مجله تاپ‌ناز‌

طرز تهیه دمنوش به لیمو و خواص باورنکردنی آن

به لیمو نام گیاهی است که شاید تا به حال چیزی در مورد آن نشنیده باشید. اما این گیاه که به آن «ورون» نیز گفته می‌شود دارای خواص بی نظیری است؛ به خصوص اگر به صورت دمنوش مورد استفاده قرار گیرد. قبل از پرداختن به خواص دمنوش به لیمو، بهتر است کمی با آن آشنا شویم.

خاستگاه به لیمو آمریکای لاتین است. هوای مرطوب در کنار خاک غنی شرایط ایده‌آلی را برای رشد ورون فراهم می‌کند. با توجه به وجود چنین شرایط در مناطق شمالی ایران، امکان کشت به لیمو در کشور عزیزمان نیز وجود دارد. از همین رو به فراوانی در دسترس شما عزیزان قرار دارد. گیاهی بسیار خوشبو و دارای مواد مفید همچون کلسیم، لیمونن، منیزیم، ویتامین C، و اسید سیتریک است. دمنوش به لیمو برای لاغری بسیار موثر است. در ادامه بعد از ارائه طرز تهیه این دمنوش، به بررسی سایر خواص آن می‌پردازیم.

دمنوش به لیمو برای سرماخوردگی بسیار مفید است.

دمنوش به لیمو برای سرماخوردگی بسیار مفید است.

طرز تهیه دمنوش به لیمو برای لاغری و سایر خواص جادویی آن

مواد مورد نیازمقدار لازم
به لیمو خشک2 قاشق غذاخوری
آب2 لیوان
نباتبه مقدار دلخواه
عسلبه مقدار دلخواه

برای تهیه دمنوش به لیمو کار چندان سختی در پیش ندارید. در نظر داشته باشید که مقادیر اولیه بالا، با توجه به تعداد نفرات تغییر خواهند کرد. برگ به لیمو را داخل ظرفی بریزید. فرنچ پرس، قوری یا هر ظرفی که بتوانید در آن را ببندید. آب داغ که ترجیحا دمای 80 درجه سانتی گراد داشته باشد را روی گیاه بریزید. بین 20 الی 30 دقیقه صبر کنید تا دمنوش به خوبی دم بکشد. در ادامه به آن نبات یا عسل اضافه کرده و از دمنوش خود لذت ببرید.

در صورت تمایل می‌توانید به دمنوش خود، عصاره زعفران یا لیمو هم اضافه کنید. آن را به راحتی به دمنوش به لیمو و آویشن تبدیل کنید. همان ابتدا حدود یک قاشق چایخوری آویشن نیز به آن اضافه کنید. سفارش آنلاین کافه برای افراد پر مشغله، گزینه‌ای مطلوب است. با این حال طرز تهیه دمنوش به لیمو برای لاغری بسیار ساده است.

خواص دمنوش به لیمو و البته مضرات آن

علی رغم ویژگی‌های بسیار مطلوب گیاه به لیمو، برای بعضی افراد مفید و برای بعضی مضر است. بایدها و نبایدهایی در مورد آن وجود دارد. می‌توان از آن به عنوان یک افزودنی برای مواد غذایی یا به عنوان  یک دارو استفاده کرد. همانند چای در رژیم‌های غذایی بسیار مفید است. در واقع از دمنوش به لیمو برای لاغری استفاده می‌شود. به عنوان مکمل غذایی هم استفاده می‌شود. همچنین به کاهش درد مفاصل و ترمیم آن‌ها کمک می‌کند. باعث ایجاد تعریق شده و تسکین دهنده ذهن است. البته احتمال بروز آسیب‌های پوستی و کلیوی را در پی دارد.

دمنوش به لیمو برای سرماخوردگی بسیار مفید است.

خواص دمنوش به لیمو آن را به گزینه‌ای مطلوب برای رژیم‌های غذایی تبدیل کرده است.

