مجله تاپ‌ناز‌

راهنمای خرید خودروی دست دوم و نکات بسیار مهم که قبل از خرید باید بدانید

امروزه افراد با توجه به افزایش قیمت خودروهای صفر، خرید خودروی دست دوم را به خاطر قیمت پایین تر ترجیح می دهند. اما خرید خودروی کار کرده یکی از کارهای سخت و پر چالش است و نیاز به آگاهی و تجربه کافی دارد. در این مطلب قصد داریم صفر تا صد توصیه ها و نکات مهم را برای خرید خودروی کار کرده بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

راهنمای خرید خودروی دست دوم

بهترین زمان برای خرید خودروی دست دوم

بهترین زمان برای خرید خودرو دست دوم بعد از تعطیلات نوروز است. زیرا اولا اغلب فروشنده ها قبل از تعطیلات نوروز تمام سرویس های ماشین مانند گیربکس، تعویض روغن موتور، لنت ها، لاستیک ها انجام داده اند. دوما بعد از تعطیلات نوروز قیمت خودروها کاهش می یابد چون خرید و فروش در این زمان کمتر از زمان های دیگر است.

بررسی شاسی و بدنه

یکی از مهم ترین نکات در خرید خودروی دست دوم ارزیابی بدنه و شاسی است. شاسی ماشین فقط در ضربات شدید تغییر شکل می دهد که در بسیاری از این ضربات، لاستیک ها ساییده می شوند و باعث می شود ماشین در هنگام رانندگی به یک سمت متمایل شود. برای اصلاح شاسی باید فرایند شاسی کشی انجام شود.

در ارزیابی بدنه ماشین باید به مواردی مانند پوسیدگی، فرورفتگی، ترک خوردگی، رنگ پریدگی، تعویض کاپوت، آسیب دیدگی جدی، آچار خوردگی و… توجه کرد. هر کدام از این موارد از کیفیت خودرو می کاهد و باعث افت قیمت نیز می شود.

خودرو را از نظر فنی بررسی کنید

برای خرید خودروی دست دوم بهتر است از یک کارشناس ماهر استفاده کنید. در غیر این صورت به مواردی مانند عملکرد سیستم ترمز، سیستم تعلیق و فرمان پذیری ماشین دقت کنید. ترمزها را تست کنید و در صورتی که مجبور شدید ترمزها را تا آخر بگیرید اگر ماشین عملکرد ناهماهنگی داشت احتمالا در سیستم ترمز ضعف وجود دارد.

مطلب مشابه: خرید خودروی دست دوم | نکاتی برای خرید خودروی کار کرده که حتما باید بدانید

حواستان به ترمز ها باشد

از کارکرد درست و بدون مشکل سیستم ترمز مطمئن شوید. ترمز را تا آخر فشار دهید و بررسی کنید که عملکرد ناهماهنگ یا عملکرد با صدا نداشته باشد. در منطقه سراشیبی عملکرد ترمز را چک کنید. ترمز دستی نباید زیاد خلاصی داشته باشد. اگر هم هنگام ترمز کردن فرمان دچار لرزش شد، ممکن است مشکل از دیسک ترمز باشد

بررسی موتور خودرو

وجود نشانه هایی مانند روغن کاری جدید یا لحیم و یا تمیزی غیرعادی زیر درپوش موتور می تواند نشان دهنده دستکاری و تعمیر موتور باشد. اگر تسمه تایم بیشتر از هفتاد هزار کیلومتر کار کرده باشد حتما باید تعویض شود، بنابراین زمان تعویض تسمه تایم را بپرسید چون اگر تسمه تایم پاره شود باعث خرابی موتور می شود.

به صدای موتور هم دقت کنید، گاهی داخل موتور و جعبه دنده ماشین روغن غلیظ می ریزند تا صداهای ناهنجار موتور به گوش نرسد. برای تشخیص این مورد ماشین را روشن کنید و اجازه دهید مدتی به صورت درجا کار کند.

بررسی سقف و ستون ها

قسمت سقف و ستون های ماشین را بررسی کنید که ماشین ضربه شدید نداشته باشد. معمولا اگر سقف ماشین آفتاب سوختگی داشته باشد یعنی فابریک کارخانه است و تعویض نشده است. با این وجود باز هم شما لاستیک های دور سقف را جدا کنید و قسمت های جوش خورده آن را چک کنید.

فرمان را تست کنید

پشت فرمان بنشینید و چک کنید که فرمان انحراف نداشته باشد. مشکل در سیستم فرمان مانند کشیدگی فرمان مشکلات زیادی در پلوس ها و لاستیک سایی به وجود می آورد و در این صورت باید هزینه زیادی را صرف کنید.

ارزیابی رنگ دود اگزوز

موتور را روشن کنید، به خودرو گاز بدهید و بگذارید تا 5 دقیقه روشن باشد. اگر دود آبی از خودرو خارج شود ناشی از خرابی موتور است. اگر دود سفید یا بخار خارج شود، ناشی از خرابی واشر سرسیلندر است. اگر دود سیاه خارج شود، ناشی از مصرف سوخت زیاد می باشد. بعضی از فروشندگان از روغن های سفت استفاده می کنند که از دود کردن ماشین جلوگیری کنند که این کار به موتور خودرو آسیب جدی می رساند.

بررسی وضعیت رادیاتور

اگر آب از جایی نشت می کند، رادیاتور نیاز به تعویض دارد. در مورد رینگ پیستون هم میله اندازه گیری روغن را نگاه کنید. وجود قطرات آب روی میله و یا لکه و خال های تیره روی آن نشانه خرابی آن است.

