مجله تاپ‌ناز‌

دلایل خود درگیری مزمن + علائم این مشکل روانی و روش های تشخیص آن

دلایل خود درگیری مزمن

خود درگیری ذهنی نوعی اختلال روانی است و معمولا در بیشتر اوقات برای افراد ایجاد می شود و در این مطلب می خواهیم در مورد مشکل خود درگیری مزمن و روش های درمان آن بیشتر صحبت کنیم.

باید بدانید که اختلال خود درگیری در افراد همراه با افسردگی شدید و تغییر حالات رفتاری پیش فعالی خواهد بود و از آنجایی که روش های تشخیص آن خیلی پیچیده است رفع آن هم یک مسئله بزرگ شده است. به صورت کلی بعضی از کارشناسان معتقد هستند که خود درگیری مزمن کمیاب و اغراق آمیز می باشد در حالی که بعضی دیگری معتقد هستند این امر مخالف هر آنچه است که اطرافیان می گویند.

خود درگیری مزمن

همیشه اما و اگرهای بدون انتها و فرض هایی هستند که بلاخره راه خود را به ذهن ما باز می کنند حتی وقتی که انتخاب های حساب شده ای انجام داده باشیم. به صورت کلی یک انسان سالم بعد از انتخاب و تصمیم گیری پرونده آن موضوع را از ذهن خود می بندد و در نتیجه به آرامش می رسد ولی افرادی هم هستند که نه قادر به تصمیم گیری قاطع می باشند و نه می توانند پرونده تصمیمات را در ذهن خود ببندند و به همین دلیل همیشه ذهنشان پر از باید و نبایدهای بی پایان است و بدین ترتیب دچار خود درگیری های ذهنی می شوند.

باید بدانید که در واقع خود درگیری هیچ نوع ارتباطی به سن و شغل و موقعیت افراد ندارد و می تواند در هر شرایطی فر را درگیر خود کند. به صورت کلی افرادی که دچار این مشکل می شوند هیچ موقع از زندگی خود حس رضایت نخواهند داشت و توانایی بازگو کردن احساسات از آنها سلب می شود و زیرا معتقد هستند که هیچ انسان دیگری قادر به درک دردهای آنها نمی باشد که البته لازم به ذکر است بدانید کاملا درست هم فکر می کنند زیرا دردی ندارند. به همین دلیل بیشتر کارشناسان نام این بیماری را خود درگیری ذهنی دانسته اند و گاهی اوقات مشاهده می شود افراد مبتلا به خود درگیری مانند مرغ سرکنده دنبال راهی برای نجات خود هستند ولی هر چه بیشتر دست و پا می زنند بیشتر دچار نا امیدی و یاس می شوند.

این دسته از افراد نمی توانند در مورد خود درگیری ذهنی خود با کسی حرف بزنند زیرا همیشه فردی است که وضعش از آنها بدتر است و در واقع بیان کردن درگیری های خود را باعث خجالت می دانند زیرا از به زبان آوردن موضوع به این کوچکی در حضور آنها شرم دارند. به صورت کلی فردی که به خود درگیری دچار است برای رها شدن از این مشکل از تمام روش ها استفاده می کند ولی هیچ موقع به سراغ شاه کلید رفع خود درگیری نمی رود مثلا فردی که نارضایتی شغلی دارد به راحتی می تواند با تغییر شغل خود درگیری ها را رها کند و احساس شیرین رضایت را باز به زندگی خود بازگرداند ولی این فرد این کار را انجام نمی دهد زیرا می ترسد؛ ترس هایی که خود درون ذهنش ایجاد کرده است و ممکن است هیچ کدام از اطرافیان او به آنها فکر نکنند و بدین ترتیب فرد حاضر است درگیری های ذهنی خود را تحمل کند ولی مجبور نشود به دیگران در مورد تعویض شغل خود توضیح دهد.

