مجله تاپ‌ناز‌

دلیل احساس سوزش عضلات بعد از تمرین های سنگین بدنسازی چیست؟

دلیل احساس سوزش عضلات بعد از تمرین های سنگین بدنسازی چیست؟

بعد از تمرین سنگین بدنسازی امکان دارد که احساس سوزش و درد کنید که جای نگرانی ندارد زیرا سوزش عضلات نشانه بدی نیست.

سوزش عضلات پس از تمرین بدنسازی

به گزارش تاپ ناز و به نقل از مجله تناسب اندام؛ وزنه برداری و تمرینات مرتبط با وزنه در بدنسازی، فعالیتی است که در آن در مقابل یک نیرو یا وزن مخالف مقاومت می کنید که باعث قوی شدن عضلات شما می شود. اگر شما از وزن کافی برای افزایش حجم عضلاتتان استفاده کنید، از آنجا که عضلات شما به حداکثر ظرفیت کاری شان دست می یابند، معمولاً سوزش را احساس خواهید کرد. همچنین ممکن است در هنگامیکه عضلات شما تجزیه می شوند و در دوره پس از تمرین خود را ترمیم می کنند، درد را نیز تجربه کنید.

سوزش عضله

هنگامیکه شما وزنه های سنگین را بلند می کنید، بدن شما با تجزیه ماده ای به نام گلوکز، انرژی مورد نیاز برای حمایت از فعالیت شما را فراهم می کند. هنگامیکه گلوکز تجزیه می شود، ماده دیگری به نام پیروات به وجود می آید همانطور که شما به کار کردن روی عضلاتتان ادامه می دهید، پیروات به ماده دیگری به نام لاکتات یا اسید لاکتیک تبدیل می شود که به شما امکان می دهد به مدت کمی طولانی تری به بلند کردن وزنه ها ادامه دهید. با اینحال اسید لاکتیک به سرعت در عضلات شما جمع می شود و باعث سوزشی می شود که معمولا به وزنه زدن مربوط است. این احساس، مانند یک سیگنال از عضلات شما برای متوقف کردن تمرین و استراحت دادن به بدنتان عمل می کند.

ساختن بافت عضلانی

یانگ ساب و لن کراویتز از دانشگاه نیومکزیکو در مقاله “عضلات چگونه رشد میکنند؟” می گویند وزنه برداری باعث یک آسیب جزئی در بافت عضلات درگیر می شود. آسیب به فیبرهای عضلانی شما به نوبه خود باعث فعالیت در سلولهای مجاور به نام سلولهای ماهواره ای می شود. این سلولهای ماهواره ای به یکدیگر و همچنین به بافتهای آسیب دیده شما می پیوندند. سلولهایی که به بافتهای شما متصل می شوند، عضله فعلی شما را با ترمیم ساختارهای سلولی آسیب دیده، احیا می کنند. سلولهایی که به یکدیگر متصل می شوند، ساختارهای پروتئینی جدیدی به نام تارچه تشکیل می دهند که بافت عضلانی و توده عضلانی بیشتری اضافه می کنند.

درد عضلانی با تاخیر

پروفسور استفان روت در Scientific American توضیح می دهد که درد پس از تمرین مرتبط با وزنه برداری یا سایر فعالیتهای سنگین، احتمالا از آسیب به بافت عضلانی شما و همچنین انتشار عناصر تجزیه مختلف به بافتهای مجاور شما ناشی می شود. این درد بطور معمول در عرض ۲۴ ساعت پس از ورزش، ظاهر شده و در چند روز آینده به اوج خود می رسد. به این دلیل، غالباً به شروع درد عضلانی با تاخیر یا DOMS معروف است. قسمت اعظم درد مرتبط با DOMSS هنگامی اتفاق می افتد که شما یک وزنه بالا برده را پایین می آورید و عضلات تان را در معرض انقباض غیرعادی قرار می دهید.

توجه کنید

شما معمولا باید برای خسته کردن عضلات تان باید وزن کافی را با ۱۲ تکرار، در طول هر تمرین معین بلند کنید. اگر بیش از یک ست از تمرین را انجام می دهید، باید بمدت کافی استراحت کنید تا سطح اسید لاکتیک تان را کاهش داده و ظرفیت کاری عضلات تان را بحالت اول برگردانید. برای آنکه به عضلاتتان، فرصتی برای بازسازی و رشد پس از بلند کردن وزنه دهید، نباید برای ۲ یا بیشتر از ۲ روز متوالی، روی همان قسمت از بدنتان کار کنید. درد مربوط به DOMS معمولاً خفیف است. اگر احساس درد شدید می کنید یا در مفاصل مرتبط، احساس درد یا تورم می کنید، یعنی احتمالاً از وزن بیش از

مطالب مشابه را ببینید!