مجله تاپ‌ناز‌

دلایلی برای خوردن بیشتر پیاز + خواص پیاز

پیاز

دلایلی عالی برای خوردن پیاز

شاید در زمان کودکی شما از پیاز خام و پخته وحشت داشته اید و از خوردن غذاهایی که حاوی پیاز بودند اجتناب می کردید. اما حالا که بزرگ تر شده اید باید پیاز را حتما جزء یکی از خوراکی های ضروری و مورد علاقه خودتان قرار دهید زیرا خواص پرشماری دارد.

پیاز یکی از پر مصرف‌ترین و پر طرفدارترین مواد غذایی موجود در هر آشپزخانه‌ای است. بیخود نیست وقتی کودکی را پشت سر می‌گذاریم یکی از طرفداران پر و پا قرص این ماده‌ی غذایی می‌شویم. چون همین پیاز خودمان ضدسرطان و ضد دیابت است، باعث جریان بهتر خون می‌شود، با کلسترول بالا مقابله می‌کند و غیره. با ما همراه باشید تا بگوییم این ماده‌ی غذایی چه خواصی دارد و چگونه باید از آن استفاده کنید تا خواص بیشتری عایدتان شود.

 

پیاز خواص ضد سرطانی دارد

پیاز از ابتلا به برخی از سرطان‌ها پیشگیری می‌کند و حتی می‌تواند جلوی رشد سلول‌های سرطانی را بگیرد. نتایج پژوهش‌های متعدد نشان می‌دهد که پیاز می‌تواند باعث پیشگیری از سرطان معده و سرطان لوله‌ی گوارش شود.

می‌پرسید چرا؟ به خاطر این که پیاز حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی مثل آنتوسیانین و کرستین است که خواص ضدسرطانی دارند. نتایج یک پژوهش فرانسوی که روی موش‌های مبتلا به سرطان کولون انجام شده نشان می‌دهد عصاره‌ی پیاز می‌تواند جلوی تکثیر سلول‌های سرطانی را بگیرد.

روش مصرف

البته که نمی‌شود مثلاً یک قابلمه پیاز بار بگذارید و میل کنید. همیشه پیاز برای طعم دار کردن خوراکی‌ها استفاده می‌شود. بهتر است بدانید که پیاز سفید در مقایسه با پیاز قرمز یا زرد حاوی آنتی اکسیدان‌های کمتری است. پیاز را با مواد غذایی دیگر که سرشار از آنتی اکسیدان است مصرف کنید مثل سبزیجات رنگی.

پیاز را به صورت خام یا پخته وارد برنامه‌ی غذایی‌تان بکنید؛ اما توجه داشته باشید که در پخت آن از روغن بیش از اندازه استفاده نکنید.

 

پیاز با کلسترول مقابله می‌کند

پیاز خواص ضد کلسترولی دارد. این خاصیت پیاز مدیون خواص آنتی‌اکسیدانی و امگا 3های موجود در آن است. در واقع پیاز به کمک امگا3های خود به کاهش میزان تری گلیسیرید خون کمک می‌کند. تری گلیسیریدها چربی‌هایی هستند که بدن به عنوان انرژی از آن‌ها استفاده می‌کند.

پیاز از ابتلا به برخی از سرطان‌ها پیشگیری می‌کند و حتی می‌تواند جلوی رشد سلول‌های سرطانی را بگیرد. نتایج پژوهش‌های متعدد نشان می‌دهد که پیاز می‌تواند باعث پیشگیری از سرطان معده و سرطان لوله‌ی گوارش شود

هنوز به طور دقیق ارتباط بین تری گلیسیرید و کلسترولمشخص نشده است اما متخصصان بر این باورند زمانی که میزان تری گلیسیرید بالا می‌رود میزان کلسترول خوب کاهش می‌یابد و به این ترتیب کلسترول بد خطرناک‌تر شده منجر به بسته شدن رگ‌های خونی می‌شود.روش مصرف

برای استفاده بیشتر از آنتی اکسیدان‌ها از پیاز قرمز یا زرد استفاده کنید. می‌توانید از پیاز خام برای تهیه‌ی انواع سالادها استفاده کنید. زمانی که می‌خواهید پیاز را بپزید و یا سرخ کنید از روغن زیاد استفاده نکنید. پیاز خام آنتی‌اکسیدان‌های بیشتری دارد. پخت و پز میزان آنتی اکسیدان‌های این ماده‌ی غذایی را به میزان کم کاهش می‌دهد. توجه داشته باشید که پیاز به تنهایی معجزه نمی‌کند. زمانی خواص این ماده‌ی غذایی بیشتر می‌شود که در چهار چوب یک تغذیه سالم و متنوع حاوی میوه و سبزیجات سرشار از آنتی اکسیدان مصرف شود.

