مجله تاپ‌ناز‌

دیدنی های چمستان در مازندران + چشم اندازهای طبیعی و زیبای این شهر برای مسافران

در این بخش دیدنی های شهر چمستان که در استان مازندران واقع شده است را معرفی می کنیم. چمستان دارای چشم اندازهای طبیعی است و یکی از گزینه های مورد علاقه مسافران به شمال کشور است.

چمستان یکی از بخش های شهرستان نور و یکی از شهرهای استان مازندران است که در مرکز استان مازندران قرار گرفته است. این روستا آب و هوایی منحصر به فرد و مقداری شرجی دارد که در کل دلپذیر است.

چمستان در مرکز مازندران قرار دارد و با جاده هراز 25 کیلومتر فقاصله دارد و در 75 کیلومتری جاده چالوس و در فاصله 180 کیلومتری تهران است. این نزدیک بودن باعث شده که به آسانی از سوی تهران به این بخش تردد شود.

شهر چمستان با شهرستان آمل، نور، بلده و قسمتی از کوهپایه های البرز همسایه است و پس از گذشتن از آمل به سوی غرب این شهر قرار گرفته است.

آب و هوای چمستان

شهر چمستان آب و هوای تا حدی شرجی دارد. آب و هوای این شهر در تابستان شرجی است و در قسمت هایی از شهر هوا کمی خنک تر است و در کنار زیبایی و بکر بودن می توانید از آرام بودن این شهر لذت ببرید و به مناطق خاص برای تفریح و خوشگذرانی بروید و روزهای گرم تابستان را سپری کنید.

معنی نام چمستان

گفته می شود در زمان قدیم نام این شهر چمازستان بوده است و دلیل گذاشتن این نام به دلیل رشد گیاهان سرخس بوده است، بر این اساس که چماز نام نوعی درخت سرخس است. باور دیگر مردم این است که در گذشته چمنستان بوده است و دلیل این نامگذاری هم رشد زیاد چمن در این شهر است.

زیباترین دیدنی های چمستان در شمال

این شهر زیبا دارای جذابیت های دیدنی و بسیاری زیبایی و البته شهری بسیار کوچک است. شهر چمستان از نظر وضع جغرافیایی ویژگی خاصی دارد و دارای چشم اندازهای طبیعی زیبا، آبشار و چشمه های فوق العاده، روستاهای خاص در جنگل و … می شود. این ویژگی ها و جاذبه های طبیعی باعث شده است تا بازدیدکنندگان زیادی از جاهای مختلف به این مکان بروند و لحظات خوبی را در آن بگذرانند.

شهرستان نور

شهرستان نور لقب پایتخت ساحلی را به خود اختصاص داده است و از چند سال گذشته با نام سالده بخشی از شهرستان آمل بوده است، شهرستان نور پس از جدا شدن از آمل شامل 3 بخش مرکزی، بلده و چمستان بوده است.

شهرستان به دلیل جاذبه های گردشگری طبیعی زیبا و متفاوت شامل دریاچه، کوهستان و جنگل ترکیب بسیاری زیبایی را در کنار هم ایجاد کرده است. شهرستان چمستان دارای چشم اندازهای بسیار جذاب است که در ادامه به آنها پرداخته ایم.

دیدنی های چمستان در مازندران

کلیسای آنتوان مقدس

از بناهای تاریخی و مذهبی که مورد بازدید بسیاری از گردشگران قرار می گیرد، کلیسای انتوان مقدس می باشد که در شهرک ساحلی «هایکاشن» در حدفاصل شهرستان نور و شهر علمده در استان مازندران قرار گرفته است. این کلیسا به وسیله ی ارمنی های کاتولیک ایرانی ایجاد گردیده است.

دیوارهای خارجی کلیسای آنتوان مقدس ساخته شده از سیمان و دیوارهای داخلی کلیسا با گچ پوشیده شده است. کلیسا ساختاری ۸ ضلعی می باشد بر روی برخی از ضلع هایش دو عدد نورگیر با نور کم قرار گرفته شده است.

