مجله تاپ‌ناز‌

دکوراسیون مناسب سالمندان و نکات ویژه برای چیدمان منزل افراد مسن

امروزه در هر خانه ای افراد سن و سال دار هستند که برای انجام کار هایشان نیازمند کمک دیگران هستند. این افراد همانطور که از احترام زیادی برخوردار هستند، از همه مهمتر نیازمند مکانی مناسب هستند، که با توجه به شرایط سنی و سلیقه آنها چیده شده باشد. ایمن کردن مکان زندگی این افراد را همیشه در اولویت قرار بدهید. در دکوراسیون اتاق یا منزل این افراد میزان وسایل شیشه ای، دکور های اضافی و مبلمان شلوغ را هر چقدر می توانید کم کنید تا آرامش و راحت تری داشته باشند.

دکوراسیون مناسب سالمندان و نکات ویژه برای چیدمان منزل افراد مسن

رنگ و نور در اتاق سالمندان

برای دکوراسیون اتاق سالمندان عزیز نیاز است که به نورپردازی بسیار توجه کنیم. با نور پردازی مناسب در واقع ما به جهت یابی و راحتی این افراد کمک کرده ایم. در اتاق سالمندان بهتر است که از طراحی نور ثابت و یا نور بیشتر دادن به یک فضای خاص را مورد توجه قرار دهیم؛ تا با این کار راحتی بهتری را برایشان به ارمغان بیاوریم. در انتخاب رنگ برای دکوراسیون مناسب سالمندان بهتر است از رنگ های روشن یا رنگ هایی با کنتراست بالا بهره بگیرید، چون اینگونه است که می توانید با کمک نور و رنگ های مناسب، حس مثبتی به این افراد القا دهید.

دکوراسیون مناسب سالمندان و نکات ویژه برای چیدمان منزل افراد مسن

روانشناسی رنگ در دکوراسیون مناسب سالمندان

در طراحی دکوراسیون مناسب سالمندان روانشناسی رنگ ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است. با کمک اینکه چه رنگی مناسب روحیه سالمند شما است، بهتر می توانید فضای راحت تری را با توجه به رنگ مورد علاقه آنها به اتاق اضافه کنید. روانشناسی رنگ ها این پیام را به ما می دهد که رنگ چه تاثیری بر ادراک و احساسات سالمند دارد.

برای انتخاب رنگ در دکوراسیون مناسب سالمندان در فضای خانه یا اتاق آنها با توجه به نظر معماران و طراحان توصیه می شود که از رنگ های نارنجی و قرمز گرم برای ایجاد انرژی بیشتر و یا رنگ آبی گرم را برای القا کردن احساس آرامش و امنیت به آنها استفاده کنید.

مطلب مشابه: رنگ شناسی در دکوراسیون داخلی و اصولی برای انتخاب چیدمان بر اساس رنگ

دکوراسیون مناسب سالمندان و نکات ویژه برای چیدمان منزل افراد مسن

اهمیت رنگ اتاق سالمندان

رنگ اتاق سالمندان تاثیر مستقیم بر روحیه و انرژی آنها دارد. استفاده از رنگ هایی که مناسب سالمندان است از مهمترین عوامل اهمیت دادن به سالمندان است. برای انتخاب خانه سالمندان یا اتاق آنها حتما به رنگ های مورد استفاده در آن مکان توجه کنید، چون رنگ ها تاثیر مستقیم بر سلامت روان و جسم آنها دارد.

برای اینکه یک جامعه سالم از سالمندان را بشناسیم عواملی چون مواد غذایی، فعالیت های اجتماعی، تمیزی، مراقبت و سطح مراقبت را در نظر میگیرند دریغ از اینکه با توجه به روانشناسی رنگ ها، رنگ ها اهمیتی چند برابر بر زندگی سالمندان دارد.

دکوراسیون مناسب سالمندان و نکات ویژه برای چیدمان منزل افراد مسن

بهترین رنگ ها در دکوراسیون مناسب سالمندان

با توجه به بالا رفتن سن سالمندان و ایجاد مشکلات بینایی و کمتر شدن واکنش این افراد نسبت به تاریکی و روشنایی، بهتر است که از یکسری رنگ ها برای کم کردن این مشکل در دکوراسیون محل زندگی آنها استفاده کنیم. با توجه به تحقیقات صورت گرفته سه رنگ سبز، آبی و قرمز بر رنگ های دیگر ارجحیت دارند.

