مجله تاپ‌ناز‌

رابطه جنسی قبل از ازدواج و تمام ضروریات در مورد آن که باید بدانید

رابطه جنسی یکی از نیازهای اساسی انسان است. رابطه جنسی قبل از ازدواج بین دخترها و پسرها بیشتر از روی کنجکاوی و برای کسب تجربه، لذت و هیجان انجام می شود. متاسفانه این دختران و پسران دچار عواقبی مانند احساس گناه، افسردگی، اضطراب و اعتماد به نفس پایین می شوند.

از دیدگاه روانشناسی رابطه جنسی قبل از ازدواج می تواند به عنوان یکی از پیامد های هیجانات زود گذر این نوع رابطه ها باشد. زمانی که دو نفر قصد ازدواج دارند، ابتدا باید همدیگر را از جنبه های مختلف مورد بررسی قرار دهند و اطلاعاتی که در اختیار هم می گذارند از روی شناخت و به دور از هیجان زدگی باشد. بنابراین در مرحله شناخت، داشتن روابط جنسی باعث انحراف از تصمیم گیری درست می شود.

رابطه جنسی قبل از ازدواج و تمام ضروریات در مورد آن که باید بدانید

مراحل ایجاد رابطه سالم قبل از ازدواج

از نظر روان شناسی رابطه سالم قبل از ازدواج به 4 مرحله تقسیم بندی می شود.

شناخت

شما هیچ شناختی از همدیگر ندارید و ممکن است هر دو به سوی همدیگر جذب شوید. در این مواقع اولین چیزی که توجه شما را به هم جلب می کند، جذابیت فیزیکی است. احتمالا بعد از آن با هم قرار ملاقات می گذارید و رابطه شما جدی تر می شود.

دقت داشته باشید که رابطه تان به سرعت پیش نرود و در هر مرحله به شناخت بیشتری برسید تا با موفقیت وارد مرحله بعدی شوید. در غیر این صورت درگیر آسیب های دوستی قبل از ازدواج می شوید.

رشد

در این مرحله با هم صمیمی تر شده اید و تمایل دارید که ارتباط را بیشتر کنید. اما این مرحله آسیب پذیر ترین مرحله دوستی قبل از ازدواج است. چون شما دچار هیجان های کاذب می شوید و ممکن است تصمیمی بگیرید که اشتباه باشد. رابطه جنسی قبل از ازدواج یکی از تصمیمات عجولانه ای است که معمولا در این مرحله رابطه قبل از ازدواج اتفاق می افتد.

در این مرحله هر دو طرف سعی می کنند بهترین رفتار خود را  داشته باشند و در حقیقت رفتار آن ها واقعی نیست. به همین دلیل تشخیص فرد مناسب بسیار سخت است و پیشنهاد می شود که کاملا حساب شده پیش بروید. رابطه عاطفی قبل از ازدواج در این مرحله بسیار قوی است و کمتر رابطه ای است که در این مرحله به اتمام برسد.

مطلب پیشنهادی: اطلاعاتی در مورد نخستین رابطه جنسی و تجربه اولین آمیزش جنسی

بلوغ

در این مرحله شما یک دیگر را کاملا می شناسید و احتمالا دوستان خود را در جریان رابطه قرار داده اید. در این مرحله است که دیگر آن تب و تاب اولیه را ندارید و رابطه عاطفی قبل از ازدواج شما کم رنگ می شود. هر دوی شما کم کم خود واقعی تان را نشان می دهید و رفتار ها در این مرحله بسیار متفاوت هستند.

گاهی اوقات بسیار از همدیگر سرد می شوید و احساس می کنید مناسب هم نیستید و یا حتی ممکن است آنقدر به یکدیگر احساس نزدیکی بکنید که رابطه عاشقانه قبل از ازدواج شما در همین مرحله به خواستگاری و ازدواج منجر شود.

روند نزولی

در هر رابطه ای سختی ها و مشکلات وجود دارد اما در این مرحله این مشکلات بیشتر می شوند و میزان سازش کمتر می شود. مهم ترین آسیب های دوستی قبل از ازدواج در این مرحله اتفاق می افتند. اگر طرفین نتوانند مشکلات این مرحله از رابطه را حل کنند، رابطه عاطفی قبل از ازدواج آن ها به شدت تحت الشعاع قرار می گیرد و ممکن است به دلایل بسیار پیش پا افتاده یک رابطه خوب را بهم بزنند.

اگر نتوانید رابطه تان را به خوبی مدیریت کنید، به این نتیجه می رسید که بهتر است به جای وقت گذراندن با او با دوستانتان وقت بگذرانید و نسبت به انتخاب خود دچار تردید می شوید. اما اگر بتوانید در این مرحله رابطه ی خود را به خوبی کنترل کنید، ممکن است این رابطه به ازدواج منجر شود.

