مجله تاپ‌ناز‌

ده دلیل تیر کشیدن سینه در زنان و کارهایی که باید انجام داد

تیر کشیدن سینه خانم ها با نام ماستلژیا هم شناخته می شود و دردی رایج در بین زنان است که ممکن است در دوران پیش و یا پس از یائسگی ایجاد شود. اگر مایل هستید تا در مورد علت تیر کشیدن سینه بیشتر بدانید همراه ما باشید.

تیر کشیدن سینه، دردی رایج در خانم ها است که می تواند یک علامت هشدار باید ولی نیاز نیست همیشه نگران شوید. خیلی از افراد این درد را در دوران قاعدگی و یا پس یائسگی حس می کنند. در ادامه 10 دلیل تیر کشیدن سینه زنان را توضیح می دهیم.

دلایل تیر کشیدن سینه در خانم ها

خانم های در سنین مختلف ممکن است درد سینه و یا تیر کشیدن آن را تجربه کنند. این درد رایج می تواند در دوران پیش از یائسگی هم ایجاد شود. به طور کلی درد سینه در میان زنان جوان بیشتر در دوران قاعدگی ایجاد می شود. در حالی که 70 درصد زنان در بعضی از مواقع در طول زندگی درد سینه را تجربه می کنند تنها در حدود 15 درصد این دردها به درمان پزشکی نیاز دارد. شدت و محدوده این درد می تواند متفاوت باشد و در یک یا هر دو سینه یا ناحیه زیر بغل بروز کند. شدت درد از خفیف تا حاد متفاوت است و به صورت معمول به عنوان سوزش حاد یا سفت شدن بافت سینه اطلاق می شود.

از هر 10 خانم هفت نفر این درد را در طول زندگی خود تجربه می کنند و حدود 10 درصد از زنان درد متوسط تا شدید سینه ای را حدودا 5 روز از ماه تجربه می کنند و در بعضی از ماورد در طول دوره قاعدگی درد شدیدی را متحمل می شوند. این احتمال وجود دارد که خانم هایی که یائسه شده اند هم دچار تیر کشیدن سینه شوند. البته این علائم در میان زنان جوان تر و نزدیک به دوره یائسگی بیشتر مشاهده می شود. در صورت درد شدید سینه ،زندگی روزانه این افراد تحت تاثیر قرار می گیرد.

درد سینه نوعی هشدار بیماری هم نیز می باشد ولی همیشه نباید نگران شد. در بیشتر افراد این درد مربوط به سیکل قادگی یا تغییرات هورمونی است. هر چند می توان درد ملایم را در خانه درمان کرد ولی عفونت و دیگر بیماری های زمینه ای به توجه پزشکی نیاز دارد. در مواردی هم علائم دیگری هم دخیل می باشند که پزشک شما با استفاده از آن می تواند دلیل زمینه ای را پیدا کنید و راهکار مناسب را پیشنهاد کند. اینکه درد سینه به تنهایی نشانی از سرطان باشد رخدادی نادر است که فقط در 2 تا 7 درصد ممکن است سرطان باشد. با این تفاسیر شما هم ممکن است جویای دلیل درد سینه خود باشید که در ادامه توضیح می دهیم.

سیکل قاعدگی

یکی از دلایل شایع در تیر کشیدن سینه به نوسان هورمون ها در چرخه قاعدگی ارتباط دارد. با این وجود هیچ دو سیکل قاعدگی شبیه به هم نیست مثلا در بعضی ممکن است پیش از پریودی به دلیل بالا رفتن هورمون استروژن درد سینه را حس کنند و در بعضی دیگر ممکن است با کاهش سطح استروژن طی دوره درد قابل توجهی را تجربه کنند. بدن ممکن است پیش یا در طول سیکل قاعدگی آب بیشتری را ذخیره کند که این موضوع می تواند باعث پرتر به نظر رسیدن سینه ها شود و یا روی رگ های خونی، رباط ها و دیگر مناطق سینه فشار وارد کند که باعث درد می شود.

آبسه

وقتی که باکتری های درون سینه زیاد می شوند یک توده دردناک و مملو از چرک ایجاد می شود که به آن آبسه می گویند. آبسه در میان زنان شیرده شایع تر است البته در خانم هایی که سابقه آسیب به سینه یا عفونت های پوستی هم دارند ممکن است ایجاد شود. از علائم آبسه سینه می توان به قرمزی، ورم و تب اشاره کرد.

