ها می شود. برای این منظور یک قاشق چای خوری شیر گرم را با دو تا سه قطره عسل ترکیب کنید و با استفاده از یک قطره چکان یک یا دو قطره از مواد را در چشم آسیب دیده خود بریزید و چشم ها را چند دقیقه همانطور نگه دارید و سپس با آب تمیز آن را بشویید.

استفاده از سرکه سیب

استفاده کردن از سرکه سیب می تواند باعث از بین رفتن درد چشم شود. می توانید عفونت های چشم را کم کند. سرکه سیب دارای اسید مالیکه است که روی باکتری های مضر تاثیر می گذارد. یک قشاق غذاخوری سرکه سیب را با دو قاشق آب ترکیب کنید و با پنبه به مدت 10 دقیقه روی پلک قرار دهید و می توانید دو بار در روز این کار را انجام دهید.

استفاده از جوش شیرین

جوش شیرین ضد عفونی کننده است و عوامل ایجاد کننده درد و عفونت را در اطراف چشم از بین می برد. یک قاشق چای خوری جوش شیرین را در یک فنجان آب حل کنید. چشم خود را روی این محلول نگه دارید و تا جایی که می توانید باز نگه دارید. پس از یک تا دو دقیقه چشم های خود را با آب تمیز بشویید. در طول روز می توانید یک بار این کار را انجام دهید تا چشم های شما پاک شوند.

 

استفاده از کمپرس سرد برای تسکین درد چشم

موقع چشم درد می توانید از کمپرس سرد استفاده کنید، کمپرس سرد درمان طبیعی برای درمان چشم درد است. در طول روز می توانید دو یا سه بار یک بسته یخ را به مدت 4 یا 5 دقیقه روی چشم خود قرار دهید، سرد بودن کمپرس باعث بهبود درد می شود و در صورت داشتن سوزش آن را کمتر می کند. علاوه بر تکه های یخ می توانید از مواد غذایی منجمد هم استفاده کنید، فقط باید در پارچه ای تمیز بپیچید و روی چشم خود قرار دهید. می توانید یک قاشق فلزی را چند دقیقه در فریزر قرار دهید تا سرد شود و سپس آن را روی چشم آسیب دیده خود قرار دهید تا درد آن کمتر شود.

در این مورد می توانید از کیسه چای استفاده شده هم بهره ببرید، کیسه چای را در فریزر قرار دهید و سپس روی چشم خود بگذارید. آنتی اکسیدان های موجود در چای می توانند باعث بهبود درد شوند و خواص ضد التهابی آن باعث جلوگیری از تورم می شود.

استفاده از برش های خیار

هنگام حس درد چشم می توان برای تسکین درد از برش های خیار استفاده کرد، برای این کار دو برش از خیار را درون آب سرد قرار بدهید و به مدت 10 دقیقه روی چشم قرار دهید. خیار اثر خنک کنندگی دارد و باعث خنک شدن چشم و تسکین درد آن می شود. خیار باعث ایجاد آرامش در چشم می شود و هر نوع درد یا تحریک را بهتر می کند. در صورت داشتن خطوط تیره اطراف چشم یا پف اطراف چشم می توانید از خیار استفاده کنید و از مشکلات رهایی پیدا کنید.

استفاده از روغن کرچک

روغن کرچک ماده رایج در قطره های چشمی است که در بیشتر قطره ها وجود دارد و اثر تسکین دهندگی دارد و خواص ضد التهابی آن باعث کاهش تحریک چشم می شود. با استفاده از یک قطره چکان تمیز یک قطره روغن کرچک در چشم خود بریزید تا بهبود پیدا کنید. یک بار در روز و یک بار در شب این کار را انجام دهید. عملکرد ضد میکروبی روغن کرچک باعث می شود تا عفونت در چشم ها از بین برود و همچنین به منظور درمان چشم های خشک که از علل چشم درد است استفاده می شود.

سیب زمینی برای تسکین چشم

استفاده کردن از سیب زمینی روشی دیگر برای درمان طبیعی چشم درد است. سیب زمینی خواص ضد میکروبی دارد و باعث کاهش التهاب چشم می شود و پوست تحریک شده چشم را تسکین می دهد و درد چشم ها را کاهش می دهد. علاوه بر این باعث کاهش سیاهی اطراف چشم می شود. پوست یک عدد سیب زمینی را بکنید و رنده کنید، سپس آب آن را بگیرید و روی پنبه ای بریزید، پنبه را بمدت 15 دقیقه روی چشم های خود قرار دهید و سپس چشو خود را بشویید. این عمل را روزی یک بار و در شب انجام دهید.

