مجله تاپ‌ناز‌

دفع آفات با روش های ارگانیک و روش تهیه این آفت کش ها

استفاده از آفت کش شیمایی برای سلامت انسان مضر است و بهتر است که از سموم ارگانیک و طبیعی استفاده کنید. در ادامه در مورد روش های تهیه دفع آفات ارگانیک و روش تهیه آنها توضیحاتی را ارائه کرده ایم.

خیلی از آفات مانند شته، عنکبوت و کنه می توانند آسیب جدی به محصولاتی مانند میوه، گل و سبزیجات وارد کنند. موجودات مضر می توانند به محصولات زراعی حمله کنند و باعث از دست رفتن آنها شوند و گیاهان را بیمار کنند. آفت کش های شیمیایی زیادی وجود دارد که در کنار فوایدی که دارند، عوارض جدی هم برای سلامت افراد و محیط زیست در پی دارند. باید به فکر روش های دفع آفات ارگانیک باشید تا آسیبی به سلامت افراد وارد نشود.

دفع آفات با واد طبیعی

ممکن است هر موقع که آفاتی روی گیاه مشاهده کرده اید سریع به یاد انواع سموم شیمایی افتاده باشید ولی باید به این نکته هم توجه کنید که در کنار آفت کش های شیمیایی می توانید از محصولات ارگانیک و طبیعی برای تهیه آفت کش و دفع آفات استفاده کنید. آفت کش های طبیعی براحتی و با ترکیب بعضی مواد ساده در منزل تهیه می شوند که خواص زیادی دارند. از انواع آفت کش طبیعی می توان به سیر، فلفل و پیاز اشاره کرد که براحتی می توانند آفات را از مزارع فراری بدهند.

آفت کش های طبیعی

شته کش و آفت کش های طبیعی را به صورت کلی از صابون تهیه می کنند ولی گفتنی است که در این میان می توان از مواد سازگار با محیط زیست بهره برد. خیلی از باغبان های خانگی برای دفع آفات خود از محصولات ارگانیک و طبیعی استفاده می کنند، زیرا برای سلامت خانواده و دیگر افراد جامعه بسیار موثر هستند. به کارگیری این روش های برای سلامتی محیط زیست هم تاثیرگذار است و با روش های ساده می توانید آفات مزارع را با هزینه ای کم از میان ببرید.

آفت کش های شیمیایی

با حمله هر نوع جانور موذی به منزل، شما به یاد استفاده از آفت کش شیمایی بوده اید تا خیلی سریع آفات را از بین ببرید. این آفت کش ها عوارض زیادی برای سلامت دارند و سازمان جهانی هم اعلام کرده است که قرارگیری در معرض این مواد شیمایی می تواند تاثیرات منفی و جبران نشدنی روی بافت های بدن شما به جا بگذارد.

طبق تحقیقات معلوم شده در سال 2002 مرگ و میرهای بر اساس مسمومیت استفاده از این آفت کش ها در حدود 18600 نفر بوده است. این دسته از مسمومیت ها می تواند شامل مصرف غذا و نوشیدنی های آلوده به این سم ها باشد.

روش های تهیه دفع آفات ارگانیک

در ادامه دستورالعمل برای تولید آفت کش های طبیعی و بدون ضرر را توضیح داده ایم که بسیار کم هزینه هستند و عوارض کمتری هم دارند.

  • برخی از سبزیجات

برای این روش تعدادی فلفل قرمز تند را با چند حبه سیر ترکیب کنید. به وسیله چاقو، فلفل و سیر را از وسط خرد کنید و سپس در میکسر بریزید تا خوب با هم مخلوط شوند. 2 فتجان آب گرم را به ترکیبات اضافه کنید و بار دیگر در میکسر با هم مخلوط کنید. حالا مواد را در ظرف شیشه ای بریزید و به مدت 24 ساعت روبروی آفتاب قرار بدهید.

پس از زمان مشخص شده مخلوط را از صافی رد کنید تا محلولی صاف و یک دست به دست آورید. آن را در ظرف سم پاش مخصوص بریزید و در طی هر 4 الی 5 روز می توانید از آن استفاده کنید.

