مجله تاپ‌ناز‌

دلایل تجمع آب در دهان و روش های رفع این مشکل

تجمع آب در دهان ممکن است به دلایل مختلفی اتفاق بیفتد و باعث ناراحتی افراد شود ولی نباید نگران باشید زیرا در این مطلب می خواهیم راهکارهای کنترل و رفع ریختن آب دهان را توضیح دهیم.

شاید برای شما هم پیش آماده باشد که آب دهانتان به یک باره افزایش پیدا کرده باشد و این امر ممکن است به دلایل مختلف رخ دهد که در بیشتر موارد به خودی خود رفع می شود. باید توجه داشته باشید که کارکرد بزاق دهان طوری است که سطح دهان را مرطوب و تر نگه می دارد و می تواند باعث پیشگیری از پوسیدگی دندان شود.

 

تجمع آب در دهان

وقتی که از خواب بیدار می شوید شاید ببینید که آب دهان شما روی بالش ریخته است و دلیل آن را متوجه نشوید. بزاق اضافی از دهان بیرون می ریزد و ممکن است این اتفاق باعث ناراحتی شما و در خواب رخ دهد. در  طول شب بازتاب قورت دادن شبیه به دیگر ماهیچه های صورت است و این می تواند به این معنی باشد که بزاق شما می تواند خیلی آرام انباشته شود و در دو طرف دهان شما جاری شود. باید توجه داشته باشید که شرایط پزشکی برای این مشکل با نام هایپرسلویشن شناخته می شود و از منظر آن ریختن آب از دهان در موقع خواب می تواند نشانه ای از وضعیت عصب، اختلال خواب و یا دیگر شرایط سلامتی باشد.

گاهی ممکن است بعد از بروز یک اتفاق مانند سکته مغزی یا فلج مغزی و یا حتی ام اس دهان بزاق بیشتری تولید کند ولی بهتر است زود قضاوت نکنید زیرا تمام علل ریخته شدن اب از دهان این عوامل نیستند.

 

دلایل ریخته شدن آب از دهان

همان گونه که متوجه شدید جمع شدن آب در دهان می تواند به دلایل مختلف اتفاق بیفتد که در ادامه بعضی از آنها را به صورت مجزا بیان می کنیم:

 

وضعیت نامناسب خواب

دلیل ریختن آب دهان موقع خواب خیلی ساده است و بهتر است که این کار معمولا با جاذبه انجام بگیرد. وضعیتی که شما با آن می خوابید بیشتر می تواند باعث تجمع بزاق در دهان شما شود و این موضوع در افرادی که روی پهلو می خوابند بیشتر محتمل است. باید توجه داشته باشید که اگر افرادی از راه بینی تنفس می کنند و یا مسیرهای سینوسی تنگی دارند بزاق انباشته شده در دهان آنها ممکن است در موقع تنفس از دهان خارج شود.

دلایل تجمع آب در دهان و روش های رفع این مشکل

سینوس های بسته شده

به صورت کلی اگر به دلیل سرماخوردگی گرفتگی بینی دارید و یا عفونتی دارید ممکن است که متوجه بیش از حد بودن بزاق در دهان شوید زیرا اگر به صورت مرتب مجاری سینوسی و یا سینوس شما مسدود شده باشد ممکن است در طول شب آب از دهان شما بیرون بریزد. سینوس بسته شده باعث می شود که شما وقتی خواب هستید از دهان تنفس کنید و در نتیجه تنفس از دهان باعث بزاق می شود.

 

ترش کردن معده

اختلال گرد یا ترش کردن یکی از مشکلات گوارشی است که در آن محتویات معده شما به سوی مری بر می گردد و به آستر مری آسیب می رساند. ترش کردن می تواند باعث ایجاد مشکل قورت دادن و بلعیدن شود و به آرامی باعث احساس وجود چیزی در گلو می شود.

 

عوارض جانبی دارو ها

بعضی از داروها می توانند باعث افزایش آب دهان شوند که از بین آنها می توان به داروهای ضد روان شناختی به ویژه کلوزاپین و داروی مناسب برای درمان آلزایمر اشاره کرد.

 

اختلال در بلع و قورت دادن

دیسفاژی در واقع عبارت است از هر شرایطی که دشواری بلعیدن برای فرد ایجاد می کند. توجه داشته باشید چنانچه قورت دادن آب دهان شما زیاد شده است می تواند نشانه ای هشدار آمیز باشد و همچنین که بیماری های مختلفی از جمله ام اس، فساد عضلانی و پارکینسون و حتی بعضی از انواع سرطان می تواند باعث دیسفاژی بشوند و هضم را برای شما سخت کنند.

 

روش های رفع تجمع آب دهان

اگر چه ریختن آب در خواب می تواند باعث حس ناراحتی و عصبانیت در فرد شود ولی در ادامه روش های ایده آل برای کنترل و تجمع آب در دهان را توضیح می دهیم:

 

تغییر وضعیت خواب

نخستین کاری که باید انجام دهید تغییر دادن وضعیت خواب است زیرا با خوابیدن به پشت می توانید این تحمع را کنترل کنید. باتید توجه داشته باشید که اگر با خوابیدن روی کمر حس خفگی می کنید و یا حس بدی دارید می توانید روش های دیگر را امتحان کنید.

 

استفاده از دستگاه CPAP

اگر آب دهان نشانه آپنه خواب باشد نیاز است تا به دنبال درمان باشید و در واقع رایج ترین درمان برای آپنه خواب چیزی است که با نام فشار هوای مثبت شناخته می شود. این دستگاه نه تنها به شما در داشتن خواب عمیق و راحت کمک می کند بلکه شما را مطمئن می کند که به صورت خوبی در موقعیت خواب قرار گرفته اید و در طول شب به درستی نفس می کشید.

 

استفاده از دستگاه مندیبولار

دستگاه مندیبولار در واقع یک دستگاه دهانی است که باید آن را درون دهان قرار دهید تا باعث شود راحت تر بخوابید و به آرامی می تواند خرناس و بزاق های ترشح شده را کمتر کند.

 

تزریق کردن بوتاکس

بعضی از افراد تصمیم می گیرند رویکرد تهاجمی تر داشته باشند و یک روش درمانی با نام بوتاکس را مربوط به غدد بزاق است می تواند دهان شما را کامل اجاطه کند زیرا در نهایت این عمل تمام می شود و غده های موجود در دهان باز فعال می شوند.

مطالب مشابه را ببینید!