مجله تاپ‌ناز‌

درمان کم حرفی + روش ها و تکنیک های خاص برای درمان کم حرف زدن

درمان کم حرفی

کم حرفی را می توان با استفاده از بعضی از روش ها و تکنیک ها درمان کرد. شاید میان دوستان و اقوام افرادی باشند که در جمع بسیار خوب صحبت می کنند، برخی با همین خوش صحبتی می توانند باعث جذاب افراد به سوی خود شوند، ولی عده ای دیگر وجود دارند که از کم حرف بودن خود به خصوص در جمع های دوستانه رنج می کشند و به همین دلیل در این مطلب روش های درمان کم حرفی را شرح داده ایم تا بتوانید ویژگی خوش صحبت بودن را پرورش دهید.

یکی از مشکلات بزرگ افراد موضوع کم حرف بودن است، بیشتر افراد عقیده دارند که بزرگترین عامل کم حرف بودن کم رو بودن است، که البته می تواند دلایل دیگری هم داشته باشد، افراد کم حرف زمان هایی که در جمع قرار می گیرند حس می کنند هیچ نوع حرفی برای گفتن ندارند، از این رو باعث می شود در این محیط ها برای مدتی طولانی ساکت باشند و دیگر افراد پی به کم رو بودن او می برند و به همین جهت با استفاده از تکنیک های خاص می توانید این مشکل را درمان کنید.

همانطور که در بالا اشاره کردیم کم رویی از دلایل کم حرف بودن در جمع است ولی در بعضی از افراد این موضوع همیشه صدق نمی کند زیرا شاید این کم حرف بودن دلیلش ژنتیکی باشد و ربطی هم به کم رویی نداشته باشد. بعضی دیگر از افراد وجود دارند که به دلیل اینکه در محیط های جدید وارد می شوند و به دلیل اینکه در این جمع ها کسی را نمی شناسند کم حرف تر می شوند، البته باید گفت که پر حرفی همیشه هم جالب نیست زیرا ممکن است افراد با چشم دیگری به آن شخصی نگاه کنند باید یاد بگیرید که چطور در یک جمع سنجیده و بدون بذله گویی سخن بگویید، نه آنقدر صحبت کنید که دیگران از حرف های شما بیزار شوند و نه آنقدر کم حرف باشید که دیگران از حضور در کنار شما بی حوصله شوند، شما برای پیدا کردن دوستان جدید و شرکت در مشارکت های اجتماعی و به دست آوردن جرات و شجابت باید کم حرفی خود را درمان کنید.

قبل از اینکه روش های درمان کم حرفی را ارائه کنیم باید این مسئله را پی ببرید که آیا کم حرف بودن شما ذاتی است؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که کم حرف بودن ممکن است ذاتی باشد ولی کاملا تغییر پذیر است یعنی می توانید با آموزش دیدن کم حرف بودن را درمان کرد، بیشتر افراد گمان کنند که کم حرف بودن همانند خوش صحبت بودن ذاتی می باشد که باید گفت خوش صحبتی شما وابسته به محیطی است که در آن رشد کرده اید، یعنی اگر شما در خانواده ای بزرگ شده باشید که فن بیان آنها خوب بوده است شما هم الگوبرداری می کنید و به این ویژگی دست پیدا خواهید کرد. پس جاب نگرانی نیست زیرا هر فردی می تواند با تکنیک های و آموزش های مختلف، کم حرفی خود را درمان کند.

درمان کم حرفی

می توان گفت آرام بودن و کم حرفی خصوصیت بدی نمی باشد ولی در برخی مواقع، جالب به نظر نمی رسد و همین امر باعث می شود دید کمتری روی شما باشد، زیرا که در اجتماع ها بیشتر افراد کسانی را دوست دارند که نسبت به دیگران شلوغ کار و پر سر و صداتر هستند، در ادامه تکنیک ها و روش هایی را آماده کرده ایم که باعث می شوند از فردی کم حرف تبدیل به فردی خوش صحبت شوید.

 

برای آغاز صحبت، جملاتی در ذهن داشته باشید

از الان برای شروع صحبت کردن باید جملاتی را در ذهن خود آماده کنید تا در مواجه با فرد نا آشنا بتوانید بسیار خوب سر صحبت را باز کنید. وقتی که شما در جمع دوستانه قرار می گیرید باید صحبت خود را از یک جایی آغاز کنید مثلا شما می توانید از آن فرد تعریف کنید یا از لباس زیبایی که به تن دارد سر صحبت را باز کنید، شما برای شروع صحبت کردن می توانید هر چیزی را بهانه کنید و استارت این کار را بزنید.