ماساژ درمانی

در برخی موارد ممکن است چشم ها به خاطر کار طولانی و یا استفاده طولانی از تلویزیون یا لپ تاپ دچار درد شوند. در این مورد برای درمان طبیعی چشم درد می توانید از ماساژ درمانی استفاده نمایید. بعلاوه ماساژ به دلیل بروز میگرن در مقابله با درد کمک کننده است. برای انجام ماساژ به روش زیر عمل کنید:

  • کمی روغن زیتون ولرم را بر روی کف دست خود بمالید و با کمک انگشتان دست خود برای ۱۰ ثانیه پلک ها و ماهیچه های بالای ابروهای تان را ماساژ دهید.
  • در ادامه برای ۱۰ ثانیه پلک های پایینی خود را با کمک استخوان های تختانی دست ماساژ بدهید.
  • در انتهای کار شقیقه و گونه های فوقانی را به مدت ۱۰ ثانیه ماساژ داده تا اثرات درمانی آن را ببینید.
  • می توانید در طول روز یک تا دو مرتبه این عمل را انجام دهید.

استفاده از کف دست

استفاده از کف دست روشی عالی و ساده برای استراحت دادن به چشم های خسته و دردناک می باشد. این روش به ویژه زمانی مفید می باشد که فرد وقت زیادی را در برابر صفحه گوشی، لپ تاپ یا تلویزیون گذارنده باشد و چشمانش دردناک شوند. برای استفاده از کف دست های خود صاف در یک موقعیت راحت نشسته و کف دست های خود را به هم بمالید تا گرم شوند، کف دستهای گرمتان را بر روی پلک های بسته خود قرار دهید اما مراقب باشید تا فشار زیادی به چشم ها وارد نشوند، به مدت ۳۰ ثانیه دست ها را روی چشم هایتان نگه دارید و بعد خیلی آرام چشم ها  را باز کرده و به اطراف خود نگاه کنید. اینکار را می توانید ۳ تا ۵ بار دریک جلسه انجام دهید. این تکنیک در واقع با نام پالمینگ شناخته می شود که یک تکنیک ساده آمریکایی می باشد که برای از بین بردن درد چشم ها مفید می باشد.

 

 

استفاده از گیاه گل خوش

در روش های درمان طبیعی درد چشم که ممکن است به خاطر نوعی عفونت ایجاد شود، استفاده از گل خوش می تواند روشی عالی باشد. گل خوش دارای قدرت ضد عفنوی کنندگی بوده و از گسترش عفونت پیشگیری کرده و آن را بهبود می دهد. برای استفاده از گل خوش به روش زیر عمل کنید:

  • یک قاشق چای خوری از گل خوش را در یک لیوان آب ریخته و بگذارید تا ۱۰ دقیقه بجوشد، بعد اجازه دهید تا کاملا خنک شود. حال از این محلول با همراه یک پارچه تمیز به عنوان یک شست و شو دهنده چشم استفاده نمایید. روزی دو مرتبه اینکار را انجام دهید.
  • از سوی دیگر می توان به منظور رهایی از شر سوزش چشم ها یا التهاب چشم، از ۱۰ قطره چشمی همیوپاتی استفاده نمایید. در طول روز یک قطره در هر چشم ریخته تا عفونت از بین رفته و درد بهبود یابد.

استفاده از نقره کلوئیدی

استفاده از نقره کلوئیدی اقدامی سریع برای مبارزه با ویروس ها و باکتری های بسیار عفونی می باشد که باعث ایجاد عفونت چشم می شوند، نقره کلوئیدی منجر به کاهش فوری درد و سوزش چشم می شود. نقره کلوئیدی دارای ذرات نقره ای ریز معلق در آب می باشد که با جذب الکترومغناطیسی سلول های آلوده را از بین می برد. از این رو در اغلب قطره های چشم تجاری از نقره کلوئیدی به عنوان ماده اصلی استفاده می شود. ۲ قطره نقره کلوئیدی را در هر چشم خود ریخته و کمی چشمک بزنید، دو مرتبه در روز می توانید از این روش استفاده نمایید.

