مجله تاپ‌ناز‌

دلیل زردی چشم ها + آشنایی با روش های طبیعی درمان خانگی

دلیل زردی چشم ها

گاهی وقت ها چشم ها به دلایل مختلف زرد می شوند که دارای علائمی است. با شناختن دلایل زردی چشم ها می توانید ب دنبال روش های درمان آن باشید.

بخش سفید کره چشم یا صلبیه به شکل طبیعی سفید و درخشان است ولی ممکن است چشمان تغییر رنگ بدهند و رنگشان زرد شود که در حقیقت نشانه مشکلات جدی و مهم می باشد. دلایل زردی چشم یا سندرم ژیلبرت در افراد مختلف متفاوت است. در ادامه این مطلب دلایل زردی چشم و روش های درمان آن را می خوانید.

گاهی مواقع بدن ایجاد اختلال در عملکرد کبد، میزان بی روبین خون افزایش پیدا می کند و افراد بدون داشتن هیچ مشکلی، رنگ سفیدی چشمشان تغییر می کند. هموگلوبینی که در گلبول قرمز خون وجود دارد به رنگدانه زرد رنگی به نام بلی روبین تبدیل می شود که وظیفه دفع این ماده از طریق صفرا و بر عهده کبد است . دلیل اصلی زردی چشم از طریق یک معاینه چشمی و همچنین آزمایش خون برای اندازه گیری میزان بیلی روبین انجام می شود.

بررسی دلایل زردی چشم

چشم نقش مهمی در وضعیت سلامتی دارد و زردی آن نشان داهنده یکی بیماری و مشکل جدی است، تغییر رنگ چشم دارای دلایل مختلف است که تعدادی از بیماری ها و ناراحتی هایی وجود دارند که روی زردی چشم تاثیر می گذراند، در ادامه با دلایل زردی چشم آشنا می شوید.

 

تب هموراژیک

چشم لایه ای نازک به نام ملتحمه دارد و این لایه نازک پوستی خیلی ظریف است و حتی ممکن است بدون دلیل پاره شود و در نتیجه رنگ چشم از سفید تبدیل به قرمز بنفش یا زرد شود که گاهی اوقات بیماران مبتلا به هموراژیک در موقع پاره شدن این لایه نازک چشم درد و یا هیچ نوع اختلالاتی در بینایی مشاهده نمی کنید ولی دو مورد از نشانه های ترکیدن ملتحمه خارش و تورم چشم ها است، دلیل اصلی تل شامل: یبوست، استفراغ بیش از حد، مالش بیش از جد چشم، عطسه های سخت و قوی و هر نوع عفونت چشمی است.

بیلی روبین بیش از حد

بیلی روبین نوعی ماده موقت در بدن است که با مدفوع دقع می شود و وظیفه اصلی آن از بین بردن سلول های خونی قدیمی با گذر از کبد و کیسه صفرا است. وقتی که در کبد مشکلی ایجاد شود باعث اختلال در عملکرد بیلی روبین و در نتیجه زرد شدن چشم و تغییر رنگ مدفوع می شود همچنین مشکلات در کیسه صفرا هم باعث افزایش بیلی روبین در خون است.

 

کم خونی همولیتیک

از دیگر دلایل زردی چشم کم خونی همولیتیک است در این نوع کم خونی که مربوط به تالاسمی است سلول های خونی متلاشی می شوند و در این موقع بیلی روبین خیلی راحت می تواند با زیاد شدن مقدار خود جای خون را بگیرد و در نتیجه می تواند باعث زردی چشم شود، در بعضی موارد نمام بدن بیمار دچار کم خونی همولیتیک می شود که در این صورت لکه های زرد در تمام قسمت های بدن ظاهر می شوند.

