مجله تاپ‌ناز‌

روغن سوزی خودرو + دلایل روغن سوزی و روش های تعمیر خودرو

روغن سوزی خودرو

روغن سوزی خودرو یکی از مشکلات رایج برای خودروهای به خصوص قدیمی است و رانندگان باید در مورد دلایل روغن سوزی خودرو اطلاعات بیشتری داشته باشند و روش های تعمیر خودرو هنگام روغن سوزی را بدانند. روغن سوزی باعث افزایش مصرف سوخت، آسیب دیدن موتور و کاهش توان آن، آلودگی هوا و کاهش شتاب خودرو می شود. در این مطلب دلایل روغن سوزی خودرو و روش های رفع آن را می خوانید.

سوختن همزمان بنزین، هوا و روغن موتور درون محفظه موتور احتراق روغن سوزی گفته می شود که علاوه بر افزایش آلاینده های اگزوز و مصرف سوخت، باعث کاهش شتاب و قدرت موتور هم می شود. در این بخش دلایل روغن سوزی را می خوانید.

دلایل روغن سوزی موتور خودرو

از مشکلاتی که ممکن است برای خودرو ایجاد شود روغن سوزی است. دلایل مختلفی باعث روغن سوزی خودرو می شود که همه نشانه هایی یکسان دارد. روغن سوزی باعث آلودگی هوا می شود و می تواند به موتور آسیب وارد کند و قدرت موتور را بسیار کم کند. روغن سوزی از مشکلات غیرقابل اجتناب برای خودروهایی است که مدت زیادی از عمرشان می گذرد، یا مسافت زیادی را طی کرده اند. اصطلا به حالتی که پیشرانه خودرو در طی مصرف سوخت بخشی از روغن درون موتور را نیز بسوزاند روغن سوزی گفته می شود که به صورت معمول با خروج دود به رنگ آبی از دهانه اگزوز همراه است و باعث کاهش روغن موجود در پیشرانه هم می شود. در ادامه علائم روغن سوزی، دلایل ایجاد آن و روش های رفع و پیشگیری این مشکل را می خوانید.

 

نشانه های روغن سوزی

  • خارج شدن دود آبی از دهانه اگزوز به صورت مستمر به خصوص در دور موتور بالا
  • خروج دود مایل به سیاه از دهانه اگزوز پس از روشن کردن خودرو و سپس قطع شدن آن
  • خروج دود سفید از دهانه اگزوز. باید توجه کنید که دود سفید رنگی که در هوای سرد زمستان از دهانه اگزوز خارج می شود کاملا عادی است و علامت وجود مشکل نیست.
  • استشمام بوی روغن سوخته از محفظه موتور
  • کاهش مرتب روغن موتور
  • نشتی روغن در سر شمع یا خیس شدن شمع ها
  • مشاهده چربی در دهانه اگزوز به صورتی که لمس شود.
مطلب پیشنهادی: نشانه های خرابی سیستم و لنت ترمز خودرو

دلایل روغن سوزی

  • شکست رینگ یا پیستون
  • خراب شدن و نشت روغن از واشر سر سیلندر
  • خرابی یا شکسته شدن یاتاقان ها
  • خرابی کاسه نمد
  • خرابی شاتون
  • خرابی لاستیک گیت
  • خرابی شیر پی وی سی
  • سوخت روغن جعبه دنده توسط پیشرانه
  • سوختن روغن هیدرولیک توسط پیشرانه
  • گیر کردن یا جمع شدن رینگ

 

انواع دود خروجی از اگزوز و روش های رفع آن ها

دودهای خارج شده از اگزوز به رنگ سفید، آبی و سیاه مشاهده می شوند که هر رنگ دلیل خاص مربوط به خودش را دارد و لزوما به معنی روغن سوزی خودرو نیست.

