مجله تاپ‌ناز‌

روش هایی برای دور کردن دوستان ناباب از فرزند دختر و پسر

یکی از عواملی که باعث شکل گرفتن شخصیت افراد به خصوص در دوران نوجوانی تاثیر دارد مسئله دوست یابی است که برقراری نوع ارتباطات اجتماعی هم بستگی به این امر دارد، به همین دلیل رابطه داشتن با دوست ناباب باعث دور شدن یک فرد از اهداف مهم زندگی و ارزش ها می شود و می تواند این فرد را تبدیل به یک فرد هنجارشکن کند.

از جمله مسائل مهم در زندگی هر فردی انتخاب دوست است که با توجه به تاثیراتی که این نوع روابط و تعاملات روی افراد می گذراند و همچنین آسیب ها و انحرافات ناشی از آن باید در این نوع تصمیم گیری نهایت دقت را به کار برد. این نوع ارتباطات تاثیرات زیادی در تعیین مسیر اینده فرد دارند و در پیشرفت و سقوط او نقش مهمی دارد. در ادامه برای آگاهی شما انواع تاثیرات و آسیب های دوستان ناباب و راهکرهایی برای مقابله و کنترل این امر را بررسی کرده ایم.

تاثیرات مضر دوستان ناباب

پیدا کردن دوست خوب امری مهم و تاثیرگذار در سیر زندگی هر فردی به حساب می آید زیرا که افراد با توجه به الگو قرار دادن دوستان خود و تبعیت از رفتارها و اعمال آنها در صورت انتخاب دوستان ناباب روند تکاملی شخصیتی آنها با مشکلات مختلفی روبرو شده و سلامت روان آنها را دچار آسیب می کند و حتی گاهی اوقات ممکن است در دام اعتیاد گرفتار شوند و به همین دلیل والدین باید با رفتار و نظارت صحیح و آموزش دست دوست یابی به آنها مانع از بروز این ناهنجاری شوند.

عوامل اصلی برای انتخاب دوستان ناسالم

بیشتر افرادی که گرفتار دوست ناباب شده اند هیچ نوع معیار و ملاکی برای انتخاب دوست در نظر نگرفته اند که در ادامه اصلی ترین عوامل آن را به شما معرفی می کنیم.

  • نداشتن آینده نگری و ناآگاه بودن
  • نبود امکانات رفاهی، تفریحات و فعالیت های سرگرم کننده در خانواده
  • نداشتن الگوی درست و مناسب
  • فرار از درد و رنج تنهایی
  • نداشتن عقاید مذهبی
  • داشتن خانواده بی ثبات و طرد کننده
  • اعتماد به نفس پایین

روش هایی برای دور کردن دوستان ناباب از فرزند دختر و پسر

آسیب های ناشی از انتخاب دوستان بد

دوستی با افراد ناباب باعث بروز یک سری پیامدها و ناهنجاری ها می شود که در ادامه آنها را شرح می دهیم.

بروز حسادت های مخرب و دردسر ساز

با وجود داشتن کمی حسادت اشکالی ندارد و می تواند انگیزه خوب برای حرکت رو به جلو در در نهایت موفقیت فرد باشد ولی بعضی از افراد حسادت های نادرست و بیش از حد دارند و به دارایی های دیگران حسادت می کنند. پس دوستان حسود همیشه در پی استفاده از زمانی برای به دست آوردن داشته های شما هستند و یا با حیله هایی می خواهند زندگی شما را نابود کنند و اغلب با بی ارزش نشان دادن هدف هایتان و یا به طریقی شما را دچار دردسر می کنند تا بدین گونه باعث تباهی شما شوند. به محض شناخت چنین فردی بهتر است از او دوری کنید.

در دام گرفتار شدن

رابطه داشتن با دوستان سالم و مناسب مانند درب و پنجره های باز است که باعث وارد شدن هوای تازه به منزل می شود و افراد به هیچ عنوان حس خفه شدن و در دام افتادن را ندارند. می توانید که رفت و آمد راحت و آزادی داشته باشید و هیچکس باعث محبوس شدن شما نمی شود. ولی در صورتی که حس کردید دوستانتان مانع حرکت شما می شوند  به صورت مداوم اعمال و رفتار شما را تحت نظر دارند و روی شما مسلط هستند این نوع دوستی در نهایت به ضرر شماست. کسانی که زیر فشار این نوع از دوستان هستند ممکن است از روی اجبار اعمال ناشایست و جبران ناپذیر را انجام دهند.

