مجله تاپ‌ناز‌

دلایل اختلالات نوروتیک + روش های درمان این اختلال روانی

اختلالات نورتیک نوعی از اختلالات هیجانی می باشند که علائم مختلف جسمانی و روانی دارد شدت این اختلال روانی کمتر از اختلالات ساکوتیک می باشد و فرد همچنان ارتباط واقعی با دنیای اطراف خود دارد و بیشتر یک اختلال شخصیتی می باشد.

روانشناسان بر این باور هستند که عوامل متعددی در دوران کودکی وجود دارد که می تواند در دوران بزرگسالی برای فرد مشکل ایجاد کند و بیشتر مشکلات اجتماعی مانند فقر، بیکاری و اعتیاد ریشه در عوامل زیستی و روانی دوران کودکی دارد. اختلالات نوروتیک هم هم می تواند در کودکی افراد ریشه داشته باشد و تحقیقات نشان داده که این افراد دارای نشانه هایی مانند زودرنجی، عدم اعتماد به نفس، وسواس و حساسیت می باشند. استرسی که در این افراد دیده می شود بیشتر به دلیل شرایط موقعیتی است که متحمل شده اند.

اختلالات نوروتیک

یکی از مشکلات که میان افراد دارای اختلال روانی دیده می شود اضطراب و استرس افراطی است که این دسته از افراد نمی توانند استرس خود را کنترل کنند و البته هیچ دلیلی برای استرس های خود ندارند. یکی از مسائلی که روانشناسان در مورد این بیماری به آن اشاره می کنند وجود انواع بیماری ها در این اختلال است و اینگونه بیان می شود که نوروتیک دارای طیف وسیفی از بیماری ها می باشد.

دلایل اختلالات نوروتیک

تفاوت بین نورتیک و سایکوتیک

یکی از مهمترین علائم و نشانه های این نوع اختلالات نگرانی و ترس است که باعث می شود در درازمدت دچار افسردگی مزمن شود و در صورتی که درمان نشود به تهدیدی جدی تبدیل می شود. در اصطلاح روانشناسی به بیماران اختلال نوروتیک روان رنجور هم می گویند و این یعنی این که بیماران دارای روانی نگران و مضطرب می باشند.

تفاوت بین بیماران نوروتیک و سایکوتیک این است که بیماران نوروتیک به بیماری خودشان آگاه هستند و در افراد ساکوتیک این واقعیت وجود ندارد و آنها سعی می کنند تا از واقعیت دور شوند. مثلا فردی که وسواس است در نوع نوروتیک می داند که دچار این حالت است ولی در نوع سایکوتیک این امر را انکار می کند.

یکی دیگر از تفاوت های عمده و مهمی که میان این دو اختلال وجود دارد مزان خطر هر کدام از بیماری ها است. افرادی که به اختلال نوروتیک مبتلا هستند نمی توانند برای خودشان و دیگران آسیب و خطر جدی ایجاد کنند ولی افراد مبتلا به افسردگی سایکوتیک که دچار توهم می شود و حالتی از اسکیزوفرنی در آنها وجود دارد می توان آسیب به خود و دیگران را نیز مشاهده کرد.

دلایل بروز بیماری

عامل مهم در این نوع از بیماری های دلایل بروز اینگونه از اختلالات در بیمارن است. در یک دسته بندی کلی می تواند دلایل بروز این بیماری را به عوامل دوران کودکی، عوامل زیستی و فیزیولوژی، عوامل اجتماعی و عوامل معنوی تقسیم کرد.

مهمترین عامل در بین این عوامل به عامل های روانی در دوران کودکی بر می گردد این افراد در کودکی خود به دلیل ترس و اضطراب هایی که تحمل کرده اند در آینده احتمالا به این اختلالات دچار می شود و باید تحت نظر مشاور باشند.

عوامل دیگری مانند فقر، بی سوادی پدر و مادر، مشکلات خانوادگی و … هم در این امر دخیل هستند و عوامل زیستی هم به وجود اختلالات عصبی در فرد اشاره دارد و باعث بروز چنین رفتارهایی در او خواهند شد. برای درمان اختلالات نورتیک باید بیمار تحت نظور روان پزشک قرار بگیرد که روند درمانی از طریق درمان شناختی و دارو درمانی برای او انجام می شود.

مطالب مشابه را ببینید!