  • سیر

سیر یکی از موثرترین و قدرتمندترین حشره کش ها به حساب می آید که برای مراقبت از گیاهان و دفع انواع حشرات مفید است. با آماده سازی کوتاه و ساده ای می توانید باغ را از شر آفات دور کنید. برای استفاده از این روش باید 1 سیر کامل را با 2 لیوان آب له کنید و سپس از آنکه مخلوط به دست آمد به مدت 24 ساعت کنار بگذارید. پس از زمان مشخص شده 3 لیتر آب به مخلوط سیر اضافه کنید و سپس به وسیله اسپری روی تمام گیاهان استفاده کنید.

قابل به ذکر است که سیر در دفع حشرات تاثیر گذاری بسیار فوق العاده ای را دارا است.

  • گشنیز

گیاه گشنیز را باید در طی ۱۰ دقیقه درون آب بجوشانید و سپس ترکیب آن را به روی محصولات مزارع خود اسپری کنید.

  • آویشن

برای دفع آفات و جلوگیری از ورود این جانداران به لباس خود می توانید ۱۰ قطره روغن آویشن را به همراه ۲۰ قطره روغن پونه و مقدار کمی روغن زیتون ترکیب کنید. سپس روغن های مخلوط شده را به همراه کرم ضد آفتاب ترکیب کنید و به روی پوست نواحی مورد نظر از بدن خود اعمال کنید.

  • اسطوخودوس

در روشی دیگر نیز می توانید ۳۰۰ گرم از برگ های تازه اسطوخودوس را در ۱ لیتر آب ترکیب کنید و سپس به روی تمامی محصولات زراعی  خود اسپری کنید. گفتنی است که این روش در دفع مورچه ها نیز بسیار تاثیر گذار است، اما توجه داشته باشید که ۱ ساعت قبل از اعمال این روش، باید محیط را خنک کنید.

  • بی کربنات سدیم

یکی از آزار های شبانه و وقت استراحت، اغلب صدا هایی است که از گوشه و کنار و بین دیوار ها به گوش می رسد. این شرایط تحت برخی از حیوانات موذی به مانند موش و سوسک به وجود می آید که باید به دنبال روشی موثر برای دفع آنان باشید.

در این روش می بایست؛ سدیم بی کربنات را با آرد و شکر ترکیب کنید و سپس درون ظرف کوچکی بریزید تا جوندگان کوچک از آن تغذیه کنند. توجه داشته باشید که شکر باید مقدار بیشتری از ترکیب را برخوردار شود تا این آفات را در منزل جذب خود کند. گفتنی است که این ترکیب با توجه به ایجاد گاز های دی اکسید کربن در معده این جانوران کوچک در نهایت به مرگ آن ها منجر می شود.

دفع آفات با روش های ارگانیک و روش تهیه این آفت کش ها

  • ترکیب شکر و جوش شیرین

شکر و بی کربنات از عناصر مورد استفاده برای دفع آفات به شمار می آیند. همچنین سوسک ها از دیگر حشرات ناخوشایند در منزل هستند که خود را در مبلمان، لوله ها، کمدها، سیستم گرمایشی، سوراخ ها و ترک دیوار پنهان می کنند. از این رو برای دفع این آفات و به ویژه سوک ها می توانید از مراحل گفته شده در ادامه مطلب کمک بگیرید.

اقدام اول:

گفتنی است که شکر در جذب سوسک و جوش شیرین در از بین بردن آن بسیار تاثیر گذار است، از این رو در ۱ ظرف و یا چندین ظرف ترکیبی از شکر و بی کربنات را تهیه کنید. مقدار خیلی کمی آب به آن اضافه کنید و سپس در قسمت هایی از منزل که گمان می کنید سوسک و آفات در ان جا حضور می یابند، قرار دهید.

اقدام دوم:

دیگر اقدامی که در این باره می توانید انجام دهید؛ آن است که جوش شیرین را به همراه شکر بر روی زمین بریزید، اما توجه داشته باید که در این قسمت نباید آب به آن اضافه کنید. علاوه بر این موارد می توانید از دیگر روش های اقتصادی برای دفع آفات استفاده کنید که گفتنی است این مورد از روش های دفع آفات ارگانیک به حساب می آید که می توانید برای پیشگیری از ظهور تعداد بسیاری سوسک جلوگیری کنید.

