مجله تاپ‌ناز‌

آموزش هدف گذاری هوشمند + معرفی ویژگی های این اهداف

تعیین اهداف برای زندگی می تواند آثار خوبی برای زندگی شما داشته باشد تا شما را در راه رسیدن به پیروزی های مختلف همراهی کند. هدف گذاری هوشمند می تواند به شما در زندگی کمک کند ولی بعضی خصوصیات و ویژگی های خاصی دارد که در ادامه در مورد آن بیشتر توضیح داده ایم.

این طبیعی است که تمام افراد دارای هدف هایی برای زندگی هستند و برای رسیدن به تک تک آنها هم تلاش و کوشش زیادی می کنند. به طور کلی هدف می تواند به زندگی افراد معنا بدهد و افراد برای رسیدن به لحظات بهتر و خوش زندگی انگیزه پیدا کنند. اهدافی که افراد برای خود تعیین می کنند، شاید غیر عقلانی به نظر برسد ولی به صورت کلی آن باعث ایجاد تغییر و تحولاتی در زندگی می شود و که برای فرد خوشایند می باشد. در ادامه این مطلب با نحوه هدف گذاری هوشمند به علاوه آشنایی با ویژگی آن توضیحاتی ارائه کرده ایم.

ویژگی های هدف گذاری هوشمند

تمام انسان ها در طول زندگی برای خود هدف هایی دارند و این طبیعی است که علاقه زیادی برای رسیدن به آن دارند و از هیچ تلاشی در جهت آن دریغ نمی کنند. در این شرایط یک مشکل وجود دارد و آن عدم شفاف سازی هدف ها می باشد و این باعث می شود با توجه به انگیزه و انرژی که به فرد القا می شود، به دلیل عدم روشن بودن آن به خولی محقق نشوند.

هدف چیست؟

هدف می تواند یک آرزو، خواسته و مقصدی با نتیجه دلخواه باشد که شما می خواهید در آینده به این نقطه از زندگی حضور داشته باشید که برای رسیدن به آن هم از هیچ تلاشی دریغ نمی کنید و همیشه برای برنامه ریزی و انجام اقدامات خاص در این جهت هم مشتاقانه عمل می کنید.

در صورت پرسیدن این سوال که هدف شما از زندگی چیست، نتوانید به خوبی پاسخی برای آن در نظر بگیرید ولی به صورت کلی هدف را می توان در پاراگراف بالا توضیح داد و آن را می توان در گروه جزیی و کلی قرار داد که پیامدهایی صرفا کوتاه و یا بلند مدت دارند. اگر شما هم به دنبال این می باشید که بدانید آیا هدفی که برای زندگی تعیین کرده اید درست است یا راه پیش گرفته شما را به آن می رساند یا خیر، در ادامه این مطلب به پاسخ سوالات خود خواهید رسید.

آموزش هدف گذاری هوشمند + معرفی ویژگی های این اهداف

نحوه ایجاد این نوع هدف

فیلسوف آمریکایی به نام آلبرت هابارد در پایان قرن 19 به این باور رسید که خیلی از انسان ها برای رسیدن به آرزو و خواسته های خود بسیار تلاش می کند ولی در نهایت به آن نمی رسند و بین راه شکست می خورند. این دانشمند آمریکایی دلیل نرسیدن آنها را به حذف تنبلی معرفی نکرد، بلکه او گفت که به دلیل عدم تمرکز روی خواسته و آرزو این شرایط نا امید کننده ایجاد می شود.

در حقیقت تمام افراد برای رسیدن به آرزوی خود به یک روش هوشمندانه نیاز دارند تا راه مورد نظر آنها را شفاف کرده و در نهایت پله های رسیدن به آرزو و پیشرفت را یکی یکی از سر بگذرانند. این می تواند از پراکنده شدن انرژی در میان راه هم به مراتب بکاهد و زمان را صرف موارد بیهوده هدر ندهد.

این روش در ابتدای قرن بیستم توسط جورج تی دوران معرفی شد. این دانشمند در مقاله ای شرح داد که می توان راه رسیدن به آرزو و خواسته را به افراد آموخت. این مقاله توانست جنبه جدیدی از انتخاب هدف و روش پیش گرفتن برای رسیدن به آن را برای افراد ظاهر کند.

ویژگی های آن

این روش خیلی کار عجیب و یا سختی نمی باشد. این روش دارای 5 ویژگی است که با در نظر داشتن هر کدام از آنها می توانید برای هدف گذاری هوشمند راه مناسبی را پیش بگیرید.

مشخص کنید

در ابتدای انجام دادن این کار باید در نظر داشته باشید که به چه نوع هدفی می خواهید برسید و به صورت کامل و واضح آن را مشخص کنید. هر چه آن را بیشتر شرح دهید و در حالتی دیگر به صورت کامل آن را مشخص کنید، می توانید احتمال رسیدن به آن را هم افزایش بدهید. در این شرایط باید به طرح سوالاتی اهم از اینکه به دنبال چه چیزی می باشید، در چه مدت زمانی می خواهید به آن برسید و تا چه اندازه برای شما مهم است، بپردازید.

