مجله تاپ‌ناز‌

روش های درک کردن همسر و فوایدی که به همراه دارد

روش های درک کردن همسر و فوایدی که به همراه دارد

بیشتر مشکلاتی که در زندگی مشترک ایجاد می شوند با آموزش های ساده و راحت حل می شوند. یکی از روش های خوب برای موفقیت در زندگی، درک کردن همسر است که در ادامه در مورد روش های درک کردن همسر و فواید آن اطلاعاتی را می خوانید.

درک کردن همسر یکی از مسائل مهم د زندگی زناشویی است. این موضوع باعث به وجود آمدن آرامش و حل مشکلات مختلف زندگی می شود. افرادی که دنبال زندگی مشترک آرام و ایده آل هستند باید قبل از هر موضوعی با روش های درک همسر آشنا باشند.

ترفندهایی برای درک کردن همسر

یکی از کارهایی که همسر از همسرش انتظار دارد، درک کردن او و تفاهم داشتن با او می باشد. این موضوع امری طبیعی در زندگی می باشد که هر فردی برای داشتن آرامش در زندگی به آن نیازمند است. همان طور که مرد در زندگی از همسرش توقع درک دارد، متقابلا او هم باید همسرش را درک کند. درک کردن همسر یک وظیفه مهم در زندگی مشترک می باشد که زن و مرد باید به آن توجه ویژه داشته باشند.

نقش مهم درک همسر در زندگی

همان گونه که مشخص است، اساس هر زندگی خانوادگی یا زناشویی و تداوم آن بر پایه همدلی و همکاری میان زن و مرد استوار است. نداشتن تفاهم و همدلی با همسر باعث می شود تا ادامه پیدا کردن زندگی خیلی سخت شود. زن و شوهرهایی که در زندگی مشترک با هم تفاوتی ندارند، نسبت به مشکلات و گرفتاری های زندگی خود بی توجه می شوند. این زوجین برای حل مشکلات اصلا قدمی بر نمی دارند و تلاش نمی کنند، بلکه با داشتن توقعات نادرست باعث می شوند که مشکلات جدیدی به مشکلات قبلی همسر یا خودشان اضافه گردد.

فواید درک همسر

درک نمودن همسر در زندگی یکی از اصلی ترین پایه های زندگی زناشویی است که باعث تدوام زندگی و استحکام آن می شود. در ادامه با فواید درک کردن همسر در زندگی آشنا می شوید.

  • توجه نمودن به خوبی های همسر
  • قدردانی از زحمات همسر
  • دیده نشدن عیوب همسر
  • به وجود آمدن انگیزه و علاقه به زندگی
  • کم شدن توقعات در زندگی
  • همکاری بیشتر داشتن با همسر
  • همدلی و هماهنگی داشتن در زندگی
  • پیشگیری از فروپاشی خانواده
  • داشتن لذت در زندگی و لذت بردن از کنار هم بودن
  • آموزش بهتر فرزندان و الگو بودن برای آنها.

عوامل موثر و تاثیر گذار در درک همسر

برای رسیدن به درک درست از همسر و درک کردن او عواملی و شرایطی تاثیر گذار وجود دارند که شامل موارد زیر می شوند:

رها شدن از خودبینی:

اولین راه برای درک کردن همسر، رهایی از خودبینی و خودخواهی جاهلانه می باشد. افراد معمولا به دلیل خودخواهی هایی که دارند، خود را از هر نوع خطا و گناه و عیبی منزه دانسته و این موضوع باعث لغزش آنها می شود. حضرت علی (ع) در این باره می فرمایند: «هر کسی که از خود راضی باشد عیوب بر او چیره می شوند». افراد خودخواه در کل فقط به خواسته های خود و نیازهای خود توجه داشته و منافع خود را می بینند، به همین جهت این موضوع باعث خواهد شد که فرد نتواند به درستی همسرش را درک نماید، پس زمانی که انسان بتواند خود را جای همسرش بگذارد آن وقت می تواند ادعا کند که همسر خود را درک کرده است.

شناخت روحیات و مشکلات همسر:

زمانی که فردی با طرف مقابل خود یعنی همسرش آشنایی نداشته باشد و روان او برایش آشنا نباشد، مسلما نمی تواند نسبت به او درک متقابلی را داشته باشد. آقای مطهری در کتاب حقوق زن در اسلام خود این موضوع را چنین بیان می کند: سی و چها تفاوت بین زن و مرد وجود دارد.  همچنین برای اشنا شدن با روانشناسی زن و مرد بهتر است کتاب زنان ونوسی و مردان مریخی را مطالعه نمایید. اگر فردی خود را به درستی نشناسد مطمئنا نمی تواند شناخت درستی از دیگران داشته باشد.

حضرت علی (ع) در این باره می فرمایند: آن کس که خو را نمی شناسد چگونه دیگری را بشناسد.