 

دود سفید

دود خروجی از اگزوز به رنگ سید نشان دهنده این است که مایع خنک کننده و یا روغن هیدرولیک در حال سوختن می باشد. چنانچه از سوختن ماده خنک‌کننده دود ایجاد شده  باشد ممکن است بخاطر وجود نشتی در واشر سرسیلندر و یا ایجاد شکستگی و ترک در سرسیلندر باشد و اگر دود به سوختن روغن هیدرولیک مربوط باشد ایراد به گیربکس بر می گردد و علت آن این است که موتور از طریق یک لوله خرطومی وکیوم(لوله مکنده) درحال استفاده از روغن هیدرولیک موجود در گیربکس می باشد. دود سفید با نام دود شیرین نیز شناخته می شود . اگر بوی سوختگی مربوط به سوختن مایع هیدورلیک باشد ابتدا سطح مایع خنک کننده را چک نمایید و چنانچه سطح آن پایین تر بود و درجه حرارت موتور بیش از حد باشد باید آزمایش فشار صورت گیرد.

 

دود آبی

دود آبی خارج شده از اگزوز نشان می دهد که روغن در موتور در حال سوخته شدن بوده و به دلایلی مانند خراش یا شکستگی رینگ‌های پیستون، زخمی شدن یا آسیب دیدگی سیلندرها و یا خراش هادی سوپاپ‌ ها ممکن است ایجاد شود. دود آبی بوی نان برشته سوخته می دهد برای رفع مشکل این دود سطح روغن موتور را چک نموده و اگر میزان آن کم است روغن اضافه نمایید تا به سطح عادی بازگردد.  برای تشخیص خرابی رینگ یا پیستون نیز باید آزمایش کمپرس پیستون صورت گیرد.

 

دود سیاه

مشاهده چنین دودی از دهانه اگزوز در خودروهای دیزلی قدیمی امری عادی می باشد که معمولا هنگام استارت زدن موتور خارج می شود اما نباید هیچ وقت چنین دودی از اگزوز خودروی بنزین سوز خارج شود و دود مایل به سیاه نشان دهنده این است که ترکیب هوا و سوخت بیش از حد غلظت دارد که ممکن است به دلیل نشتی در انژکتور سوخت رسان، شار زیاد سیستم سوخت رسانی گرفتگی فیلتر، ایراد در عملکرد سنسور اکسیژن و … باشد. برای رفع مشکل دود سیاه چنانچه خودرو قدیمی بوده و کاربراتور  دارد باید ساسات اتومات آن چک شود. و چنانچه خودرو خیلی قدیمی نبوده و دارای سیستم سوخت پایش انژکتوری باشد میزان فشار انژکتور باید کنترل شود.

 

 رفع روغن سوزی

روغن سوزی یک مشکل اساسی برای خودرو است و برای عید یابی آن هم نیاز به افراد متخصص است و چنانچه خودروی شما دچار این مشکل شد برای تعمیر آن باید به تعمیرکار متخصص مراجعه کنید. در تعمیرگاهها مکانیک ها یا افراد ماهر با تجهیزات دقیقی مانند کمپرسنج یا شبیه به آن روغن سوزی خودرو را تشخیص می دهند و عید را پیدا می کنند.

مطلب پیشنهادی: نکاتی برای خرید لاستیک خودرو که باید بدانید

پیشگیری از روغن سوزی

بهترین کار به منظور کاهش هزینه های مصرفی خودرو، جلوگیری از وقوع مشکلاتی مانند روغن سوزی است. از جمله روش ها برای پیشگیری از روغن سوزی خودرو، می تواند به این موارد اشاره کرد.

روغن موتور مناسب و متناسب برای پیشرانه خودرو انتخاب کنید.

به صورت مداوم سطح روغن را بررسی کنید.

بهره گیری از مکمل های پیشگیری از روغن سوزی مهم است.

موتور خودرو را با گازوئیل و یا مواد مشابه نشویید.

فیلتر روغن را به موقع تعویض کنید و قبل از بستن، آن را با روغن پر کنید.

به صورت منظم روغن موتور را تعویض کنید.

 

مطالب مشابه را ببینید!