در شرایطی که شما می خواهید به یکی از کلاس های آموزشی موسیقی بروید باید در نظر داشته باشید که چه نوع سازی را می خواهی یاد بگیرید، در طی چه زمانی می خواهید یادگیری آن را تمام کنید، در کدام آموزشگاه برای یادگیری باید اقدام کنید و مشکلات و محدودیت های خود را هم برای این هدف مشخص کنید.

اندازه گیری

در نظر داشته باشید که ویژگی دیگر هدف گذاری هوشمند این است که قابل اندازه گیری باشد و این قدرت را به شما بدهد که از سنجیدن و شمارش برخوردار باشد. به صورت کلی هدف ها می توانند از مقیاس های متفاوتی برخوردار باشند. این می تواند در لاغری یا چاقی متغیر باشد که از این رو هر کسی یک متغیر مخصوص خود را برای کاهش وزن و یا افزایش وزن دارد که از این رو به طریق آن در راه رسیدن به هدف تلاش کند.

دسترسی داشتن

در این رابطه باید گفت که می بایت هدفی را برای خود تعیین کنید که خیلی دور از دسترس نباشد و در حد و اندازه توان شما باشد. این در حالی است که اگر هدفی که تعیین می کنید خیلی دور از دسترس و سخت باشد، ممکن است که شما را در راه رسیدن به آن نیز دلسرد و خسته کند. مثلا اگر چنین هدفی دارید که پارتنر شما سیگار را ترک کند، امری دور از دستر نیست، زیرا که این هدف شما نیست و شخصی دیگر برای رسیدن به آن باید تلاش نماید .رسیدن به چنین هدف هایی به شما بستگی زیادی ندارد و می تواند غیر قابل دسترسی به شمار آید که در نهایت شما را در رسیدن به آن هم خسته و دلسرد کند.

واقع بینانه

در مورد هدف گذاری هوشمند باید توجه داشته باشید که این آرزو و خواسته عقلانی و در توان و قدرت شما باشد. این به منظوری است که اگر هدف فتح قله اورست را در طول سه ما دارید، این طبیعی است که به همراه تعیین زمان دست یافتنی نیز می باشد، ولی باید به این نکته توجه کرد که شاید شما مهارت کوهنوردی را نداشته باشید.

از این رو گفتنی است که بعضی از اهداف با توجه به قابل اندازه گیری و دسترس بودن در شرایطی که در حد توان و مهارت آموزی شما نباشند، قبال محقق شدن نیستند.

وابستگی به دیگر هدف ها

در شراطی که تمام اهداف و خواسته های خود را در یک راستا و جهت مشخص کنید، خیلی خوب می توانید به پیش بروید و برای رسیدن به آنها هم نقش پر رنگی را ایفا نمایید. از این رو پیشنهاد می شود که اهداف خود را خیلی دور از هم در نظر نگیرید و با هم راستا کردن آنها در یک جهت برای رسیدن به آنها قدم بردارید که در این حالت با خیال راحت می توانید به آنها دست پیدا کنید.

  • زمانبندی آن ها

در آخر هم به یاد داشته باشید که برای اهداف خود یک بازه زمانی خاص و مشخص را در نظر داشته باشید. در این شرایط شما تمام تلاش خود را کنید که در یک زمان مشخص شده برای این اهداف تلاش کنید و به آنها دست پیدا کنید.

 برای اینکه به راحتی در طول زمان های مشخص شده بتوانید به اهداف خود دست پیدا کنید باید یک جدول زمان بندی تهیه کنید تا طبق همان پیش برویدذ و در نهایت به مشکل زیادی نخورید.

سخن آخر

در آخر باید گفت که هدف گذاری از اصول و قوانینی برخوردار است که با رعایت کردن آنها می توانید احتمال رسیدن به آرزوها و محقق شدن آنها را در درصد بالایی داشته باشید. در صورتی که تنها یک هدف کلی داشته باشید هیچ کدام از مراحل آن را در نظر نگیرید، ممکن است که به شکست و نا امیدی برسید که این می تواند شما را از زندگی و گاهی در نظر گرفتن هدف دلسرد کند.

این اشتباه است که اگر فکر کنید شما تنها با این دسته از مشکلات روبرو می شود. زیرا که خیلی از افراد در تمام دنیا از شرایط مشابهی مانند شما برخوردار هستند و این چنین مشکلات رایج و معمول را در زندگی خود حس می کنند. از این رو باید هر چه سریع تر دست به کار شوید و ویژگی های رسیدن به هدف را با توجه به آموزش هایی که خواندید در نظر بگیرید و راه را برای رسیدن به خواسته های خود هموار کنید. نکات و قوانینی که گفته شده می توانند در رسیدن به مقصد نهایی و پیروزی شما را کمک نمایند.

مطالب مشابه را ببینید!