 

اعتیاد به مصرف لکل

مصرف زیاد الکل هم یکی دیگر از دلایل زردی چشم است زیرا باعث اختلال در عملکرد کبد و در نتیجه تغییر رنگ چشم می شود پس از نوشیدن زیاد باید خودداری کنید زیرا احتمال مبتلا شدن به هپاتیت، مشکلات قلبی، بی اشتهایی و بیماری های دیگر افزایش پیدا می کند. در صورتی که تغییر رنگ چشم پس از مصرف الکل را مشاهده کردید باید مصرف آن را قع کنید.

 

تب شالیزار

این تب خقیق است و به دلیل عفونت باکتریای در میان افرادی است که در مناطق گرم زندگی می کنند اتفاق می افتد و معمولا به دلیل مصرف آب آشامیدنی ناسالم است که دلایل اب شالیزار عبارتند از: ورم کبدف تغییر رنگ چشم، سرفه، سردرد، درد شدید در ناحیه شکم و عضلات است.

 

نشانه های زردی چشم

  • خستگی بیش از حد
  • تغییر رنگ ادرار
  • مدفوع کم رنگ
  • تجزیه پلاکت های خون
  • استفراغ بی دلیل
  • تب
  • درد مداوم در ناحیه شکم
  • کاهش وزن مداوم
  • پف زیر چشم و خستگی
  • خارش قسمت های مختلف بدن

دلیل زردی چشم ها

درمان خانگی زردی چشم

خیلی از روش های وجود دارند که می توانند باعث کاهش زردی چشم و درمان این بیماری شوند و در ادامه این روش ها را به شما می گوییم.

 

خمیر ریحان و آب تربچه

تربچه دارای منیزیم، ویتامین و B6 می باشد که علاوه بر از بین بردن خستگی بیش از حد و تقویت سیستم ایمنی بدن در درمان زردی نیز تاثیر شگفت انگیزی دارد، همچنین ریحان نیز به دلیل داشتن آنتی اکسیدان ها طبیعی علاوه بر تامین امگا ۳ بدن به درمان زردی چشم نیز کمک می کند از این رو، مقداری آب به چهار تا پنج برگ ریحان اضافه کنید سپس خمیر به دست آمده را به یک فنجان آب تربچه اضافه کنید و هر روز این محلول را بنوشید برای رسیدن به نتیجه مطلوب این روش را به مدت پانزده تا بیست روز انجام دهید.

 

گوجه فرنگی

گوجه فرنگی دارای مقادیر فراوانی ویتامین C می باشد و با دفع سلول های مرده از طریق ادرار به احیاء سلول های جدید تر کبدی کمک شگفت انگیزی می کند بنابراین، آب دو تا سه عدد گوجه فرنگی تازه را بگیرید سپس کمی نمک و فلفل به آن اضافه کنید و قبل از رفتن به رختخواب یا پس از بیدار شدن از خواب به صورت ناشتا میل کنید، در زمان استفاده از این روش بهتر است به مدت دو ساعت از آخرین وعده غذایی گذشته باشد و برای رسیدن به نتیجه دلخواه از این روش به مدت یک هفته استفاده است.

 

مصرف حبوبات، سبزیجات و گوشت گاو

به دلیل اینکه در بیشتر موارد زردی چشم به علت بیلی روبین ها ایجاد می شود از این رو مصرف موادی که دارای مقادیر فراوانی آهن هستند برای سلامت بدن بسیار مهم است که سبزیجات، حبوبات و مقدار کافی گوشت گاو ( یک بار در هفته) سبب رفع زردی چشم می شود.

 

افزایش مصرف مایعات

به منظور درمان زردی چشم آب میوه های سالم و طبیعی از اهمیت والایی برخوردار هستند بنابراین، مصرف مایعات را افزایش دهید و از خوردن سبزیجاتی مانند : کلم، تربچه، خیار، برگ ریحان و چغندر غافل نشوید.

هشدار : از مصرف آب میوه های پاکتی بازار خودداری کنید زیرا، سبب افزایش قند بدن می شود در طول این مدت درمان از چیزهای طبیعی استفاده کنید.

مطالب مشابه را ببینید!