مجله تاپ‌ناز‌

آموزش دوخت بالش نوزاد با تکه دوزی عروسکی جذاب و زیبا

دوخت بالش نوزاد مانند دیگر وسایل سیسمونی، روش و ایده های مختلف و  خاص خود را دارد که خانم های هنرمند می توانند با یاد گرفتن آن خیلی راحت در منزل آن را تهیه کنند و برای کودک خود مورد استفاده قرار بدهد و حتی با سلیقه خود و با وسایل مختلف به تزیین و زیبا کردن آن بپردازند.

یکی از اقلام سیسمونی نوزاد که ضروری است، بالش نوزاد است که دارای طرح و مدل های مختلف است و مادران باید در کنار توجه به زیبایی آن به عواملی مانند نرم بودن و جنس بالش هم دقت کنند تا بدین گونه نوزاد در موقع استفاده از آن احساس راحتی کامل داشته باشد. در این زمینه تصمیم دارید روش تهیه دوخت بالش نوزاد را به آسانی به شما آموزش بدهیم.

آموزش دوخت بالش نوزاد

بیشتر مادران با توجه به مهارت و هنر خیاطی که دارند مایل هستند با استفاده از هنر دست خود، بالش نوزاد بدوزند و با رنگ و طرح دلخواه مطابق سلیقه خود آن را تهیه کنند و به همین دلیل به دنبال الگو و روش های ساده و متنوع برای انجام این کار هستند تا بتوانند از این طریق ست سیسمونی نوزاد خود را زیبا و جذاب کنند. این نوع از بالش کاربردی است و مادران در مواقع مختلف مانند رفتن به مهمانی و مسافرت از آن برای راحتی نوزاد خود استفاده کنند. در صورت دوخت چنین بالشی در منزل باید سعی کنید علاوه بر انتخاب پارچه ای مناسب و با کیفیت به استانداردهای دوخت یک بالش خوب و ایده آل مخصوص کودک هم توجه کنید زیرا که بسیار با اهمیت است و راحتی و آسایش نوزاد را به دنبال دارد.

دوخت بالش نوزاد

دوختن بالش مانند دیگر وسایل سیسمونی روش های متنوع و ساده ای دارد که می توانید با یاد گرفتن اصول و قواعد اولیه آن مدل های زیبا و دلخواهی از آن را با پارچه مورد پسند خود بدوزید. باید گفت که بیشتر مادران مایل هستند بالش نوزاد را به بهترین و زیباترین روش ممکن با استفاده از سایل مناسب تزیین کنند البته باید این نکته را در نظر داشته باشند که تزیینات انجام شده باعث صدمه و اذیت شدن پوست سر بچه نشود که بهتر است برای این کار از تکه دوزی های جالب در این مورد استفاده کنید.

در صورتی که در حال تدارک دیدن سیسمونی نوزاد خود می باشید و تمایل دارید با استفاده از روشی ساده بالش نوزاد خود را با بهره گیری از هنری که داری در منزل بدوزید به شما پیشنهاد می کنیم که تا پایان این مطلب تاپ ناز با ما همراه باشید تا روش دوختن این مدل زیبای بالش نوزادی را یاد بگیرید.

دوخت بالش نوزاد

مراحل دوخت بالش نوزادی

اندازه و سایز بالش مورد نظر در حدود 50 در 40 سانتی متر است که تا زمان دو سالگی نوزاد مناسب است و قابل کاربرد است. برای این کار از نوعی پارچه متقال استفاده کنید و سپس آن را در ابعاد 52 در 42 سانتی متر به شکل یک مستطیل دو بار برش بزنید و سپس دور تا دور آن را با فاصله 5 سانتی متر بدوزید.

دوخت بالش نوزاد

در قدم بعدی آن را به سوی رویه پارچه برگردانید و با استفاده از الیاف کیلویی پر کنید و سپس درز باز شده را به صورت کامل بدوزید. با استفاده از یک پوب بر روی آن بزنید تا الیاق در تمام قسمت های بالش پخش شود و همه جا را پر کند. برای قسمت رویه پارچه با در نظر گرفتن درز یک مستطیل در ابعاد 52 در 42 برش بزنید.

دوخت بالش نوزاد

برای قسمت پشت پارچه هم دو مستطیل با ابعاد 42 در 35 سانتی متر برش بزنید. سپس لبه دو قسمت پشت پارچه را به طرف داخل تا کنید و بدوزید و سپس اتو بکشید. برای انجام تکه دوزی، طرح مد نظر را روی پارچه، لایی چسب و زانفیکس بگذارید و برش بزنید.

دوخت بالش نوزاد

پس از آن لایی چسب را با پارچه اتو بزنید. سپس زانفیکس را روی پارچه رویه قرار دهید و طرح لایی خورده را روی آن قرار دهید و پس از آن اتو بکشید. به این صورت طرح مورد نظر را روی پارچه رویه خوب فیکس و قابت کنید. دور تا دور طرح را با دوخت زیگزاگ فشرده کنید.

در قدم بعدی دو بخش پشت پارچه را روی رویه آن قرار دهید به طوری که قسمت رویه های پارچه ها روی هم قرار بگیرند. حدود 7 تا 10 سانتی متر از دو قسمت پشت کار را روی هم قرار دهید. سپس دور تا دور کار را بدوزید و سپس به طرف رویه برگردانید. قسمت گوشه ها را با استفاده از انگشت به صورت کامل برگردانید و سپس بالش را در روکش قرار دهید.

دوخت بالش نوزاد

تکه دوزی طرح عروسکی دلخواه بر روی بالش کودک

برای انجام این کار در ابتدا یک طرح ساده را برای بالش انتخاب کنید و سپس آن را به الگویی مناسب برای کار تبدیل کنید. از تکه پارچه های لطیفی که برای این کار مناسب می باشند برای طرح عروسکی انتخاب شده خود استفاده کنید. بهتر است که تکه های پارچه را از رنگ های شاد و زیبا انتخاب کنید تا جذابیت کار بیشتر شود.

پارچه ها را بر اساس الگویی که انتخاب کرده اید برش بزنید و سپس شروع به دوخت کنید. می توانید از لایه لباس برای چسباندن تکه های عروسک استفاده کنید از این طریق تکه ها با نظم بیشتری در کنار هم قرار می گیرند و نحوه ایست بهتر و زیباتری خواهد داشت. می توانید از پارچه های نمدی هم برای این کار استفاده کنید که به دلیل ضخامتی که دارند نوع ایست زیبا و خاصی دارند.دوخت بالش نوزاد

سپس عروسک های پارچه ای تکمیل شده است و می توانید آنها را روی پارچه اصلی قرار دهید و اطراف آن را با استفاده از چرخ خیاطی بدوزید و یا با استفاده از بست آنها را محکم کنید. پارچه اصلی برای کل بالش را باید حالت نرم و لطیفی داشته باشد که پوست بچه حساس و خشک نشود.

پارچه را به دو تکه برابر با ابعاد دلخواه و مناسب سر بچه تقسیم کنید. سپس دو تکه پارچه را به طرف پشت قرار دهید و سه طرف آن را با استفاده از چرخ خیاطی بدوزید و سپس دوخت روکش را بر عکس کنید که در این مرحله روکش بالش آماده شده است.

بعد از این که روکش را روی بالش کشیدید طرف دیگر روکش را با اتفاده از دست بدوزید. می توانید از یک دکمه یا بند به جای دوختن بخش باز روکش استفاده کنید. برا زیباتر شدن کار هم دور تا دور بالش را نوار دوزی کنید.

دوخت بالش نوزاد

مطالب مشابه را ببینید!