کیست ها

یکی از شایع ترین دلایل تیر کشیدن سینه کیست ها هستند که به خصوص در سنین 35 و بالاتر رخ می دهند. کیست وقتی ایجاد می شود که غده درون سینه با مایع پر و یا مسدود شود. احتمال دارد که در این ناحیه توده ای حس شود ولی اگر کیست بزرگ شود و یا یک لک ناجور شود می تواند فشار اضافه ای را روی نزدیکی بافت سینه باعث شود. هرچند کیست ها خود به خود از بین می روند ولی بعضی مواقع درمان هم نیاز دارند. اگر درد شدید بود طوری که زندگی روزمره دچار اختلال شد باید به پزشک مراجعه کنید تا کیست را تخلیه کند.

عفونت بافت سینه

عفونت و التهاب در بافت سینه که به آن ماستیت یا اکتازی داکتال هم می گویند در خانم های شیرده ایجاد می شود. این حالت در شرایطی ایجاد می شود که باکتری از دهان نوزاد از کانال شیری وارد سینه می شود و از علائم این عفونت می توان به ورم، ضخیم شدن باقت سینه، برآمدگی، قرمزی به شکل مثلث و تب بالاتر از 8 درجه اشاره کرد. بعضی از افراد هم ممکن است با ماستیت مزمن مواجه شوند که بیشتر در خانم های یائسه یا حوالی یائسگی دیده می شود و ممکن است به گرفتگی کانال شیری یا اکتازی داکتال دچار شوند. این امر باعث می شود کانال های شیری با سلول های مرده و دیگر مواد زائد سلولی مسدود شوند. از علائم این عفونت می توان به قرمزی سینه، ترشح غیرعادی به رنگ سفید، سبز یا سیاه و معکوس شدن سینه ها به سوی داخل اشاره کرد.

ده دلیل تیر کشیدن سینه در زنان و کارهایی که باید انجام داد

نکروز چربی

نکروز چربی نوعی زخم می باشد که ممکن است پس از عمل جراحی سینه ایجاد شود. این زخم باعث می شود بافت اسکار در محل بافت سینه تشکیل گردد. وقتی که سلول چربی از بین برود، روغن را به صورت کیست رها می کند. در پزشکی به این ها کیست چربی می گویند. نکروز چربی و کیست های چربی هر دو می توانند توده هایی در سینه را تولید کنند که درد فقسه سینه را به دنبال دارند.

مشکلات ساختاری

مشکلات ساختاری و آناتومیکی در سینه می تواند یکی از دلایل تیر کشیدن سینه باشد که در بیشتر موارد درد غیر دوره ای است. اختلالاتی مانند کیست ها، آسیب دیدگی، ضربات و جراحی های قلبی باعث بروز درد می شوند. دلیل این نوع دردها به صورت معمول خارج از بافت سینه می باشد. مثلا ممکن است دلیل ایجاد درد مشکلاتی در دیواره قفسه سینه، عضلات، مفاصل، قلب یا نواحی دیگر باشد که به دلیل انتشار درد به این صورت حس می شود. کشیدگی عضله سینه و صدمات مفصلی هم می توانند این دردها را ایجاد کنند.

هورمون ها

چنانچه درد سینه به شکل دوره ای باشد به قاعدگی مربوط است و ممکن است به هورمون های جنسی مرتبط باشد. کاهش یا از بین رفتن چنین دردی با بارداری یا یائسگی نشان دهنده این است که احتمالا هورمون ها در این مورد دخیل می باشند. به هر حال تا کنون مطالعات در این مورد نتوانسته اند اختلال هورمونی خاصی را شناسایی کنند که دلیل قطعی ایجاد در دوره ای سینه باشد.

مثلا میزان هورمون پروژسترون در هنگام بارداری افزایش پیدا می کند که این امر باعث می شود سینه ها مایعات زیادی را در خود حبس کنند. ضمنا در آماده کردن غدد شیری نقش مهمی ایفا می کند. به این ترتیب می توان به شیر دادن اقدام کرد. این موضوع درد سینه را هم در پی دارد. سینه ها در این دوره حساس می شوند و دقیقا شبیه به سیکل قاعدگی با حس درد سینه روبرو می شوید. با پایان یافتن دوره شیردهی هم این درد را شاید تجربه کنید. هنگام یائسگی نیز زنان چنین دردی را به دلیل کاهش سطح استروژن و حساس شدن سینه ها حس می کنند.