تفاوت رابطه جنسی قبل از ازدواج و بعد از ازدواج

رابطه جنسی قبل از ازدواج بسیار متفاوت از رابطه جنسی عاشقانه ی بعد از ازدواج است. رابطه جنسی قبل از ازدواج بیشتر برای کنجکاوی، هوس بازی، ارضای نیازها و تمایل به نشان دادن قدرت در جذب جنس مخالف است. اما رابطه جنسی بعد از ازدواج با هدف پیشبرد زندگی مشترک انجام می شود.

در رابطه دوستی معمولا تعهد و الزامی وجود ندارد و ارتباط با دیگری فقط با هدف پر کردن وقت و لذت بردن انجام می شود.اما در زندگی مشترک دو طرف بیشتر به دنبال تعهد، مسئولیت پذیری و تداوم بخشیدن به زندگی خود هستند. هر دو برای تداوم زندگی خود و حفظ همسر مورد علاقه حاضر به از خودگذشتگی و تغییر خود هستند.

علت های انجام رابطه جنسی قبل از ازدواج

نزدیک تر شدن

تجربه لذت های جنسی زن و مرد را به هم نزدیک تر می کند، اما این نزدیکی الزاما طولانی مدت نیست. دختر ها معمولا به شریک جنسی خود از لحاظ عاطفی احساس نزدیکی می کنند، اما پسرها اینگونه برنامه ریزی نشده اند.

بنابراین ممکن است در ابتدا خیلی خوب با هم کنار بیایید چون هر دو نیازهای خود را برآورده می کنید اما نباید این را با صمیمیت واقعی اشتباه بگیرید. آنچه که شما واقعا نیاز دارید این است که علاقه مندی ها و باورهای مشترک داشته باشید. اگر از صحبت کردن با هم،  بیرون غذا خوردن و سینما رفتن لذت نمی برید احتمالا رابطه پایداری نخواهید داشت.

غریزه جنسی

بیولوژی انسان، او را به سمت برقراری رابطه جنسی با جنس مخالف سوق می دهد. گرایش به انجام رابطه جنسی به دلیل مسائل هورمونی و روانشناختی صورت می گیرد و متقابلا بر روی ذهن، جسم و احساسات فرد نیز تاثیر می گذارد.

اعتماد به نفس کاذب

مرد ممکن است حرف های خوبی به شما بزند تا باعث شود شما احساس خوبی نسبت به خودتان پیدا کنید. اما این احساس اعتماد به نفس واقعی و همیشگی نیست، شما برای اینکه

دوست داشتنی باشید نیاز به تن دادن به رابطه جنسی ندارید.

شما به واسطه شخصیت زیبای خود دوست داشتنی می شوید نه رابطه جنسی قبل از ازدواج. مردی که ارزش آشنایی داشته باشد، چیز هایی بیشتر از اینکه شما به او اجازه رابطه جنسی می دهید برایش مهم هستند.

مطلب مشابه: پیش قدم شدن در رابطه جنسی | روش های تحریک کردن شوهر برای لذت بخش شدن

ایجاد تعهد

بعضی از دخترها از رابطه جنسی قبل از ازدواج به عنوان یک مشوق برای متعهد کردن دوست پسر خود استفاده می کنند و سعی می کنند که با این کار، او را در رابطه حفظ کنند یا دوست پسر خود را مجبور به ازدواج با خودشان کنند.

ترس از دست دادن

جدایی همیشه یک احتمال است، چه رابطه جنسی داشته باشید و چه نداشته باشید. یادتان باشد که تعداد کمی از خانم ها با اولین دوست پسر خود ازدواج کرده اند. شما یک فرد دارای تفکر هستید که می توانید بدون ترس از دست دادن، برای زندگی خود تصمیمات خوبی بگیرید.

عادت کردن

رابطه جنسی به شدت اعتیاد آور است و به همین علت، دختر و پسری که حتی یک بار رابطه جنسی قبل از ازدواج را تجربه کرده باشند، به سرعت به آن وابسته می شوند و ممکن است رابطه های بعدی را فقط از روی عادت انجام دهند.

معایب برقراری رابطه جنسی قبل از ازدواج

از دست دادن پرده بکارت

پرده بکارت دختران نمی تواند معیار معتبری برای تشخیص دختر نجیب و پاک باشد اما در جامعه امروز پرده بکارت دختران ملاکی برای قضاوت درباره پاکی و نجابت آن ها شده است.