✅ بخوانید: چگونه با ازدواج مجدد همسر سابق کنار بیاییم؟

همدلی و هماهنگی در زندگی:

ارتباط نزدیک بین زن و مرد با هم بیشتر از حرف زدن و گوش دادن می باشد. ارتباط بین زن و شوهر همان قدرت هم دلی و هم حس بودن با هم می باشد، به این صورت که انسان باید خود را جای طرف مقابل یعنی همسر خود بگذارد و از نگاه او به مسائل بنگرد تا بتواند او را بهتر درک نماید. توانایی و قابلیت همدلی در بین اغلب خانواده ها بدون اینکه بخواهند در این مورد تلاشی بکنند وجود دارد. برخی از خانواده ها یا زوجین می توانند احساسات همدیگر را بدون گفتن کلامی درک نمایند. افرادی که در یک خانواده و در کنار هم زندگی می نمایند باید عادت مهم « آگاهی و حساسیت نسبت به حالات و ویژگی های طرف مقابل» را در خود پرورش بدهند. همدلی در واقع نوعی آگاهی درونی از فرد یا افراد دیگری می باشد که باعث پیوند شما با او با درک و تفاهم و هم احساسی می شود. همدلی همچنین همان توانایی و قابلیت در افراد است که با کمک آن می توانند خستگی، نا امیدی، شادی و … را در چهره همسرانشان حس می نمایند، بدون این که طرف مقابل درباره آن سخنی گفته باشد. زوجینی که توانایی هم حسی و همدلی را دارند، به حقوق همدیگر احترام خواهند گذاشت، هر چند که طرف مقابل شان در موقعیت مشابه عکس العمل متفاوتی داشته باشد.

حساسیت و داشتن آگاهی نسبت به احساس ها و عاطفه ها و ارزش ها و همچنین قابلیت ها و آرزوها ی دیگران در افراد کاملا اکتسابی است و با تمرین و ممارست می توان آنها را کسب نمود.

راهکارهایی به منظور گوش دادن ماهرانه و درک بهتر

برای درک کردن همسر و گوش دادن به او راهکارهایی وجود دارد که به معرفی آن می پردازیم:

پذیرفتن عصبانیت همسر:

فرد به این دلیل عصبانی میشود که تنها راه گوش دادن شما به خود را همین عصبانی شدن می داند. یعنی همسر عصبانی فکر می کند با عصبانی شدن همسرش به او گوش می دهد. داشتن عصبانیت متقابل باعث بدتر شدن امور می شود. برای داشتن درک بهتر باید شما نیز مثل همسرتان عصبی نشوید و او را آرام کرده و عصبانیتش را بپذیرید.

استفاده از کانال های پشتی:

کانال های پشتی یعنی علامت های بدن برای گوش دادن، مثل تکان دادن سر یا حرکت چشم ویا گفتن بله و می فهمم. چهره برخی از افراد که در برابر صحبت و سرزنش ساکت می مانند، سرد و بی روح است. اگر شما نیز از کسانی هستید که بیشتر سکوت می کنید بهتر است در برابر همسرتان و صحبت هایش از علاوت های بدنی گوش دادن استفاده نمایید. ساکت بودن در برابر عصبانیت و بی تفاوت بودن نسبت به آن باعث بیشتر عصبانی شدن طرف مقابل می شود.

✅ مطلب پیشنهادی: نشانه های همسر وفادار + تمام خصوصیات رفتاری همسری که وفادار است

گوش دادن فعال را یاد بگیرید:

در برخی موارد با اینکه با جان و دل در حال گوش کردن به حرف های همسر خود هستیم ممکن است این احساس به او منتقل نشود. با انجام ندادن کار خاص و فقط گوش کردن نمی توان این حس گوش دادن به طرف مقابل انتقال داد، این موضوع باعث می شود تا حس خوبی به طرف مقابل انتقال نیابد و باعث شود تا او در موقعیتی مبهم قرار گیرد و در نهایت باعث می شود تا صحبت هایش را زودتر تمام کند و بخواهد از شما بپرسد که به او گوش می داده اید یا نه؟ در گوش دادن فعال علاوه بر این که باید با دل و جان به طرف مقابل خود گوش نمایید باید طوری رفتار کنید که این گوش دادن به طرف مقابل انتقال یابد.

توجه به زبان همسر:

افراد ممکن است تمام چیزها را در کلامشان نگویند، مثلا وقتی می بینیم یک فرد دستش را مشت کرده و با ناخن هایش در حراش خراشیدن پوستش است یعنی خشمگین است و نیازی به گفتن آن نیست. برای گوش دادن بهتر باید به حرکات بدن و علامت های طرف مقابل خود توجه نمایید، این موضوع وقتی امکان پذیر است که در زمان شنیدن به طرف خود نگاه نمایید.

منبع آرگا

مطالب مشابه را ببینید!