 

آیا پیاز برای رگ‌های خونی مفید است؟

اگر چه این خاصیت پیاز به پای سیر نمی‌رسد اما باید بدانید که پیاز به گردش خون بهتر کمک زیادی می‌کند. نتایج یک پژوهش انگلیسی نشان می‌دهد افرادی که روزانه سوپ پیاز می‌خورند کمتر دچار انباشتگی جرم در رگ‌های خونی شان می‌شوند. البته مطالعات در این زمینه همچنان ادامه دارد.

در واقع پیاز حاوی آنتی اکسیدان‌ها و ترکیبات سولفیدی (گوگرددار) است و برای همین برای رگ‌ها مفید است. همچنین باید بدانید که این ماده غذایی مفید حاوی امگا 3 نیز هست که میزان کلسترول خون را پایین می‌آورد. پتاسیم موجود در آن، نمک بیش از اندازه‌ی بدن را دفع می‌کند و برای همین قلب و رگ‌های خونی را در سلامت نگه می‌دارد.

روش مصرف

حتماً سر سفره پیاز خام داشته باشید. در تهیه‌ی سالادهایتان از این ماده‌ی غذایی غافل نشوید. توجه داشته باشید پیاز خام حاوی آنتی اکسیدان‌های بیشتری است.

پیاز همیار لاغری

اصلاً هر ماده‌ی غذایی که باعث لاغری شود عزیزتر است. اگر می‌خواهید لاغر شوید پیاز را وارد برنامه‌ی غذایی‌تان بکنید. اول به خاطر این که پیاز حاوی فیبر است. فرقی نمی‌کند که خام باشد یا پخته! فیبرهای موجود در آن داخل دستگاه گوارش حجیم می‌شود و برای همین احساس گرسنگی را کاهش می‌دهد. این ماده‌ی غذایی همچنین ادرار آور است و به دفع سموم بدن کمک می‌کند. در نهایت باید بگوییم که پیاز میزان تری گلیسیرید خون را کاهش می‌دهد. تری گلیسیریدها چربی‌های انباشته شده در بافت‌های چربی بدن هستند که در شکم، ران‌ها و غیره انباشته می‌شوند.

روش مصرف

فرقی نمی‌کند چه پیازی باشد! اگر می‌خواهید لاغر شوید پیاز سفید، قرمز، زرد، خام و پخته میل کنید. توجه داشته باشید که در پخت آن از روغن بیش از حد استفاده نکنید.

 

پیاز خواص ضد دیابتی دارد

پیاز یک ماده‌ی غذایی مفید برای بیماران مبتلا به دیابت است. به عقیده‌ی برخی از متخصصان نباید در مصرف آن زیاده‌روی کرد زیرا حاوی میزان قابل ملاحظه‌ای گلوسید است. اما همین پیاز تری گلیسیرید خون را کاهش می‌دهد. همان کاری که انسولین به ویژه در افراد مبتلا به اضافه وزن انجام نمی‌دهد. واقعیت این است که پیاز حاوی ماده‌ای به نام گلوکوکینین است که حرف و حدیث زیادی در مورد آن وجود دارد. به عقیده‌ی برخی از متخصصان این ماده میزان قند خون را کاهش می‌دهد.

نتایج یک پژوهش انگلیسی نشان می‌دهد افرادی که روزانه سوپ پیاز می‌خورند کمتر دچار انباشتگی جرم در رگ‌های خونی شان می‌شوند

به عقیده‌ی برخی دیگر گلوکوکینین باعث تحریک پانکراس می‌شود که وظیفه‌ی کنترل میزان گلوکز را دارد. در هر حال تأثیری که پیاز در مقابله با مشکلات قلبی عروقی دارد برای افرادی که از دیابت نوع دو رنج می‌برند و یا پتانسیل ابتلا به آن را دارند مفید است.روش مصرف

بهتر است در این مورد نظر پزشک معالج خود را جویا شوید. در واقع پزشک شما بهتر می‌تواند تشخیص دهد که شما می‌توانید از پیاز استفاده کنید یا نه.

 

با بوی بد دهان بعد از مصرف پیاز چه کنیم؟

خیلی‌ها از ترس بوی دهان از مصرف پیاز خام خودداری می‌کنند. با این حال مقابله با بوی بد دهان بعد از خوردن پیاز خام کار چندان سختی نیست. کافی است مقداری جعفری، موز یا کیوی میل کنید. بعد از مصرف سیر یا پیاز مقداری جعفری خام بجوید. خواهید دید که موثر واقع می‌شود.

مطالب مشابه را ببینید!