مجله تاپ‌ناز‌

دلیل لرزش دست چیست و چگونه این عارضه درمان می شود؟

لرزش دست یکی از مشکلات شایع میان بزرگسالان است و گاهی مداوم است و گاهی هم به دلیل عصبانیت ایجاد می شود. در ادامه این مطلب اطلاعاتی در مورد دلایل لرزش دست و درمان آن را توضیح داده ایم.

یکی از عوامل ایجاد کننده لرزش دست، درست عمل نکردن مخچه است که با این اختلال در عملکرد طبیعی مخچه، لرزش دست اتفاق می افتد، ولی لرزیدن دست دلایل دیگری هم دارد که در ادامه این مطلب دلال لرزش دست ها و روش های کنترل آن را منتشر کرده ایم.

دلایل مختلف لرزش دست چیست؟

لرزش دست دلایلی مختلف دارد که درا دامه مهمترین عوامل ایجاد لرزش دست را بررسی می کنیم:

استفاده زیاد از حد کافئین و مواد کافئین دار چون سیستم عصبی را تحت تاثیر قرار می دهند.

دیگر دلیل لرزش دست می تواند قند خون پایین باشد. وقتی عصب و عضله سوخت مناسب ندارند شروع به لرزش می کنند که البته به دلیل فعالیت و ورزش سنگین هم رخ می دهد.

ترک کردن یکباره و ناگهانی الکل و دیگر مواد مخدری که بدن به مصرف آنها وابسته است.

بعضی از کمبود های تغذیه ای که در بدن به وجود آمده است.

بی خوابی و یا کم خوبی هم از دیگر دلایل لرزش دست است.

پرکاری تیروئید، اختلال در عملکرد طبیعی مخچه و بیماری هانتینگتون باعث لرزش دست می شوند.

عوراض جانبی بعضی از داروها مانند داروی ضد افسردگی، خواب آور، اسم که به صورت ناگهانی قطع می شوند، دلایل لرزش دست هستند.

روش های کنترل و درمان لرزش دستها

برای کنترل کردن لرزش دست خود، باید استرس و اضطراب را کنترل کنید و سعی کنید که عصبانی نشوید.

برای رفع لرزش دست های خود از خواص بابونه که گیاهی ضد اسپاسم و گرفتگی است استفاده کنید. مصرف چای یا یوغن بابونه می تواند استرس و اضطراب و اسپاسم های عضلانی را که از دلایل لرزش دست هستند را رفع کند.

از تمرینات و ورزش های دست برای از بین بردن لرزش دست خود بهره ببرید. مصلا یک توپ مخصوص پایین آوردن استرس را کف دست خود قرار دهید و تا جایی که می توانید به تایم پنج ثانیه فشار دهید و سپس آرام آرام از فشار دست خود کم کنید. این ورزش را چند بار در روز به مدت 10 بار تکرار کنید.

استفاده از روغن، چای و عصاره اسطوخودوس باعث از بین رفتن استرس می شود و به شما در جلوگیری از لرزش دست کمک می کند.

دلیل لرزش دست چیست و چگونه این عارضه درمان می شود؟

برای درمان لرزش دست خود از عصاره یا چای سنبل الطیب استفاده کنید. این گیاه خواب را بهبود می دهد و استرس را کم می کند.که این دو عامل خود به تنهایی می تواند علت لرزش دست باشند. ( در دوران شیردهی و حاملگی و یا اگر قرص آرامبخش مصرف می کنید از خوردن سنبل الطیب بپرهیزید.)

با مشورت پزشک ویتامین ب کمپلکس استفاده کنید. کمبود ویتامین های ب در بدن باعث ضعف اعصاب و عضلات خواهد شد.

در برنامه غذایی خود موادی که سرشار از اسید چرب امگا 3 هستند را قرار دهید. این اسیدهای چرب پوشش محافظ برای ملین اعصاب درست می کنند که برای حفاظت سلامت سلول های عصبی مفید هستند. این اسیدهای چرب در ماهی سالمون، تن، ساردین و برای گیاه خواران در روغن دانه کتان، گردو و دانه های کدو تنبل وجود دارد.

برای رفع کمبود مواد مدنی بدن از موادی که سرشار از منیزم هستند برای مدیرت لرزش دست خود استفاده کنید که شامل دانه های کنجد، حبوبات و … هستند.

چنانچه زیاد کافئین مصرف می کنید دست های شما دچار لرزش می شوند، دلیل لرزش دست شما همین مصرف زیاد کافئین است که باید استفاده از آن را کم کنید و یا کلن قطع کنید.

الکل و سیگار برای از بین رفتن لرزش دست باید ترک شوند. الکل و نیکوتین موجود در سیگار سیستم عصبی را ضعیف می کنند و باعث لرزیدن دست می شوند.

 

 

رابطه لرزش دست و میگرن

لرزش دست یکی از بیماری های شایع حرکتی نورولوژی است و میگرن پس از سردرد تنشی جزو شایع ترین دلایل سردرد است، ضمن اینکه شایع ترین دلیل مراجعه به فوق تخصص مورد نظر، مشکل سردرد است. در یکی از از تحقیقات انجام گرفته در این مورد که در مجله پزشکی هم منتشر شده است، مشاهده شده است که در افراد مبتلا به لرزش دست، شیوع سردرد میگرنی در حدود 17 درصد بیشتر از افراد نرمال است، 11 درصد از افراد مبتلا به میگرن به لرزش دست استنشیال دچار می شوند و در حالی که ۱/۲ درصد افراد معمولی (نرمال) جامعه مشکل لرزش دست دارند، پس می توان گفت که بین سردرد میگرن و لرزش دست ارتباط معنا داری وجود دارد.

برای رفع لرزش دست چه باید کرد؟

چنانچه لرزش دست شما به دلایلی مانند استرس مزمن، کمبود خواب و یا زیاده روی در مصرف کافئین مربوط است، پس بهترین راهکار ایجاد تغییراتی در سبک زندگی است.

داشتن خواب کافی مثلا در حدود 8 ساعت خواب شبانه، کاهش در مصرف قهوه و جایگزین کردن آب به جای آن، مدیریت استرس با ورزش هایی مانند یوگا و تکنیک های تنفس عمیق می توانند تا حد زیادی باعث بهبود شرایط شما شوند.

حالا اگر با انجام این اقدامات همچنان لرزش دست شما ادامه داشت باید برای بررسی دقیق به پزشک مراجعه کنید.

مشکل لرزش دست را چگونه رفع کنیم؟

اگر دچار مشکل لرزش دست هستید، در ابتدا حتما نیاز است برای بررسی و تشخیص درست دلیل لرزش دستان خود، به نورولوژیست مراجعه کنید و اگر مبتلا به بیماری زمینه ای مانند هایپرتیروئیدی یا اختلالات کلیه و کبد باشید، درمان این مشکلات باعث قطع لرزش دست شما می شود. اگر داروهایی که باعث ایجاد لرزش دست می شوند را مصرف می کنید باید با پزشک خود در مورد تعدیل دوز دارو و یا در صورت امکان برای تغییر دارو مشورت کنید.

لرزش دست ها عارضه ای نیست که در حد معمولی و عادی، زندگی شخصی را دچار مشکل کند ولی اگر لرزیدن دائمی و شدید باشد، به شکلی که نتوانید یک لیوان آب در دست بگیرید حتما باید به پزشک مراجعه کنید زیرا ممکن است این لرزش دست نشانه ای از یک بیماری پنهان باشد.

مطالب مشابه را ببینید!