مجله تاپ‌ناز‌

دلایل اختلال نعوظ | تمام عواملی که باعث اختلال نعوظ می شوند از چاقی تا دیابت

دلایل اختلال نعوظ

دلایل اختلاف نعوظ بسیار زیاد هستند و هر کدام می توانند تاثیر کم یا زیاد داشته باشند. شاید فکر کنید که فشار خون یا داروهایی که مصرف کنید باعث اختلال نعوظ شما شده است ولی فقط این ها 2 عامل اختلال نعوظ هستند.

تمام دلایل اختلال نعوظ که باید بدانید

نعوظ یک مرد بستگی به فاکتورهای مهمی از سلامت عمومی اش دارد که شامل جریان خون، قدرت قلب، سطح هورمون ها، عملکرد عصبی و حتی عملکرد مغز می شوند و همه اینها می توانند باعث اختلال نعوظ شوند.

یک دهم مردان، دوره ای از زندگی خود را دچارمشکل اختلال نعوظ می شوند و این احتمال با افزایش پیدا کردن سن بالاتر هم می رود. اختلال نعوظ در علم پزشکی این گونه تعریف می شود: عدم توانایی مکرر یا همیشگی برای رسیدن به نعوظ کافی یا حفظ آن برای لذت جنسی.

گاهی ممکن است دچار اختلال نعوظ شوید که جای نگرانی ندارد. بعضی از دلایل موقتی اختلال نعوظ می تواند شامل مصرف زیاد الکل، استرس، خستگی و یا حتی یک جر و بحث با همسر باشد. ولی اگر این مسئله بیش از 50 درصد اوقات در روابط جنسی شما مشکل ایجاد کرد، پس شما یک دلیل فیزیکی و روانی دارید که باید بررسی شود و آن را درمان کنید. اختلال نعوظ یک بیماری نیست، بلکه یک علامت است که باید دلیل اصلی آن را بیابید.

یافتن دلیل تختلال نعوظ حتی برای پزشک هم کار اسانی نیست، زیرا دلایل بالقوه زیادی می تواند وجود داشته باشد. در ادامه شایع ترین دلایل اختلال نعوظ را بررسی می کنیم.

افسردگی

خستگی و ناتوانی، بی علاقگی، ناتوانی، کمبود اعتماد به نفس و … همگی می توانند میل جنسی شما را کاهش دههند. این را فراموش نکنید که داروهای رایج ضد افسردگی هم می توانند اختلال نعوظ را تشدید کنند. اگر دچار افسردگی هستید و می دانید که دلیل اختلال نعوظ شما همین است از دیگر روش های درمانی مانند گفتگو درمانی استفاده کنید.

مطلب مشابه: 10 مشکل رایج جنسی مردان از اختلال نعوظ تا عدم انزال یا انزال زودرس

پایین بودن تستوسترون

هورمون تستوسترون پشتیبان میل جنسی آقایان است. هر چند مقدار تستوسترون در دورا نمیانسالی اوج می گیرد و سپس کم می شود، ولی به نظر می رسد پایین بودن این هورمون، دلیل مستقیم اختلال نعوظ نیست. ضمنا پزشکان توصیه می کنند اصلا تستوسترون را به صورت خارجی وارد بدن نکنید زیرا در دراز مدت عوارض ناخوشایندی دارد.

بیماری عروقی

نعوظ بستگی به مقدار جریان خون در اندام تناسلی دارد و به همین دلیل هر گونه مشکل یا اختلال در سیستم گردش خون، تاثیر منفی بر نعوظ می گذارد. مشکل گردش خون ممکن است به دلیل فشار خون و کلسترول بالای شما باشد. محققان می گویند نقطه ضعیف، اغلب نخستین علامت بیماری قلبی است که باید حتما به پزشک اطلاع دهید. جالب است بدانید هر آنچه که برای قلب شما مفید است برای نعوظ هم خوب می باشد مانند رژیم غذایی خوب، حفظ سطح نرمال کلسترول، سیگار نکشیدن و ورزش کردن منظم.

