مجله تاپ‌ناز‌

دمنوش برای تقویت موهای سر + 11 دمنوش خوب برای کاهش ریزش مو

چند دمنوش مفید برای تقویت موی سر و جلوگیری از ریزش مو

مهمترین دلیل ضعیف شدن و ریزش مو، افزایش سن است ولی عواملی همچون بارداری، عفونت، استرس، سفلیس و ویتامین A زیاد هم باعث ریزش موی سر می شوند. اگر دچار ریزش مو شده اید، با مصرف کردن دمنوش می توانید با کمی لیمو و عسل باعث تقویت موی سر خود شوید. دمنوش ها دارای آنتی اکسیدان است و خاصیت ضد پیری و ضد التهابی دارند و برای درمان بسیاری از مشکلات سلامت مفید هستند. در ادامه این مطلب روش تهیه 11 نوع دمنوش گیاهی برای تقویت کردن موی سر و کاهش ریزش مو را معرفی می کنیم.

مریم‌گلی برای تقویت موا

مریم گلی بومی منطقه مدیترانه است. یکی از ویتامین های اصلی موجود در مریم گلی ویتامین K است. این ویتامین باعث تقویت استخوان و محافظت از قبل می شود. دو ماده مفید دیگر موجود در مریم گلی مس و آهن می باشد. مصرف مس و آهن برای مبارزه با کم خونی ضروری می باشد. دمنوش مریم گلی یکی از درمان های سنتی برای ضعف قدرت حافظه ناشی از افزایش سن است، باید به یاد داشته باشید که اگر باردار هستید، از مریم گلی برای هدف درمانی استفاده نکنید.

باری تهیه یک فنجان از این دمنوش، یک فنجان آب جوش را روی یک قاشق غذاخوری برگ مریم گلی خشک بریزید و 10 دقیقه صبر کنید تا خیس بخورد. در صورت تمایل می توانید از عسل برای شیرین کردن این دمنوش استفاده نمایید.

دمنوش مریم گلی محلول گیاهی مفید برای شستن مو می باشد، زیرا مس موجود در آن برای جلوگیری از سفید شدن مو در جوانی موثر می باشد. مریم گلی قابض است و اگر در پوست سر دچار اگزما و درماتیت شده اید، می توانید از این گیاه برای تسکین استفاده کنید. برای شستن مو با مریم گلی، یک لیتر آب جوش را روی 30 گرم برگ مریم گلی بریزید و نیم ساعت تا 45 دقیقه صبر کنید تا برگ ها خیس بخورند.

گزنه برای جذب مواد معدنی

گاهی ریزش مو می توانید به دلیل کمبود مواد معدنی و رژیم غذایی بد باشد. گزنه مُدِر یا ادرار آور است و باعث دفع ضایعات می شود و باعث مسدود شدن سیستم بدن و جلوگیری از جذب کافی مواد مغذی شده اند. گزنه دارای مواد معدنی ضروری مانند آهن و نوشیدن دمنوش آن در جبران کمبود آهن و دیگر مواد معدنی موثر می باشد. مصرف گزنه برای بیشتر افراد بدون خطر است؛ ولی پیش از مصرف آن با پزشک خود مشورت کنید.

دمنوش برای تقویت موهای سر

رزماری دمنوش خوش طعم برای تقویت موی سر

رزماری گیاهی مفید و بومی منطقه مدیترانه است. رزماری دارای کلسیم، آهن، ویتامین ب 6 و آنتی اکسیدان های قوی است. مصرف دمنوش رزماری برای محافظت از مغز، گوارش و هضم غذا و حتی تقویت حافظه و افزایش تمرکز مفید می باشد. دُز زیاد رزماری باعث تحریک قاعدگی زنان می شود؛ پس در دوران بارداری باید از مصرف درمانی این دمنوش باید پرهیز کنید.