بخوانید: اختلال دو قطبی چیست + دلایل، نشانه ها و درمان این مشکل روانی

نشانه های اختلال خود درگیری

باید بدانید که خود درگیری در افراد علائم مختلفی دارد که در ادامه سعی می کنیم این علائم و نشانه های خود درگیری مزمن را بررسی کنیم.

  • تغییر رفتار و حالت شدید که کاملا متفاوت از تغییر رفتار های معمول می باشد
  • پیش فعالی، رفتارهای تهاجمی،عصبانی و مخالفت های هنجار اجتماعی
  • بی خوابی یا کاهش قابل توجهی در نیاز به خواب
  • خود بزرگ بینی و اغراق در مورد توانایی های فردی
  • ایده های مختلف خودکشی
  • رفتارهای شدید و مخاطره آمیز که با شخصیت او منطبق نیستند مانند مصرف مواد مخدر

 

دلیل ایجاد اختلال خود درگیری

باید توجه داشته باشید که تا کنون هیچ دلیل منطقی برای اختلال خود درگیری در افراد مشخص نشده ولی آنها بیشتر با دلایل بیولوژیک مرتبط هستند. به صورت کلی اختلال در روند عملکرد طبیعی مغز و عدم تطابق با واکنش های شیمایی مغز می تواند نقش مهمی در ایجاد خود درگیری مزمن در افراد ایفا کند و همچنین عوامل ژنتیکی هم در بروز این مشکل بدون تاثیر نمی باشد. بهتر است بدانید که بر اساس مطالعات افراد مبتلا به اختلال خود درگیری آنها احتمالا اختلالات خلقی خود را مانند افسردگی یا اختلالات روانی در نزدیکان خود دارند و معمولا برای رفع این مسئله می توان به صورت آنلاین یا تلفنی با مرکزهای مختلف روانشناسی رابطه برقرار کنید و از خدمات آنها استفاده نمایید.

 

روش های تشخیص بیماری خوددرگیری

باید بدانید که در واقع تشخیص این بیماری در افراد خیلی مشکل است زیرا که خیلی از نشانه های آن شبیه به علائم اختلالات رفتاری یعنی رفتارهایی که حقوق اساسی دیگران و هنجارهای اجتماعی را نقض می کند و حتی رفتارهای معمولی را نیز دشوار جلوه می دهد. به طور کلی یک مشکل عمده این است که داروهایی را که برای درمان این اختلال خود درگیری تجویز می کنند معمولا محرک شیدایی در افراد ایجاد خواهد کرد و بهتر است بدانید که محرک شیدایی در افراد کم سن و سال نسبت به بزرگسالان مضرتر خواهد بود و این محرک از طریق شنیدن چیز های غیر واقعی در فرد بروز خواهد کرد.

توجه داشته باشید که معمولا افراد مبتلا به بیماری افسردگی احتمال بیشتری دارد که از علائم افسردگی مانند درد شکایت کنند و بدین ترتیب شما می توانید برای رفع اختلال خود درگیری مزمن به صورت تلفنی با روانشناسان مختلف ارتباط برقرار نمایید و از خدمات آن ها بهره مند شوید.

 

روش های برخورد با اختلال خود درگیری

توصیه می شود که اگر افراد نزدیک به شما و یا دوستانتان علائم خود درگیری ذهنی را دارا بود از نکاتی که در ادامه بیان کرده ایم برای او استفاده کنید:

  • اطمینان حاصل کنید که فرد حتما تحت نظارت یک روانشناس قرار بگیرد.
  • سعی کنید یک برنامه منظم برای خانواده و فعالیت های او در نطر بگیرید.
  • توجه دقیق به برنامه ریزی ها و استفاده منظم از داروها داشته باشید.
  • از درگیری شدید با واکنش های او اجتناب نمایید و سعی کنید آن ها را از نظر احساسی حمایت نمایید.
  • توصیه می شود که اگر عوارض جانبی مانند افزایش وزن، کلسترول خون، بی حوصلگی یا سایر تغییرات در دوز داروها دیدید حتما با پزشک در میان بگذارید.

مطالب مشابه را ببینید!