استفاده از کمپرس گرم

بلفاریت مشکلی است که باعث بروز چشم درد می شود، اگر چشم درد شما به خاطر بلفاریت است از کمپرس گرم استفاده نمایید. کمپرس گرم باعث می شود تا غلظت روغن غلیظ شده یا فولیکل مو پاک شود و روند بهبود سریعتر شود و درد بهبود یابد. می توانید یک پارچه تمیز را با آب گرم بشویید و بعد آب اضافه آن را بگیرید و سپس آن را بر روی پلک های بسته خود قرار دهید. بعد از یک دقیقه آرام نفس کشیدن پارچه را تعویض نمایید. اینکار را ۳ تا ۴ بار انجام دهید. این عمل را می توانید دو الی سه مرتبه در طول روز انجام دهید تا تسکین دهنده باشد.

استفاده از گل رز

استفاده از گل رز یک درمان طبیعی برای درد چشم می باشد که استفاده از آب گل رز بسیار رایج می باشد. این ماده دارای خاصیت ضد عفونی کننده قوی می باشد که باعث از بین رفتن انواع عفونت در چشم می شود. از آب گل رز می توانید برای کاهش درد چشم های خود بهره ببرید. زمانیکه از آب گل رز در قطره های چشمی استفاده می شود به دلیل آنتی سپتیک و خواص ضد درد آن به درمان بیماری های مفصلی کمک می نماید. می توانید ۲ قطره از آب گل سرخ خالص را به شکل مستقیم با استفاده از قطره چکان در چشمان خود بریزید، می توانید در طول روز دو بار این کار را انجام دهید. همچنین می توانید ۳ الی ۴ قطره آب گل رز را در مقداری اب مقطر مخلوط کرده و چشمان خود را با آن در طول روز دو مرتبه بشویید.

استفاده از محلول سالین یا آب نمک

از دیگر روش های ساده برای درمان طبیعی درد چشم در صورتی که در معرض یک جسم خارجی یا شیمیایی قرار گرفته باشید استفاده از محلول سالین می باشد و می توانید چشم های خود را با آب مقطر و نمک شست و شو دهید.شستن چشم سبب می شود تا هر نوع ماده خارجی یا شیمیایی از چشم ها پاک شود و این موضوع می تواند باعث کاهش درد شود. برای استفاده از محلول آب نمک یک چهارم قاشق چای خوری نمک را به یک فنجان آب نمک اضافه نموده و بعد کمی آن را بجوشانی و بگذارید تا کاملا خنک و سرد شود. از این محلول برای شستن چشم های آسیب دیده خود استفاده نمایید. می توانید از این روش در طول روز چند مرتبه استفاده نمایید.

نکات مهم در رابطه با چشم درد

  • اگر به وارد شدن جسم خارجی به چشم خود شک دارید، چشم تان را اصلا فشار ندهید و از داروهای مفید برای خارج نمودن شی استفاده نمایید.
  • در موارد خفیف ناراحتی چشم کاری را که انجام می دهید کنسل کرده و چشمانتان را چند دقیقه ببندید و استراحت کنید.
  • به منظور درمان عفونت های چشمی مانند ملتحمه و ساییدگی قرنیه مفید است که از چند قطره ضد باکتری استفاده کنید.
  • در صورتی که درد شما به خاطر حساسیت باشد باید از آنتی هیستامین های خوراکی بهره ببرید.
  • در صورتی که لنز چشم دارید باید مراقبت های روزانه را برای پیشگیری از آسیب دیدگی چشم ها انجام دهید و به منظور پیشگیری از آسیب های احتمالی از عینک به جای لنز استفاده کنید تا قرنیه شما بهبود یابد.
  • در زمان چشم درد و عفونت چشم از آرایش چشم دوری کنید.
  • در زمان بیرون رفتن از منزل در طول روز از عینک آفتابی استفاده نمایید.
  • خواب کافی داشته باشید زیرا کمبود خواب باعث فشار به چشم ها و چشم درد خواهد شد.
  • برای اطلاع از سالم بودن چشمانتان به طور مرتب به چشم پزشک مراجعه نمایید.
  • در صورتی که درد چشمانتان ادامه داشت و طولانی تر شد از یک چشم پزشک کمک بگیرید.

 

مطالب مشابه را ببینید!