مجله تاپ‌ناز‌

دلایل زردی دندان چیست و چطور می توان دندان های سفید بدون لکه داشت؟

دلایل زردی دندان و روش های سفید کردن دندان ها

برخلاف تصور خیلی ها، دلیل زرد شدن دندان ها تنها به عدم رعایت بهداشت دهان و استفاده از سیگار محدود نخواهد شد. در این مقاله مهم ترین دلایل زرد شدن دندان ها و روش های درمان زردی دندان در خانه را شرح خواهیم داد. اگر دلایل زردی دندان سوال شما هم هست، تا پایان این مقاله با ما باشید.

بالا رفتن سن

بالا رفتن سن در خیلی از افراد باعث زرد شدن دندان ها می گردد. با بالا تر رفتن سن، لایه خارجی دندان ها به علت عوامل متعدد ساییده می شود و رنگ زرد عادی دندان، نمایان می شود.

دلایل ژنتیکی و وراثتی

برخی از افراد به صورت ارثی و ژنتیکی نسبت به دیگران دندان های سفید تری دارند. پس دلیل زرد شدن دندان ها نیز وراثت می تواند باشد. ساختار مینای دندان ارثی است، در صورتی که مینای دندانتان به صورت ارثی نازک است، دندان های شما بیش تر از دیگران زرد خواهد شد.

بعضی از بیماری ها

مبتلا شدن به بعضی از بیماری ها نیز امکان دارد باعث زرد تر شدن دندان ها شود. مثلا، بعضی از عفونت ‏هایی که خانم ها در زمان بارداری به آنها ابتلا پیدا می کنند، بر رشد مینای دندان جنین اثر می گذارد و به باعث زردی دندان های کودک می گردد.

مصرف بعضی از داروها

مصرف برخی داروهایی مثل آنتی هیستامین ‌ها، داروهای اعصاب و فشار خون نیز موجب زردی دندان خواهد شد.

دلایل زردی دندان

بعضی از دهان شویه ها

استفاده از دهانشویه های دارای کلرهگزیدین و ستیل پیریدینیوم نیز ممکن است دلیل زرد شدن دندان ها گردد. در صورتی که از ارتودنسی یا براکت استفاده می کنید، دهانشویه های ویژه بکار ببرید.

رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان

در صورت رعایت ننمودن بهداشت دندان و دهان، جمع شدن پلاک دندانی باعث زرد شدن دندان ها می گردد.

آسیب رسیدن به دندان‌‌‌‏

خوردن ضربه به دندان نیز ممکن است دلیل برای زرد شدن دندان ها باشد. به علت ضربه، پالپ خونریزی می کند و وارد عاج دندان می شود.

استفاده از دخانیات

استفاده از سیگار، قلیان و دخانیات دارای توتون و تنباکو به مقدار زیاد، باعث زرد شدن دندان می گردد. خوب است بدانید که زردی دندان به دلیل مصرف سیگار بسیار رایج و متداول است.

استفاده از غذاها و نوشیدنی های رنگی

مصرف نوشابه، چای، قهوه، سس ها، آب میوه ها و… می تواند دلیل زرد شدن دندان ها باشد. پس علت زردی دندان را در عادت های غذایی خودتان نیز می توانید پیدا کنید.

دلایل زردی دندان

پریودنتیت یا پوسیده شدن دندان

بیماری پریودنتال، یک التهاب در بافت لثه می باشد، این درست همان بافتی است که از دندان های شما مراقبت می کند، این اتفاق ممکن است در سازماندهی تمام دندان های شما رخ بدهد.

در ضمن پوسیدگی دندان ها وضعیتی است که دندان، دارای حفره می شکند، این وضعیت به علت باکتری های  قند و نشاسته چسبیده به دندان ها می باشد که اسید بافت دندان ها را نابود می کند.

در این موارد در صورتی که یک سفید کننده دندان بکار می برید، مواد شیمیایی بکار رفته در آن وضع شما را بدتر می کند، دندان ها ضعیف می شوند و بر جویدن شما اثر می گذارد.

مصرف تتراسایکلین

تتراسایکلین، یک آنتی بیوتیک است که خانم ها در زمان بارداری یا برای نوزادان 7 تا 8 ماهه بکار می برند. این آنتی بیوتیک امکان دارد باعث تغییر رنگ دندان گردد و این تغییر امکان دارد در تمام دندان ها یا بخشی از آن ها اتفاق بیفتد.