ارزیابی سیستم برقی

قبل از دور زدن با خودرو، ابتدا سیستم برقی را بررسی کنید. چراغ های جلو و عقب، راهنما، مه شکن و برف پاک کن را بررسی کنید. بالابر شیشه ها، آمپر، سیستم صوتی و… را چک کنید.

تست سیستم تهویه

خودرو را تا چند دقیقه روشن بگذارید تا موتور گرم شود. بعد کولر و هیتر را روشن کنید تا عملکرد آن ها را بررسی کنید. به هوای خروجی از از سیستم تهویه دقت کنید، نباید بوی رطوبت یا بوی ضد یخ بدهد چون ممکن است به علت نشتی مایعات باشد.

پوسیدگی های زیر خودرو و گلگیر را چک کنید

قسمت های زیر ماشین و گلگیر را به دقت بررسی کنید. اگر ماشین از قسمت زیر پوسیدگی داشته باشد، هنگام بارش باران یا برف آب به درون آن نفوذ می کند و این باعث ایجاد مشکلات مختلف می شود.

مطلب مشابه: بیمه بدنه خودرو | مزایا و معایب بیمه بدنه و نحوه انتقال دادن بیمه بدنه

بررسی داخل کابین خودرو

داخل کابین را نسبت به سن خودرو و میزان کارکرد خودرو بررسی کنید. روکش صندلی ها و پدال ها راچک کنید که زیاد ساییده نباشند. داشبورد، در ها، لاستیک های دور در، دستگیره ها و تمامی اجزای داخل کابین ماشین را هم بررسی کنید.

سیم کشی خودرو نباید خشک شده باشد

سیستم خودرو را بررسی کنید که بر اثر حرارت خشک نشده باشد. چون اگر خشک شده باشد احتمال پارگی سیم ها وجود دارد و گاهی نیز باعث سوختن سیم کشی می شود که این موجب از کار افتادن خودرو می شود. برای تست کامل سیم کشی باید چند کیلومتر با خودرو حرکت کنید و به صداهای آن توجه کنید. اگر متوجه صدایی شدید به کارشناس نشان دهید.

یک دور با ماشین بزنید

هر چقدر هم که از ظاهر خودرو خوشتان بیاید و هر چقدر هم شیک و آپشن دار باشد ممکن است هنگام نشستن پشت فرمان احساس راحتی نداشته باشید. حتما یک دور با ماشین بزنید، دنده ها را چک کنید و به صدای کمک فنرها توجه کنید.

رنگ خودرو

دور تا دور خودرو را با دقت چک کنید. هر تفاوت رنگ کوچکی را بررسی کنید. بهتر است تشخیص این مورد را به کارشناس بسپارید چون رنگ هر قسمت خودرو افت قیمت شدیدی دارد.

چک کردن لاستیک ها

هنگام بازدید از ماشین، لاستیک ها را چشمی چک کنید که آج داشته باشند و لاستیک سایی از یک طرف به طور غیر همسان اتفاق نیفتاده باشد. اگر لاستیک ها آج کافی داشته باشند چند ماه دیرتر لازم است آن ها را تعویض کنید اما اگر لاستیکی دچار لاستیک سایی باشد نیاز به تعویض دارد.

مدارک را بررسی کنید

یکی از راه های تشخیص دلال این است که یا مدارک ندارد یا مدارک به نام خودش نیست. حتما قبل از مذاکرات اولیه مدارک را چک کنید و هیچ عذری برای به همراه نداشتن مدارک قابل پذیرش نیست.

اعتبار و تخفیف بیمه نامه را چک کنید

بیمه نامه را چک کنید. هر چقدر درصد بیمه ثبت شده در بیمه نامه بیشتر باشد هزینه بیمه کردن ماشین کمتر می شود که به نفع خریدار است.

مراقب واسطه های خودرو باشید

تا حد امکان سعی کنید از فروشنده خودرو بخرید. بسیاری از افزایش قیمت های ما به خاطر وجود واسطه ها در بازار است که همیشه به دنبال بیشترین سود هستند و به سود کم راضی نیستند. به همین دلیل ممکن است برخی از واسطه ها با کارهای مختلف سعی کنند خودروها را گران تر بفروشند. برای مثال خودروی کارکرده را می خرند، به ظاهر آن می رسند و آن را گران تر می فروشند.

مسافت طی شده را در نظر بگیرید

عدد کیومتر شمار را چک کنید. هر چقدر میزان مسافت طی شده با خودرو بیشتر باشد، خودرو فرسوده تر خواهد بود و استهلاک بیشتری به دنبال دارد. کارکرد خودرو نشان می دهد که خودرو برای مصرف شخصی بوده و یا وسیله کار بوده است.

معمولا افراد برای مصرف شخصی بین 20 هزار کیلومتر تا 30 هزار کیلومتر در سال حرکت دارند. با توجه به سن خودرو اگر این عدد خیلی بیشتر باشد یعنی خودرو بیش از حد کارکرده و مستهلک شده است و ممکن است وسیله کار باشد. خودرویی که وسیله کار باشد میزان اصطحکاک بسیار بالا و عمر پایینی دارد.

سخن پایانی

خرید خودروی دست دوم به خصوص برای اولین بار ممکن است بسیار کار سخت و پیچیده ای باشد و ریسک زیادی به همراه داشته باشد. ما در این مطلب سعی کردیم بهترین راهنمایی ها برای خرید خودروی کارکرده و دست دوم را ارائه دهیم تا اگر قصد خرید خودروی دست دوم دارید این نکات را مد نظر قرار دهید و با اطلاعات دقیق و کامل تر اقدام کنید. همچنین بهتر است در فرایند خرید از همراهی کارشناسان خودرو و افراد متخصص کمک بگیرید تا با خیال راحت خریداری کنید.

مطالب مشابه را ببینید!