دیدنی های چمستان در مازندران

پارک جنگلی نور

این پارک جنگلی یکی از جاذبه های گردشگری چمستان محسوب می گردد که در فاصله ۵ کیلومتری روستای محمود آباد واقع شده است، این پارک دارای مساحتی به اندازه ۴۰۰ هکتار بوده که از لحاظ پهنا و گستردگی یکی از بزرگترین پارک های خاورمیانه شناخته می شود.

در این پارک انواع دسته های درخت های جنگلی از جمله توسکا، افرا، انجیلی و … وجود دارد که در کنار این تنوع و جذابیت پوشش گیاهی، رستوران های پیشرفته، آلاچیق های ساخته شده از جنس چوب، سرویس های بهداشتی، پارک ها، مسجد و همچنین مکان های ورزشی که در این مکان تفریحی و دیدنی تعبیه شده است.

ببینید: شهر بهشتی شمالی ، راهنمای سفر به کلاردشت در مازندران

دیدنی های چمستان در مازندران

پارک کشپل

در بخش ورودی، در ناحیه غربی جاده چمستان که به آبگرم لاویج منتهی می گردد، پارک جنگلی فوق العاده کشپل با ۱۰ چشمه پر آب و درخت های افرا، توسکا، ممرز، انجیلی واقع شده است. این پارک در تابستان ها یکی از انتخاب های اصلی گردشگران به شمار می رود.

دیدنی های چمستان در مازندران

فیل سنگی

در بخش مرکزی روستای لاویج تکه سنگی عظیم وجود دارد که به دلیل تغییرات فصلی و آب و هوایی و همچنین فرسوده شدن مانند فیل بزرگی در حالت نشسته به خود گرفته است.

دیدنی های چمستان در مازندران

آرامگاه آقا شاه بالو زاهد

این آرامگاه، مقبره یکی از عارفان معروف اواخر قرن هفتم هجری قمری و شیخ حسن جوری از سران نهضت سربداران در زمان مغول ها است که در فاصله ۳ کیلومتری شرق شهرستان چمستان واقع شده است. این بنا که از مکان های دیدنی استان مازندران محسوب می گردد، ساخته شده از آجر می باشد که دارای کاشی کاری های فوق العاده و گنبدی مخروطی بوده است.

بخوانید: دیدنیهای روستای مازیچال در منطقه کلاردشت در استان مازندران + تصاویر

دیدنی های چمستان در مازندران

آبشار آب پری

یکی از زیباترین و قدمت دارترین جاذبه های دیدنی شهرستان چمنستان آبشار آب پری واقع در استان مازندران می باشد، این آبشار در ۵ کیلومتری شهر نور قرار گرفته که دارای جذابیت های طبیعی بکر و منحصر به فرد می باشد، مکان قرارگیری این آبشار در نزدیکی شهر رویان و در همسایگی روستای یوش و کجور واقع شده است.

بخشی از سنگ های آبشار نامبرده به دلیل رانش زمین در شیب زیاد کوه روی هم تلنبار شده اند که شکل آبشار واقعی آن را از بین برده است، و به دنبال این رخداد آب اندکی از میان سنگ ها روان می باشد.

دیدنی های چمستان در مازندران

دریاچه الیمالات

دریاچه الیمالات و همچنین سد الیمالات واقع در شهرستان چمستان، یکی از مشهورترین و زیباترین جاذبه های این شهرستان محسوب می گردد، دریاچه ای پر از درخت های سرو قد کشیده و فوق العاده که بعد از گذشتن از یک جاده ی خرم و آباد قابل دسترسی است، در این دریاچه تفریحات جذابی مانند ماهیگیری و قایق سواری مهیا می باشد. و اما محل قرارگیری این دریاچه در جاده نور و در فاصله ۹ کیلومتری شهرستان نور واقع شده است که رفتن به این مکان از جنوب دو راهی روستای کارگر میسر می باشد.