بخوانید: روش تقویت فن بیان و خوب صحبت کردن

هر صحبتی را که می خواهید کنید با خود تمرین کنید

برای تمرین بهبود کم حرفی بهتر است که در ابتدا آن چیزی که قرار است بگویید را با خود روی یک کاغذ بنویسید و سپس آن را با صدایی بلند و رسا بخوانید، به آرامی سعی کنید حرکات طبیعی تری را در حین صحبت کردن به خود بگیرید، بقدری کلمات را برای خود تمرین کنید که بتوانید بدون هیچ اشکالی صحبت کنید. باید بیشتر از آن چیزی تمرین کنید که می خواهید با آن روبرو شوید.

روی طرف مقابل تمرکز کنید

افرادی که خجالتی و کم حرف هستند وقتی با فردی مواجه می شوند جای اینکه روی فرد مقابل تمرکز کنند تمام تلاششان برای این است که بدانند طرف مقابل در مورد آنها چه چیزی فکر می کنند و بیشتر روی خودشان تمرکز می کنند. این روش درست نیست زیرا به طور کامل حواستان را باید به طرف مقابل بدهید و روی صحبت های او کاملا تمرکز کنید.

باید یاد بگیرید که چطور می توانید یک شنونده عالی باشید، مثلا باید در موقع حرف زدن طرف مقابل با او ارتباط چشمی برقرار کنید و برای اینکه بفهمید به حرف های او گوش دهید، حرف هایش را با تکان دادن سر تایید کنید. تمام این رفتارها می تواند به شما در حرف زدن با دیگر اشخصی کمک کننده باشد.

در بحث های گروهی خودی نشان دهید

ساکت بودن در بحص های گروهی و شرکت نکردن در انها شاید ساده باشد، معمولا وقتی حرف زدن در یک جمع سخت می شود که تمام افراد در این بحث همدیگر را کاملا می شناسند، شما نباید در این گروه ها ساکت باشید و باید هر طور که شده در این بحث ها شرکت کنید نظر بدهید تا حضور شما در این گروه ها با ارزش شود. مصلا با تاید کردن حرف دیگران و در میان گذاشتن تجریبات خود با آنها احساس حضور مفیدتری در این جمع ها می توانید داشته باشید.

از اخبار و جریانات روزانه آگاه باشید

یکی از راه های ساده درمان کم حرفی داشتن اطلاعات کافی از اخبار روز مانند اخبار های ورزشی، سیاسی، سرگرمی و همچنین برنامه های تلویزیون و حتی خواندن روزنامه می باشد، شما با آگاهی از این اخبار می توانید همیشه چیزی برای گفتن داشته باشید، البته نیازی به داشتن اطلاعات کامل و جامعی هم نیست.

مطلب پیشنهادی: چگوه بدون ترس و استرس میان جمعیت صحبت کنیم؟

هنگام تنهایی حرف بزنید

از دیگر روش های موثر برای درمان کم حرفی، حرف زدن در مواقعی می باشد که تنها هستید، از آنجایی که همیشه عادت دارید نظرات و افکار خود را در ذهنتان مرور کنید باعث می شود کم تر به حرف زدن بپردازید و به ذهن خود اجازه نمی دهید تا افکارش را بروز دهد، پس شما باید ذهن خود را عادت دهید تا آنچه که به فکرتان می رسد را باز گو کنید. سعی کنید روزانه ۵ تا ۱۰ دقیقه از زمان خود را برای این کار صرف کنید.

 

شروع کننده مکالمات باشید

سعی کنید در زمان هایی که وارد یک جمعی می شوید و قصد دارید بیشتر حرف بزنید از همان ابتدا باید سر حرف زدن را باز کنید تا بتوانید در ادامه راحت تر صحبت کنید، زیرا زمانی که شما زمکانی که از راه می رسید هیچ حرف و سخنی نزنید در ادامه حرف زدن برایتان مشکل تر خواهد شد، منظور از صحبت کردن در همان ابتدا این نیست که شما یک نقش مهم را بر عهده بگیرید بلکه سوال پرسیدن در همان ابتدا می تواند موثر باشد.