بارداری ناخواسته

هنگام برقراری رابطه جنسی از نوع دخول با استفاده از راه های جلوگیری، همچنان خطر بارداری وجود دارد. این مسئله برای پسران و دختران مجرد استرس زیادی به همراه دارد و در صورتی که به دلیل رابطه جنسی قبل از ازدواج، بارداری اتفاق بیفتد علاوه بر استرس، راه های موجود برای حل مسئله هم ناخوشایند هستند.

مانند سقط جنین، نگهداری جنین و سپردن او به خانواده دیگر، نگهداری کودک به تنهایی و تک والد شدن، ازدواج اجباری و رابطه بدون عشق. معمولا در بارداری هایی که در دوران آشنایی اتفاق می افتد، افراد احساسات مختلفی مانند احساس گناه، اجبار در ازدواج، اضطراب و خشم به دلیل فشار قضاوت اجتماع و خانواده ها، ترس بخاطر عدم آمادگی طرفین برای مادر و پدر شدن را تجربه میکنند.

مطلب مشابه: اگر می خواهید هنگام رابطه جنسی بیشتر به ارگاسم برسید این نکات را بدانید

سرد شدن پسر نسبت به ازدواج

رابطه جنسی در دوران دوستی، جذاب و ارضا کننده است اما این جذابیت آنی است و دوام زیادی ندارد. همچنین مردها بعد از تجربه رابطه جنسی در دوران دوستی، نسبت به پیشرفت رابطه سرد می شوند.

ایجاد وابستگی

هورمون هایی که در حین روابط جنسی در بدن زن و مرد ترشح می شوند، باعث وابستگی می شوند. این هورمون ها در روابط زناشویی شگفت انگیز عمل می کنند اما در روابط دوستی نتایج بسیار بدی بر جای می گذارند.

چون به خاطر وابستگی زیاد نمی توانید از روابطی که برای شما سودی ندارد، فاصله بگیرید و در انتخاب فرد درست زندگی تان دچار مشکل می شوید چون ذهن تان با فردی پیوند می خورد که با او سکس داشته اید.

مقایسه

زمانی که تجربه ارتباط با افراد مختلف زیاد باشد، فرد معمولا همسر خود را با دیگران مقایسه می کند. برای مثال اندام خوب یکی از این افراد با همسر مقایسه می شود. بنابراین فرد همسر خود را از همه جوانب با افراد قبلی مقایسه می کند و این ممکن است باعث دلسردی در رابطه شود.

بیماری های مقاربتی

بیماری های مقاربتی که راه رابطه جنسی منتقل می شوند در رابطه های قبل از ازدواج بیشتر اند. هم به دلیل شناخت کم نسبت به طرف مقابل و هم به دلیل شناخت کمتر نسبت به روش های پیشگیری از این بیماری ها.

بنابراین اگر افراد به گذشته هم کاری نداشته باشند و چیزی نپرسند ممکن است از بررسی سلامت جسمی و جنسی طرف مقابل غافل شوند و بسیاری از بیماری های مقاربتی به همین دلیل انتقال پیدا کنند.

وسواس در انتخاب

کسانی که قبل از ازدواج با جنس مخالف رابطه داشته اند به دلیل تجربه های زیاد، توقعاتشان بیشتر می شود و دچار وسواس می شوند. این باعث سخت شدن انتخاب همسر و وسواس در انتخاب شریک زندگی می شود.

عدم تعادل بین زوجین

اگر فقط یکی از زوجین قبل از ازدواج تجربه رابطه جنسی را داشته باشد، به علت  داشتن مهارت های بیشتر در زمینه پوزیشن های جنسی، تعادل و هماهنگی این روابط را به هم می زند و سرخوردگی و ناراحتی ایجاد می شود.

مطلب مشابه: رفتارهای بد و غلط زن و مرد در رابطه جنسی که اصلا خوب نیست!

افزایش احتمال طلاق

اگر قبل از ازدواج رابطه جنسی برقرار کنید و در نهایت رابطه تان به ازدواج ختم نشود به خصوص اگر چندین بار این اتفاق را تجربه کنید، پس از ازدواج با آدم درست زندگی تان نمی توانید ارتباط عاطفی عمیقی برقرار کنید که همین موضوع احتمال طلاق را افزایش می دهد.

بی ارزش شدن

اکثر افراد چیزی را که به آسانی به دست آورند، قدر آن را نمی دانند و یا اهمیت زیادی برای آن ها ندارد. مانند لباسی که با قیمت پایین در حراجی به فروش می رسد. کسی که در دوران دوستی به راحتی تن به رابطه جنسی می دهد، در نظر شریک عاطفی خود بی ارزش می شود و شریک عاطفی او هم به راحتی می تواند او را رها کند.

