مجله تاپ‌ناز‌

دلیل شیرین شدن دهان + دلایل و درمان احساس طعم شیرینی در دهان

دلیل شیرین شدن دهان

شیرین شدن دهان یکی از نشانه های بدن در مورد بیماری دیابت است ولی دلایل دیگری هم ممکن است باعث شیرین شدن طعم دهان شود که در ادامه بررسی می کنیم و روش های درمان آن را هم می خوانید.

دلایل و درمان شیرین شدن دهان

شیرین شدن دهان اگر زمانی باشد که شما غذاهای حاوی قند و شیرین کننده دهان را مصرف نکرده باشید پس می تواند یک وضعیت پزشکی باشد که باید بررسی شود. در این شرایط ممکن است شما نیاز به درمان خاصی داشته باشید و باید آن را جدی بگیرید.

طب سنتی و شیرین شدن دهان

یکی از دلایل شیرین شدن دهان می تواند مشکل رفلاکس معده به مری باشد که در آن هنگام میزان اسید معده نامتعادل می شود و رفلاکس به سوی دهان بر می گردد. این حالت باعث می شود که مزه ای شیرین در دهان ایجاد شود. برای تشخصی اینکه واقعا چه دلیلی باعث ایجاد مزه شیرینی در دهان می شود باید معاینات مربوطه را انجام دهید و سپس درمان آن را انجام دهید.

 

دلیل شیرین شدن دهان از دیدگاه طب سنتی

دلیل شیرینی دهان بیشتر توسط پزشکانی که طب سنتی کار می کنند به کار برده می شود. در طب سنتی امراض و بیماری ها بر اساس اخلاط اربعه در بدن تقسیم بندی می شود و طب سنتی معتقد است که اخلاط اربعه در بدن هر شخص سالمی باید به صورت متعادل باشد تا زندگی برای او مقدور باشد و در صورت غلبه هر کدام از این مزاج ها بر همدیگر یکسری علائم در فرد غلبه می کند.

اخلاط چهارگانه عبارتند از صفرا، خون، بلغم و سودا، در هنگام غلبه خون فرد دچار علائمی به شکل زیر می شود (به عبارتی در طب سنتی معتقدند که غلبه خون یعنی کثیف و سوخته شدن خون) سنگینی سر، خمیاز کشیدن، چرت زدن، کندی حواس، شیرین شدن دهان، لزج شدن آب دهان، سرخی زبان، خارش بدن، بروز دمل و جوش های ریز بدن خصوصاً در پیشانی و پشت سر و کتف ها و شانه ها، گاه خون آمدن از لثه ها و دندان ها و نهایتاً کسالت و خمودگی مداوم به افرادی که خون در آنها غلبه می کند، دمول مزاج می گویند و مهمترین علت غلبه خون، پرخوری، زیاده روی در مصرف انواع غذاهای سرخ کرده و تند و تیز است .
افراد دموی مزاج اغلب از آرامش نسبی برخوردار نیستند غذاهای مضر برای افراد دموی مزاج عبارتند از:غذاهای سرخ شده و چرب، شیرینی، ادویه جات تند، غذاهای شور و انواع شور مثل خیارشور و کلم شور، سرکه، سیر، چای، قهوه، نسکافه، ماست، بادمجان و غذاهای ساندویچی. غذاهای مفید برای افراد دموی مزاج عبارتند از:نوشیدن روزانه 6 لیوان آب خنک، زرشک، کاهو، خیار، میوه بخصوص سیب و انار، سبزیجات، سوپ جو، لیموترش سالاد، حبوبات، روغن زیتون، غلات، خاکشیر، انواع توت و شاتوت، غذاهای بخارپز .

شیرین شدن دهان چه درمانی دارد

راه حل

برخی علل مزۀ شیرین در دهان مستقیماً بر سیستم تنفسی و بویایی تأثیر می ‎ گذارند، در حالی که مابقی بر هورمون ‎ ها یا سیستم مغز و اعصاب اثر می ‎ کنند .
دکتر معمولاً برای تشخیص از معاینۀ بالینی در کنار تست های تشخیصی استفاده می ‎ کند. دکترها در عین حال شرح حال پزشکی بیمار را گرفته و از وی دربارۀ نوع داروهای مصرفی سؤال می کنند .
تست ‎ هایی قابل استفاده در این مورد عبارتند از :
• تست ‎ های خون برای بررسی عفونت ‎های باکتریایی  یا ویروسی، سطح هورمون و سطح قند خون
• CT اسکن یا MRI برای بررسی نشانه ‎ های رشد تومور سرطانی
• اسکن های مغز برای بررسی آسیب ‎ دیدگی عصب و آزمایش پاسخ نورولوژیک
• انجام اندوسکپی برای بررسی نشانه ‎ های اختلالات گوارشی
وقتی علت بروز مزۀ نامعمول کشف شد، دکترها می ‎ توانند به فرد در یافتن یک راهکار درمانی برای تحت کنترل نگه داشتن علایم و بررسی آنها کمک کنند.

درمان شیرین شدن دهان بستگی به دلیل ایجاد وضعیت دارد. مصلا فردی که دچار دیابت است با استفاده از انسلوین درمانی، ورزش و رژیم غذایی سالم بهبود علائم را تجربه می کند ولی فردی که دچار عفونت سیستم تنفسی است ممکن است نیاز به مصرف بعضی از انتی بیوتیک ها را داشته باشد.

مطالب مشابه را ببینید!