مواد شیمیایی

استفاده بیش از اندازه فلوراید به وسیله آب نوشیدنی یا خمیر دندانی که باعث سفید شدن لکه های دندان ها می گردد، موجب زرد شدن، یا سیاه شدن دندان ها می گردد. همانطور که فلوراید جهت تقویت نمودن دندان ها خوب عمل می کند، ولی جذب نمودن بیش از اندازه آن موجب زرد شدن دندان می گردد.

بعضی میوه ها و سبزیجات

بعضی از میوه ها و سبزیجات مثل زغال اخته و شلغم  و اناز دارای رنگ هایی هستند، این میوه ها گرچه برای سلامتی لازم هستند اما در صورتی که پس از مصرف آن ها دهان خود را نشویید، در طی زمان موجب زرد شدن دندان ها می گردد.

سس و ادویه جات

سس های گوجه فرنگی یا چیلی موجب آسیب به مینای دندان و زرد شدن آن می گردد. سرکه بالزامیک و سس سویا نیز باعث زرد شدن دندان ها خواهند شد.

دلایل زردی دندان

جهت رفع زردی دندان ها چه هنگام بهتر است به دندان پزشک مراجعه نماییم

در صورتی که دندان هایتان زرد شده است و مدت زیادی است که از دارو های خانگی استفاده نموده اید، ولی نتیجه  ای نگرفته اید جهت چکاب به پزشک مراجعه نمایید. علاوه بر این، در صورتی که دارای تنفس بد بویی می باشید احتیاج است که جهت  تشخیص نمودن مشکل خیلی سریع به پزشک مراجعه نمایید. برای تبدیل نمودن دندان های زرد به دندان های سفید و زیبا، چند درمان وجود دارد:

  • چسب های سفید کننده
  • ژل
  • خمیر دندان
  • دهانشویه
  • روش های نسبتا خوبی برای رفع زردی دندان ها و رسیدن به لبخند می باشد. شما میتوانید دندان هایتان را به روش های خانگی و یا در مطب دندانپزشکی سفید نمایید.

تکنیک های دندانپزشکی جهت رفع زردی دندان

بهترین راه جهت سفید کردن دندان ها ، مراجعه به متخصص دندانپزشکی می باشد. دندانپزشک از طریق انواع روش ها و ژل های سفید کننده دندان های زرد شما را سفید تر می کند. برخی اوقات، دندانپزشک امکان دارد از نور LED جهت تسریع روند سفید کردن دندان ها استفاده نماید.

مراجعه نمودن به دندانپزشک جهت رفع زردی دندان ها بسته به نوع تکنیک به کار گرفته، می تواند حدود 30 تا 60 دقیقه زمان ببرد و کمی هزینه زیادی داشته باشد.

علاوه بر شستن حرفه ای دندان در مطب دندان پزشک، می شود در خانه و به وسیله محصولات سفید کننده اقدام به سفید نمودن دندان ها کرد. تنها کافی است یک کیت سفید کننده دندان را از داروخانه تهیه نمایید.

دلایل زردی دندان

پیشگیری نمودن از زرد شدن دندان ها

  • بهترین روش جهت جلوگیری کردن از زرد شدن دندان ها، رعایت بهداشت است. این به این معنی می باشد که باید روزانه 2-3 دفعه و پس از مصرف هر وعده غذایی مسواک بزنید.
  • تلاش کنید روزانه از نخ دندان نیز استفاده نمایید. نخ دندان عالی ترین تکنیک جهت خارج نمودن جرم و ذرات مواد غذایی از بین دندان ها و ممانعت از زرد شدن دندان ها می باشد.
  • دیگر تکنیک های پیشگیری از زرد شدن دندان ها  عبارتند از:
  • ترک کردن سیگار
  • کاهش مصرف قهوه، چای و نوشیدنی های الکلی
  • نوشیدن میزان فراوانی آب
  • علاوه بر این موارد شما می توانید از محصولات سفید کننده دندان نیز برای رفع زردی دندان های خود استفاده نمایید.

مطالب مشابه را ببینید!