آسیب خانواده ها

گاهی خانواده های سنتی، ناخودآگاه فشار زیادی برای عدم پذیرش فردی که فرزندشان انتخاب کرده است دارند و این مسئله را افراد قبل از رابطه جنسی معمولا پیش بینی نمی کنند و همه تصورات خود از زندگی مشترک را فقط بر پایه رابطه با طرف مقابل شان می چینند.

که یک مرتبه با ورود خانواده ها رابطه تغییرات زیادی می کند و قبل از رابطه جنسی با این مسئله رو به رو نشده بودند. در این مواقع وجود یک رابطه جنسی، حل و فصل تعارضات را پیچیده تر می کند.

فریب دادن برای فرار از مشکلات جدی

داشتن رابطه جنسی قبل از شناخت کامل، گاهی برای فرار از مشکلات درونی و یا رابطه ای است. اصولا افراد معتاد به رابطه جنسی بیشتر با عنوان هایی جلب کننده سراغ افراد می روند. مثلا می گویند اگر ما در رابطه جنسی مشکلی نداشته باشیم با خانواده جلو می آییم و یا می گویند من باید ببینم تو در رابطه جنسی چطور هستی تا بتوانم به رابطه جدی فکر کنم.

مطلب مشابه: چند بار در هفته آمیزش با همسر خوب است؟ (تعداد مناسب رابطه جنسی)

فشار فرهنگ سنتی

در فرهنگ های سنتی نقش مرد، تامین کننده مسائل مالی و امنیتی خانواده است و نقش زن تامین کننده مسائل میل جنسی و تولید مثل است. بنابراین داشتن رابطه جنسی می تواند مشوق خوبی برای پذیرفتن مسئولیت ها برای مردان باشد.

مسلما در این بافت فرهنگی، داشتن رابطه جنسی قبل از ازدواج باعث می شود مرد ها برای تشکیل خانواده انگیزه لازم را از دست بدهند و زنان در این شرایط احساس ترس و نگرانی زیاد از بهم خوردن رابطه و آبروریزی و فشار جامعه را داشته باشند.

بدبین شدن و بی اعتماد شدن طرفین

افرادی که از رابطه های قبل از ازدواج ضربه می خورند، نسبت به جنس مخالف بدبین و بی اعتماد می شوند و این بدبینی را به نوعی وارد زندگی مشترک خود با همسر آینده هم می کنند.

در صورتی که یکی از طرفین در زندگی مشترک بدبین باشد، بعد از تجربه رابطه جنسی شروع به کنجکاوی برای پی بردن به تجربه های قبلی همسرش می کند و همین باعث آسیب دیدن رابطه می شود.

سخن پایانی

تحقیقات مختلفی که در کشورهای غربی انجام شده است نشان داده است که این روابط نه تنها باعث از بین رفتن بنیان خانواده ها می شوند، بلکه باعث می شوند یک تجربه تلخ در ذهن اکثر جوان ها باقی بماند. با این که به تعویق انداختن لذت سکس ممکن است سخت باشد، اما بهتر است برای تجربه رابطه زناشویی بهتر و با کیفیت تر، تا ازدواج صبر کنید و منتظر بمانید.

اگر نتوانید هیجانات ابتدای آشنایی را کنترل کنید و تن به رابطه جنسی دهید ممکن است در آینده احساس کنید که از شما سوء استفاده شده است. داشتن رابطه قبل از ازدواج تا حد زیادی به شخصیت شما بستگی دارد. این رابطه می تواند با تفکرات شما سازگار نباشد و برای شما مضر باشد.

روانشناس ها توصیه می کنند حتی در دوران عقد هم رابطه جنسی را به تعویق بیاندازید. دوره نامزدی و عقد دوره تعامل بیشتر و رسیدن به شناخت عمیق تر است، نه دوره رفع تمایلات جنسی. و این کار باعث می شود که فرد به جای تمرکز بر شناخت خلقیات و روحیات همسر آینده خود، بخشی از وقت و انرژی خود را صرف جلب رضایت و کسب مهارت در رابطه جنسی کند و به تدریج از توجه به اخلاقیات و شناخت همسر آینده اش غافل شود.

همچنین دختران آسیب بیشتری از این موضوع میبینند. چون از طرفی هیچ گونه قانون حمایتی از فردی که تن به این رابطه می دهد وجود ندارد، و از طرف دیگر برای مردان به عنوان یک رابطه پسندیده در نظر گرفته نمی شود. شاید بتوان گفت بهترین راه جلوگیری از چنین معضلاتی، تسهیل در روند ازدواج جوانان می باشد.

مطلب مشابه: تاثیر رابطه جنسی بر بدن از نظر علم چیست؟ تاثیر بر روی سلامت بدن

مطالب مشابه را ببینید!