همچنین خوب است که همواره محیط خانه را تمیز و پاکیزه نگه دارید و از تهویه هوای مناسبی استفاده کنید، توجه داشته باشید که ترکی بر روی دیوار باقی نمانده باشد و بشقاب های روغنی برای ساعت طولانی درون سینگ ظرفشویی باقی نماند.

  • روغن

در این روش تهیه آفت کش؛ باید ۱ قاشق غذا خوری مایع ظرفشویی را با ۱ فنجان روغن ترکیب کنید. ۲ قاشق غذا خوری از این ترکیب را با فنجانی دارای آب ترکیب کنید و سپس درون سم پاش های مورد نظر بریزید. برای تست اثر بخشی این روش، خوب است در ابتدا از گوشه کوچکی گل شروع کنید و اگر در نهایت تاثیر به سزایی داشت به اسپری آن در تمام نواحی از گل بپردازید.

قابل به ذکر است که در این رابطه توصیه می شود از روغن های گیاهی استفاده کنید.

  • روغن گرچک

برای به کار گیری این روش از دفع آفات ارگانیک از اندام های بدن تان می بایست؛ ۹۰ میلی لیتر قیر کاج، ۶۰ میلی لیتر روغن گرچک، ۳۰ میلی لیتر روغن پونه را با یک دیگر ترکیب کنید. سپس درون ظرفی ریخته و به روی شعله ملایم بجوشانید تا در نهایت شکل خمیری به خود بگیرد. پس از آن که ترکیب خمیری تان خنک شد، به روی نواحی از بدن خود اعمال کنید.

  • تنباکو

۴ لیتر آب را با ۱ فنجان تنباکو ترکیب کنید. گفتنی است که تنباکو در دفع کرم، هزار پا و شته بسیار مناسب است اما در مقابل برای رشد گیاهانی به مانند فلفل، گوجه فرنگی و بادمجان خطر بزرگی به حساب می آید.

ترکیب گفته را به مدت ۲۴ ساعت رو به روی آفتاب قرار دهید و در این زمان باید تغییر رنگ در ترکیب را مشاهده کنید. در آخر باید ۳ قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی به ترکیب اضافه کنید و سپس به درون سم پاش برای اسپری به روی گیاهان مورد نظر انتقال دهید.

  • سنبل هندی

در این روش ۲۸۰ گرم از روغن سنبل هندی را با ۸۵ گرم آب مقطر در درون یک بطری مخلوط کنید. در این رابطه توصیه می شود که از روغن سنبل هندی طبیعی استفاده کنید چرا که با ترکیبات متعدد می تواند آفات و پشه ها را از هر محلی دفع کند. در این رابطه تنها کاری که باید کنید، این است که گوشه به گوشه منزل تان را با این روغن اسپری کنید.

  • پرتقال

بسیاری از مرکبات تاثیر به سزایی در دفع آفاتی به مانند شته، قارچ و حلزون دارند. همچنین از این روش دفع آفات ارگانیک می توانید برای از بین بردن مورچه و سوسک نیز استفاده کنید که برای این کار باید پوست پرتقال را جدا کرده و درون ظرف شیشه ای بریزید. به روی پوست پرتقال ها ۲ فنجان آب جوش اضافه کنید و سپس به مدت ۲۴ ساعت در معرض نور خورشید نگهداری کنید.

پس از زمان مشخص شده مخلوط را از صافی عبور دهید و قطراتی از صابون کاستیل به آن اضافه کنید. حالا محلول به دست آمده را درون سم پاش ها انتقال دهید و به صوت مستقیم در قسمت های بیمار گیاه اعمال کنید.

  • اقدامات پایانی

در نهایت به کار گیری تمامی روش های گفته شده و عدم کسب نتیجه؛ خوب است با افراد ماهر در این زمینه تماس بگیرید تا آنان به کمک شما در این رابطه بپردازند. این افراد می دانند که از چه روشی برای رسیدن آسیب کمتر به سلامتی تان و دفع هر چه سریع تر آفات استفاده کنند.

مطالب مشابه را ببینید!