 

خواص دمنوش به لیمو

به غیر از ورزش کردن، راه‌های بسیاری از جمله استفاده از انواع دمنوش برای تسریع روند لاغری وجود دارد. به طور مثال می‌توان به خواص قهوه سبز برای لاغری اشاره کرد. با این حال این تنها ویژگی مثبت به لیمو نیست. از دیگر خواص آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده به عنوان طعم دهنده به غذا: از روزگاران گذشته در طبخ مرغ، ماهی، سالاد، مربا، سس گوجه فرنگی و… از برگ به لیمو استفاده می‌شود.
  • استفاده به عنوان دارو: دمنوش به لیمو از طریق کاهش ریزه‌خوری در افراد، به موفقیت رژیم لاغری کمک می‌کند، در صورت استفاده به عنوان مکمل ورزشی، باعث کاهش ورود آسیب به ماهیچه‌ها می‌شود، کاهش درد مفاصل را به ارمغان می‌آورد، در رفع مشکلات معده موثر عمل می‌کند و باعث ایجاد تعریق در بدن می‌شود؛ در نتیجه در کاهش تب مفید واقع می‌شود. بنابراین در ترمیم بیماری‌های التهابی مورد استفاده قرار می‌گیرد، بر تعادل هورمونی در بدن تاثیر می‌گذارد و به عنوان یک نوشیدنی آرامش بخش شناخته می‌شود.

مضرات این گیاه جادویی

با توجه به لیست بلند و بالای خواص دمنوش به لیمو، احتمالا سوالی در ذهن افراد شکل می‌گیرد؛ چه کسانی نباید دمنوش به لیمو بخورند؟

  • مادران باردار: تا به حال تحقیقاتی در رابطه با عوارض دمنوش به لیمو برای مادران باردار انجام نشده است. با این حال با توجه به خاصیت آرامش بخش این گیاه، پرهیز از آن برای مادران باردار توصیه می‌شود. البته مصرف دمنوش به لیمو برای کودکان بلامانع است.
  • بیماری کلیوی: ترکیبات ترپنوئیدی موجود در به لیمو سبب تحریک کلیوی می‌شود.
  • افراد مستعد بیماری‌ها و حساسیت‌های پوستی: مصرف به لیمو برای این افراد در بعضی مواقع، عارضه‌هایی را در پی دارد. البته حساسیت بیشتر در صورت مصرف موضعی پوستی، بروز می‌کند.

دمنوش به لیمو برای سرماخوردگی هم موثر واقع می‌شود.

دمنوش به لیمو برای سرماخوردگی هم موثر واقع می‌شود.

سخن پایانی

می‌توان تا بی‌نهایت در مورد خواص دمنوش به لیمو صحبت کرد. کافی است آن را با مواد دیگر ترکیب کنید؛ به عنوان مثال آویشن را در نظر داشته باشید. دمنوش به لیمو و آویشن خود دارای مزایای ویژه‌ای است. درمان دردهای شکمی، سرفه و آنفولانزا، بیماری‌های تنفسی و درمان کم‌خونی تنها بخشی از این مزایا به حساب می‌آیند. آویشن را از دمنوش حذف و عناب را به آن اضافه کنید. بهبود سیستم ایمنی، پیشگیری از آسیب‌های کبدی و تاثیر در درمان کم خونی، تنها بخشی از خواص دمنوش به لیمو و عناب

 است.

همانطور که ملاحظه کردید، به لیمو تاثیر بسیار مفیدی بر افراد دارد. استفاده از آن محدودیت سنی ندارد. دمنوش به لیمو برای کودکان، بزرگسالان و تمامی افراد مفید واقع می‌شود. آن را می‌توان همراه با آویشن، عناب، زعفران، بهارنارنج و گل گاوزبان میل کرد. با توجه به خواص دمنوش به لیمو و تاثیر آن در درمان سرماخوردگی، در فصل سرد مصرف بیشتری دارد. روش تهیه آن هم که بسیار ساده بود. البته این نوشیدنی تنها یکی از موارد بی‌شمار به حساب می‌آید. جهت کسب اطلاعات بیشتر طرز تهیه انواع نوشیدنی سرد و گرم را مطالعه کنید. امیدواریم که از خواندن این مقاله لذت برده باشید و مطالب آن برایتان مفید واقع شود.

اطلاعات بیشتر اسنپ فود:

بلاگ اسنپ فود: https://snappfood.ir/blog/مجله-اینترنتی/

آدرس سایت :   https://snappfood.ir/

آدرس اینستاگرام :  https://www.instagram.com/snappfood_ir/

آدرس اپ اسنپ فود: https://snappfood.ir/app

مطالب مشابه را ببینید!