 

روبه رو شدن با ترس ها و نگرانی هایتان

در بسیاری از موارد نشان داده شده که کم حرف بودن می تواند به دلیل ترس از طرد شدن از سوی دیگران و یا احمق فرض کردن وی منجر شود، شما باید برای درمان کم حرفی ابتدا گام به گام با ترس ها و نگرانی هایتان روبه رو شوید، بسیاری از افراد با مواجهه شدن با افراد نا آشنا و غریبه می ترسند که در این مورد باید اولین قدم ها را بردارید، سعی کنید با چند فرد نا آشنا ارتباط چشمی برقرار کنید، لبخند بزنید، سوالی بپرسید، تمام این کارها را باید زمانی انجام دهید که در یک جمع دوستانه قرار گرفتید و قصد آشنایی با ان را دارید.

 

شناسایی تفکرات منفی

معمولا بیشترین دلیلی که باعث می شود یک فرد در یک جمع کم حرف شود تفکرات منفی وی می باشد، این افکار باعث می شود تا ما زمانی که در یک جمع هستیم از صحبت کردن خودداری کنید زیرا این افکار ذهن ماد را آشفته می کنند، در حالی که هیچ کدام از این افکار واقعیت ندارد و فقط ساخته ذهن خودمان می باشد. این افکار می توانند شامل:

مهم نبودن نظر تو، نا توان بودن از درست حرف زدن، قضاوت کردن افراد، دچار خطا و اشتباه شدن، طرد شدن و … هزاران تفکر منفی دیگر می باشد که در نتیجه فرد کم تر به حرف زدن می پردازد.

مطلب پیشنهادی: با انجام این تمرینات سخنرانی حرفه ای می شوید

در مراسم ها جزء اولین نفرات باشید که از راه می رسید

شاید دیر رسیدن در یک مجلس می تواند برای برخی افراد پرستیژ داشته باشد اما زمانی که شما می خواهید تعاملات خود را بالا ببرید و به درمان کم حرفی بپردازید بهتر است جز افرادی باشید که زود تر از همه به مراسم می رسد، اگر شما آخر از همه برسید در آن جمعیت گم خواهید شد و دیگر نمی توانید با کسی ارتباط برقرار کنید.

 

از طرف مقابلتان سوال بپرسید

سعی کنید سوال هایی از طرف مقابلتان بپرسید که جواب آنها بیشتر از یک بله و یا خیر است، در واقع این سوالات کمک بسیار زیادی می کند تا موقعیت های حرف زدن به وجود بیاید و حرف هایتان کش دار شود، از آنجایی که بیشتر افراد دوست دارد درباره خود و خصوصیات مفیدشان حرف بزنند بهتر است سوالات خود را در همین حیطه انتخاب کنید.

سعی کنید صحبتی تاثیر گذار داشته باشید

شما باید این نکته را بدانید که برای درمان کم حرفی خود حتما لازم نیست همانند یک فرد پر حرف و همچنین گستاخ عمل نمایید، زیرا دیگر گوشی برای شنیدن حرف های بی فایده شما وجود نخواهد داشت، سعی کنید از آن دسته از افرادی باشید که زمانی که لب به سخن می گشاید همه برای خرف زدن او ساکت شوند و به او گوش دهند، پس بهبود کم حرفی به معنای تقویت پرحرفی نمی باشد بلکه روشی می باشد برای سنجیده و عاقلانه صحبت کردن.

شما باید با توجه به موقعیت هایی که درون آن قرار می گیرید بتوانید این موضوع را تشخیص دهید که چه زمانی شنونده باشید و چه زمان سخنران باشید.

 

تمرین تعامل های کوتاه

منظور از تقویت تعامل های کوتاه یک سری از رفتار هایی می باشد که شاید در قدم اول بسیار کوچک دیده شود اما کم کم قابلیت آن که اعتماد به نفس تان را شکل دهد، حال منظور از این تعاملات تعریف کردن از چیز های زیبایی که می بینید و به همان میزان هم ارزش تعریف دارد، مکالمه های کوتاه با فروشنده های مغازه ها و سوپر مارکت ها، و هزاران تعامل های کوتاه و مختصر که به مرور به درمان کم حرفی شما خواهد پرداخت و جنبه این را خواهید داشت تا فردی خوش صحبت شوید.

 

از مهمترین دلایل کم حرفی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بلد نبودن مهارت های ارتباطی
  • تصورات اشتباه راجب خود و دیگران
  • درون گرایی
  • نداشتن اعتماد به نفس
  • تاثیرات خانواده، مدرسه و محیط اجتماعی

با طی کردن مراحل بالا می توانید باعث درمان کم حرفی شوید. این را به یاد داشته باشید که همیشه پر حرف بودن هم خوب نیست و گاهی شنونده بودن، خیلی بیشتر می تواند به شما کمک کند.

مطالب مشابه را ببینید!