دمنوش رزماری محلول مفید برای شستشوی مو است، زیرا باعث گردش خون در پوست سر می شود. رزماری گیاهی محرک است که باعث تنظیم گردش خون می شود، پس نوشیدن دمنوش رزماری در برطرف کردن ریزش مو ناشی از گردش خون ضعیف موثر است؛ زیرا افزایش پیدا کردن گردش خون در سر باعث می شود که مواد مغذی بیشتری به فولیکول های مو برسد. مصرف روزانه یک فنجان دمنوش رزماری برای کمک به رشد دوباره مو پس از شیمی درمانی توصیه می شود. شواهد بالینی قطعی برای اثبات کاربرد رزماری وجود ندارد. رزماری می تواند فولیکول های مو را باز کند و از توقف رشد مو جلوگیری کند. دمنوش رزماری موها را با ملایمت تمیز می کند و مرطوب کننده است.

دمنوش برای تقویت موهای سر

کُهَن‌دار یا جینکو بیلوبا (Gingko Biloba) برای تقویت رشد مو

کهن‌دار یا جینکو بیلوبا بومی کشور چین است. مصرف دمنوش برگ های بادبزنی شکل درخت کهن دار و تحریک گردش خون، به ویژه در مز و سیستم عصبی موثر می باشد. جینکو باعث بهبود گردش خون می شود و باعث تسکین تنش عصبی و ریزش موی ناشی از استرس هم کمک می کند. افزایش گردش خون پوست سر در اثر نوشیدن دمنوش جینکو هم برای درمان ریزش مو مفید می باشد. شواهد بالینی قطعی در تاکید تاثیر جینکو در درمان ریزش مو وجود ندارد. جینکو در دزهای زیادی سمی است؛ پس قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنید.

چای ‌سبز برای تقویت موی سر

چای سبز بسیار پرطرفدار است و بیشتر برای کاهش وزن مصرف می شود. این گیاه پر خاصیت می تواند بر زیبایی هم تاثیر بگذارد. چای سبز را دم کنید و برای شستشوی موها استفاده کنید. در چای سبز تانین موجود است که باعث درخشش مو می شود و کافئین در تحریک و رشد مو موثر است. اگر چای سبز را با آب لیمو مصرف کنید می تواند باعث کاهش شوره سر هم گردد.

اسطوخودوس برای پیشگیری از ریزش مو

دمنوش اسطوخودوس از گل های خشک این گیاه تشکیل می شود و بسیار معطر است. می توانید این گیاه را با رزماری و نعناع دم کنید و از عطر هر سه گیاه لذت ببرید.

اسطوخودوس باعث کاهش التهاب، تقویت سیستم ایمنی بدن، سم زدایی بدن و بهبود کیفیت خواب افراد می شود. شستشوی موها با دمنوش اسطوخودوس هم باعث تسکین و آرام شدن پوست سر، درمان عفونت و جلوگیری از ریزش مو می شود. دمنوش اسطوخودوس ریزش مو را درمان می کند و شوره سر را هم کمتر می کند.

رویبوس (Rooibos) دمنوشی گیاهی برای تقویت موی سر

گیاه روبیوس بومی آفریقای جنوبی است و به معنی بوته قرمز است. دلیل نام گذاری رنگ قرمز سیر این چای می باشد. این گیاه به دلیل زیاد بودن پلی فنول هایش معروف است. پلی فنول ها ریز مغذی هایی می باشند که در گیاهان وجود دارند.

چنانچه می خواهید کمی وزن کم کنید، جوش صورت و آکنه را درمان کنید و یا آلرژی را رفع کنید، چای روبیوس بنوشید. این چای برای مو عالی است و می توانید باعث از بین رفتن شوره سر شود. بعضی از افراد هم با نوشیدن چای و استفاده از آن برای شستن موهای سر باعث افزایش رشد مو می شوند.

