مجله تاپ‌ناز‌

دلیل پوست شدن صورت و نکاتی خاص برای جلوگیری از پوسته پوسته شدن

پوست صورت به کل حساس و لطیف است و با توجه به این که در معرض عوامل زیاد و هوای آزاد قرار دارد در نتیجه شکننده و آسیب پذیرتر است و باید به صورت مداوم تحت مراقبت و محافظت باشد، در غیر این صورت دچار عوارض و مشکلات گوناگونی مانند پوسته پوسته شدن می شود دلیل این امر می تواند دلایل مختلفی باشد که باید بررسی شوند و رفع گردند.

پوسته پوسته شدن صورت می تواند مشکلات زیادی برای پوست صورت ایجاد کند و ظاهری ناخوشایند به آن بدهد و حالت خشکی به پوست می دهد. این عارضه ممکن است در نتیجه عوامل مختلف بروز پیدا کند و فرد را دچار نگرانی و استرس کند که در صورت مواجهه با این مشکل می توان اقدامات مناسب را انجام داد و با مراقبه های خاص به بهبود پوست پرداخت. در ادامه دلایل پوسته پوسته شدن و جلوگیری از این مشکل را بیشتر توضیح می دهیم.

دلیل پوسته پوسته شدن صورت

پوست صورت نسبت به دیگر قسمت های دیگر پوست بدن حالت نازک و ظریف تری داشته باشد و آسیب پذیرتر است و در نتیجه تحت تاثیر عوامل مختلف سریع تحریک می شود و واکنش نشان می دهد و ممکن است دچار مشکلاتی مانند پوسته پوسته شدن شود. دلیل پوست شدن صورت می تواند ناشی از عناصر و عوامل محیطی مختلف مانند گرما، رطوبت، باد، خشکی و … باشد.

هر کشی به زیبایی ظاهری خود بسیار اهمیت می دهد و هر نوع مشکل در این زمینه می تواند باعث بروز اضطراب و کاهش اعتماد به نفس شود و در نتیجه سلامت پوست و مراقبت از آن امری مهم است و بروز هر نوع مشکل و آسیب باید مورد بررسی و درمان قرار بگیرد. به همین دلیل ظهور هر نوع عارضه پوستی مانند خشکی و پوست شدن صورت می تواند باعث نگرانی شخص شود و در صورتی که با استفاده از روش متناسب با دلیل ایجاد عارضه به موقع رفع نشود ممکن است تاثیرات منفی زیادی را به دنبال داشته باشد.

دلیل پوست شدن صورت و نکاتی خاص برای جلوگیری از پوسته پوسته شدن

عوامل ایجاد این عارضه

دلایل مختلفی باعث بروز این مشکل در پوست می شود و همین طور مقدار این پوسته ها هم ممکن است در اشخاص مختلف متفاوت باشد که در ادامه به معرفی مهمترین و اصلی ترین این عوامل آسیب زا پرداخته ایم.

عدم مراقبت صحیح از پوست

مراجعه به مراکز نامطمئن مراقبت و زیبایی، بکار گیری روش های غیرعلمی برای محافظت از پوست که هیچ نوع ضمانت تخصصی ندارد و در بعضی از سایت های جعلی و نامعتبر وجود دارد ممکن است باعث آسیب دیدن پوست و حالت پوست شدن آن شود.

درمان های موضعی

مصرف کرم های دارای رتینوئید و بنزوئیل پراکسید که برای کنترل نمودن آکنه و چروک صورت به کار گرفته می شوند می توانند باعث خشک شدن پوست شوند. در صورتی که پوست آسیب پذیری دارید از این نوع کرم ها استفاده نکنید یا این که برای کم کردن تاثیر خشکی آنها روی پوست حتما از یک کرم آبرسان مناسب و خوب استفاده کنید و هر شب پیش از خواب پوست را آبرسانی کنید.

خشکی و سردی آب و هوا

خشک شدن پوست به ویژه در زمستان بسیار شایع است. سردی هوا باعث می شود که لایه بیرونی پوستی آب خود را از دست بدهد و جابجا شدن سلول های پوستی سریع انجام گیرد که باعث پوسته پوسته شدن پوست صورت می شود. برای جلوگیری از این عارضه سعی کنید پوست را با خوردن آب کافی و استفاده از کرم های آبرسان یا مرطوب کننده همیشه مرطوب نگه دارید.

بکار بردن محصولات آرایشی نامناسب

در موقع خرید وسایل آرایشی باید به بروشور درون آن توجه کنید تا شامل مواردی نباشد که شما به آنها آلرژی دارید. بعضی اوقات پوست به ترکیبات موجود در این وسایل عکس العمل و حساسیت نشان می دهد و پوسته پوسته می شود.