از این یه رنگ آبی در وهله اول، قرمز و سبز هم با توجه به اولویت می توان در دکوراسیون سالمندان بکار برده شوند. اگر به راحتی و آسایش سالمندان اهمیت می‌دهید، بهتر است رنگ های سردی مثل سبزآبی یا سایه های آبی که اثری آرامبخش بر این افراد دارند را به صورت متعادل در دکوراسیون اضافه کنید.

مطلب مشابه: دکوراسیون به سبک چینی؛ اصول این چیدمان و تصاویر این سبک

دکوراسیون مناسب سالمندان و نکات ویژه برای چیدمان منزل افراد مسن

تاثیر نور بر دکوراسیون مناسب سالمندان

اگر به درستی از سالمندان مراقبت نکنیم طولی نمی‌کشد که این افراد دچار ضعف و افسردگی می شوند. کمبود نور یکی از عوامل ایجاد افسردگی در سالمندان است، که می توان با انتخاب یک دکوراسیون مناسب سالمندان که از نورپردازی مناسبی برخوردار است، بهره ببرید. بسیاری از مطالعات صورت گرفته بر افسردگی نشان داده است که نور تاثیر مستقیم بر افسردگی دارد و مرتب به نور درمانی تاکید می کنند.

با خواندن نتایج این تحقیقات به این نتیجه خواهیم رسید که نور درمانی تاثیر مثبتی بر افسردگی سالمندان دارد. اگر به میزان نورپردازی اتاق افراد مسن توجه نشود، به زودی شاهد اختلال در خواب آنها خواهید بود. در دکوراسیون مناسب سالمندان بهتر است که از نور های آبی و سفید استفاده کنید، نور آبی باعث می شود این افراد خواب راحت و مثبتی داشته باشند و از طرفی نور سفید کارایی خواب افراد سالمند را بهتر می کند.

دکوراسیون مناسب سالمندان و نکات ویژه برای چیدمان منزل افراد مسن

رفت و آمد راحت در دکوراسیون مناسب سالمندان

دکوراسیونی برای این افراد انتخاب کنید من مشکلی در رفت و آمد آنها ایجاد نشود. برای مثال در این سبک بهتر است از یک میز گرد در کنار کاناپه ای ال مانند برای ایمن کردن رفت و آمد افراد مسن بهره ببرید.

در واقع باید حواسمان باشد دکوراسیونی که انتخاب می‌کنید زیاد شلوغ نباشد و سالمندان برای حرکت کردن آزاد بوده و حین رفت و آمد دچار مشکل نشوند. میز های کوچک که قابل حمل هستند، یکی از گزینه های مناسب برای این سبک از دکوراسیون هستند، چون که این میز کوچک می تواند محل قرار دادن وسیله های مورد نیاز آنها باشد.

مطلب مشابه: سبک دکوراسیون آرت دکو؛ نکات طراحی و تصاویری از این چیدمان

دکوراسیون مناسب سالمندان و نکات ویژه برای چیدمان منزل افراد مسن

ارتفاع بالاتر در دکوراسیون مناسب سالمندان

طراحی دکوراسیون برای افراد سال دیده با دیگر طراحی ها متفاوت است. این افراد چون اغلب دچار درد استخوانی، عضلانی و کمر درد هستند، در رابطه با اکسسوری ها باید بدانید چه ارتفاعی متناسب با وضعیت جسمی افراد است. مثلا از تخت هایی استفاده کنیم که زانو ها کاملا خم نشوند بلکه فقط پاها صاف و به زمین برسند؛ یا اگر در دکوراسیون میز ناهار خوری استفاده میکنید، بهتر است صندلی هایی با پایه های بلند تر را انتخاب کنید. برای تخت خوابشان بالشتک هایی را تدارک ببینید تا هنگامی که درد دارند، بتوانند از این بالشتک ها برای تسکین درد استفاده ببرند.

کفپوش های ضد لغزش در حمام دکوراسیون مناسب سالمندان

در طراحی دکوراسیون مکان های مرطوب در خانه سالمندان بهتر است که نکاتی را دقت داشته باشید. مکان های مرطوب از خطرناک‌ترین مکان ها برای افراد سالخورده هستند، با ایمن کردن این مکان ها شما می توانید خیال جمع باشید که دیگر اتفاقی برای این افراد نخواهد افتاد. مثلا می توانید برای کف حمام از حصیر هایی از جنس پلاستیک یا کفپوش های ضد لغزش استفاده کنید. یا اگر توان آن را دارید؛ سرامیک ها یا کاشی های لیز حمام را دور انداخته و از کاشی های ناهموار و آج دار استفاده کنید.