ببینید: نگاهی به قلعه کنگلو در مازندران که شبیه به عقاب است

دیدنی های چمستان در مازندران

قلعه پولاد بلده

قلعه پولاد بلده واقع در شهر بلده از توابع شهرستان نور، یکی از بناهای تاریخی و مهم شهرستان چمستان محسوب می گردد، این قلعه بر روی بلندی های شمال قرار گرفته است. قلعه نامبرده تا ابتدای دوران صفویه بکار گرفته می گردید.

دیدنی های چمستان در مازندران

خانه نیمایوشیج

شاید یکی از مهمترین و مشهورترین جاذبه های گردشگری این ناحیه، آرامگاه نیمایوشج پدر شعر نو باشد، این مکان که در روستای کوهستانی یوش از دهستان اوزرود شهرستان نور قرار گرفته که ازاجدادش به او ارث رسیده بود، این خانه که در حال حاضر آرامگاه وی می باشد و مورد بازدید بسیاری از گردشگران قرار می گیرد، به وسیله ی جد این شاعر خوش ذوق بالغ بر ۲۰۰ سال قبل با پنجره های ارسی و گچ بری های زیبا ایجاد شده است.

دیدنی های چمستان در مازندران

آبگرم لاویج

بعد از پشت سر گذاشتن مسافتی حدود ۵ کیلومتر در راه چمستان، جاده ای فرعی در جهت چپ واقع شده که به سمت آبگرم لاویج منتهی می گردد، روستای لاویج که آبگرم لاویج در آن است، بین دره ها و دامنه های جنگلی رشته کوه البرز واقع شده که چشمه ای در سمت شرق این روستا قرار دارد که آب معدنی از آن می جوشد.

آبگرم لاویج پر از املاح معدنی گوگرد می باشد که برای درمان بسیاری از بیماری ها از جمله مشکلات پوستی، درد مفصل و استخوان مورد استفاده قرار می گیرد که علاوه بر مکان های تفریحی آن مانند پارک کشپل و مکان هایی دارای امکانات مناسب برای اقامت دلیل جذب گردشگران به این نقطه می باشد. گذشته از همه ی اینها لاویج دارای عسل ناب و خالصی می باشد که از سوغاتی های این روستا محسوب می گردد.

دیدنی های چمستان در مازندران

روستای میرخمند

روستای میرخمند یکی از مناطق ییلاقی دارای تابستان هایی خنک می باشد که یکی از جاذبه های توریستی شهرستان چمستان محسوب می شود، به واسطه همین تابستان های خنک این مکان برای سفر در تابستان بسیار عالی است. از ۳ جهت این روستا به وسیله ی کوه ها محاصره شده است که دلیل داشتن آب و هوای خاص این منطقه می باشند؛ این روستا از ۱ جهت هم به دره متصل می گردد.

دیدنی های چمستان در مازندران

روستای آهو دشت

آهو دشت یکی از آبادی های پر جمعیت و بزرگ پیرامون چمستان می باشد که در فاصله ۳ کیلومتری شهر چمستان، و در فاصله ۱۵ کیلومتری آمل، و ۲۰ کیلومتری شهر نور واقع شده است. این آبادی با روستاهای باغبانکلا، سالده سفلی، عبدالله آباد، کرات کتی، شهر بند، سالده علیا همسایه می باشد. روستای آهو دشت در دهستان ناثل رستاق قرار دارد.

سوغات

شهرستان چمستان فرآورده های دامی (تخم مرغ، عسل) و محصولات کشاورزی( گندم، برنج، سیب زمینی) متنوع بسیاری دارد که به عنوان سوغات این منطقه نیز محسوب می شود.

در این بخش تاپ ناز نگاهی داشتیم به مکان های دیدنی چمستان که در استان مازندران واقع شده است. اگر به شمال سفر می کنید به شما پیشنهاد می کنیم از زیبای های منحصر به فرد این شهر دیدن کنید.

مطالب مشابه را ببینید!