ترغیب به انجام رفتارهای بد

اگر حس می کنید که قادر نیستید رابطه خود را با نی نوع از دوستان قطع کنید و بعضی از اوقات فکر می کنید که آنها باعث هیجان در زندگی شما می شوند باید بدانید که شما در حال آسیب رساندن به آنها هستید. در واقع زمانی که با چنین افرادی همراه می شوید و رفتار ناشایست آنها را قبول می کنید به گونه ای که به آنها آسیب می رسانید. شما همیشه در دسترس آنها قرار دارید و به رفتارهای آنها واکنش نشان می دهید و همین توجه آنها را به ادامه رفتار بدشان ترغیب می کند. در حقیقت اگر چنین افرادی قادر به همراه کردن دیگران با خودشان نباشند و به لیل ترس از تنهایی از رفتارهای بد خود دست می کشند ولی همراه شدن شما باعث از بین رفتن این فرصت می شود.

دوری از هدف

معاشرت با دوستان و دورهمی با آنها لذت بخش است ولی اگر این اعمال و رفتارها دائما تکرار شود  رفت و آمد مداوم با آنها شما را از کارهایتان بازدارند سرانجا تعادل در زندگی شما از بین می رود و روز به روز از اهداف تعیین شده خود دور می شوید.

در صورتی که برای زندگی خود هدفی مشخص کرده اید دوستانتان باید به جای از بین بردن وقت شما، حامی شما باشند و شما را راهنمایی کنند و تجربیات ارزشمند خود را در اختیار شما قرار بدهند. در صورتی که دوستانتان در رابطه با برنامه و هدف شما برخورد خوبی ندارند و طوری که می خواهند این برنامه را خراب کرده و به تاخیر بیندازند باید بدانید که برای دوستی مناسب نیستند.

دوشخصیتی شدن فرد

بعضی مواقع گه در کنار دوستان بد قرار می گیرید ممکن است مجبور به بروز رفتاری شوید که در شخصیت شما نیست. مصلا وقتی که تمایل دارید با آنها بیرون بروید حس می کنید که مجبور هستید طوری که آنها دلشان می خواهد لباس بپوشید و یا با لحن دیگری حرف بزنید که این رفتارها جدا از شخصیت اصلی شما هستند. افرادی که باعث می شوند شما از شخصیت واقعی خود فاصله بگیرید اصلا برای دوستی مناسب نیستند زیرا که دو شخصیتی شدن احساس و عاطفه فرد را از بین می برد و او را از اهدافش دور می کند.

توصیه های مهم و مناسب به والدین

تا جایی که ممکن است با دوستان جدید فرزند خود رابطه دوستی برقرار کند و تظاهر کنید که زندگی آنها برا شما هیجان انگیز است. با به راه انداختن مهمانی، تولد و … آنها را دور هم جمع کنید زیرا که این کار با وجود این که باعث آسودگی خیال شما نسبت به فرزندتان می شود باعث می شود به شناخت بهتری از دوستان او برسید.

باید سعی کنید که قوانین را به فرزند بگویید و برای جلوگیری از نفوذ افراد در او برای او قانون های معنی را مشخصی نمایید و مطمئن شوید که همه آنها را رعایت می کند. این نوع قوانین را طوری تعیین نکنید که مستقیما با دوستان مخالف باشد. همیشه باید در نظر داشته باشید که دوستان خوب می توانند خوشبختی افراد را تامین کنند و دوستان بد بدبختی و بیچارگی را به فرد می دهند.

فرزند را به صورت نامحسوس در نظر بگیرید. وقتی که فرزندتان با دستان بد معاشرت دارد به صورت کلی حواستان به او باشد. به صورت مثال در صورتی که رفتار یا عمل ناشایستی از فرزند دیدید باید بدانید که دوستان ناباب اثر خود را گذاشته و شما باید هر کاری که قادر به انجام آن بوده را انجام دهید تا بدین گونه باعث قطع رابطه او با آنها شوید.

موثرترین ترفند برای محدودیت وقتی است که فرزند شما با افراد نامناسب دستی دارد، چیدن یک برنامه درست برای مشغول کردن او م باشد. تا جایی که ممکن است تلاش کنید که والدین دوستان فرزند را بشناسید. دیدار حضوری مناسب تر است ولی در صورتی که این کار برای شما سخت است می توانید که به صورت تلفنی با آنها در ارتباط باشید.

مطالب مشابه را ببینید!