بهم خوردن تعادل اسید چرب

وقتی که تعادل اسید های چرب درون سلول ها به هم بخورد ممکن است که باعث افزایش حساسیت بافت سینه به هورمون ها شود. این توری بر این مبنا ارائه شد که در مواردی مصرف مکمل های دارای گامالینولئیک اسید باعث کاهش درد می شود. این ماده نوعی اسید چرب است که به نظر می رسد تعادل اسید های چرب را باعث می شود و باعث کاهش حساسیت بافت سینه به هورمون ها می شود.

قابل ذکر است بعضی اسیدهای چرب مانند امگا 3 و امگا 6 باعث کاهش التهاب در بدن می شوند که اگر این اسیدهای چرب به میزان کافی دریافت نشوند باقت سینه ممکن است به التهاب و نوسان هورمونی دچار حساسیت گردد که این اکر به درد سینه و ناراحتی آن منجر می شود. از این رو با بهبود رژیم غذایی و مصرف موارد غذایی مانند ماهی، دانه های روغنی و مغزهای خوراکی به تعادل اسیدهای چرب کمک می کنید.

اندازه سینه ها

زنانی که سینه های با سایز بزرگ دارند احتمال دارد دردهای غیر دوره ای را تجربه کنند. این نوع درد ممکن است باعث دردهای گردن، شانه و پشت همراه شود. در پژوهش های بیان شده چنانچه دلیل درد سینه به بزرگی آن مربوط باشد جراحی برای کاهش سایز آن می تواند علائم را کمتر کند البته جراحی سینه هم می تواند دردهای بعدی سینه را منجر شود.

به صورت کلی از آنجا سینه از چربی و بافت غده های تشکیل شده است حضور چربی و بافت بیشتر باعث سنگینی و بزرگی بیشتر آن می شود. از این روز با افزایش سایز سینه حالت آویزان پیدا می کند که می تواند باعث کشیدگی رباط های خاصی در این ناحیه شود و از این رو درد سینه را باعث می شود. ضمنا با فعالیت های فیزیکی ممکن است که الن علائم تشدید شوند.

برخی داروها

استفاده از بعضی از داروهای هورمونی، داروهای خوراکی پیشگیری از بارداری یا داروهای درمان ناباروری ممکن است با درد سینه مرتبط باشند. به دلیل درمان با استروژن و پروژسترون این احتمال وجود دارد بافت سینه حساس و دردناک شود. در خانم های یائسه دلیل تیر کشیدن سینه درمان های هورمونی است و ضمنا بعضی گزارش ها وجود دارد که به رابطه درد سینه با مصرف داروهای ضد افسردگی مانند فلوکستین و سرترالین اشاره دارد.

بعضی از داروها مانند ظیر اوکسی متولون، کلورپرومازین، دیجیتالیس، متیل دوپا و اسپیرونولاکتون با درد سینه همراه است. در مورد قرص های ضد بارداری برخی افراد آن را مصرف می کنند تا درد سینه و دیگر علائم کاهش یابد ولی در برخی به جای کاهش درد با تشدید آن همراه می شود.

نشانه های درد سینه

درد سینه به صورت معمول به شکل دوره ای و یا غیر دوره ای ایجاد می شود که هر کدام با نشانه هایی همراه است. در شکل اول یا دوره ای درد سینه با علائمی مانند ۱. ارتباط واضح با دوره قاعدگی، ۲. احساس ناراحتی مبهم، ۳. حس سنگینی ، ۴. حضور تورم یا توده، ۵. درد دو طرفه بیشتر در ناحیه فوقانی خارجی سینه که به زیر بغل یر می کشد همراه است. در مواردی هم درد طی دو هفته نزدیک به آغاز قاعدگی شدیدتر شده و سپس کاهش می یابد.

ضمنا به طور معمول زنان در سنین ۲۰-۳۰ سالگی و پیش از یائسگی با این درد مواجه می شوند و در زنانی نزدیک به یائسگی و حدود سن ۴۰ سالگی این درد ممکن است بروز کند.

در شکل دوم یا غیر دوره ای درد سینه با علائم زیر همراه است.

  • به سیکل قاعدگی مربوط نیست.
  • به صورت سوزشی یا فشارنده حس می شود
  • حالتی متناوب یا پایدار دارد.
  • معمولا یک طرفه بوده و در ناحیه مشخصی حس می شود که ممکن است به دیگر نقاط سینه نیز منتشر شود.
  • به طور معمول در زنان یائسه بین سن ۴۰-۵۰ سال دیده می شود.

مطالب مشابه را ببینید!