یاسمن (jasmine) سرشار از آنتی اکسیدان

چای یاسمن بومی منطقه آسیا است و ترکیبی از برگ ها و گلبرگ های یاسمن است و وقتی آن را می نوشید عطر ملایم گل ها را حس می کنید. چنانچه دچار بیماری قلبی و دیابت می باشید، نوشیدن دمنوش یاسمن باعث مبارزه با این بیماری می شود. خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی این گیاه باعث افزایش انرژی و کاهش استرس می شود.

یاسمن برای درمان عفونت پوست سر مفید می باشد و باعث آبرسانی به پوست سر می شود. اگر به دنبال دمنوش برای نرم کنندگی و آبرسانی مو هستید، چای یاسمن گزینه خوبی است. توصیه می کنیم که پس از شستن مو با دمنوش یاسمن، آنها را آبکشی نکنید و بگذارید که این دمنوش بر روی مو باقی بماند.

زنجبیل برای افزایش گردش خون پوست سر

جوشاندن چند برش از ریشه زنجبیل و مصرف کردن آن به صورت دمنوش خواص زیادی برای سلامت دارد. چای زنجبیل باعث برطرف شدن حالت تهوع، تسکیل علائم سرماخوردگی و آنفولانزا و همچنین آسان‌ترشدنِ تحمل سندروم پیش از قاعدگی و علائم مرتبط با قاعدگی خانم ها می شود.

استفاده کردن از دمنوش زنجبیل برای شستن مو خیلی مفید است. زنجبیل باعث افزایش گردش خون در پوست سر می شود و می تواند باعث کاهش ریزش مو شود. زنجبیل شوره سر را کم می کند، به موها درخشندگی می دهد و موها را می تواند بسیار قوی کند.

نعناع فلفلی (peppermint) تقویت رشد مو

چنانچه طعم تند را می پسندید، دمنوش نعناع فلفلی انتخابی خوب است. ایت تندی به دلیل جوهر نعناع یا منتول است. منتول حس خنکی ایجاد می کند و باری درمان گلودرد یا رفع بوی بد دهان عالی می باشد. دمنوش نعناع فلفلی باعث هضم بهتر غذا می شود، سردرد و میگرن را تسکین می دهد و با عفونت های قارچی و باکتریایی که ممکن است روی پوست سر ایجاد شوند هم مقابله می کند.

شستشوی مو با دمنوش نعناع فلفلی مفید استو منتول موجود در این دمنوش باعث می شود که در پوست سر حس خوبی داشته باشید. چنانچه این دمنوش را روی پوست سر بریزید و سپس آن را ماساژ دهید، منتول موجود در آن فولیکول های مو را تقویت و رشد مو را بیشتر می کند. چنانچه می خواهید موی بلند داشته باشید می توانید این دمنوش مفید را استفاده نمایید.

بابونه برای نرم کردن مو

برای تهیه دمنوش یک لیتر آب جوش را روی تعدادی گل بابونه بریزید و گل ها را در حدود 20 دقیقه در آب جوش بخیسانید و سپس محلول را صاف کنید و سپس صبر کنید که خنک شود. بعد از شستن مو با شامپو، محلول خنک شده را روی مو و پوست سر خود بریزید. محلول بابونه را آبکشی نکنید و بگذارید که بر روی سر شما بماند. دمنوش بابونه محلولی ملایم و بدون خطر است. می توانید هر روز این کار را تکرار کنید.

اگر دنبال روشی طبیعی برای روشن کردن موهای خود هستید، شستن مو با چای بابونه یکی از این راه ها می باشد. چای بابونه موها را تا 2 درجه روشن تر می کند. می توانید دو عدد چای کیسه ای بابونه را در آب داغ بیندازید و سپس آن را با آب لیمو ترکیب کنید و محلول به دست آمده را 5 تا 10 دقیقه بر روی موهای خود قرار دهید. از این چای می توانید به عنوان شامپو و نرم کننده طبیعی هم استفاده نمایید.

مطالب مشابه را ببینید!