آفتاب سوختگی

از جمله شایع ترین دلایل پوسته شدن صورت به ویژه اگر وقت زیادی در مقابل نور آفتاب سپری می کنید می توان به آفتاب سوختگی اشاره نمود. اشعه ماورا بنفش خورشید باعث می شود سلول های سطح رویی پوست دچار سوختگی شوند و حالت قرمز و ملتهب به خود بگیرند. به همین دلیل به بازسازی می پردازد و سلول های آسیب دیده را جدا کرده و لایه رویی پوست حالت پوسته پوسته شده می گیرد و به تدریج می ریزد. حدود 20 دقیقه پیش از خارج شدن از خانه از ضد آفتاب مناسب استفاده کنید و هر 2 ساعت یک بار آن را تمدید کنید.

مشکلات و اختلالات پوستی

بعضی از بیماری های مزمن پوستی مانند پسوریازیس، اگزما، ضعیف بودن دستگاه ایمنی بدن یا مصرف داروهای خاص مانند شیمی درمانی ممکن است عوارضی مانند التهاب و پوسته پوسته شدن پوست صورت را به دنبال داشته باشند.

قرارگیری در برابر هوای نامناسب

پوستا صورت با قرارگیری در مقابل هوای سرد، گرم و یا خشک می تواند دچار صدمه شود و حتی هوای آلوده هم تاثیر مخرب روی پوست دارد. وضعیت آب و هوایی روی وست و میزان طرات آن رابطه مستقیم دارد. به همین دلیل در صورتی که مجبور باشید به مکان هایی با شرایط آب و هوایی نا مناسب رفت و آمد داشته باشید باید اصول مراقبتی را خوب رعایت کنید.

نحوه درمان و بهبودی

برای از بین بردن این مشکل و التیام بخشیدن می توانید از انواع روغن های گیاهی و ماسک های خانگی آبرسان و یا اسکراب های خانگی استفاده کنید. در ادامه روش های موثر در این مورد را معرفی کرده ایم که می توانید به کار بگیرید.

  • استفاده از ماسک خیار رنده شده به مدت بیست دقیقه
  • بکار بردن اسکراب دو قاشق غذا خوری شکر قهوه ای و دو قاشق غذا خوری روغن زیتون
  • استفاده از ماسک موز له شده و ماست حدود بیست دقیقه
  • بکار بردن ماسک دو قاشق غذا خوری ژل آلوئه ورا و روغن یک عدد کپسول ویتامین ای حدود نیم ساعت
  • ماساژ روزمره به میزان سه مرتبه روغن زیتون یا روغن نارگیل یا روغن بچه یا وازلین بر روی پوست صورت
  • اسکراب روغن زیتون و نمک به منظور لایه برداری
  • ماسک دو قاشق چای خوری عسل و دو قاشق غذا خوری ماست حدود ده دقیقه
  • استفاده از کمپرس سرد
  • بکار بردن ماسک عسل حدود ده دقیقه
  • استفاده از ماسک شیر بر روی محل های خشک پوست حدود ده دقیقه
  • بکار بردن اسکراب یک فنجان بلغور جو دوسر و دو فنجان آب گرم که پس از نمناک شدن جو دوسر حدود بیست دقیقه بر روی صورت باید گذاشته شود.

توصیه ها و نکات مهم

  • در زمان رانندگی کردن یا پیاده روی برای مراقبت از پوست در مقابل قرار گرفتن در برابر نور آفتاب از کلاه لبه دار استفاده نمایید.
  • بهتر است از پاک کننده مناسب پوست های خشک استفاده نمایید. لوریل سولفات سدیم در بعضی از محصولات مراقبت از رطوبت پوست را از بین می برد.
  • صورت خود را حدود چند مرتبه در هفته تمیز نمایید.
  • از حمام کردن با آب گرم پرهیز نمایید. آب گرم می تواند پوست را خشک نموده و موجب تحریک و واکنش آن گردد.
  • در مقابل وسوسه خاراندن پوست مقاومت کرده چرا که این عمل فقط احتمال مبتلا شدن به عفونت را بالا می برد.
  • از پوست خود در مقابل نور آفتاب با مصرف کرم ضد آفتاب محافظت نمایید. کرم ضد آفتاب مورد استفاده شما باید دارای SPF حداقل ۱۵ باشد.
  • پوسته های روی صورت را به هیچ عنوان نکنید.

مطالب مشابه را ببینید!