مجله تاپ‌ناز‌

دمای مناسب یخچال در تابستان و زمستان و تنظیم مناسب دما

دمای مناسب در فصول مختلف

یکی از مهمترین وسایل موجود در آشپزخانه یخچال است، که دمای آن در فصول سرد و گرم سال متفاوت است، از آنجایی که تنظیم دمای یخچال بسیار مهم است اگر اطلاعات کافی در ارتباط با آن نداشته باشید ممکن است یخچال کارایی خود را از دست بدهند و شما شاهد فاسد شدن و یخ زدگی مواد غذایی موجود در آن باشید، بنابراین باید مراقب باشید تا مطمئن شوید که مواد غذایی موجود در یخچال کاملا سالم و تازه می‌ماند،در ادامه این مقاله برای آگاهی از دمای مناسب یخچال در فصل تابستان و زمستان همراه ما باشید.

دمای ایده آل

دمایی که برای هر یخچال ایده آل است بین ۳ تا ۵ درجه سانتیگراد می باشد، دمای فریزر نیز بهتر است منفی ۱۸ درجه باشد، از زمانی که شما تنظیمات جدید را بر روی یخچال خود پیاده کنید؛ ۲۴ ساعت طول میکشد تا یخچال شما به تغییرات جدید عادت کند.

درجه یخچال در فصول گرم (تابستان)

در فصول گرم سال از آنجایی که هوا نیز گرمتر میشود بهتر است درجه یخچال دوباره تنظیم شود، در یخچال هایی که تنظیم دمای آنها به صورت دیجیتال است بهتر است دمای دیجیتال به صفر و زیر صفر برسد ، در این یخچال ها بهتر است دمای خود یخچال ۳+و دمای فریزر آن بر روی۲۰- قرار گیرد.

در یخچال های معمولی که با نام دیگر چرخان نیز شناخته می شوند، بهتر است دمای یخچال بیشتر شود ، یعنی بهتر است این گونه یخچال ها بر روی دمای ۴+ قرار بگیرد.

مواردی که در مورد تنظیم درجه دما در فصل تابستان حائز اهمیت است، این است که اولاً قرار گرفتن درجه یخچال بر روی دمای مناسب بستگی به مواد غذایی موجود در یخچال و محتویات آن دارد ، دوماً با کاهش دمای یخچال موتور یا همان کمپرسور یخچال کارایی خود را افزایش میدهد و سرمای خواسته شده را تولید و تنظیم میکند.

مطلب مشابه: تمیز کردن و رفع بوی بد یخچال + جلوگری از بوی نامطبوع درون یخچال

درجه یخچال در فصول سرد ( زمستان)

از آنجایی که دمای هوا در فصول مختلف متفاوت است بهتر است در هر فصل یخچال مجدداً تنظیم شود، در فصول سرد سال بهتر است درجه نسبت به درجه تنظیمی تابستان تغییر پیدا کند،جالب است بدانید درجه مناسب برای یخچال های ترموستاتی در فصول سرد سال ۲+و یا حداکثر ۳+ است،و همچنین یخچال هایی که دیجیتال هستند دمای مناسب آن ها ۳+و یا حداکثر۴+ است.

دمای مناسب یخچال در تابستان و زمستان و تنظیم مناسب دما

اندازه‌گیری دما

اگر قصد دارید میزان دما و خنک بودن یخچال خود را چک کنید بهترین روش که ساده ترین روش نیز هست، استفاده از دماسنج یا ترمومتر برای اندازه گیری دمای داخل آن است.

برای اندازه گیری دمای فریزر ابتدا دماسنج یا ترمومتر خود را بین مواد غذایی یخ زده قرار دهید و بگذارید به مدت حداقل ۸ ساعت و حداکثر طول شب را در فریزر بماند سپس دمای یادداشت شده بر روی آن را بخوانید.

برای اندازه گیری دمای یخچال ابتدا یک عدد دماسنج یا ترمومتر را درون شیشه آب قرار دهید و سپس آن را به مدت یک شبانه روز درون یخچال بگذارید بعد از اولین باز شدن درب یخچال عدد یادداشت شده بر روی آن را یادداشت کرده و دما را مورد بررسی قرار دهید.