مطلب مشابه: راهنمای خرید مبل با توجه به فضای خانه و سبک دکوراسیون (موارد مهم برای تهیه مبلمان)

راه پله ها در دکوراسیون مناسب سالمندان

راه پله ها برای افراد مسن همیشه مشکلی بزرگ تلقی شده است. در طراحی دکوراسیون مناسب سالمندان بهتر است از پلکانی استفاده کنید که هر چند تا پله نیمکت یا صندلی با نقش و نگار زیبا یا منبت کاری شده برای نفس گیری و استراحت وجود داشته باشد.

در طراحی پله ها برای سالمندان سعی کنید از موکت های پرز دار به هیچ وجه استفاده نکنید و بیشتر از موکت هایی کبریتی یا نمدی کمک بگیرید تا از ایجاد خطر لغزش برای این عزیزان جلوگیری کرده باشید. توصیه می شود خانه یا اتاقی که برای افراد مسن انتخاب می‌کنید، بدون راه پله باشد تا کمتر در معرض خطر باشند.

دکوراسیون مناسب سالمندان و نکات ویژه برای چیدمان منزل افراد مسن

سرویس بهداشتی در دکوراسیون مناسب سالمندان

قبل از هر کاری در طراحی دکوراسیون مناسب سالمندان به فکر قرار دادن یک توالت فرنگی در سرویس بهداشتی باشید. با نصب این توالت فضا را برای آنها ایمن تر خواهید کرد. از آنجا که این افراد گاها دچار ناتوانی در راه رفتن، ایستادن و نامتعادلی می شوند، بهتر است در کنار این توالت ها میله هایی نصب کنید تا خطری آنها را تهدید نکند. بهتر است برای رو شویی مورد استفاده سالمندان صندلی یا مکانی برای نشستن وجود داشته باشد تا هنگام شستن دست های خود خسته نشوند و جا حوله ای را هم سطح با روشویی قرار دهید تا برای خشک کردن انرژی زیادی مصرف نکنند. افراد مسن هنگام حمام کردن به دلیل ضعف جسمانی، ممکن است بشدت خسته شده و حمام خود را نصفه تمام کنند، شما می توانید در طراحی دکوراسیون حمام سالمندان نیمکت  یا حتی صندلی در حمام تعبیه کنید، تا براحتی به حمام خود برسند. اگر در حمام از دوش های بلند استفاده کرده اید، میله های چنگک دار را حتما به دیوار نصب کنید، این میله مانع لغزش افراد می شود.

مطلب مشابه: سبک دکوراسیون پست مدرن و تصاویری از این چیدمان خاص

آشپزخانه در دکوراسیون مناسب سالمندان

آشپزخانه از محیط های استرس زا برای افراد مسن است. در طراحی دکوراسیون مناسب برای سالمندان بهتر است که وسایل و تجهیزات آشپزخانه را به دقت انتخاب کنید، مثلا یخچالی انتخاب کنید که با باز کردن آن همه وسایل درون یخچال قابل دید و در دسترس باشد؛ یا برای دستگیره کابینت ها از دستگیره ای استفاده کنید که به شکل دی هستند، کابینت ها را کشویی انتخاب کنید تا وسایل درون آن به خوبی در دید باشد، وسایل برقی آشپزخانه را از نوع رومیزی انتخاب کنید تا برای استفاده کردن از آن لازم به خم شدن نداشته باشند. کانتر، اپن و ارتفاعات در آشپزخانه را متعادل طراحی کنید تا این افراد به راحتی بتوانند به امور خود در آشپزخانه رسیدگی کنند.

کلام آخر

انسان ها با پیر شدن و بالا رفتن سن بیشتر به خانه نشینی روی می آورند. افراد مسن در پیری بیشتر دوست دارند در خانه خود به زندگی کردن ادامه دهند تا اینکه باری بر دوش فرزندان باشند یا حتی به خانه سالمندان بروند؛ بنابراین بهتر است که به عقاید آنها احترام گذاشته و خانه هایشان را با انتخاب دکوراسیونی مناسب با شرایط سنی این افراد ایمن سازی کنیم. با دانستن نکات مهم در رابطه با دکوراسیون مناسب سالمندان براحتی می توانید فضایی امن، راحت و پر انرژی را برای آنها به ارمغان بیاورید. با ایجاد تغییرات کوچک و ساده در خانه آنها می توانید دکوراسیونی زیبا و سالم به آنها هدیه داده و دیگر نگرانی نسبت به سلامتی این افراد نداشته باشید. در این تغییر دکوراسیون حتما ساده بودن وسایل، نورپردازی و توجه به سلایق سالمندان را مورد توجه قرار دهید.

مطلب مشابه: دکوراسیون پارامتریک با طراحی مدرن + تصاویری از این نوع سبک

مطالب مشابه را ببینید!