مجله تاپ‌ناز‌

دلایل سیر نشدن نوزاد + شناخت دلایل عدم سیری نوزاد و تشخیص گرسنگی نوزاد

دلایل سیر نشدن نوزاد

چر نوزاد سیر نمی شود؟ دلیل گرسنگی نوزاد چیست و چگونه گرسنه بودن نوزاد را تشخیص دهیم؟ وسواس زیاد مادران برای تغذیه فرزند باعث می شود که تصور کنند که نوزاد به خوبی سیر نشده است و نشانه های تشخیص گرسنه بودن نوزادان می توان به تغییر پیدا کردن مزه شیر مادر، عوامل بیماری و دارو خوردن مادر، شکاف کام نوزاد و یا رفلاکس معده دانست.

در اولین ماه های نخست تولد نوزاد اصلی ترین تغذیه او شیر مادر است و برای همین سیر شدن او با این تغذیه سالم بسیار با اهمیت است زیرا که علوه بر رشد وزنی بر عوامل دیگر او هم تاثیر می گذارد. تمام افراد یکی از نخستین نشانه های گرسنگی نوزاد را گریه کردن او می دانند و نشانه های تشخیص گرسنه بودن نوزاد را برای شما به اشتراک می گذاریم.

 

سیر نشدن نوزاد و گرسنه بودن مداوم

یکی از قسمت های سخت مراقبت از نوزاد این است که بفهمید نوزاد چه می خواهد و دلیل گریه و ناراحت بودن او چیست؟ اگر نوزاد می توانست حرف بزند که چه مشکلی دارد برای پدر و مادر کار آسان می شود ولی کودک نمی تواند به صورت کلامی ارتباط برقرار کند تا متوجه مشکل او شویم پس بر همین ساسا پدر و مادر باید دقت کنند که کودک چه زمانی گرسنه است و چه زمانی میل به خوردن غذا دارد. اگر فکر می کنید گریه نوزاد شما از گرسنگی است پس اشتاه می کنید با تغییر حالت های نوزاد می توانید تشخیص دهید که او سیر است یا گرسنه می باشد.

مطلب پیشنهادی: دلیل رفلاکس نوزاد چیست و چگونه درمان می شود؟

علائم سیر نشدن نوزاد با شیر مادر

یکی از نگرانی های معمول که بسیاری از مادران شیرده دارند، نداشتن شیر کافی برای سیر شدن نوزاد است. اگر در قدیم ها یادتان باشد در پایان بارداری و شیردهی برای مادران رژیم غذایی معطری می گرفتند و او را از خوردن سیر و پیاز و مواد غذایی باددار منع می کردند تمام این دلیل به خاطر این بود که شیر مادر شیرین شود ولی امروزه از لحاظ مزه نوزادان شیر خشک را که خوشمزه تر و شیرین تر از شیر مادر است را بهتر ترجیح می دهند اما هنوز اولویت با شیر مادر است. نوزاد تازه متولد شده در روز ۲ تا ۳ ساعت یکبار یا ۸ تا ۱۲ بار در روز به خوبی تغذیه می کنند. در ۵ روزگی نوزاد باید تا ۸ پوشک از او تعویض شود.

 

علائم اصلی گرسنه ماندن نوزاد

گریه کردن: یکی از نشانه های نوزاد گرسنه گریه کردن است که تنها راه برقراری ارتباط با ماست و زمانی که نیاز به ملاقات دارند گریه خواهند کرد و بعد از تشخیص این که نوزاد چه می خواهد گریه قطع می شود. مشکل این است که گریه یکی از آخرین نشانه های گرسنگی و سیر نشدن نوزاد است.

بی قراری: کودک ممکن است شروع به دست و پا زدن کند که یکی دیگر از گرسنگی کودک است. این حالت بیشتر زمانی رخ می دهد که کودک از خواب بیدار شده و سعی می کند نشان دهد گرسنه است.

مکیدن دست: وقتی نوزاد گرسنه است ممکن است هر چیزی را نزدیک دهانش کند که یکی از دست ها را به سمت دهان می برند و سعی می کنند بمکند.

دهان را باز می کنند: همین طور که ما برای خوردن غذا دهانمان را باز می کنیم کودکان هم از دهان باز برای رفع گرسنگی خود استفاده می کنند یکی از سیر نشدن نوزاد است.

لبخند: نوزاد از ۴ ماهگی قادر به لبخند زدن حقیقی است زمانی که با دیدن مادر لبخند می زند این لبخند می تواند شادی از راه رسیدن غذای او باشد.

غر زدن: یکی از نشانه های سیر نشدن نوزاد غر زدن است این واکنش تلاش برای یافتن پستان شیر است. اگر آن موقع گونه هایشان را لمس کنید سرشان را به دنبال غذا برمی گردانند.

کشیدن پیراهن: نوزادان خیلی باهوش هستند سعی می کنند با حرکات چیزی را به ما بگویند و این نشانه با کشیدن پیراهن مادر است اگر نوزاد با شیر مادر تغذیه کند طولی نمی کشد که جای آن را یاد بگیرد.

تغییرات در صورت نوزاد: وقتی بدن ما در حال گرسنه شدن است بعضی چیز ها اتفاق می افتد مثلا معده قارو قور می کند در کودکان هم این گونه است تمام این احساسات می تواند باعث ناراحتی کودک و تعجب و برخی حالات عجیب و غریب در چهره او ظاهر شود و این احساسات برای او تازگی دارد.

 

دلیل شیر نخوردن نوزاد

بیماری های قلبی، مغزی، ریفلاکس معده به مری، شکاف کام، کیپ بودن بینی و عدم هماهنگی عضلات حلق و حنجره بعضی از بیماری هایی هستند که بر شیر خوردن نوزاد تاثیر می گذارد اهمیت زیادی بر سیر نشدن نوزاد دارد. این که مادران بتوانند به نوزادان خوب شیر بدهند و از پس کارهای خود بربیایند اطرافیان و همسرشان باید از آن ها حمایت کنند و تا مدتی بعضی از وظایف را بر عهده بگیرند و از لحاظ روحی از آن ها حمایت کنند.

 

نکاتی برای مادران

وقتی که کودک سیر نمی شود پس ا خوردن شیر مادر از شیر خشک می توان استفاده کرد و با قاشق به فرزند داد و دلیل هم این است که شیشه شیر سوراخ گشادتری نسبت به پستان مادر دارد و خیلی راحت تر خورده می شود و کودک دیگر پستان را قبول نمی کند و به شیر خشک عادت می کند در صورتی که شیر مادر برای تقویت سیستم ایمنی بدن نوزاد و تامین پروتئین های موجود در آن لازم است و نمک و قند کمتری هم دارد و می تواند املاح و آب بدن نوزاد را هم تنظیم کند.

بعضی ا مواقع سیر نشدن نوزاد به دلیل فیزیک نامناسب مادر و کافی نبودن شیر است و بیماری های مختلف، شیمی درمانی، بارداری مجدد و نداشتن ارتباط عمیق با فرزندش بر روی شیر دادن نوزاد تاثیرگذار است و همین طور داروهایی که مادر در هنگام شیردهی مصرف می کند مانند داروهایی بیمارهای عفونی، انواع سرطان، بیماری هایی که مادر را ضعیف می کنند می توانند بر کم شدن و مزه شیر مادر تاثیر بگذارد.

مطلب پیشنهادی: دلیل وزن نگرفتن نوزاد چیست؟

مطالب مشابه را ببینید!