معایب‌ و مشکلات تنظیم نکردن دما

در صورتی که در فصول سرد و گرم سال به تنظیم دمای یخچال توجهی نکنید،ممکن است با مرور زمان با مشکلات فراوانی روبرو شوید که در زیر به برخی از آنها اشاره شده است:

۱_با گذشت زمان ،مصرف انرژی افزایش می‌یابد و شما شاهد زیاد شدن قبوض برق خواهید بود.

۲_در صورتی که دمای یخچال به درستی تنظیم نگردد،ممکن است کمپرسور یخچال دچار اختلال شده و عملکرد آن ضعیف شود.

۳_یکی دیگر از مشکلاتی که در هنگام تنظیم نکردن دمای یخچال در فصول سرد و گرم ممکن است پدیدار شود، استهلاک بالای یخچال در صورت عدم تنظیم دمای آن است.

۴_فاسد شدن مواد غذایی یکی دیگر از مشکلاتی است که با بی توجهی به تنظیم دمای یخچال پدید می آید.

۵_یکی دیگر از مشکلاتی که ممکن است به وجود آید آب شدن مواد خوراکی یخ زده در فریزر است.

برای جلوگیری از مشکلات ایجاد شده که مربوط به عدم تنظیم دمای یخچال در فصول سرد و گرم است بهتر است با نحوه صحیح کارکرد یخچال و همچنین موضوع تنظیم دمای یخچال آشنا شوید تا از مشکلات احتمالی جلوگیری کنید.

دمای مناسب یخچال در تابستان و زمستان و تنظیم مناسب دما

نکات کلی

۱_در فصول گرم سال، گرما  به میزان قابل توجهی افزایش می یابد به همین علت شما باید دمای پایینی را بر روی یخچال خود تنظیم کنید تا بهترین عملکرد را در فصول گرم داشته باشید.

۲_در حالت کلی بهتر است دمای یخچال در فصول گرم بین ۲ تا ۵ درجه سانتی گراد باشد، اگر شما فردی هستید که به دنبال تنظیم درجه دما در حالت بهینه هستید، دمای یخچال خود را بر روی ۴ درجه سانتی گراد تنظیم کنید زیرا مناسب ترین گزینه است.

مطلب مشابه: علت برفک یخچال و روش های از بین بردن برفک 

۳_اگر در فصول گرم سال به خصوص در تابستان قرار دارید بهتر است دمای یخچال خود را بر روی ۳ درجه سانتیگراد تنظیم کنید.

۴_اگر یخچال موجود در آشپزخانه از نوع چرخان است مناسب ترین دما برای آن ۴ درجه سانتی گراد و اگر یخچال شما از نوع دیجیتال است دمای فریزر را بر روی منفی ۲۰ درجه سانتیگراد تنظیم کنید.

۵_در فصول سرد سال بهتر است درجه یخچال ترموستاتی را بر روی دمای ۲۲ درجه سانتی گراد تنظیم کنید.

۶_اگر یخچال موجود در آشپزخانه شما از نوع دیجیتال است،بهترین دمایی که برای آن در نظر گرفته شده بین ۳ تا ۴ درجه سانتی گراد است.

۷_بهتر است در فصول سرد سال دمای فریزر خود را بر روی منفی ۱۷ درجه سانتیگراد قرار دهید تا بهترین عملکرد را داشته باشد.

سخن پایانی

به صورت کلی به شما توصیه می شود که اگر دوست دارید از شر یخ زدگی و فاسد شدن مواد غذایی موجود در داخل یخچال رهایی پیدا کنید، باید با نحوه صحیح تنظیم دمای یخچال آشنا شوید،و به این موضوع نیز توجه کنید که دمای یخچال در فصول گرم و سرد سال باید مجدداً تنظیم شود تا بهترین عملکرد را از خود نشان دهد،در این مقاله سعی کردیم به بررسی دمای یخچال های متفاوت در فصول مختلف سال بپردازیم و نکات کلی از آن را ذکر کردیم و برخی از مشکلات احتمالی که ممکن است در صورت عدم تنظیم صحیح دمای یخچال اتفاق بیفتد را بیان کردیم، امیدواریم این مقاله کمک شایانی در جهت تنظیم صحیح دمای یخچال به شما کرده باشد.

مطالب مشابه را ببینید!