مجله تاپ‌ناز‌

درمان نیش عقرب به صورت فوری با اقدامات خانگی

افرادی که در مناطق گرم و خشک زندگی می کنند باید مواظب نیش عقرب باشند زیرا در این مناطق، عقرب ها نسبت به هم نوعان خود بسیار خطرناک تر هستند و غلظت زهر آنها بسیار بیشتر از عقرب ها در دیگر مناطق است. در ادامه با روش های فوری و اقدامات خانگی برای خنثی کردن نیش عقرب را توضیح می دهیم.

در کشور ایران، گونه های مختلف و زیادی از عقرب زندگی ی کنند که 3 گونه آن بسیار خطرناک است. شما با مشاهده شکل ظاهری آنها می توانید این نوع از عقرب ها را شناسایی کنید و بیشتر مراقب باشید.

درمان نیش عقرب با اقدامات فوری خانگی

در رفع و بهبود نیش عقرب شناخت نوع و گونه عقرب خیلی مهم است. عقرب ها موجوداتی هستند که در مقابل امواج اشعه رادیواکتیو توانایی بالایی دارند و حتی از بمب های اتمی هم جان سالم به در می برند. این موجود شگفت انگیز و عجیب برای انسان ها بسیار خطرناک هستند و انسان باید مراقب عقرب زدگی باشد. هنوز هیچ مدرکی برای ثابت کردن اینکه عقرب چند دقیقه بعد از مرگ می تواند گزش داشته باشد، وجود ندارد. عقرب ها در موقع نیش زدن کمی محتاط عمل می کنند و تمام سم نیش خود را به بدن میزبان تزریق نمی کنند. عقرب ها وقتی نیش می زنند در ابتدا برای ترساندن دشمن فقط آنزیم به بدن آنها تزریق می کنند و اگر متوجه شوند خطر بیشتری آنها را تهدید می کند، این بار سم خود را به آنها تزریق می کنند.

درمان نیش عقرب به صورت فوری با اقدامات خانگی

جنس سم عقرب

سم عقرب از نوعی پروتئین ساخته شده است که خاصیت قلیایی دارد و از عناصری مانند، کربن، ازت، هیدروژن و گوگرد تشکیل شده است و بعضی از پروتئین ها مانند توکسین و آنزیم ها هم در ساخت آن نقش دارند. پروتئین های توکسین روی اعصاب تاثیر می گذارند. ولی باید بدانید میزان عناصر تشکیل دهنده زهر عقرب به نوع تغذیه، محل زندگی و نوع عقرب بستگی دارد. بیشتر عقرب ها سمشان فقط برای حشره ها و موجودات ریز کشنده است و می توان گفت که بیشتر عقرب ها نیششان برای انسان کشنده نیست. ولی گونه ای عقرب در جهان وجود دارد که نام آن گاردیوم است و در میان عقرب های کوچک جای می گیرد و زرد رنگ است که در جنوب کشور در مناطق سیستان و بلوچستان، بوشهر، شیراز، خوزستان، هزمزگان، کرمان و … به وفور یافت می شود و بسیار کشنده و مرگبار است.

 

علائم عقرب زدگی

در بیشتر افرادی که عقرب آنها را نیش زده است، در محل گزش تورم و درد شدید احساس می شود. گاهی اوقات ممکن است شما بفهمید که عقرب نیشتان زده است ولی هیچ علائمی در محل گزیدگی نداشته باشید ولی حتما در این شرایط به پزشک مراجعه کنید زیرا علائم ثانویه عقرب زدگی خیلی خطرناک است. علائم شایع عقرب زدگی می تواند تشنج در لحظات آخر، نا متعادل راه رفتن، آبریزش مخاط دهان و بینی، انقباض ماهیچه ها، مشکلات تنفسی، درد شکم، حساسیت پوستی و بیقراری باشد.

روش های درمان خانگی

می توانید با اقدامات فوری و خانگی، نیش عقرب را درمان کنید.

* فرد گزیده شده توسط عقرب را آرام کنید و سعی کنید اضطراب و نگرانی را از او دور کنید.
* اگر در محل گزش کمپرس سرد قرار دهید باعث کمتر شدن درد و تورم آن ناحیه می‌شود.
* در مرحله بعد برای بهبود نیش عقرب حتما محل گزیده شده را با آب و صابون تمیز کنید و بشویید.
* ناحیه ای که گزیده شده را حتما از سطح قلب پایین تر قرار دهید تا سم به سمت قلب گسترش پیدا نکند، و فورا فرد را به بیمارستان منتقل کنید.
* هرگونه جواهرات و زیور آلات زینتی را از فرد جدا کنید.
* اگر بتوانید عقربی که فرد را گزیده به دام بیندازید می توانید برای آن گونه پادزهر مناسب را مشخص کنید.

درمان نیش عقرب به صورت فوری با اقدامات خانگی

در ادامه چند داروی گیاهی برای درمان نیش عقرب را معرفی کرده ایم.

  • برگ اسطوخودوس

استفاده از خواص برگ اسطوخودوس روش دیگری برای بهبود نیش عقرب است. بدین صورت که آن را خرد کنید و در محل گزش قرار دهید و دور آن را پانسمان کنید.

  • برگ نعنا

نیش عقرب را می توان با برگ تازه نعنا درمان کرد و باید آن را روی محل گزیدگی قرار بدهید و پانسمان کنید. در این حین اگر یک قاشق چای خوری عصاره نعنا بنوشید و یا برگ نعنا را بجوید خیلی موثر است.

  • برگ سیب زمینی

برگ سیب زمینی برای بهبود نیش عقرب مناسب است. آن را آسیاب کنید و به صورت خمیر روی محل گزیده شده قرار دهید. اگر به برگ سیب زمینی دسترسی ندارید می توانید از سیب زمینی استفاده کنید.

  • دانه تمر هندی

یکی از روش های خوب برای بهبود نیش عقرب در منزل، استفاده از خواص دانه تمر هندی است. پوست قهوه ای خارجی دانه را بشکافید و سپس پوسته اصلی آن را بردارید و مغز سفید را روی گزیدگی بزنید، با این کار زهر و نیش عقرب را جذب دانه تمر هندی می کنید.

  • عصاره پیاز

با عصاره پیاز و استعمال آن در محل نیش، می توانید باعث بهبود گزیدگی شوید.

این نکته مهم را مد نظر داشته باشید که فرد گزیده شده توسط عقرب، حتما باید تا 24 ساعت در بیمارستان تحت نظر پزشک باشد و نباید فقط به درمان های خانگی بسنده کرد!

مطالب مشابه را ببینید!