دلایل اختلال نعوظ

تمام دلایل اختلال نعوظ که باید درمان شوند

دیابت نوع دوم

اختلال نعوظ به دلیل دیابت در مردان هم اتفاق می افتد که در آقایان بالای 50 سال، احتمال آن دو برابر هم می شود. دیابت به مرور زمان به عصب ها و رگ های خونی که قدرت نعوظ در دست آنهاست آسیب می زند. اختلال نعوظ می تواند زمینه ای برای تشخیص دیابت هم باشد. در موورد افرادی که دارای دیابت هستند، داروهای خوراکی اختلال نعوظ مانند ویاگرا یا لویترا می توانند باعث افزایش جریان خون در بیضه ها شوند.

چاقی

وزن زیادی و چاق بودن، ریسک فاکتوری غیر وابسته برای اختلال نعوظ به شمار می رود. طبق اعلام موسسه ملی سلامت، شاخص توده بدنی 125 یا بالاتر می تواند تعادل هورمونی مردان را بهم بزند، عملکرد سلولی را مختل نماید و مقاومت به انسولین ایجاد کند که در کنار عدم تحرک بدنی و مشکلات روحی و روانی باعث اختلال نعوظ می شوند.

مصرف الکل و مواد روانگردان

الکل و دیگر مواد روانگردان در ابتدا شاید میل جنسی شما را افزایش دهند. ولی معمولا در صورتی که در مصرف آنها زیاده روی کنید، آن را سرکوب می کنند. اگر شمل شما پس از رفع خماری و کسالت برطرف شد پس جای نگیرانی وجود ندارد. ولی این را باید بدانید بخش زیادی از اعتماد به نفس یک مرد به عملکرد جنسی اش بستگی دارد. پس تلاش کردن برای رفع اختلال نعوظ می تواند اعتمادبه نفس را تضعیف کند و باعث اضطراب شود.

اضطراب عملکرد

نگرانی یک مرد بابت اینکه شاید نتواند به اندازه کافی نعوظ داشته باشد در واقع باعث می شود این اتفاق مکرر رخ دهد. زیرا هر نوع اضطرابی می تواند باعث ترشح ادرنالین شود که در نتیجه جریان خون از ندام هایی که از لحاظ حیاتی اهمیت کمی دارند مانند بیضه ها دور می شود. خون زیاد و اکسیژن دار، اساس نعوظ در هر مردی است و بدون آن هیچ اتفاقی نمی افند. اضطراب عملکرد می تواند ناشی از نگرانی در مورد انزال زودرس هم باشد. اضطراب مشکلی است که نقش همسر در رفع آن بسیار پررنگ می باشد.

مشکلات عاطفی در رابطه

عدم توانایی در برقراری صمیمیت دررابطه اغلب باعث می شود که مرد نتواند از لحاظ فیزیکی هم ارتباط خوبی با طرف مقابل برقرار نماید. اگر یک زوج نتواند به صمیمت ایده آلی در رابطه خود برسند باید از مشاور کمک بگیرند.  ضمنا یکنواختی زندگی حنسی هم می تواند مردها را از نظر جنسی ضعیف نماید. یادتان نورد که مهمترینارگان جنسی همبرای خانم ها و هم برای آقایان، مغز است. کمی خلاق باشید و دست به تجربیات جدید بزنید.

کمبود انرژی

استرس و خستگی دو عامل شایع اختلال نعوظ هستند که خیلی از مردان با آن مواجه می شوند. استرس مزمنباعث ترشح آدرنالین می شود که خنثی کننده نعوظ می باشد. کمبود خواب هم می تواند میزان هورمون جنسی مردانه یعنی تستوسترون را کم کند. تقریبا 70 درصد از آقانی که دچار آپنه خواب هستند دچار اختلال نعوظ هم می شوند.

مصرف دارو

دلیل دیگر اختلال نعوظ که اغلب نادیده گرفته می شود، داروهایی می باشد که مردان مصرف می کنند. اختلال نعوظ از عوارض جانبی بعضی از داروها تجویزی و یا بدون نسخه است که شامل داروهای فشار خون، مدر، انتی هسیتامینی، ضد افسردگی ها، ضد آریتمی و حتی داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند ادویل و آسپرین می شود.

مطلب مشابه: عوامل ایجاد کننده اختلال نعوظ | عواملی که باعث اختلال نعوظ می شوند

مطالب مشابه را ببینید!